Inloggen
IJSTROOM - ID 7407


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-03-25 / 1918-03-00
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-04-00 / 1922-10-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Robert Thompson & Sons, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 201
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1350
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 33 & 55-36.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 960.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 493.00 Net tonnage
Deadweight: 1072.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 70.24 Meters Registered
Beam: 9.25 Meters Registered
Depth: 4.98 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1898
Datum agenda: 1898-03-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: IJSTROOM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zwart, B.C.E.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Generaal Londenbeschikking tot uitreiking zb78-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-03-25 IJSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCVD

Date/Name Ship 1918-03-25 YSTROOM
Manager: General Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-04-00 IJSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCVD

Date/Name Ship 1922-10-00 BANBA
Manager: L. Caille, Brest, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation France-Irlande, Brest, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Brest / France

Ship Events Data

1902-03-25: Collision
Amsterdam, 25 maart 1902. Het Nederlandse stoomschip YSTROOM, gisteren van Londen hier aangekomen, heeft op de Theems enige schade belopen door aanvaring met het stoomschip PTARMIGAN.
1904-10-27: Collision
Het Nederlandse stoomschip IJSTROOM, binnenkomende van Amsterdam en bestemd voor Londen, is gisteren (27 oktober 1904) op de Theems bij Woolwich Wharf in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip CITY OF CHARLEROI.
1905-06-08: Collision
Wapping, 8 juni 1905. Het stoomschip YSTROOM, op reis van Amsterdam naar Londen, is om 4.10 uur n.m. in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip BALGOWNIE bij Bermondsey Essex Pier.
1905-09-13: Collision
Gravesend, 13 december 1905. Het stoomschip IJSTROOM is met het voor anker liggende stoomschip BATTERSEA in aanvaring geweest.
1918-03-25: Confisc.-Droit d'Angarie
De IJSTROOM werd op 25 maart 1918 te Londen door de Britse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Britse vlag gebracht.
1919-04-00: In april 1919 weer aan de eigenaars teruggegeven.
1923-07-01: Final Fate: Wrecked

Op reis in ballast van Sydney, N.S. naar Granville is de BANBA op 1 juli 1923 gestrand op Gull Island, St. Mary's Bay (Newfoundland) en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Buisert Jacobsz. van Duijn werd geboren te Katwijk op 25 december 1850 als zoon van Jacob Jacobsz. van Duijn en Kniertje Buisertsd. van der Plas.

Hij trouwde te Katwijk in 1878 met Marijtje Dirksd. Zwanenburg

Buisert overleed ter plaatse op 11 december 1934.

 

Van der Plas c.s.054 vermelden onder nummer 243 ook ene Buizert van Duijn, zonder gegevens over geboorte, huwelijk en overlijden, die volgens de Burgerlijke Stand van Katwijk uit 1879 waarnemend-kapitein geweest zou zijn van het fregat Ottolina. Maar in de referentie wordt verwezen naar de datum 1849. Is hier sprake van een verschrijving?

 

De schepen van de kapitein

Buisert was in 1897 gezagvoerder op de IJ stroom en van 1901-1905 op de Maasstroom bij de Hollandsche Stoomboot Maatschappij054-203.

 

Bouma025 vermeldt wel het fregat “Ottolina”, gebouwd in 1870 in Krimpen aan de Lek, 1456 ton n.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam, maar vermeldt daarbij W.Ouwehand (1870-1880) en D.Ouwehand (1880 t/m 1886). Dit schip werd onder de laatste te Port Elisabeth geabandoneerd en onder Zweedse vlag geplaatst. Een eerdere “Ottolina”, eveneens varend voor Murk Lels te Kinderdijk, werd gebouwd in 1853, en daarop kan dus in 1847 geen Buisert van Duijn als waarnemend kapitein hebben gevaren.

 

Bouma025 vermeldt B.van Duijn als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Zaanstroom”, gebouwd in 1895 te Amsterdam, 990 ton n.m., varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*    1899 en later op het schroefstoomschip “IJstroom”, gebouwd in 1898, 1017 ton n.m., 1300 ipk, varend voor de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Duijn, Buisert Jacobsz

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Faber, K.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Visser, T.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: IJstroom 1898.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: IJstroom 1898.
Gemaakt door: Holzapffel, W.M.
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten