Inloggen
THEODORA - ID 6521


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1944
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5031494
Nat. Official Number: 2007 Z AMST 1946
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, bitumen
Standaard scheepstype: 'Chant' tanker
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Furness Shipbuilding Company Ltd, Haverton Hills-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 366
Launch Date: 1944-01-10
Delivery Date: 1944-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Crossley Bros. Ltd, Manchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Crossley Type (285x420)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 395.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 162.00 Net tonnage
Deadweight: 435.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 45.19 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.26 Meters Registered
Depth: 3.55 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.05 Meters Other
Configuration Changes

Datum 20-08-1946
Type: Remeasurement
Omschrijving: Als CHANT 53 thans genaamd THEODORA, zijnde een motortankschip, groot 1118.92 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6793 d.d. 07-08-1946, liggende te Krimpen a/d IJssel, door C. van Oossanen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2007 Z AMST 1946 op het achterschip midscheeps in achterwand lichtkap motorkamer, 7.00 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit lengteas en 1.00 m. boven dek.

Datum 00-11-1952
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil. 217 Pk Crossley. Bros (11.1952) Type (265x345)

Datum 00-00-1964
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil. 300 Pk Newbury (1950) Type (240x345) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1944-01-10 CHANT 53
Manager: Coastal Tankers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1946-08-14 THEODORA
Manager: N.V. Teerbedrijf Uithoorn (TEBU), Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Teerbedrijf Uithoorn (TEBU), Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Uithoorn / Netherlands
Callsign: PHZB

Date/Name Ship 1947-08-04 THEODORA
Manager: N.V. Teerbedrijf Uithoorn (TEBU), Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij Theodora, Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Uithoorn / Netherlands
Callsign: PHZB

Date/Name Ship 1954-11-25 AVERITY
Manager: F.T. Everard & Sons Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: F.T. Everard & Sons Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MTTD

Ship Events Data

1944-01-10: 10-01-1944: Tussen alle kleine standaard schepen welke gebouwd zijn tijdens de tweede wereld oorlog is de Chant misschien wel het meest bekend. De oorspronkelijke bedoeling was het vervoeren van benzine en olie produkten voor de geallieerde invasie in Europa in juni 1944. Ze werden gebouwd met de gedachte van een enkele reis, maar sommige haalden zelfs de tachtiger jaren. De romp van de Chant had een speciale vorm zodat het schip het strand op kon varen om zo dicht mogelijk bij de strijdkrachten te kunnen komen. In begin van 1944 werd de Chant bij bedrijven ver land inwaarts in 28 delen gefabriceerd, om later bij diverse scheepswerven samengesteld te worden. Het was een rechtlijnig ontwerp behalve de skeg, voor de rest zaten er geen gebogen platen in de constructie. De gehele romp werd gelast. Omdat er allen maar rechte lijnen in het schip zaten was het geen fraaie verschijning, en daarom kreeg het ook de bijnaam van bemanningen. Er werden in totaal 43 schepen van de Chant klasse gebouwd, op vijf verschillende werven, namelijk: Henry Scarr of Hessle (nu Dunstons), Furness of Haverton Hill, Readheads of South Shields, Goole Shipbuilding of Goole en Burntisland Shipbuilding Co. in Fife. Het tonnage was ongeveer 465 dwt., en de lengte tussen loodlijnen 43,30 en 8,22 breed met een holte van 3,35 en een geladen diepgang van 3,04 m. Het schip kon olie produkten in vaten of in haar vier ladingtanks vervoeren. De voortstuwing bestond uit een 220 bhp. Crossley of een 270 bhp. Ruston & Hornsby welke het schip een snelheid kon geven van 7½ - 8 knopen. Na de oorlog werden de meeste verkocht aan rederijen welke zware verliezen hadden geleden.
1948-03-01: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake de aanvaring in dichte mist op 1 maart 1948 op de rede van Hull van het m.t.s. Theodora met het ten anker liggende, eveneens Nederlandse, ms In Orde, eigenaar Mr. J. R. Carp, Amsterdam. Tijdens reis van Goole naar Drammen en beladen met creosootolie. Oordeel van de Raad is o.a.: dat de aanvaring is veroorzaakt door verkeerde navigatie van de Theodora. Het was zo dik van de mist dat het, voor een moeilijk vaarwater als de Humber, geen vaarbaar weer kon worden genoemd. Verder vond de Raad het onjuist dat onder die omstandigheden de kapitein zelf aan het roer ging staan, desnoods had hij de stuurman moeten laten sturen. In haar oordeel houdt de Raad er rekening mee dat er een loods aan boord was, maar is ook van mening dat een disciplinaire straf op zijn plaats is. De Raad straft de kapitein van de Theodora, B. Hummel te Onderdendam (Gr), door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 juni 1949.
1948-11-21: Het Vrije Volk 21-11-1948: Kustvaarder vastgelopen. De Nederlandse kustvaarder THEODORA van de N.V. Teerbedrijf „Uithoorn" te Uithoorn is voor de Engelse kust ter hoogte van Gromer vastgelopen op de Haisbro Sands. Het schip heeft te kampen met slecht weer, storm en sneeuwbuien.
1952-08-11: De Waarheid 11-08-1952: Nederlander neemt jacht op sleeptouw: Het Nederlandse motorschip THEODORA heeft Zondagochtend gemeld, dat het een jacht met de noodvlag in top, ongeveer 5 mijl ten Noordoosten van het lichtschip „Shipwash" ten N.O. van Harwich in zicht gekregen heeft. Een uur later wist het Nederlandse schip het jacht vast te maken en op sleeptouw te nemen. Zondagavond liep het schip de haven van Harwich binnen, met het jacht op sleeptouw. Twee leden der bemanning van het jacht hadden verwondingen opgelopen en het zeil was door een storm beschadigd. Het jacht was vorige week Maandag met een bemanning van 5 personen uit Cuxhaven vertrokken om aan de zeilwedstrijden van Santander deel te nemen. Op de Noordzee was het jacht in een storm terecht gekomen.
NvhN 11-08-1952: Theodora nam naamgenoot op sleeptouw. Het Nederlandse 395 tons tankschip. Theodora heeft Zondagmorgen ten Noorden-Oosten van het lichtschip Shipwash (ten N.O. van Harwich) een jacht met de noodvlag in top in zicht gekregen en op sleeptouw genomen om het Harwich binnen te brengen. Het jacht bleek ook Theodora te heten en eigendom te zijn van de jachtclub van het Royal Armoured Corps. Vorige week was het met een bemanning van vijf officieren uit Cuxhaven vertrokken om aan de wedstrijd van Santander deel te nemen. Op de Noordzee was het jacht in een storm terecht gekomen. Twee opvarenden raakten gewond en het zeil werd beschadigd.
1953-01-06: NvhN 06-01-1953: De 395 ton metende Nederlandse tankboot “THEODORA” is hedenmorgen in dichte mist bij Flamborough Head (Yorkshire, Oost-Engeland) aan de grond gelopen. Bij het opkomende getij slaagde het vaartuig er in, op eigen kracht weer vlot te komen en zijn reis naar Middlesborough voort te zetten.
1953-01-20: De Telegraaf 20-01-1953: Ankers. Ook onder schepen kan het vreemd toegaan. Het Nederlandse m.s. „THEODORA" is op de Humber met het anker verward geraakt in het anker van een Engels schip. Als gevolg daarvan kwam de „Theodora" in aanvaring met een ander Engels schip. Beide vaartuigen liepen lichte averij op.
1954-11-11: Het Vrije Volk 11-11-1954: Tanker naar Engeland. Het 395 brt metende tankschip „THEODORA" 1944 is verkocht aan Everard F. T. Everard and Sons Ltd. te Londen. Het schip zal waarschijnlijk vandaag van Rotterdam naar Londen vertrekken.
1972-06-23: Final Fate:
Begonnen met sloop door West of Scotland Shipbreaking, Troon, Schotland.

Afbeeldingen


Omschrijving: THEODORA op het Noordzeekanaal bij Buitenhuizen
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: THEODORA
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: THEODORA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: THEODORA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: AVERITY
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: AVERITY
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John