Inloggen
VENUS - ID 6968

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5382738
Nat. Official Number: 1956 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 100
Launch Date: 1939-09-23
Delivery Date: 1939-12-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type TMAS 267 (270x500)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 367.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 164.00 Net tonnage
Deadweight: 422.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22500 Cubic Feet
Bale: 21200 Cubic Feet
 
Length 1: 42.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.62 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-12-21 VENUS
Manager: Hilco Waker, Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hilco Waker, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PIFI

Date/Name Ship 1940-04-18 BEGONIA
Manager: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1940-06-12 EMPIRE JONQUIL
Manager: Arthur R. Brown, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of Shipping, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1941-00-00 EMPIRE JONQUIL
Manager: Monroe Bros. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of Shipping, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1946-10-03 MARTON
Manager: G. & S. Shipping Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: G. & S. Shipping Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign: MNFF

Date/Name Ship 1948-00-00 MARTON
Manager: H.P. Marshall & Co. Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: Erimus Shipping Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign: MNFF

Date/Name Ship 1952-00-00 GALTEE
Manager: S.J.K. Roycroft, London, Great Britain
Eigenaar: Limerick S.S. Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNFF

Date/Name Ship 1962-00-00 VITTORIO BOGAZZI
Manager: Capt. Fernando Maggiani e.a., Viareggio, Italy
Eigenaar: Capt. Fernando Maggiani e.a., Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IVPV

Date/Name Ship 1970-00-00 ENRICO EFFE
Manager: Capt. Carlo Figlié, Viareggio, Italy
Eigenaar: Capt. Carlo Figlié, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IVPV
Additional info: In 1975 homeport La Spezia.

Ship Events Data

1939-09-26: Utrechts Volksblad 26-09-1939: De „VENUS" te water gelaten. Het bij de scheepswerf „Volharding" van gebr. Bodewes te Foxhol, voor rekening van kapitein Waker te Amersfoort in aanbouw zijnde m.s. „VENUS", groot 430 ton, is met goed gevolg te water gelaten. Het schip wordt voorzien van een 300 P.K. 6-cyl. Werkspoor Scheepsdieselmotor.
1939-10-18: NvhN 18-10-1939: Vier Groninger schepen naar Engeland verkocht. Naar wij vernemen zijn er vier Nederlandsche kustschepen onder voorbehoud van inspectie en verleening van uitvoervergunning naar Engeland verkocht, n.l. het m.s. Dr. Colijn, gebouwd in 1936, groot bruto 332 ton van M. Oosterhuis te Delfzijl, het m.s. Pallas, gebouwd in 1939 bruto 288 ton, van N. Engelsman te Delfzijl, het bij de werf Bodewes te Foxhol van kap. Waker nog in aanbouw zijnde m.s. VENUS, groot 430 ton d. w. en het kortgeleden aan N. Mulder te Groningen geleverde m.s. Zeester, gebouwd in 1918, groot bruto 379 ton.
1939-12-22: Op 22-12-1939 als VENUS, zijnde een motorvrachtschip, groot bruto 1040,64 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 11-12-1939 no. 6155, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1956 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 4,25. m uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 1.55 m. boven dek.
1939-12-22: NvhN 22-12-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „VENUS", welk schip werd gebouwd op de scheepswerf „Volharding" van de Gebr. Bodewes te Foxhol bij Groningen voor rekening van kapt. H. Waker te Haren, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie. Het schip is van het raised-quarter dektype en het is gebouwd met een dubbelen bodem en het heeft twee dieptanks De stalen Mannesmann-mast met de beide stalen laadboomen voor lasten van 2 ton, is midscheeps geplaatst. Voor de bediening hiervan zijn twee Bodewes motorlieren opgesteld, die elk door een Lister-motor van 12 P.K. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Op het bakdek is een Bodewes motor-ankerlier geplaatst, die wordt aangedreven door een direct aangekoppelde Lister-motor van 6 PK. Het heeft een Reith patent luikenhoofdconstructie. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte 45 M. breedte 7.55 M. en holte tot het hoofddek 3 M. tot het raised-quai-terdek 4 M. Het heeft een D.W. van ca. 430 ton en het heeft een bruto inhoud van 367.35 Reg. ton en een netto inhoud van 177.60 Reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een direct omkeerbare 6 cylindier Werkspoor Diesel motor geplaatst met een vermogen van 300 P.K. Als hulpmotor is hier verder een Lister-motor van 16 P.K geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het schip is geheel electrisch verlicht terwijl eveneens centrale verwarming is aangebracht. Steeds is koud en warm stroomend water voorradig. Het schip is uitgerust met een Oertz patent roer waarmede het zeer gemakkelijk bestuurbaar bleek te zijn. Het voldeed op de proefvaart zeer ruim aan de gestelde eischen. zoodat het hierna met volle tevredenheid werd overgenomen.
1940-01-30: Het schip is op 30-01-1940 verhuurd aan Otto Anderson, Bergen, Noorwegen.
1940-03-29: Rotterdamsch Nieuwsblad 29-03-1940: Verkochte schepen. Het ms. VENUS, groot 430 ton d.w., gebouwd in 1939 bij Gebr. Bodewes te Foxhol, van kapitein Waker te Haren is thans naar Noorwegen verkocht.
1947-03-13: Op reis van Jarrow naar Chatham met een lading cokes op 13 maart 1947 in brand op de Noordzee waarbij 4 bemanningsleden omkwamen. Motor stond nog op volle kracht vooruit, het schip werd gedurende 2 1/2 uur achtervolgd door een trawler die de 4 overige opvarenden redde en haar uiteindelijk brandend op sleeptouw nam en in de rivier de Humber aan de grond zette. Schip werd afgezonken en brand geblust. Het schip werd later gelicht en naar de Hull docks gesleept waar het opnieuw zonk, CTL verklaard maar gelicht en toch gerepareerd.
1976-09-06: Final Fate:
Te La Spezia gesloopt door De.Co.Mar.

Afbeeldingen


Omschrijving: Venus 1939.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Galtee 1939 ex Marton ex Empire Jonquil ex Begonia ex Venus.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Enrico Effe 1939 ex Vittotio Bogazzi ex Galtee ex Marton ex Empire Jonquil ex Begonia ex Venus.
Gemaakt door: Unknown