Inloggen
VELOX - ID 6956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-08-25 / 1915-01-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5675 GRON 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Jacob ten Horn, Veendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1900-07-18
Delivery Date: 1900-09-07
Technical Data

Gross Tonnage: 160.68 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.17 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.71 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.48 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.57 Meters Depth, moulded
Draught: 2.31 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-08-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: VELOX
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder, B.G.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: zeebrief
1900-08-27, uitreiking93-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-08-22 VELOX
Manager: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berent Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWBT

Ship Events Data

1900-08-22: Dagregister deel 15 nummer 115 den twee en twintigsten Augustus negentienhonderd. Ik ondergetekeende, Berend Gerrits Mulder, schipper wonende te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het schoenerschip genaamd “Velox”, hebbende een dek en twee masten, gebouwd te Veendam, thans liggende te Groningen, gemeten bruto op vier honderd vijf en vijftig negentien honderdste kubieke meter of honderd zestig acht en zestig honderdste tonnen van 2.83 kubiek meter en netto op drie honderd twee en tachtig twee en negentig honderdste kubieke meter of honderd vijf en dertig zeventien honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door mij ondergetekende al schipper. Geteekend den 22 Augustus 1900. B.G. Mulder. In de kantlijn staat bijgeschreven 5675.
1909-03-00: NRC 11.03.1909: Hull, 11 maart. De Nederlandse schoener “Velox” is met de schoener “Maria”, afkomstig uit Hull, in aanvaring geweest. Beide schepen keerden naar hier terug. De schade aan de “Maria” wordt op GBP 30 geschat.
PGC 12.03.1909: De Ned. schoener “Velox”, schipper B. Mulder, de 8ste deze van Hull naar Nyborg vertrokken, is met verlies van boegspriet door aanvaring te Hull uit zee teruggekeerd.
NRC 07.04.1909:Nyborg, 5 april. De van Hull alhier aangekomen Nederlandse schoener “Velox”, die bij vertrek uit laatstgenoemde haven schade door aanvaring beliep en aldaar voorlopig repareerde, zal alhier een voldoende reparatie ondergaan.
1913-11-00: NRC 21.11.1913: Rotterdam, 21 november:
Men seint ons uit Londen: De van Christiania noor Bridport bestemde Nederlandse schoener “Velox” is met weggeslagen boegspriet te Arendal binnengelopen.
1914-06-00: NRC 24.06.1914: Rotterdam, 24 juni. De Nederlandse schoener “Velox” is op de rede van Bremerhaven met een onbekend gebleven Nederlandse tjalk in aanvaring geweest, waardoor de “Velox” beschadigd werd. De schade in van dien aard , dat het nog met een bewijs van zeewaardigheid de reis naar Gefle kon voortzetten.
1915-01-00: Final Fate:
Op 30.01.1915 vertrok het schip onder kapitein Harmannus Mulder met 165 ton steenkool van Swansea in Wales naar Oporto. Sedertdien is niets meer van het schip of haar bemanning vernomen. NRC 01.05.1915: Rotterdam, 1 mei: Men meldt ons uit Groningen, dat De Nederlandse 2 mast schoener “Velox” niet ter bestemming Oporto is aangekomen en vermoedelijk is vergaan. De ijzeren gaffelschoener “Velox”, gezagvoerder B.G. Mulder, met een bemanning van vijf koppen, 30 januari van Swansea met steenkool naar Oporto vertrokken, groot bruto 150 en netto 131 register ton, in 1900 gebouwd, behoorde te Groningen thuis.

Lloyd’s rapporteert haar als verongelukt. Omdat Duitse onderzeeërs in die tijd in het Kanaal en de Golf van Biscaye nogal actief waren is er een kleine kans dat de ‘Velox’ door een U-boot tot zinken is gebracht, hoewel bij verificatie bij de Duitse instanties hiervan niets is gebleken.

De Raad voor de Scheepvaart behandelde deze scheepsramp op 3 juli 1915. Haar conclusie luidde: Het is niet onwaarschijnlijk dat het schip gebleven is in een der stormen, welke in begin Februari 1915 buiten het Engelsch Kanaal hebben gewoed, doch bij gebrek aan alle gegevens is de juiste oorzaak niet met zekerheid vast te stellen.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Mulder, Berent Gerrits
Overige informatie: *11.10.1853 - †28.08.1917

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Mulder, Gerrit
Overige informatie: *19.11.1883 -†08.05.1963

Familiegegevens en opleiding

Harmannus werd geboren op 18 december 1890 te Veendam als zoon van de zeeman Berent Gerrits Mulder en Honnegina Tonkens.

Hij is ongetrouwd gebleven

Hij overleed bij het vergaan van zijn schip de “Velox” in februari 1915 op een reis van Swansea naar Oporto in de Atlantische Oceaan. 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Harm Mulder wordt vermeld als effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1916-1917

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de biografie van Gerrit Mulder “ De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom”  door G.J. Mulder, Capelle aan de IJssel, mei 2002. Uitgeverij Pirola - ISBN 90 6455 389 0 - een opmerking over ene Harmnnus Mulder, broer van Harm Mulder, die in 1914 gezagvoerder werd op de “Velox”.

 

In de ledenlijsten van De Groninger Eendracht in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1916-1917 wordt Harm Mulder vermeld als gezagvoerder vn de “Velox”

 

Overige bijzonderheden

Final Fate: Op 30.01.1915 vertrok het schip onder kapitein Harmannus Mulder met 165 ton steenkool van Swansea in Wales naar Oporto. Sedertdien is niets meer van het schip of haar bemanning vernomen. NRC 01.05.1915: Rotterdam, 1 mei: Men meldt ons uit Groningen, dat De Nederlandse 2-mast schoener “Velox” niet ter bestemming Oporto is aangekomen en vermoedelijk is vergaan. De ijzeren gaffelschoener “Velox”, gezagvoerder B.G. Mulder, met een bemanning van vijf koppen, 30 januari van Swansea met steenkool naar Oporto vertrokken, groot bruto 150 en netto 131 register ton, in 1900 gebouwd, behoorde te Groningen thuis.

Lloyd’s rapporteert haar als verongelukt. Omdat Duitse onderzeeërs in die tijd in het Kanaal en de Golf van Biscaye nogal actief waren is er een kleine kans dat de ‘Velox’ door een U-boot tot zinken is gebracht, hoewel bij verificatie bij de Duitse instanties hiervan niets is gebleken

De Raad voor de Scheepvaart behandelde deze scheepsramp op 3 juli 1915. Haar conclusie luidde: Het is niet onwaarschijnlijk dat het schip gebleven is in een der stormen, welke in begin Februari 1915 buiten het Engelsch Kanaal hebben gewoed, doch bij gebrek aan alle gegevens is de juiste oorzaak niet met zekerheid vast te stellen.

Uit: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6956

 

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Mulder, Harmannus Berentz
Overige informatie: * 16.12.1890 - gebleven op zee in jan/febr. 1915

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1900-10-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VELOX
Schipper: Mulder, B.G.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Velox 1900
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Velox 1910
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

NNO 300415
Het hier ter stede thuis behoorend 2-mast schoenerschip VELOX, kapt. H. Mulder van hier, vertrok 30 januari van Swansea naar Oporto. Sinds die datum heeft men niets meer van het schip vernomen, zodat men vermoedt, dat het in de storm, die begin februari in de Atlantische Oceaan heeft gewoed, is vergaan. De VELOX was geladen met steenkool, behoort aan de heer B.G. Mulder, alhier en is verzekerd bij de Onderlinge Zeeassurantie Mij. „Zeilvaart" alhier, en bij een maatschappij te Hamburg. De bemanning bestond uit 5 koppen.