Inloggen
BALI - ID 764


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-07-31 / 1914-06-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Masten: Two masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Carmichael, Maclean & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 24
Launch Date: 1899-07-04
Delivery Date: 1899-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Bow, McLachlan & Co. Ltd., Paisley, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23.38 & 62-42)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 3389.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2555.00 Net tonnage
Deadweight: 4950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 215000 Cubic Feet
Bale: 203000 Cubic Feet
 
Length 1: 322.00 Feet (British) Registered
Beam: 44.30 Feet (British) Registered
Depth: 28.50 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1914
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1914 hermeten: Brt 3505, Nrt 2627.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-07-31
Register nr: 0
Scheepsnaam: BALI
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Nederland
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door conul te Glasgow1899-07-31, uitreiking81-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-07-31 BALI
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGJS

Date/Name Ship 1914-06-22 ZAYANI
Manager: Persian Gulf Steam Navigation Co. Ltd., Bombay, Great Britain
Eigenaar: Persian Gulf Steam Navigation Co. Ltd., Bombay, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / Great Britain

Date/Name Ship 1929-00-00 ZAYANI
Manager: H.K.M. Jaitha & Sons, Bombay, India
Eigenaar: H.K.M. Jaitha & Sons, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India

Ship Events Data

1929-09-00: Final Fate:
De ZAYANI werd in september1929 voor sloop verkocht naar Italie, nadat zij op 13 juni 1929 met brandschade te Bombay was gearriveerd. Zij blijkt echter niet aan de Italiaanse sloopers te zijn opgeleverd, want het schip werd vervolgens te Bombay voor sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en de Staat der Nederlandscche Zeemacht en Koopvaardij vermeldt G.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van het ijzeren schroefstoomschip, barkentijn getuigd, “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 bij John Elder & Co te Glasgow, 3019 brt, varend voor de Stoomvaartmaatschappij “Nederland” te Amsterdam; zie ook 052

*   1900 en later van het schroefstoomschip “Bali”, gebouwd in 1899 te Greenock, 3389 ton n.m., varend voor de Stoomvaartmaatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*   1906-1907 van het stalen stoomschip “Koninging Regentes”, gebouwd in 1894 bij Caird & Co te Greenock, 3673 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”;

*   1908 t/m 1911 van het stalen stoomschip “Vondel”, gebouwd in 1907, bruto/netto 5847/3713 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Visser, G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens 

George Peter werd geboren op 05.06.1872 te Haarlem als z.v. Heinrich Wilhelm Baum (varkensslager) en Jansje Seelig.

George Peter (28) trouwde op 03.01.1901 te Dordrecht met Hendrika Christina Johanna Koopman (25) – geb. 17.06.1875 te Dordrecht – d.v. Willem Arnold Fredrik Koopman en Anna Maria van der Steenhoven. 

Hendrika Christina Johanna Koopman overleed op 31.01.1945 te Haarlem (69).

George Peter overleed op 30.03.1926 te Haarlem (53).

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 31-03-1926)

 

Kinderen

- Jansje Anna                – geb. 02.06.1901 te A’dam.

- Johanna Wilhelmina – geb. 27.09.1902 te A’dam.

- George Peter             – geb. 25.11.1906 te Haarlem

- Willem Hendrik        – geb. 14.07.1911 te Haarlem

 

 

Opleiding

George Peter wordt op 04.08.1886 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam door zijn moeder en toeziend voogd, zijn oom Christiaan André Seelig, vleeshouwer te Haarlem.

Na de opleiding wordt hij als stuurmansleerling geplaatst op het s.s. SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuijn, gage 12 gulden/maand. De volgende reis 16gld./maand en de derde reis 20 gld./maand.Op 27 okt. 1890 terug van de reis met goed attest. 

 

Rotterdam, 11 dec. 1890 - Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart George Peter Baum.

            ???                   - Geslaagd voor tweede stuurman Grote Stoomvaart de heer G.P. Baum

Amsterdam, 21 febr. 1897 - Geslaagd voor eerste stuurman Grote Stoomvaart A de heer G.P. Baum.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1908 – van het s.s. BALI – geb. 1899

*   1910 – van het s.s. AMBON

*   1912 – van het s.s. KARIMATA

*   1913 – van het s.s. KRAKATAU

*   1915 – van het s.s. RIOUW

*   1915 – van het s.s. VONDEL

*   1920 –  van het s.s. GROTIUS – geb. 1907

*   1921 – van het s.s. KONINGIN DER NEDERLANDEN

*   1922 – van het s.s. RONDO

*   19.. – van het s.s.

 

Overige bijzonderheden

 

Rott.Nbl. 22-06-1895

Per 2 juli a.s. worden aan boord van Hr.Ms. instructieschip Gier geplaatst de luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten 1ste klasse G. P. Baum, B. C. Van Walraven, W. A. Beijer en de buitengewone adelborst J. Roggeveen, allen behorende tot Kon. Ned. Marine-Reserve.

 

Rott.Nbl. 26-09-1895

 De luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten Iste klasse G. P. Baum, B. C Van Walraven en W. A. Beijer en de buitengewone adelborsten J. Roggeveen en H. L. Van den Briel, allen van de Kon. Nederl. Marine- Reserve, worden 1 October a.s. van hun plaatsing aan boord van Hr. Ms. instructieschip „Gier" ontheven.

 

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 22. Brand a/b s.s. KARIMATA op 15.09.1912

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 60. Stoomschip KRAKATAU op rif gestoten op 10.07.1913

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.P.Baum werd met vlagnummer 965 per 02 november 1911 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren                     type                       scheepsnaam       naam reder/boekhouder

       965                1911                     geen opgave van schip en boekhouder         

                             1912                      stoomsch.             Karimata              Stoomv.Maatsch.Nederland

                               1913-1914            stoomsch.             Krakatau              idem

                            1915                     stoomsch.             Vondel                  idem

                               -1919                    stoomsch.             Banka                  idem

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1897, p.146 staan uitslagen van examens in februari. Het diploma 1e stuurman “Groote Stoomvaart A” is uitgereikt aan G.T.Baum.

 

 

Datum vanaf: 1908
Kapitein: Baum, George Peter

Afbeeldingen


Omschrijving: BALI
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: BALI
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Olie, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.