Inloggen
VLUG - ID 7072


Kroniekberichten

Datum 26 oktober 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 oktober. Door de firma Nielsen, Van Holk & Co alhier werd onlangs aan de scheepsbouwmeesters W. Gray & Co, te West-Hartlepool de bouw opgedragen van een nieuw stoomschip van 1600 à 1700 ton, dat tegen april van het volgende jaar moet worden afgeleverd en ongeveer NLG 200.000 zal kosten. (opm: de VLUG)

Afbeelding
Datum 22 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

West Hartlepool, 20 januari. Heden werd met goed gevolg van de werf van Wm. Gray & Co alhier te water gelaten het voor rekening der firma Nielsen, van Holk & Co te Amsterdam nieuwgebouwde stoomschip VLUG. Voor de eerste twee reizen is dit stoomschip gecharterd van Drontheim naar Amsterdam/Zaandam.

Afbeelding
Datum 03 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 maart. Het stoomschip VLUG, dat te West Hartlepool werd gebouwd voor rekening van Nielsen,van Holk en Co alhier, heeft op 27 februari de officiële proeftocht gehouden en vertrok van West Hartlepool naar Newcastle om aldaar kolen te laden voor Drontheim, alwaar het na lossing een lading hout zal innemen voor Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 april 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 1 april. Heden arriveerde alhier van Duinkerken het stoomschip VLUG met losgewerkte deklast en verlies van een klein gedeelte daarvan.

Afbeelding
Datum 25 juni 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 23 juni. Het Nederlandse stoomschip VLUG arriveerde 20 juni van Sundsvall met een lading spieren (opm: palen) te IJmuiden. De deklading was gestuwd met een gemiddelde hoogte van 8½ Eng. vt.

Afbeelding
Datum 24 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip VLUG, van Shields naar Bilbao, met gebroken excentriekstang te Grimsby binnengelopen. Het stoomschip zal in het dok gaan.

Afbeelding
Datum 06 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 april. Volgens telegram van Lloyd’s is het s.s. VLUG te Middlesbro in het dok gekomen na op de Tees aan de grond te hebben gezeten.

Afbeelding
Datum 07 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Middlesbro, 4 april. Het s.s. VLUG heeft gisterenavond op de rivier bij Eaton op de Slabnak aan de grond gezeten, doch kwam spoedig vlot. Het is nu in het droogdok om te worden onderzocht.

Afbeelding
Datum 17 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

In de heden te Amsterdam gehouden jaarlijkse algemene vergadering der Stoombootreederij Baltic zijn balans en winst- en verliesrekening goedgekeurd. Mitsdien is besloten over 1899 12 pCt. dividend uit te keren en op de stoomboot VLUG NLG 14.400 af te schrijven.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 7 oktober. Volgens door de rederij ontvangen telegram uit Santtow (opm: waarschijnlijk Sandtorg, Noorwegen) is het Nederlandse stoomschip VLUG, van Archangel met hout herwaarts, nabij Lödingen gestrand. Bijzonderheden ontbreken. (opm: zie PGC 091005)

Afbeelding
Datum 09 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 oktober. Het Ned. s.s. VLUG, met hout van Archangel naar hier, heeft in Balstadstrom gestoten tengevolge waarvan het schip lek is gesprongen en om zinken te voorkomen op het strand gezet moest worden. Het voorruim zit vol water. Het volk is gered. De bergingsstomer ÖRESUND is derwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 oktober. Volgens een telegram uit Narvik is het voor Amsterdam bestemde Nederlandse stoomschip VLUG nabij Lödingen aan de grond gezet. Het voorruim staat vol water.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 oktober. Het stoomschip VLUG zal waarschijnlijk kunnen repareren en dan naar hier vertrekken. Het telegram aan de rederij vermeldt niet, dat het stoomschip is vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 oktober. Het stoomschip VLUG is 14 dezer met aanzienlijke bodemschade vlotgekomen en heden naar Drontheim vertrokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 oktober. Het stoomschip VLUG komt heden gereed met het lossen der lading en zal morgen te Drontheim in het droogdok worden onderzocht. Na gehouden expertise zal worden beslist of het stoomschip te Drontheim zal repareren of wel de reis voortzetten om alsdan na aankomst te Amsterdam de nodige reparaties te ondergaan.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Trondheim, 24 oktober. De bodem van het s.s. VLUG is gedeukt, en aan bakboord is een gat van 7 voet lang.

Afbeelding
Datum 02 november 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 november. Het s.s. VLUG is te Trondheim door experts nagezien en zal na enige voorlopige reparatie, nodig voor het verkrijgen van een certificaat van zeewaardigheid, de reis naar Amsterdam voortzetten.

Afbeelding
Datum 07 november 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 november. Het stoomschip VLUG is voorlopig gerepareerd en neemt de geloste lading weder in.

Afbeelding
Datum 11 november 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 november. Volgens een door de rederij ontvangen telegram is het stoomschip VLUG heden van Drontheim naar hier vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 februari 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Newport, 7 februari. Het uitgaande s.s. NELSON is tegen het van Bilbao komende Ned. s.s. VLUG aangevaren, waarvan dientengevolge een plaat aan stuurboordzijde gedeukt werd.

Afbeelding
Datum 18 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van de N.V. Stoomboot Reederij Baltic te Amsterdam: De maatschappij heeft in 1905 een winst behaald van NLG 5648,98, zodat hierop het saldo verlies van het voorgaande jaar, netto NLG 2005,47, wordt afgeschreven. Het stoomschip VLUG beliep begin oktober jongstleden een belangrijke schade; het vaart thans voor vier maanden in timecharter, terwijl het stoomschip SNEL een reis naar Amerika maakt.

Afbeelding
Datum 16 november 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hernosand, 14 november. Het Ned. s.s. VLUG en het Noorse s.s. ARIEL zijn met elkander in aanvaring geweest. Beide schepen kregen slechts geringe schade.

Afbeelding
Datum 14 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval, 8 december. Door het Nederlandse stoomschip VLUG, van Hull, is alhier geland de bemanning van het schoenerschip ROSKA, dat in zinkende staat werd verlaten.

Afbeelding
Datum 01 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 1 februari. Het in 1897 te West Hartlepool gebouwde Nederlandse stoomschip VLUG, groot bruto 1.285 en netto 802 register ton, behorende aan de Stoomboot Reederij Baltic, is aan de N.V. Houtvaart (Vinke & Co.) te Rotterdam verkocht.

Afbeelding
Datum 08 april 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Scheepvaart op de Russische havens.
Men deelt de N.R.C. mee, dat van het te Riga ladende Nederlandse stoomschip VLUG twee roebel per registerton havengeld was gevorderd.
De te Rotterdam gevestigde rederij van het stoomschip VLUG heeft zich onmiddellijk telegrafisch met onze gezant te St. Petersburg in verbinding gesteld, om zijn hulp in dit geval. Met bekwame spoed heeft de gezant deze zaak behandeld en tot een goed einde gebracht. Niet meer dan 20 kopeken behoeft nu te worden betaald.

Afbeelding
Datum 16 april 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Naamloze Vennootschappen. De Staats Courant No. 88 bevat de akte van oprichting van de volgende naamloze vennootschap:
Naamlooze Vennootschap „Houtvaart" te Rotterdam. Doel is het aankopen of aanbouwen, in de vaart brengen, exploiteren, huren en verhuren van stoomschepen, in de eerste plaats van het stoomschip VLUG, en voorts al wat daartoe in de ruimste zin kan gerekend worden te behoren. Duur tot 31 december 1939. Kapitaal NLG 300.000, verdeeld in 300 aandelen van NLG 1.000, waarvan 100 aandelen zijn geplaatst. Voor de eerste maal directeuren de heren E.H. Vinke en W.L. Crommelin.

Afbeelding
Datum 06 mei 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 mei. De firma Vinke & Co. heeft een geregelde 14-daagse dienst geopend van hier op Finland met eerste klasse Nederlandse stoomschepen. De eerste afvaart van hier zal plaats hebben op 25 mei met stoomschip VLUG, en de volgende afvaart op 8 juni met het stoomschip ROSSUM.

Afbeelding
Datum 02 mei 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 1 mei. Het Nederlandse stoomschip VLUG, van Rotterdam met rails naar Ornskjoldsvik, is nabij Kastrup gestrand. Assistentie is aanwezig.

Afbeelding
Datum 03 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 1 mei. Volgens telegram uit Kopenhagen is het Nederlandse stoomschip VLUG, van Rotterdam met rails naar Ornskjoldsvik, nabij Kastrup gestrand. Een bergingsstomer is ter plaatse en tracht het stoomschip vlot te brengen.

Afbeelding
Datum 04 mei 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 mei. Het stoomschip VLUG is vlot en te Kopenhagen binnen.

Afbeelding
Datum 05 mei 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 mei. Aan het stoomschip VLUG is, na onderzoek, een attest van zeewaardigheid verstrekt om naar Ornskjoldsvik en terug naar Rotterdam te vertrekken.

Afbeelding
Datum 06 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 mei. Het stoomschip VLUG is door experts nagezien. Een attest van zeewaardigheid is verstrekt om naar de bestemming Ornskjoldsvik te vertrekken en van daar terug naar Rotterdam te gaan.

Afbeelding
Datum 09 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 4 mei. Uit het stoomschip VLUG werd, voor het vlot brengen, 350 ton lading gelost.

Afbeelding
Datum 17 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Danzig, 13 januari. Het Nederlandse stoomschip VLUG is heden met het alhier thuis behorende stoomschip HORST van de rederij Emil Berenz, in aanvaring geweest, waardoor van de HORST aan bakboord meerdere platen werden ingedrukt. De oorzaak van de aanvaring wordt, behalve aan de geringe breedte ter plaatse van de aanvaring, ook geweten aan het ijs, dat daar ter plaatse bijzonder sterk was opgeschoven, waardoor het kleinere schepen moeilijk valt goede richting te houden. De VLUG bleef onbeschadigd en zette de reis naar hier voort. Het stoomschip HORST maakt water, doch kon naar hier terugkeren.

Afbeelding
Datum 01 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

N.V. Houtvaart. Aan het verslag over 1911 van de N.V. Houtvaart alhier, uitgebracht in de heden gehouden jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders, is het volgende ontleend:
Het stoomschip VLUG deed 9 reizen op de Oostzee en werd met ingang van december voor 4 maanden op timecharter verhuurd aan een Duitse firma. Op 27 april strandde het stoomschip VLUG in de Sont op de uitreis in de nabijheid van Kopenhagen, doch kwam met geringe schade weer vlot, zodat de boot na het ondergaan van een voorlopige reparatie te Kopenhagen, de Oostzee rondreis kon volvoeren, waarna ze te Rotterdam definitief werd gerepareerd. De schade werd geheel door de assurantie gedekt.
In juni werd een tweede stoomschip besteld bij de firma A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d IJssel. Dit zal in mei a.s. in de vaart komen.
De directie stelde tevens aan de vergadering voor haar te machtigen met dezelfde werf te contracteren voor nog een stoomschip van dezelfde afmetingen als het eerstgenoemde, welk voorstel werd aangenomen.
De exploitatierekening liet een voordelig saldo van NLG 21.737, te vermeerderen met het saldo a.p., groot NLG 93. De onkosten beliepen NLG 1.991, de inspectiekosten van het stoomschip SIRDAR NLG 1.347, terwijl voor interest NLG 1.346 verschuldigd was, zodat de winst zich op NLG 16.324 stelt. Hiervan wordt 5 procent of NLG 5.000 afgeschreven op de boekwaarde van het stoomschip VLUG, NLG 4.688 toegevoegd aan het vernieuwingsfonds en 10 (vorig jaar 71/2) procent dividend uitgekeerd over NLG 60.000. Het geplaatste aandelenkapitaal is in het afgelopen jaar vergroot tot NLG 123.000, waarop nog te storten NLG 11.500.

Afbeelding
Datum 13 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 februari. Volgens een telegram uit Seaham is het Nederlandse stoomschip VLUG nabij die haven op de rotsen gelopen en het maakt water.
Volgens nadere door ons ontvangen berichten was het stoomschip VLUG in ballast op reis van Londen naar Seaham; er was een loods aan boord. Door het breken van de stuurreep geraakte het schip op de rotsen waardoor er water in het achterschip en stookruim vloeide. De bemanning is gered, doch de gezagvoerder is aan boord gebleven.

Afbeelding
Datum 14 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 februari. In de toestand van het bij Seaham op de rotsen gelopen stoomschip VLUG is nog geen verandering gekomen. Er is bergingsmateriaal aanwezig, doch of er al gewerkt is, is nog niet bekend. Inmiddels is op dit stoomschip 10 procent herverzekering gesloten.

Afbeelding
Datum 15 februari 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 12 februari. Het gestrande stoomschip VLUG had een loods aan boord. Door het breken van de stuurreep geraakte het schip op de rotsen, waarna er water in het achterschip en in het stookruim drong. De bemanning werd met het vuurpijltoestel gered, doch de gezagvoerder bleef aan boord.

Afbeelding
Datum 18 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 17 februari. Het stoomschip VLUG, dat bij Seaham gestrand was, is heden vlot en te Wallsend binnengebracht.

Afbeelding
Datum 20 februari 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 februari. Het Nederlandse stoomschip VLUG is vlot gebracht en zaterdag (opm: 17 februari) op de Tyne aangekomen.

Afbeelding
Datum 21 februari 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 18 februari. Het Rotterdamse stoomschip VLUG wordt in Swan & Hunter droogdok te Wallsend opgenomen vermoedelijk om nagezien en gerepareerd te worden. Schade nog onbekend.

Afbeelding
Datum 11 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 maart. Het 18 februari na stranding op de Tyne gesleepte Nederlandse stoomschip VLUG, blijkt nu veel bodemschade te hebben geleden. Het stoomschip ligt nu te Wallsend te repareren. Deze reparaties zullen hoogstwaarschijnlijk niet eerder dan a.s. april zijn afgelopen.

Afbeelding
Datum 15 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Het stoomschip VLUG van de N.V. Houtvaart te Rotterdam, kapt. A.J.L. Moritz is op 13 januari bij Neufahrwasser met het Duitse stoomschip HORST in aanvaring geweest en op 12 februari bij Seaham Harbour gestrand.
Naar deze beide ongevallen heeft de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heden een onderzoek ingesteld. Aangezien de Raad van het Danziger reglement ter voorkoming van aanvaringen niet op de hoogte is, en dus niet kan oordelen over het eerstgenoemde ongeval werd de gezagvoerder van de VLUG hierover slechts kort gehoord.
Aangaande de stranding bij Seaham Harbour verklaarde de kapitein, dat de stuurinrichting elke dag werd nagezien en die dag voor het vertrek uit Londen hersteld is. Onderweg heeft de stuurinrichting goed gewerkt; 's avonds halfzeven was de VLUG op de rede van Seaham. Er stond OZO wind met sterke deining. Getuige liet het anker vallen en legde het schip met de kop naar het zuiden. 's Avonds 10 uur werd het anker opgehaald, en het schip op dezelfde plaats gehouden. Toen de loods aan boord was is er achteruitgeslagen, maar het schip wilde niet opkomen. Later is eerst gebleken, dat dit kwam doordat de stuurboordstuurketting gebroken was, er werd nu een tros overgeworpen naar een sleepboot met de bedoeling om het schip dat naar lager wal dreef op te laten slepen, maar die tros kon men niet houden, is geslipt en in de schroef geraakt.
De stranding was nu onvermijdelijk het heeft drie dagen geduurd voordat de sleepboten erin slaagden het schip vlot te krijgen. Het had bodemaverij. De kapitein is door zijn rederij geschorst, omdat hij te veel sleepgeld heeft betaald.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 19 maart 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam behandelde een tweetal ongevallen, overkomen aan het stoomschip VLUG, kapt. A.J.L. Moritz; rederij N.V. Houtvaart te Rotterdam.
Het eerste ongeval betrof de aanvaring van de VLUG nabij Neufahrwasser met het Duitse stoomschip HORST op 13 januari.
Naar gezagvoerder Moritz verklaarde, had de VLUG te Seaham kolen geladen bestemd voor de gasfabriek te Danzig. 13 januari verliet men Danzig naar Neufahrwasser. De waterweg is daar een gekanaliseerde rivier. Bij een hoek van 120 graden, welke de waterweg maakte, had een aanvaring plaats met het Duitse stoomschip HORST, dat binnenkwam. Volgens de gezagvoerder liep dit schip, tegen zijn fluitsignaal in, naar de oostwal, waarheen ook de VLUG uitweek. Dadelijk werd achteruit geslagen, de VLUG voer echter de HORST aan. De VLUG kreeg geen schade, wel de Duitser.
Daar de Raad niet in het bezit was van het havenreglement van Danzig, werd de gezagvoerder slechts gehoord en kon de Raad op het ogenblik nog geen oordeel vellen over dit ongeval.
Het tweede onderzoek van de Raad betrof de stranding van de VLUG bij Seaham op 12 februari. Men wachtte buiten de haven op de rede, totdat de sleepboten buiten kwamen om de VLUG binnen te slepen. Dit duurde te lang en men stoomde naar binnen. Toen werd bemerkt, dat de stuurinrichting niet goed werkte en het schip naar de rotsen werd gezet. Een sleepboot naderde en er werd een tros overgegooid. Deze slipte zowel op de VLUG als op de sleepboot en kwam, zoals later bleek, in de schroef van de VLUG terecht. Kort daarop stootte de VLUG. Het schip zat op de rotsen. Tevergeefs poogde men vlot te komen. Ten gevolge van de hoge branding konden de boten niet uitgezet worden. Na drie dagen kwam het bij hoog water, met behulp van sleepboten, vlot. Naar later in het dok te Newcastle bleek, had de VLUG ernstige bodemschade gekregen.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 21 maart 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft het onderzoek voortgezet inzake de aanvaring van het stoomschip VLUG met de Duitse boot HORST in het kanaal tussen Danzig en Neufahrwasser op 13 januari jl. Gehoord werd de stuurman P. Kooimans, thans gezagvoerder van de VLUG. Deze verklaarde ongeveer in gelijke geest als kapitein Moritz op de vorige zitting van de Raad. De VLUG had de verkeerde kant van het vaarwater gehouden, doch de loods had dit door middel van signalen te kennen gegeven.
Ook werd deze getuige gehoord, naar aanleiding van de stranding van de VLUG op 12 februari in de haven van Seaham. Later volgt de uitspraak.

Afbeelding
Datum 29 maart 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Hedenmiddag deed de Raad uitspraak inzake de stranding van het stoomschip VLUG, kapt. A.J.L. Moritz, rederij N.V. Houtvaart te Rotterdam, op 12 februari in de haven van Seaham.
De Raad is tot de slotsom gekomen, dat de stranding van het stoomschip VLUG nabij Seaham Harbour op 12 februari 1912 het gevolg is geweest van het breken van de stuurinrichting. Zij had nog kunnen worden voorkomen, wanneer de tot bijstand van de VLUG aangenomen sleepboot wat sneller en dichter bij haar was geweest, zodat de tros spoediger en beter had kunnen worden bevestigd. Naar 's Raads mening kan de toenmalige gezagvoerder van de VLUG, A.J.L. Moritz generlei blaam treffen.

Afbeelding
Datum 11 april 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Wij vernemen, dat het Nederlandsche stoomschip VLUG, van de Naamlooze Vennootschap Houtvaart alhier, dat geruime tijd op de Tyne heeft gerepareerd, herdoopt is in RIJN. Een stoomschip voor diezelfde vennootschap te Kapelle aan de lJssel in aanbouw, zal genoemd worden WAAL en nog een ander stoomschip, dat in het bezit van die vennootschap zal komen, ontvangt de naam IJSSEL.

Afbeelding
Datum 21 juni 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 19 juni. De stoomschepen MARKEN en RIJN (ex. VLUG) zijn volgens Fairplay, resp. voor 44.000 Pond St. en 19.000 Pond St. verkocht. Verder deelt voornoemd blad mee, dat de RIJN (ex. VLUG) begin februari 1910 bij verkoop 8.000 Pond St. opbracht.
Ook deelt Fairplay mee, dat het Nederlandse stoomschip LOUISE verkocht is op de conditie, dat het in de Verenigde Staten zal worden afgeleverd. (opm: geb. te Rotterdam in 1901 en verkocht voor GBP 34.000 – zie ook RN 230715)

Afbeelding
Datum 23 februari 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

N.V. Houtvaart te Rotterdam.
Het jaarverslag deelt mee, dat ook deze Maatschappij, in aanmerking genomen dat zij slechts beschikte over betrekkelijk kleine schepen, die uit de aard der zaak in verhouding duurder zijn in exploitatie dan grotere boten, volop gebruik heeft kunnen maken van de buitengewoon gunstige omstandigheden, die het afgelopen jaar voor de algemene vrachtvaart heeft gebracht. De directie schroomde, dan ook niet om aan de vergadering voor te stellen het dividend over 1915 vast te stellen op 100%. Dit dividend kan gegeven worden na ruime afschrijving op het materieel, namelijk NLG 132.000 en storting in het vernieuwingsfonds van NLG 59.937, waardoor dit is gebracht op NLG 200.000. Het verslag deelt dan voorts mee dat in juni 1915 is gecontracteerd voor de bouw van een nieuw stoomschip, groot ongeveer 3.000 ton, hetwelk 1 augustus a.s. moet worden afgeleverd. De oudste boot van de Maatschappij, de RIJN, vroeger genaamd VLUG, werd in mei met een winst van NLG 144.075 naar Denemarken verkocht. Gedurende de eerste maanden van het jaar maakten de boten enige reizen naar Zuid Amerika en Curaçao, doch vonden daarna weer zeer lonend emplooi in de Oostzeevaart. Het verslag wijst er tenslotte op dat de onkosten belangrijk zijn toegenomen. Vooral de telkens terugkerende molestverzekering vormt een belangrijke verhoging van de bedrijfskosten, daar de directie er naar streeft steeds zoveel mogelijk de volle marktwaarde van de schepen te verzekeren.

Afbeelding