Inloggen
VAN DIEMEN - ID 6877


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: BRANDM. 2612ROTT1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel and iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 154
Launch Date: 1890-07-16
Delivery Date: 1890-10-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21, 34 & 55 - 45.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1086.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 579.00 Net tonnage
Deadweight: 835.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 33000 Cubic Feet
 
Length 1: 234.5 Feet (British) Registered
Beam: 32.8 Feet (British) Registered
Depth: 16.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
36 20 0 560 0 616
Configuration Changes

Datum 00-00-1890
Type: Remeasurement
Omschrijving: Volgens Nederlandse meetbrief d.d. 8 augustus 1890 voor de voorlopige Nederlandse zeebrie mat de VAN DIEMEN 1.210,53 ton bruto en 740,86 ton netto. Zoals gebruikelijk werd ze in Indië voor de Indische zeebrief hermeten en mat toen als hierboven aangegeven.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: DIEMEN
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja
1890-10-31, afgifte zb36-

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-10-00 VAN DIEMEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJHC
Additional info: bijlbrief d.d. 24 oktober 1890

Date/Name Ship 1924-09-26 REAM
Manager: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Eigenaar: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Shareholder:
Homeport / Flag: Saigon / France

Date/Name Ship 1926-00-00 SAINT PIERRE DES LACS
Manager: Compagnie des Grands Lacs de L' Indochine, Saigon, French Indochina
Eigenaar: Compagnie des Grands Lacs de L' Indochine, Saigon, French Indochina
Shareholder:
Homeport / Flag: Saigon / French Indochina
Callsign: OUQD

Date/Name Ship 1929-12-00 GOUVERNEUR-GENERAL MAURICE LONG II
Manager: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Eigenaar: Société des Affréteurs Maritimes Indochinois, Saigon, French Indochina
Shareholder:
Homeport / Flag: Saigon / French Indochina

Date/Name Ship 1932-00-00 TIN SENG
Manager: Nam Lee Co., Canton (Guangzhou), China
Eigenaar: Nam Lee Co., Canton (Guangzhou), China
Shareholder:
Homeport / Flag: Canton (Guangzhou) / China
Additional info: Since 12/1938 under French flag

Date/Name Ship 1941-00-00 MIKAZUKI MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1890-07-16: NRC 170790
Rotterdam, 16 juli. Het van staal gebouwde stoomschip VAN DIEMEN, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart te Amsterdam, werd heden te Feijenoord, van het etablissement van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij met het beste gevolg te water gelaten. Het fraaie stoomschip heeft een lengte van 235 Engelse voet, is breed 32 voet 8 duim en 17 voet 3 duim hol tot het kuildek en zal ongeveer 1200 ton meten. De machine mede aan het etablissement vervaardigd is van het direct werkende triple expansion systeem. De hoge druk-cylinder heeft een afmeting van 21 duim, de middelbare druk van 34 en de lage druk van 55 Engelse duim diameter met een zuigerslaglengte van 45 Engelse duimen. De twee stalen stoomketels zijn hydraulisch geklonken en hebben een verwarmd oppervlak van 3740 en een roosteroppervlak van 114 vierkante Engelse voeten. De krukassen worden aan de fabriek van Friedrich Krupp te Essen uit tiegelguss staal vervaardigd. Het stoomschip heeft inrichting voor waterballast en het ankerspil, stuurtoestel en de laad- en losinrichting worden met stoom bewerkt; het wordt getuigd als tweemast schoener. Men verwacht dat de machine van 1250 paardenkracht door middel van de schroef een voortstuwend vermogen zal ontwikkelen om het stoomschip een 13 mijls vaart per wacht te doen lopen. Vooral van veel waarde in het warme klimaat, waarin het stoomschip merendeels zal verkeren, is de inrichting van elektrisch licht, waarvan het wordt voorzien. De salons en hutten zullen, geheel naar de eisen van het klimaat en de vooruitgang op dat gebied, op de weelderigste wijze en meest comfortabele wijze worden ingericht. Behalve de belanghebbenden waren de experts van de verschillende verenigingen, waarin het stoomschip zal worden opgenomen en een talrijke schare van belangstellenden met hun dames, op het terrein aanwezig en aangelokt door het schone weer en het belangwekkende van het schouwspel waren een groot aantal toeschouwers aan de overzijde van de rivier aan de Oude Plantage samengevloeid. Het stoomschip is genoemd naar de oud-gouverneur van de Nederlandse bezittingen in Oost-Indië ten tijde van de Oost-Indische Compagnie. Gouverneur Van Diemen droeg veel bij tot bevestiging van het gezag van de Compagnie in Indië. Hij werd geboren te Cuijlenburg in 1593 en overleed in 1645. Onder zijn bestuur en op zijn bevel werd van Indië uit, Abel Tasman in 1642 met twee schepen naar de zuidelijke Indische Zee gezonden, welke van Diemensland en Nieuw Zeeland ontdekte. Het Noordelijkste punt van Nieuw Zeeland draagt nog de naam van de dochter van de gouverneur Maria van Diemen. Ook werd op zijn bevel een ontdekkingsreis gedaan naar de Japanse eilanden en daar benoorden.
1931-12-00: In december 1931 verkocht aan S.A. Mang on te Haiphong (Indochina / Fr.) en door deze op 30 september 1932 verkocht aan An Beng Kuen te Hong Kong en door hem weer (nog in 1932) aan een groep Chinezen doorverkocht.
1941-00-00: In 1941 door de Japanners in beslag genomen.
1945-05-17: Final Fate:
De MIKAZUKI MARU is op 17 mei 1945 in het Grand Canal (China) op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van de VAN DIEMEN.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als REAM, kort na de verkoop liggend ter rede van Singapore, oktober 1924
Gemaakt door: Unknown