Inloggen
WATERPLOEG - ID 7197


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1911-02-21 / 1922-03-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Nat. Official Number: 7572 GRON 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kotter
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1911-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 139.80 Gross tonnage
Net Tonnage: 110.48 Net tonnage
Deadweight: 185.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.37 Meters Registered
Beam: 6.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-04-1921
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Te Hamburg van een hulpmotor voorzien (was zeilkotter).

Ship History Data

Date/Name Ship 1911-02-21 WATERPLOEG
Manager: Harm Sloots Harmzn. (1886), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Sloots Harmzn. (1886), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QBTF
Additional info: Gebouwd op de werf Welgelegen van E.J. Smit in Westerbroek.

Ship Events Data

1911-02-21: Hypotheek
Dagregister deel 18, nummer 980, den drie en twintigsten Februari 1900 elf. Ik ondergeteekende Harm Sloots, gedomicilieerd te Groningen, verklaar te zijn de enige eigenaar van het te Groningen tehuis behoorende kotterschip genaamd “Waterploeg”, gebouwd te Waterhuizen, gemeente Hoogezand, in het jaar 1900 en elf, groot bruto drie honderd zes en negentig en vijf honderdste (396.05) kubieke meter of een honderd en negen en dertig en tachtig honderdste (139.80) tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op drie honderd en twaalf negen en negentig honderdste (312.99) kubieke meter of een honderd en tien en acht en veertig honderdste (110.48) tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Westerbroek en gevoerd wordende als schipper door mij zelven. Verder verklaar ik dat het genoemd schip nog niet aan eenig hypotheekkantoor is te boek gesteld. Groningen, een en twintig Februari 1900 en elf. H. Sloots. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 7572)
1914-02-10: Op 10-02-1914 meting te Dordrecht, meetnr. D2702N.
1922-03-21: Final Fate: Missing

Vertrokken met een lading tarwe van Rödvig (Seeland) naar Swinemünde (Stettin) en daarna is niet meer van het schip vernomen. De kapitein, zijn vrouw, hun drie kinderen en vier bemanningleden komen om het leven.
Het Vaderland, 9 mei 1922: Sedert 20 maart heeft men niets meer vernomen van de motorschoener 'WATERPLOEG', kapitein H. Sloots, uit Delfzijl, die een lading tarwe van Rödvig naar Stettin zou vervoeren en uiterlijk 25 maart te Stettin moest aankomen. De kapitein was met zijn vrouw en drie kinderen aan boord.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Sloots werd geboren op 13 maart 1886 te Gasselternijveen als zoon van Harm Sloots en Arendje van der Veen.

Harm trouwde op 10 decemberr 1913 te Bergen op Zoom als schipper met Geertruid Pieternella van IJsseldijk, geboren te Stavenisse als dochter van Adriaan van IJsseldijk en Elisabeth Boogaard.

Harm en Eltje kwamen om met hun motorschoener “Waterploeg” ca. maart 1922

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Sloots was effectief lid van het Groninger zeemanscollege : De Groninger eendracht” met vlagnummer 24 in de periode 1918 t/m 1920 (en later)

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=7195 wordt vermeld de stalen 2-mast kotter “Waterploeg” gebouwd in 1911 bij E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Netherlands met als manager/owner Harm Harmz. Sloots uit Groninger

Final Fate: Vertrokken met een lading tarwe van Rödvig (Seeland) naar Swinemünde (Stettin) en daarna is niet meer van het schip vernomen. De kapitein, zijn vrouw, hun drie kinderen en vier bemanningleden komen om het leven.

Het Vaderland, 9 mei 1922: Sedert 20 maart heeft men niets meer vernomen van de motorschoener 'WATERPLOEG', kapitein H. Sloots, uit Delfzijl, die een lading tarwe van Rödvig naar Stettin zou vervoeren en uiterlijk 25 maart te Stettin moest aankomen. De kapitein was met zijn vrouw en drie kinderen aan boord.

 

De schepen van de kapitein

Ìn de ledenlijst van “De Groninger Eendracht” vermeldt in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1918 wordt H.Sloots met vlagnummer 24 vermeld als gezagvoerder van de “Waterploeg”

 

In: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=7195 wordt vermeld de tjalk “Waterploeg”, gebouwd in 1882 bij Wijnke Boerma te Martenshoek

 

Overige bijzonderheden

In “Zeemanssouveniers rond Eems en Dollard”, door H.A.Hachmer, Uitg. Meinders – 1997 88 pp. (p.33) staat een afbeelding van een tjalk (?) “De “Normaliteit” van kapitein-reder Harm Sloots in de haven van Kolberg, voormalig Oost Pruisen.

Geen zekerheid of dit een schip van H.Sloots is geweest.

 

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Sloots, Harm

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1912-02-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WATERPLOEG
Schipper: Sloots, Harm
Scheepstype: zeilkotter
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Waterploeg 1911
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Uitspraak Raad van Scheepvaart inz. vermissing motorzeilschip 'Waterploeg'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1911

NVEC 180311
Delfzijl, 15 maart. Uitgezeild WATERPLOEG, Sloots naar Emden.

1916

RN 141116
Rotterdam, 13 november 1916. De 2-mast stalen kotter WATERPLOEG, kapt. Z. Sloots, arriveerde 6 november van Norresundet te Högmarsö met gebroken stengen en fokkemast, welke door de storm overboord gezeild werden.
RN 281216
IJmuiden, 26 december. De Nederlandse gaffelschoener WATERPLOEG, kapt. Sloots, van Norrsundet naar Schenkenhaus bestemd, is hier binnengelopen met schade over dek.

1917

NVD 020117
Harlingen, 30 december 1916. Aangekomen WATERPLOEG, kapt. Sloots van Schenkenschans.

1918

AMS 220418
IJmuiden, 20 april. Vertrokken WATERPLOEG, Sloots naar Bergen.

1919

NNO 180619
Shields 13 juni. Aangekomen WATERPLOEG, Sloots van Holmstad.

1920

RN 170120
Kopenhagen, 9 januari. Vertrokken WATERPLOEG, Sloots naar Malmö.
RN 290420
Kopenhagen, 22 april. Aangekomen WATERPLOEG, Sloots van Malmö.
RN 010920
Delfzijl, 30 augustus. Binnengekomen WATERPLOEG, Sloots van Skelleftea.
RN 121120
Kopenhagen, 6 november. Vertrokken WATERPLOEG, Sloots naar Hamburg.

1921

DMB 180421
Holtenau, 16 april. Aangekomen WATERPLOEG, Sloots van Nykjöbing.
RN 200521
Hamburg, 15 mei. Vertrokken WATERPLOEG, Sloots naar Tuborg.
RN 160721
Hamburg, 22 juli. Aangekomen WATERPLOEG, Sloots van Esbjerg.
DMB 170921
Altona, 14 september. Aangekomen WATERPLOEG, Sloots van Rodby.

1922

NNO 010522
In betrokken kringen maakt men hier ter stede erg bezorgd over het lange uitblijven van de 2-mast motorschoener WATERPLOEG kapt. H. Sloots. Volgens de laatst ontvangen berichten lag het schip de 21 maart zeilklaar met een lading tarwe te Bödvig (eiland Seeland), bestemd voor Stettin, alwaar het schijnt, gisteren nog niet was gearriveerd. Dit is dus een tijdruimte van 39 dagen reeds,terwijl een reis van Rödvig naar Stettin voor dit schip hoogstens drie dagen behoeft te duren. De kapitein had zijn vrouw en 3 kinderen aan boord. De equipage bestond uit 3 of 4 man.
WIN 270522
Delfzijl, 23 mei. Aangezien motorschoener WATERPLOEG, kapt.Sloots, de 21 maart j.l. met een lading tarwe van Denemarken naar Stettin is vertrokken en aldaar nimmer is gearriveerrd en er elders geen bericht van is ingekomen, kan zekerheid worden aangenomen, dat genoemd schip met man en muis is vergaan. De bemanning bestond uit 5 personen, terwijl de kapiteinsvrouw met drie kinderen ook aan boord was.
.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris W. van de Velde te Hoogezand, toegang 105, inv. nr. 232, aktenummers 3086 en 3087, 3 maart 1911.