Inloggen
ADMIRAAL TROMP - ID 69


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-09-14 / 1906-08-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Schömer & Jensen, Tönning, Germany
Launch Date: 1892-04-00
Delivery Date: 1892-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 417.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 396.44 Net tonnage
 
Length 1: 45.72 Meters Registered
Beam: 7.92 Meters Registered
Depth: 4.43 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-09-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: ADMIRAAL TROMP
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs & Co.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door conul generaal Hamburg1897-09-15, uitreiking74-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-00-00 MARIE
Manager: Zerssen & Co., Tönning, Germany
Eigenaar: Zerssen & Co., Tönning, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Tönning / Germany
Callsign: LRHD

Date/Name Ship 1897-09-00 ADMIRAAL TROMP
Manager: J. Nienhuis, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Nienhuis, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NBHR

Ship Events Data

1898-06-11: Collision
Londen, 11 juni 1898. Het Nederlandse barkschip ADMIRAAL TROMP, kapt. P.A. Kuiper, van Amsterdam naar Paramaribo, werd te Dover binnengesleept met verlies van boegspriet enz. Het is in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip CERVONA, van Montreal naar Londen bestemd.
1902-11-15: D.S. - IJmuiden, 15 november 1902
Van de hedenavond binnengekomen bark (kapitein Kuyper) viel in de nacht van 11 op 12 november een man overboord t.h.v. de Doggersbank. Er werd een sloep uitgezet, bemand door eerste stuurman Haastert, de tweede stuurman en twee matrozen. De sloep is gekenterd en alle opvarenden zijn omgekomen. De ADMIRAAL TROMP was op reis van Malmö naar Amsterdam met stukgoed.
1906-00-00: Final Fate: Missing

De stalen bark ADMIRAAL TROMP is op 8 augustus 1906 vertrokken van Rio Grande naar Paramaribo. Sindsdien is nooit meer iets van schip of opvarenden vernomen. Eind november 1906 kwam het schip aan de overdue verzekeringsmarkt te Londen met 20 guineas extra premie (bron: Dagblad Scheepvaart 21 november 1906)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Kuiper Az werd per januari 1875 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de brik "Zuiderzee". Hij was getrouwd met Hillegiena Kok. In 1877 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.047.

Pieter Kuiper Az, geboren 10 november 1848, werd per januari 1877 met vlagnummer 21 als lid 2de klasse overgeschreven naar de 1ste klasse bij het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was toen de "Maria Agnieta", boekhouders Repko & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Hillechiena Kok, geboren 07 november 1845. Ten tijde van de overschrijving had het echtpaar 1 kind: Albert (28 augustus 1875)028-fol.149.

Hij was met vlagnummer H21 lid van het College in de periode 1877-1906034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

      H21            1877-1879 bark                     Maria Agnieta (ex Perseverance) Repko & Co, Harlingen

                           1880-1892 bark                     Onderneming (ex Diana)                       J.Alta Lz, Harlingen

                               1895        bark                     Mercurius (ex Josephine, ex Omoa)    I.& S.Wiarda, Harlingen

                           1897-1902 cl.bark (st) Admiraal Tromp (ex Maria)                  J.Nienhuijs, Amsterdam

 

P.Kuiper Az was van 1894-1896 kapitein van de houten bark “Mercurius” (ex-Josephine, ex-Omoa), gebouwd in 1866, 430 (392) ton, varend voor rederij I.& S.Wiarda te Harlingen. Het schip is in 1896 verkocht voor de sloop aan S.de Boer te Makkum052

Kapitein P.Kuiper was in de periode 1897-1906 gezagvoerder van de stalen bark “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1892 door Schömer Jensen & Vo te Tonning, Noord Friesland) onder de naam “Marie”, 364 ton. De reders bij de bouw waren van Ierssens & Co te Tonning. Het schip werd in 1897 gekocht door J.Nienhuis te Amsterdam. Het schip werd kort na 07 augustus 1906 vermist op reis van Rio Grande (Zuid Brazilië) naar Suriname052.

 

Bouma025 vermeldt P.Kuiper Az als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1880 van de bark “Maria Agnieta” ex Perseverance, gebouwd in 1853 te Amble, 290 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*    1881 t/m 1893 van de brik ” Onderneming” ex Diana, gebouwd in 1853 te Pillau, 325 ton o.., vaend voor J.Alta Lz te Harlingen;

*    1894 t/m 1896 van de bark “Mercurius” ex Josephine, ex Omoa, gebouwd in 1866 te Nova Scotia, 349 ton o.m., varend voor I. & S. Wiarda te Harlingen. Het schip werd in 1896 verkocht naar Makkum voor de sloop;

*    1897 t/m 1907 van de stalen bark “Admiraal Tromp”, ex Marie, gebouwd in 1892 te Tønning, 397 ton n.m., varend voor J.Nienhuys te Amsterdam. Het schip is in 1907 vergaan

 

Overige bijzonderheden

Reizen met de bark “Admiraal Tromp” onder kapitein P.Kuiper worden beschreven door Meilof Hoedemaker, die deze als lichtmatroos meemaakte en zijn belevenissen optekende in “Herinneringen uit mijn zeilvaarttijd” (p.49 t/m 76) in het boek “Dwarsgetuigd. Herinneringen van Kaap Hoorn-vaarders” door K.Suyk Jr, De Boer Maritiem. Unieboek bv., Bussum, 1978. Tegen oktober 1897 vertrok het schip vanuit Amsterdam via IJmuiden naar Suriname. Hoedemaker beschrijft de slecht voeding aan boord en geeft een levendig verslag van een vechtpartij te Suriname, die door politie-ingrijpen werd gesmoord. De terugreis ging met een lading hout.

“De “Admiraal Tromp” was geen gelukkig schip. Op een der volgende reizen van Suriname naar Kopenhagen ging zij na een gedeelte der lading gelost te hebben, naar Amsterdam. Op deze reis viel een 17-jarige lichtmatroos, Houwink genaamd, bij donker worden overboord. Een sloep werd uitgezet bemand met beide stuurlieden en twee matrozen. Van de drenkeling, de sloep en bemanning werd niets meer gehoord, zodat allen omgekomen zijn. Een verlies van vijf man was een ramp, niet het minst voor kapitein Kuipers (sic). Het schip bleef de gehele nacht in de buurt van het ongeval en vervolgde eerst bij dagenraad de reis.

Het einde van de “Admiraal Tromp” kwam in 1906 toen het schip op reis van Rio Grande naar Paramaribo met man en muis is gebleven, vermoedelijk omgeslagen in een pampero.”

 

Voormelde ramp met de “Admiraal Tromp” werd behandeld door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij. In het verslag wordt melding gemaakt van het volgende:

“Het slechts 397 ton metende barkschip ‘Admiraal Tromp’ was in november 1902 op haar thuisreis uit West-Indië. De eerste aanloophaven in Europa was Malmö; daarna werd gekoerst op de thuishaven Amsterdam. De oversteek was probleemloos verlopen en op 9 november vertrok het schip van Malmö; op 11 november voer het in de Noordzee ter hoogte van Doggersbank.  … Het journaal vermeldde nog dat er maanlicht was en een heldere sterrenhemel.

Door een nimmer duidelijk geworden oorzaak viel plotseling de 15-jarige scheepsjongen M.Meinsma van de campagne overboord. Hij stond daar op de uitkijk en zijn hulpgeroep betekende alle hens aan dek”. Middels een toegeworpen reddingsboei en ook het verminderen van de vaart van het schip werd geprobeerd hulp te bieden. Er werd een boot uitgezet die spoedig uit zicht verdween (het was nacht). Hoewel daarna werd geprobeerd de reddingsboot te traceren gelukte dat niet. De volgende ochtend om 8 uur werden vuurpijlen afgeschoten, maar alles zonder reactie. Na overleg met de bemanning werd door de kapitein besloten de reis voort te zetten en op 15 mei kwam het schip te IJmuiden aan.

Bij de getuigenverhoren door de Raad werd duidelijk dat de reddingsboot in uitstekende staat was en gedurende de reis ook steeds goed was onderhouden.

“Uit het door de Raad ingestelde onderzoek kon niet anders worden geconcludeerd dat de ramp aan een vijftal van de opvarenden van de ‘Admiraal Tromp’ nabij de Doggersbank overkomen, geen aanleiding is om gezagvoerder Pieter Kuiper ‘met enige blaam te treffen’”104.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Kuiper Az, Pieter
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ADMIRAAL TROMP
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ADMIRAAL TROMP in het Oosterdok te Amsterdam
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ADMIRAAL TROMP, in het Oosterdok te Amsterdam
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ADMIRAAL TROMP In het midden met rechts daarvan de ZEEHOND in het Oosterdok
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Toegeschreven aan Petrus Weyts
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ADMIRAAL TROMP
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk