Inloggen
BACKWORTH - ID 755


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1881-02-25 / 1903-10-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Floating Dock Co., Blyth, Great Britain
Launch Date: 1866-03-00
Delivery Date: 1866-06-09
Technical Data

Gross Tonnage: 316.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 305.64 Net tonnage
 
Length 1: 34.51 Meters Registered
Beam: 8.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.05 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-188?
Type: Rigging changed
Omschrijving: omgetuigd tot schoener

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-02-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: BACKWORTH
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sissingh, A.
Plaats: Farmsum
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1881-03-02, uitreiking zb83-1881-02-24

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-00-00 BACKWORTH
Manager: Henry Darling, Shields, Great Britain
Eigenaar: Henry Darling, Shields, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Shields / Great Britain
Callsign: HMST
Additional info: Off.no. 53471

Date/Name Ship 1881-02-25 BACKWORTH
Manager: A. Sissingh, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: A. Sissingh, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands
Callsign: NGJK

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1891-01-03 ALBION
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NCGB

Date/Name Ship 1899-11-21 ALBION
Manager: Bos, Eltje Teunis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bos, Eltje Teunis, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NCGB

Ship Events Data

1890-12-30: Sold at auction
Delfzijl, 30 december 1890. Het barkschip BACKWORTH, groot 305 ton, gebouwd in 1866, heeft in veiling NLG 6.410 opgebracht, en zal thans onder boekhouderschap van de heer F.L. Drenth te Oude Pekela bevaren worden (opm: als ALBION) door kapt. J.D. Duit.
1895-12-07: Sprang a leak
Londen, 7 december 1895. Het te Oude Pekela thuisbehorende schoenerschip ALBION, kapt. J.W. Duit, van Riga naar Grangemouth, is zwaar lek en met water in het ruim te Christiansand binnengelopen.
1899-04-00: Damaged
St. Abb’s Head, 13 april 1899. Het Nederlandse schip ALBION, kapt. Duit, uit Oude Pekela, van Delfzijl naar Leith, passeerde hier om de Noord met verlies van bramsteng.
1899-11-00: Sale/Verkoop
Delfzijl, 18 november 1899. De Nederlandse schoenerbrik ALBION, kapt. Duit, is uit de hand verkocht aan den heer E.T. Bos alhier. Prijs geheim.
1903-10-04: Final Fate:
De schoener ALBION, in ballast van Helsingborg naar Hernösand, is op 4 oktober 1903 te 05.00 uur tijdens een OZO storm en hoge, woeste zee bij Gefle gestrand en wrak gestoten. Kapitein E. Bos, stuurman W. Bos (zoon) en 2 bemanningsleden zijn verdronken. Drie bemanningsleden zijn gered m.b.v. een reddingstoestel van de wal., te weten de matrozen: J. Ridderbos, R. Meijering, A. de Raad en de kok G. Lukje. (opm: dit zijn er vier i.p.v. drie)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Mekko van der Werff werd geboren te Farmsum/Delfzijl op 20 september 1842 als zoon van de scheepskapitein Gerhardus van der Werff en Alida Mekkes de Vries.

Hij trouwde op 10 januari 1873 te Delfzijl met Hillechien Houwink, geboren te Delfzijl op 01 april 1847 als dochter van Derk Berends Houwink en Harmanna Harms Brakke. allegroningers

Op Genlias geen overlijdensgegevens gevonden van Mekko en Hillechien.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Werff was effectief lid van het Helderse zeemanscollege de “Goede Bedoeling” met vlagnummer 27 in de periode 1878 t/m 1893

 

  1. van der Werff was effectief lid van het zeemansccollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 22 in de periode 1872 t/m 1896.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M. v/d Werff als gezagvoerder gedurende:

*   1872 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Alida” ex Gerberdina & Jeannette Emilie, ex Sara Elisabeth, gebouwd in 1853 te Nieuwendam, 197 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

*   1877 t/m 1880 van de bark “Landbouw”, gebouwd in 1856 te Papendrecht, 725 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam. Het schip voer in 1881 voor J.& J.Vinke te Amsterdam en was herdoopt in “Egbert & Nicolaas”;

*   1883 t/m 1890 van de brik “Backworth”, gebouwd in 1866 te Blyth, 305 ton o.m., varend voor A.Sissingh te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1857-32, 06 maart 1857, kof “Alida”, kapitein Gerard van der Werff, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en de kajuitwachter Mekko van der Werff, 14 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1858-26, 24 maart 1858, kof “Alida”, kapitein Gerh. van der Werff, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B. de Jonge, 20 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder M. van der Werff, 15 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1859-16, 04 maart 1859, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.A.Donga, 24 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder M. van der Werff, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1860-26, 09 maart 1860, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B. de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, kok, matroos, 2 lichtmatrozen waaronder Mekko van der Werff, 17 jaar uit Farmsum en een kajuitwachter;

Monsterrol 1861-27, 11 maart 1861, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Vos, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen waaronder Mekko van der Werff, 18 jaar uit Farmsum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1863-57, 13 juli 1863, schoener “Marietje”, kapitein Gerhardus van der Werff, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Mekko van der Werff, 20 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1864-32, 14 maart 1864, schoener “Marietje”, kapitein Gerhardus van der Werff, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Mekko van der Werff, 21 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-44, 04 april 1865, schoenerkof “Hillechiena Catharina”, kapitein Klaas D.Hesseling, 29 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Mekko van der Werff, 22 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1866-60, 01 juni 1866, schoener “Felicitas”, kapitein Gerhardus van der Werff, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Mekko van der Werff, 23 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1867-5, 13 februari 1867, schoener “Felicitas”, kapitein Gerhardus van der Werff, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Mekko van der Werff, 24 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1871-41, 26 mei 1871, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1872-6, 24 februari 1872, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Abba, 32 jaar uit Nieuweschans, kok, matroos/timmerman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-95, 15 augustus 1872, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan A.Schilthuis, 22 jaar uit Uitwierde, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1872-114, 22 oktober 1872, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 30 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-28, 04 maart 1873, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 36 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-68, 20 mei 1873, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1873-95, 24 juli 1873, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1874-29, 07 maart 1874, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend de Jonge, 36 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1874-96, 18 juli 1874, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1875-41, 23 maart 1875, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albertus Arkema, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1875-131, 22 september 1875, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1881-3, 27 januari 1881, brik “Backword”, kapitein Mekko van der Werff, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Fokko de Jonge, 20 jaar uit Farmsum en een kok;

Monsterrol 1882-71, 23 mei 1882, brik “Backword”, kapitein Mekko van der Werff, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1886-24, 20 september 1886, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1887-115, 14 december 1887, brik “Backword”, kapitein Mekko van der Werff, 45 jaar uit Groningen. Voorts een kok.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Mekko wordt in de monsterrollen ook aangeduid met alleen de initiaal M.
  2. Er zijn in totaal 25 monsterrollen met de naam van Mekko op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1857 t/m 1887 met als leeftijden 114 t/m 45 jaar. Zijn zeemanscarrriére heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum/Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1857              kajuitwachter op de kof “Alida”, kapt. Gerard van der Werff                          14 jaar

       *     1858-1860   lichtmatroos op de kof “Alida”, kapt. Gerard van der Werff                            15-17 jaar

`      *     1861              matroos op de kof “Alida”, kapt. Gerard van der Werff                                    18 jaar

       *     1863-1864   stuurman op de schoener “Marietje”, kapt. Gerhardus van der Werff             20-21 jaar

       *     1865              stuurman op de schoenerkof “Hillechiena Catharina”,

                                       kapt. Klaas D.Hesseling                                                                                          22 jaar

       *     1866-1867   stuurman op de schoener “Felicitas”, kapt. Gerhardus van derr Werff           23-24 jaar

       *     1871-1875   kapitein op de schoener “Alida”                                                                            28-33 jaar

       *     1881-1882   kapitein op de brik “Backword”                                                                           38-39 jaar

       *     1886              kapitein op de schoener “Alida”                                                                            43 jaar

       *     1887              kapitein op de brik “Backword”                                                                            45 jaar

  1. Mekko heeft in zijn subalterne jaren vooral bij zijn vader gevaren.

       Aan het eind van de loopbaan in 1886-1887 is kennelijk sprake van het commanco over aan de wal liggende schepen. Het aantal bemanningsleden beperkt tot 1.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Werff, Mekko van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Duit werd geboren op 05 april 1853 te Oude Pekela als zoon van Derk Duit en Frouwina Prange.

Jan trouwde op 20 februari 1879 te Nieuwe Pekela als schipper met Harmanna Smid, geboren op 26 september 1856 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Geert Smid en Antje de Grooth. Harmanna overleed op 10 maart 1929 te Nieuwe Pekela, 72 jaar.

Jan overleed op 14 januari 1934 te Oude Pekela, 80 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Jan Duin als schipper/scheepsgezagvoerder in 1879, 1881, 1883, 1885, 1887, 1889, 1893, 1895, als zeeman in 1898, als logementhouder/hotelhouder/cafehouder in 1909, 1918, 1919, 1920 en zonder beroep in 1925. 1928, 1834.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.D.Duit was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 25 in de periode 1878 t/m 1895.

 

J.Duit was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 1 in de periode 1881 t/m 1920 (en wellicht later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.D.Duit als gezagvoerder gedurende:

*    1881 (als opvolger van D.H.Duit) van de galjoot “Frouwina”, gebouwd in 1858 te Pekela, 142 ton o/m/, varend voor J.J.Koerts Jr te Pekela. Het schip is in 1881 gestrand bij Lemvig;

*    1883 t/m 1884 van de sch.brik “Enjetta”, gebouwd in 1867 te Pekela, 201 ton o.m., varend voor J.H.Wever te Pekela;

*    1885 t/m 1890 van hetzelfde schip, maar nu varend voor J.J.Koerts Jr te Pekela. Het schip werd in Havana afgekeurd;

*    1891 t/m 1899 van de brik “Albion” ex Backworth, gebouwd in 1866 te Blyth, 298 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

*      17 mei 1877, kof “Frouwina”, kapitein Jan Duit, 24 jaar uit Oude Pekela. Voorts 2 matrozen.

*      14 mei 1879, kof “Frouwina”, kapitein Jan Derks Duit, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts 2 matrozen;

*      11 mei 1881, kof “Frouwina, kapitein Jan Duit , 28 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts een kok;

*      18 juni 1881, kof “Frouwina”, kapitein Jan Derks Duit, 28 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Adde Hazewinkel, 25 jaar uit Muntendam en een matroos;

*      18 november 1881, kof “Frouwina”, kapitein Jan Derks Duit, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela. Voorts een matroos;

*      27 maart 1891, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, 38 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Hindrik Meijer, 42 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

*      02 april 1892, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, 38 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

*      28 juli 1893, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, 40 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts kok, 3 matrrozen en een dekjongen;

*      03 november 1894, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, geen leeftijd vermeld uit Nieuwee Pekela. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

*      14 oktober 1897, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

*      02 augustus 1898, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Harm Prins, 42 jaar uit Wildervank, kok en 4 matrozen;

*      -1 april 1899, schoener “Albion”, kapitein Jan Duit, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela. Voorts matroos en 2 lichtmatrozen;

 

Overige bijzonderheden

Kroniek van Pekela 15 oktober 1881 De galjoot ‘Frouwina’, kapt J.D.Duit, onderweg van Londen naar Danzig met koolteer, is bij Lemvig gestrand. Van schip en lading wordt weinig geborgen. Van de equipage is één man verdronken.115

 

 

 

Provinciale Groninger Courant 04 januari 1850114

Lijst van de in het jaar 1849 in de provincie Groningen nieuw aangebouwde schepen…..

…..Voor de Pekela: AAFINA, kapt. Potjewijd, reder A. Waalkens; ALIDA, kapt. Veen, reder J.H. Feijen; ANNEGINA, kapt. Schuuring, reder de kapitein; ENGELINA, kapt. Jager, reder A. Kranenborg; ENGELINA, kapt. Smit, reder J.U. Zuiderveen; IDA GESINA, kapt. Brouwer, reder J.G. Heeres; JANTINA ANNA, kapt. Mulder, reder de kapitein; JELTINA, kapt. Scherpbier, reder A. Kranenborg; MARIA ANNA, kapt. Duit, reder C.M. Nap……

 

Dordrechtsche Courant 15 maart 1851114

Advertentie. De houders van connossementen aan order over diverse goederen, alhier van Messina en Palermo aangebracht per het schip MARIA ANNA, kapt. J.H. Duit, worden verzocht zich ten spoedigste te melden ten kantore van de scheepsmakelaar J.B. ’t Hooft te Dordrecht, liggende het schip gereed tot lossen.

Dordrecht, 12 maart 1851.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Duit, Jan Derksz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Eltje Bos werd geboren te Delfzijl op 01 september 1836 als zoon van de schuitenvaarder Teunis Eltjes Bos en Anna Walles Mulder.

Hij trouwde op 22 mei 1860 te Bierum als stuurman met Nikoleenna Sterenberg, geboren te Bierum 13 april 1828 als dochter van Renger Nikolaas Sterenberg en de landbouwerse Geertje Wierts Wiertsema. Zij overleed te Delfzijl op 16 maart 1909, 80 jaar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.T.Bos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 40 in de periode 1863 t/m 1903.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.T.Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1862 t/m 1864 van de kof “Trijntje Geziena (1)” ex Arendina Roelfina, ex Avontuur, gebouwd in 1838 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1864 verongelukt in de Oostzee;
  • 1866 t/m 1874 van de schoenerkof “Trijntje Geziena 3” ex Sirene, gebouwd in 1856 te Wildervank, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1875 voor U.Zuiderveen te Pekela en was herdoopt in “Albion”;
  • 1875 van de brik “Trijnte Geziena 2” ex Louise, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 283 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;
  • 1876 t/m 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor U.M.Ubbens te Spijk. Het schip is in 1877 op de Möwensteert in de Eems gestrand;
  • 1879 t/m 1880 van de kof “Elisabeth Lollina”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1880 in de Noordzee gezonken;
  • 1882 t/m 1890 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw”, gebouwd in 1855 te Harlingen, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1890 bij Lemvig gestrand en wrak geraakt;
  • 1892 van de bark “Vredenhoven 2” ex Europa, gebouwd in 1863 te Sunderland, 335 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Hij herdoopt het schip in 1893 in “Europa”;
  • 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Europa” ex Vredenhoven, ex Europa, gebouwd in 1864 bij G.Bartram te Sunderland, 335 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. In de Noordzee zinkend verlaten, Hull binnengesleept en verkocht;
  • 1900 t/m 1902 van de brik Albion” ex Backworth, gebouwd in 1866 te Blyth bij Floating Dock Cy, 298 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.

 

Monsterrrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl:

Monsterrol 1854-25, 19 april 1854, kof “Alberdina”, kapitein Albert A.Wolkammer, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts stuurman Albert E. de Jonge, 30 jaar uit Farmsum, matroos en de kok Eltje T.Bos, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1855-9, 13 maart 1855, kof “Wiea Gezina”, kapitein Jurjen Roelof Bossinga, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman A.E. de Jonge, 31 jaar uit Farmsum, kok, matroos, kajuitwachter en 2 lichtmatrozen waaronder E.T.Bos, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1856-A12b, 28 februari 1856, kof “Wiea Gezina”, kapitein Jurjen Roelofs Bossinga, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Kornelis Friedriks Tillema, 31 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, waaronder Eltje Bos, 19 jaar uit Delfzijl, en een kajuitwachter;

Monsterrol 1856-B7, 01 augustus 1856, kof “Wiea Gezina”, kapitein J.R.Bossinga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.P.Oosterveld, 22 jaar uit Appingedam en 3 matrozen waaronde Eltje Bos, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1857-17, 26 februari 1857, kof “Jantina Henderika”, kapitein Cornelis IJ. van Wattum, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.I.Dijk, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos E.T.Bos, 20 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1859-4, 19 februari 1859, kof “Jonge Klaas”, kapitein Coenraad Mandema, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eltje T.Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Mosterrol 1860-38, 15 maart 1860, kof “Juffer Grietje”, kapitein Cornelis van Wattum, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.T.Bos, 23 jaar uit Delfzijl , kok en een matroos;

Monsterrol 1861-48, 10 juni 1861, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje T.Bos, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, matroos en kok;

Monsterrol 1862-12, 24 februari 1862, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje T.Bos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman E.M.Borg, 21 jaar uit Weiwerd, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1862-41, 22 april 1862, kof “Trijntje Gesiena”, kapitein Eltje T.Bos, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1863-11, 24 februari 1863, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Tonnis (sic) Bos, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Tonnis Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1864-7, 25 februari 1864, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo T.Bos, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1864-84, 01 oktober  1864, kof “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts Hiddo Bos, 23 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-95, 27 september 1865, galjoot “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Teunis Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrrol 1866-72, 28 juli 1865, galjoot “Trijntje Geziena, kapitein Eltje Teunis Bos, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hiddo Teunis Bos, 24 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1871-63, 08 september 1871, galjoot “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 37 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Kornelis Rozema, 41 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1874-92, 14 juli 1874, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Christiaan Boelens, 36 jaar uit Termunten, kok, zeilmaker, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1874-148, 19 oktober 1874, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltjo Teunis Bos, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Eltjes Visser, 43 jaar uit Schiermonnikoog, kok, bootsman, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1876-18, 04 maart 1876, brik “Trijntje Geziena” kapitein Eltje T.Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob de Vries, 27 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-70, 27 april 1876, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1876-177, 09 september 1876, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Kuiper, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-35, 10 maart 1877, schoener “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Teunis Bos, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harmannus Wiarda Dijken, 42 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1877-96, 28 juni 1877, brik “Trijntje Geziena”, kapitein Eltje Bos, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1878-88, 13 juni 1878, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje T.Bos, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Glas, 25 jaar uit Noordbroek, kok en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-17, 19 maart 1879, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje Teunis Bos, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Alsema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1880-9, 03 maart 1880, kof “Elisabeth Lollina”, kapitein Eltje Teunis Bos, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gervinus Joma, 35 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-134, 07 oktober 1880, kof “Elisbath Lollina”, kapitein Eltjo Bos, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1881-112, 16 september 1881, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1882-38, 15 maart 1882, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo T.Bos, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Freese, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-4, 19 februari 1883, schoenerbrik “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 39 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1884-8, 22 februari 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-43, 07 april 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1884-99, 20 september 1884, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1885-14, 13 maart 1885, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Renger Bos, 22 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1885-48, 04 juni 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-29, 10 april 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Renger Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-81, 08 september 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1886-94, 23 oktober 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-97, 14 december 1886, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1887-87, 08 september 1887, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-34, 13 april 1888, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-109, 16 oktober 1888, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-44, 03 april 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-61, 31 mei 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden vermeld;

Monsterrol 1889-67, 26 juni 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrrol 1889-93, 02 augustus 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-114, 122 september 1889, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-23, 18 maart 1890, schoener “Zeemeeuw”, kapitein Eltjo Bos, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1892-24, 19 maart 1892, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 38 jaar uit Delfzijl, kok , 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-65, 11 juli 1892, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-93, 04 oktober 1892, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-19, 15 maart 1893, schoener “Vredenhoven”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-23, 17 maart 1893, schoener “Vredenhoven”,  kapitein Eltje Bos, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-29, 21 maart 1894, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 30 jaar uit Delfzijl, kok 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-80, 03 augustus 1894, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen ;

Monsterrol 1895-56, 18 mei 1895, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-93, 07 september 1895, schoener “Europa”, kapitein Eltjo Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts Walle Bos, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-48, 08 april 1896, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-46, 24 april 1897, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 61 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1897-92, 28 oktober 1897, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder rangaanduiding;

Monsterrol 1898-31, 22 maart 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje T.Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-32, 24 maart 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje T.Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Walle Bos, 34 jaar uit Delfzijl en een mattroos;

Monsterrol 1898-68, 28 juli 1898, schoener “Europa”, kapitein Eltje Bos, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1900-32, 31 maart 1900, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman P.Drewes, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-69, 10 augustus 1900, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.G.Homan, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-28, 12 april 1901, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrrol 1901-54, 01 augustus 1901, schoener ”Albion”, kapitein E.Bos, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-22, 11 april 1902, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Smid, 42 jaar uit Appingedam, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1902-45, 25 juli 1902, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Smid, 42 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1903-17, 20 april 1903, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 66 jaar te Delfzijl. Voorts stuurman W.Bos, 39 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1903-36, 26 augustus 1903, schoener “Albion”, kapitein E.T.Bos, 67 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.Bos, 39 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen;

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

1 Eltje Teunis wordt vermeld als E.T., Eltje, Eltjo, Eltje T., Eltjo T., Eltje Teunis, Eltje Tonnis en Eltjo Teunis. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd is te concluderen dat het steeds om dezefde persoon gaat.

2 Er zijn in totaal 71 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeenterarchief van Delfzijl.

3 De monsterrollen zijn gedateerd van 1854 t/m 1903, met als leeftijden 17 resp. 67 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) ca 50  jaar geduurd.

  1. Als woonplaats is steeds Delfzijl opgegeven.

5 Het overzicht van zijn monsterrollen luidt:

  • 1854 kok op de kof”Alberdina” onder kapt Albert A.Wolkammer 17 jaar
  • 1855 lichtmatroos op de kof “Wiea Gezina” onder kapt. J.R.Bossinga 18 jaar
  • 1856 matroos op de kof “Wiea Gezina” onder kapt. J.R.Bossinga 19 jaar
  • 1857 matroos op de kof “Jantina Henderika”, onder kapt. C.IJ van Wattum 20 jaar
  • 1859 stuurman op de kof “Jonge Klaas, onder kapt. C.Mandema 22 jaar
  • 1860 stuurman op de kof “Juffer Grietje” onder kapt. C. van Wattum 23 jaar
  • 1861-1864 kapitein op de kof “Trijntje Geziena”/Trijntje Gesiena”     24-28 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1865-1871 kapitein op de galjoot “Trijntje Geziena”     29-37 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1874-1877 kapitein op de brik “Trijntje Geziena” 38-41 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

  • 1878-1880 kapitein op de kof “Elisabeth Lollina” 42-46 jaar

maximaal 5 bemanningsleden

  • 1881-1890 kapitein op de schoener/schoenerbrik “Zeemeeuw” 45-54 jaar

maximaal 6 bemanningsleden

  • 1892-1893 kapitein op de schoener “Vredenhoven” 56-57 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

in 1892 ook een rol op naam van de schoener “Europa”

  • 1894-1898 kapitein op de schoener “Europa” 58-62 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

  • 1900-1903 kapitein op de schoener “Albion” 64-67 jaar

maximaal 8 bemanningsleden

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Vredenhoven   E.T.Bos   3/mschooner   335 brt   gebouwd in 1863   varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.”

NRC 05 september 1893114

Rotterdam, 4 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram, is het schip (opm: schoener) EUROPA, kapt. E.T. Bos uit Delfzijl, van Riga naar Amsterdam, lek in Rönne (Bornholm) binnengelopen. Moet lossen om in het dok te kunnen repareren.

 

NRC 05 december 1895114

Delfzijl, 3 december. Het schip (opm: schoener) EUROPA, kapt. E.T. Bos, is gisteren gestrand op de z.g. Hond (opm: zandplaat) in de Eems. Lichters zijn uitgezonden om het vlot te krijgen.

 

Provinciale Groninger Courant 21 mei 1896114

Delfzijl, 18 mei. Het driemast schoenerschip EUROPA, kapt. E.T. Bos, van Burnt Island naar Helsingborg met steenkolen, arriveerde hier heden met verlies van tuig, gesleept door een Engelse stoomtrawler. (

 

Provinciale Groninger Courant 03 juli 1896114

Delfzijl, 29 juni. Het Nederlandse schip (opm: 3-mast schoener) EUROPA, kapitein E.T. Bos, dat hier op de reis van Burnt-Eiland naar Helsingborg met schade is binnengelopen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 07 april 1897114

Delfzijl, 3 april. Het alhier afgekeurde Nederlandse schoenerschip EUROPA zal door dezelfde rederij weer in de vaart worden gebracht en gevoerd worden door kapitein Bos.

 

Provinciale Groninger Courant 24 oktober 1898114

Londen, 22 oktober. De schoener EUROPA, kapitein E.T. Bos, van Sundsvall naar Delfzijl, is in de Noordzee in zinkenden staat verlaten. De bemanning is gered en te Grimsby geland.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1898114

Londen, 24 oktober. De Nederlandse schoener EUROPA, die in de Noordzee werd verlaten is opgepikt en te Hull binnengesleept

 

NRC 25 oktober 1898114

Rotterdam, 24 oktober. Volgens Lloyd’s is de op zee verlaten driemast schoener EUROPA te Hull binnengesleept.

 

NRC 26 oktober 1898114

Hull, 23 oktober. De in de Noordzee verlaten driemast-schoener EUROPA werd hier vol water door de stoomtrawler DUCHESS OF YORK binnengesleept. Het schip is beladen met delen, de deklast is verloren en het achterschip zwaar beschadigd.

 

NRC 10 oktober 1903114

Londen, 9 oktober. De Nederlandse schoenerbrik ALBION, kapt. Bos, van Helsingfors (opm: Helsinki) naar Hernösand beladen met kolen (opm: correctie, in ballast, zie EB 101003), is op 4 oktober bij Fagerviken gestrand. De gezagvoerder, diens zoon, die stuurman was aan boord, benevens twee matrozen zijn verdronken en zijn hunne lijken nog niet gevonden. Drie man zijn gered. De ALBION, ex BACKWORTH, groot 298 ton, werd in 1866 te Blyth van hout gebouwd.

(opm: PGC 091003 haalt een bericht aan van Gefle van 9 oktober, waarin men spreekt van een schoener; PGC vermoedt als eigenaar kapt. E.T. Bos, thuisbehorend te Delfzijl)

 

EeemsBode 10 oktober 1903114

Delfzijl (geen datum). Het Nederlandse schoenerschip ALBION, kapt. Bos, in ballast van Helsingfors (opm: Helsinki) naar Hernösand, is bij Gefle gestrand en wrak gestoten. De bemanning bestond uit kapt. E. Bos, zijn zoon stuurman W. Bos, de matrozen J. Ridderbos, R. Meijering, A. de Raad en Harm Bakker en de kok G. Lukje. Drie opvarenden zijn gered. Nadere bijzonderheden niet bekend.

 

Provinciale Groninger Courant 10 oktober 1903114

Delfzijl (geen datum). Een alhier ontvangen telegram vermeldt de namen van de geredde personen van het bij Fagerik verongelukte schoenerbrikschip ALBION. Het zijn Ridderbos van Delfzijl, De Raad van Rotterdam en G. Lukje van Groningen. Deze personen vertrekken morgen met het s.s. VULCAIN van Gefle naar Delfzijl.

 

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Bos, Eltje Teunis
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1881-01-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BACKWORD
Schipper: Werff, Mekko van der
Scheepstype: brik
Grootte: 305

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De ALBION
Collectie: Kaap Hoorn vaarders, Stichting Nederlandse, Hoorn
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

NRC 09.10.03: De Nederlandse schoenerbrik ALBION, kapt. Bos, op reis van Helsingfors naar Hernösand met steenkolen (?), is op 4 oktober bij Fagervikken gestrand. De gezagvoerder, zijn zoon en drie matrozen zijn hierbij omgekomen. Slechts drie man konden worden gered. Het schip mat 298 ton en was in 1866 te Blyth gebouwd. (Volgens Stat. der Ned. SV.- 1903, zijn er 2 matrozen omgekomen en was het schip in ballast)

AH 091003
Amsterdam, 8 oktober. Volgens een telegram van Reuter uit Gefle is de Nederlandse schoenerbrik ALBION, kapt. Bos, op 4 oktober bij Fagerviken gestrand en zijn van de opvarenden slechts 3 man gered. Kapitein Bos, zijn zoon die stuurman was en 2 matrozen zijn verdronken.
[ De ALBION (ex. BACKWORTH) is een schoenerbrik van 298 ton, werd gevoerd door kapt. Bos, die tevens reder was en gebouwd in 1866. Het schip lag 19 september zeilklaar te Helsingfors bestemd naar Hernösand om te laden voor Delfzijl. Volgens Reuter was het schip geladen met kolen. Dit zal dus wel blijken onjuist te zijn. Red.]

09-10-1903: Londen: De Nederlandse schoenerbrik “ALBION”, kapt. Bos, van Helsingfors naar Hernösand beladen met kolen, is op 4 oktober bij Fagerviken gestrand. De gezagvoerder, diens zoon, die stuurman was aan boord, benevens twee matrozen zijn verdronken en zijn hunne lijken nog niet gevonden. Drie man zijn gered. De “Albion”, ex “Backworth”, groot 298 ton, werd in 1866 te Blyth van hout gebouwd.

10-10-1903: “ALBION” kapt. Bos, in ballast van Helsingfors naar Hernösand, is bij Gefle gestrand en wrak gestoten. De bemanning bestond uit kapt. E. Bos, zijn zoon stuurman W. Bos, de matrozen J. Ridderbos, R. Meijering, A. de Raad en Harm Bakker en de kok G. Lukje. Drie opvarenden zijn gered. Nadere bijzonderheden niet bekend.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk