Inloggen
VAN IMHOFF - ID 6889


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-12-00 / 1911-01-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 22
Launch Date: 1898-09-14
Delivery Date: 1898-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1150
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 34 & 57 - 42.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1824.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1224.00 Net tonnage
Deadweight: 1950.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 291.0 Feet (British) Registered
Beam: 37.0 Feet (British) Registered
Depth: 17.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
28 15 0 962 0 1005
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-12-00 VAN IMHOFF
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJGS

Ship Events Data

1911-01-28: Op reis van Tandjong Priok naar de kleine Soenda-Eilanden vertrok de VAN IMHOFF op 27 januari 1911 van Bima (Eiland Soembawa). In Straat Sapé (tussen Soembawa en Flores) gekomen, voelde men in de nacht van 27 op 28 januari 1911 te 0.15 uur een zware schok en de VAN IMHOFF zat vast op de rotsen. Men kon het schip niet meer vlot krijgen en toen het ochtend werd, zag men, dat men vlak bij het eilandje Barsatoenda (of ook genoemd Pulu Sapé), ongeveer 10 mijl oost van Soembawa. De passagiers en zeven leden van de bemanning gingen aan land, en men peilde intussen 25 voet water in het schip. Omstreeks 10.00 uur die ochtend kwam een sterke stroom opzetten en men bracht zware trossen uit om het zwaar lekke schip op de strandingplaats te houden. Om 11.30 uur werd de toestand kritiek en ook de overige opvarenden verlieten het schip.
1911-01-29: Final Fate:
Het verlaten schip raakte 's nachts om 01.30 uur op 29 januari 1911 plotseling vlot doordat de trossen braken en dreef af naar straat Sapé, waar zij om 03.30 uur in de ochtend van 29 januari 1911 in diep water wegzonk en verloren was. Alle opvarenden waren gered door het ss. 'Van Oudshoorn'.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VAN IMHOFF aan de grond gelopen
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Stranding
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten