Inloggen
Gezagvoerder

Mulder, Harmannus Berentz

Naam: Mulder, Harmannus Berentz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
VELOX 1900 Schoener Sailing Vessel 6956 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Harmannus werd geboren op 18 december 1890 te Veendam als zoon van de zeeman Berent Gerrits Mulder en Honnegina Tonkens.

Hij is ongetrouwd gebleven

Hij overleed bij het vergaan van zijn schip de “Velox” in februari 1915 op een reis van Swansea naar Oporto in de Atlantische Oceaan. 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Harm Mulder wordt vermeld als effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1916-1917

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de biografie van Gerrit Mulder “ De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom”  door G.J. Mulder, Capelle aan de IJssel, mei 2002. Uitgeverij Pirola - ISBN 90 6455 389 0 - een opmerking over ene Harmnnus Mulder, broer van Harm Mulder, die in 1914 gezagvoerder werd op de “Velox”.

 

In de ledenlijsten van De Groninger Eendracht in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1916-1917 wordt Harm Mulder vermeld als gezagvoerder vn de “Velox”

 

Overige bijzonderheden

Final Fate: Op 30.01.1915 vertrok het schip onder kapitein Harmannus Mulder met 165 ton steenkool van Swansea in Wales naar Oporto. Sedertdien is niets meer van het schip of haar bemanning vernomen. NRC 01.05.1915: Rotterdam, 1 mei: Men meldt ons uit Groningen, dat De Nederlandse 2-mast schoener “Velox” niet ter bestemming Oporto is aangekomen en vermoedelijk is vergaan. De ijzeren gaffelschoener “Velox”, gezagvoerder B.G. Mulder, met een bemanning van vijf koppen, 30 januari van Swansea met steenkool naar Oporto vertrokken, groot bruto 150 en netto 131 register ton, in 1900 gebouwd, behoorde te Groningen thuis.

Lloyd’s rapporteert haar als verongelukt. Omdat Duitse onderzeeërs in die tijd in het Kanaal en de Golf van Biscaye nogal actief waren is er een kleine kans dat de ‘Velox’ door een U-boot tot zinken is gebracht, hoewel bij verificatie bij de Duitse instanties hiervan niets is gebleken

De Raad voor de Scheepvaart behandelde deze scheepsramp op 3 juli 1915. Haar conclusie luidde: Het is niet onwaarschijnlijk dat het schip gebleven is in een der stormen, welke in begin Februari 1915 buiten het Engelsch Kanaal hebben gewoed, doch bij gebrek aan alle gegevens is de juiste oorzaak niet met zekerheid vast te stellen.

Uit: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6956