Inloggen
VLIELAND - ID 7056

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Campbeltown Shipbuilding Company Ltd, Campbeltown, Great Britain
Werfnummer: 61
Launch Date: 1900-07-05
Delivery Date: 1900-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Hutson & Sons Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 21, 33 & 53-36.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2029.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1299.00 Net tonnage
Deadweight: 3300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 282.2 Feet (British) Registered
Beam: 40.1 Feet (British) Registered
Depth: 19.2 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-09-03
Register nr: 0
Scheepsnaam: VLIELAND
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs, W.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Dir. Te Rotterdam1900-09-07, uitreiking72-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-08-00 VLIELAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Triton' N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PWNJ

Date/Name Ship 1914-03-00 JOSEF FREDRIK
Manager: Gullik Jensen Jr., Tønsberg, Norway
Eigenaar: A/S. Josef Fredrik, Tønsberg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Tønsberg / Norway

Date/Name Ship 1915-06-00 FURU
Manager: A/S. Rederiet Odfjell, Fr. & Abr. Odfjell, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S. D/S. Furu, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Ship Events Data

1900-07-05: NRC 07.07.1900: Londen, 5 juli. Door de Campbeltown Shipbuilding Co. te Frechpoint werd te water gelaten het van staal gebouwde schroefstoomschip VLIELAND, door die firma gebouwd voor een Nederlandse rederij. Het is bestemd voor de vrachtvaart. De machnes worden vervaardigd door de firma Hutton & Son te Glasgow. Het stoomschip, dat ongeveer 2000 ton bruto groot is, wordt in de hoogste klasse van Lloyd’s opgenomen.
1916-09-10: Final Fate:
Op reis met een lading van 2.901 ton kolenbriketten van Cardiff naar Philippeville (Algerije) werd de FURU op 10 september 1916 in positie 49-19 NB en 07-07 WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot UB 18. Na controle van de papieren werden de opvarenden van de FURU gelast het schip te verlaten en werden in de FURU explosieven tot ontploffing gebracht door de Duitsers. De FURU brandde nog vier uur vóór het schip zonk en verloren was. De opvarenden kwamen veilig aan land. De aanhouding en het zinken vond plaats op 30 mijl van Bishop Rock.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown