Inloggen
VLUG - ID 7072


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-02-25 / 1915-06-28 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 529
Launch Date: 1897-01-20
Delivery Date: 1897-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18, 28 1/2 & 47 1/2 - 33.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1285.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 802.00 Net tonnage
Deadweight: 1825.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 85000 Cubic Feet
Bale: 81000 Cubic Feet
 
Length 1: 70.51 Meters Registered
Beam: 10.24 Meters Registered
Depth: 5.26 Meters Registered
Draught: 4.47 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1897
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Opm.: Van 1897 tot vóór 1910 zijn lengte en breedte met een voet groter in L.R. drukfout ??

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-02-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: VLUG
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Baltic, Rederij
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul te Hartlepool1897-02-25, uitreiking68-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-02-25 VLUG
Manager: Firma Nielsen van Holk, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Reederij Baltic, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWNR

Date/Name Ship 1900-00-00 VLUG
Manager: C.V. Axel P. Nielsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Reederij Baltic, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWNR

Date/Name Ship 1910-02-00 VLUG
Manager: Firma Vinke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houtvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PWNR

Date/Name Ship 1912-00-00 RIJN
Manager: Firma Vinke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Houtvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRMV

Date/Name Ship 1915-06-28 MARGRETE
Manager: S. Harboe, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S Christiansholms Fabrikker, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Additional info: Since 1918: A.Thanbo, manager

Date/Name Ship 1922-07-07 MERCIA
Manager: J.A. Thore, Arild, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Arild, Arild, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Arild / Sweden

Date/Name Ship 1939-00-00 GRANIT
Manager: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine / Marinehafenbaudir., Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1943-04-02 TRAUTE FAULBAUM
Manager: Max Faulbaum, Stettin, Germany
Eigenaar: Max Faulbaum, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany
Additional info: Since 1945: Homeport Flensburg

Date/Name Ship 1951-08-00 ARKONA
Manager: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Eigenaar: Joachim Grabow, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1905-10-06: Grounded
Om 22.20 uur op een blinde klip gelopen in de Balstad-Strömmen, op weg van Archangel naar Amsterdam met een lading balken. Hierdoor ontstond een gat in de bodem, waarna het schip aan de grond werd gezet bij Lödingen om zinken te voorkomen. Op 14 oktober vlot gekomen en naar Drontheim gebracht. Aldaar gelost en in het dok gezet voor noodreparatie. De lading weer ingenomen en op 10 november weer vertrokken naar Amsterdam. (zie verder de krantenberichten)
1939-10-02: Declared a good prize
Op reis met een lading Cellulose van Sundsvall naar Groot-Britannië is de MERCIA op 2 oktober 1939 in de Oostzee door de Duitse vorpostenboot V 1308 aangehouden en opgebracht naar Stettin, daar prijs verklaard en nog in 1939 als GRANIT in dienst gesteld voor de Kriegsmarine.
1942-09-19: History
Aan Faulbaum toegewezen 19.09.42, sinds 22 september 1942 weer koopvaardijschip doch pas op 2 april 1943 verdoopt.
1945-00-00: History
Het schip behoefde niet te worden uitgeleverd en voer als X-schip 2282 voor de TMMC. Later weer voor Faulbaum. (wellicht 1945-1951 opgelegd).
1957-02-00: Final Fate: Scrapped

De ARKONA arriveerde op 6 januari 1957 op haar laatste reis te Hamburg en werd daar voor sloop verkocht aan de Eisen & Metall K.G. Lehr & Co., die haar op 31 januari 1957 overnamen en lieten slopen bij P. Berendsohn te Hamburg.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.E.Eliasen als gezagvoerder gedurende:

*    1897 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Vlug”, gebouwd in 1897 te Hartlepool, 1150 ton n.m., varend voor de stoomboot reederij “Baltic”Axel P.Nielsen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Eliasen, B.E.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Gundersen, G.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Moritz, A.J.L.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Kooimans, P.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: VLUG
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Vlug 1897 in de oorspronkelijke kleuren van de Stoomboot-Reederij Baltic.
Gemaakt door: Holzapffel, W.M.

Omschrijving: In 1910 werd de VLUG gekocht door de N.V. Houtvaart en pas in 1912 verdoopt tot RIJN.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ARKONA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ARKONA
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 081005
Amsterdam, 7 oktober. Volgens door de rederij ontvangen telegram uit Santtow (opm: waarschijnlijk Sandtorg, Noorwegen) is het Nederlandse stoomschip VLUG, van Archangel met hout herwaarts, nabij Lödingen gestrand. Bijzonderheden ontbreken

PGC 091005
Amsterdam, 7 oktober. Het Ned. s.s. VLUG, met hout van Archangel naar hier, heeft in Balstadstrom gestoten tengevolge waarvan het schip lek is gesprongen en om zinken te voorkomen op het strand gezet moest worden. Het voorruim zit vol water. Het volk is gered. De bergingsstomer ÖRESUND is derwaarts vertrokken.

NRC 101005
Londen, 9 oktober. Volgens een telegram uit Narvik is het voor Amsterdam bestemde Nederlandse stoomschip VLUG nabij Lödingen aan de grond gezet. Het voorruim staat vol water.

NRC 111005
Amsterdam, 10 oktober. Het stoomschip VLUG zal waarschijnlijk kunnen repareren en dan naar hier vertrekken. Het telegram aan de rederij vermeldt niet, dat het stoomschip is vlot gekomen.

NRC 171005
Amsterdam, 16 oktober. Het stoomschip VLUG is 14 dezer met aanzienlijke bodemschade vlotgekomen en heden naar Drontheim vertrokken om te repareren.

NRC 281005
Amsterdam, 27 oktober. Het stoomschip VLUG komt heden gereed met het lossen der lading en zal morgen te Drontheim in het droogdok worden onderzocht. Na gehouden expertise zal worden beslist of het stoomschip te Drontheim zal repareren of wel de reis voortzetten om alsdan na aankomst te Amsterdam de nodige reparaties te ondergaan.

PGC 311005
Trondheim, 24 oktober. De bodem van het s.s. VLUG is gedeukt, en aan bakboord is een gat van 7 voet lang.

PGC 021105
Amsterdam, 1 november. Het s.s. VLUG is te Trondheim door experts nagezien en zal na enige voorlopige reparatie, nodig voor het verkrijgen van een certificaat van zeewaardigheid, de reis naar Amsterdam voortzetten.

NRC 071105
Amsterdam, 6 november. Het stoomschip VLUG is voorlopig gerepareerd en neemt de geloste lading weder in.

NRC 111105
Amsterdam, 10 november. Volgens een door de rederij ontvangen telegram is het stoomschip VLUG heden van Drontheim naar hier vertrokken.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten