Inloggen
ZEEBURG - ID 7438


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-12-27 / 1909-09-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Robert Thompson & Sons, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 212
Launch Date: 1899-12-02
Delivery Date: 1899-00-00
Technical Data

Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 24, 39 & 64 - 42
 
Gross Tonnage: 3046.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1956.38 Net tonnage
 
Length 1: 325.0 Feet (British) Registered
Beam: 48.6 Feet (British) Registered
Depth: 21.3 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-12-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: ZEEBURG
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Amsterdam
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: eerste
beschikking tot uitreiking voolopige zb door consul te Sunderland1899-12-27133-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-12-27 ZEEBURG
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Amsterdam', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCWM

Ship Events Data

1909-09-25: Grounded
Op 2 september 1909 vertrok de ZEEBURG van Rotterdam met 3000 ton kunstmest en 300 ton stukgoederen naar Jacksonville Fla. (USA) Toen men op 25 september 1909 bij de monding van de St.John's River (bij Jacksonville) arriveerde ,was de loodsdienst wegens noord-ooster storm gestaakt en men besloot zonder loods naar binnen te stomen. Juist tussen de havenhoofden werd het schip uit de koers gegooid door een grondzee en luisterde niet meer naar het roer. Men liet het stuurboordsanker vallen, doch het hield niet en de ZEEBURG werd door wind en stroom steeds verder uit de koers geslagen en liep ten slotte aan de grond. Het schip werd hoe langer hoe hoger op de gronden gezet en stootte zwaar.
1909-09-29: Final Fate: Wrecked

Bergingspogingen hadden geen succes en op 29 september 1909 brak het schip plotseling en moest als geheel verloren worden verlaten. Alle 28 opvarenden bereikten veiling de wal.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W. Verschoor de Boer als gezagvoerder gedurende:

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Zeeburg”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 3046 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Amsterdam”, dir. Mr. A.Tak van Poortvliet te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Verschoor De Boer, W.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

Veendammer Courant 06.12.1899

Men schrijft ons uit Sunderland van den 3 Dec.: Gisteren liep van de werf van de heren Thompson & Son alhier te water, het Nederlandse s.s. ZEEBURG. Hierbij waren vertegenwoordigd: De heer Tak van Poortvliet, directeur der Stoomvaart Mij. „Amsterdam”, mej. Tak van Poortvliet, ZEds. zuster, alsmede de commissaris der genoemde Mij., de heer J. Vink. Nadat mej. Tak van Poortvliet de woorden „ZEEBURG success to you” had uitgeroepen, viel de klink, en de kolossus gleed langzaam te water, wat met een daverend hoera van de toeschouwers gepaard ging. Het s.s. ZEEBURG is lang 336, breed 48 en diep 25 voet, en meet bruto ruim 5.000 ten. De machines zijn vervaardigd door de North Eastern Marine Engeneering Company alhier. Het schip zal worden gevoerd door kapitein W. van der Schoor de Boer. Men spreekt dat men het s.s. ZEEBURG spoedig door een tweede zal laten volgen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten