Inloggen
THEANO - ID 6507


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-11-10 / 1900-04-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: P. Smit Jr., Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 101
Date Laid Down: 1889-03-02
Launch Date: 1890-07-17
Delivery Date: 1890-11-10
Technical Data

Engine Manufacturer: P. Smit Jr., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18, 29 & 48-33.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1647.50 Gross tonnage
Net Tonnage: 1174.58 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 73.70 Meters Registered
Beam: 10.97 Meters Registered
Depth: 5.92 Meters Registered
Draught: 4.35 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-11-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: THEANO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hudig Veder
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1890-11-20, uitvoering-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-11-10 THEANO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMW
Additional info: Bijlbrief d.d. 10 november 1890

Date/Name Ship 1899-11-00 THEANO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hudig & Veder's Stoomvaart Maatschappij (1899 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMW

Date/Name Ship 1900-04-00 THEANO
Manager: F.H. Clergue, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Algoma Central & Hudson Bay Railway Co., Sault Sainte Marie (Ont.), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Ship Events Data

1895-05-03: Stranded
Brest, 5 mei 1895. Het stoomschip THEANO, van Bilbao naar Rotterdam bestemd, dat hier zwaar lek ter rede kwam, heeft in de nacht van 3 dezer op de Vendree klippen gestoten, gelegen tussen Ile de Sein en St. Mathieu.
1898-12-02: Damaged
Rotterdam, 2 december 1898. Aan boord van het Nederlandse stoomschip THEANO, dat gisteren te Bilbao werd binnengesleept, is de thrustas (opm: de as die door het stuwblok loopt) gebroken en de krukas verbogen. Ook is er nog andere schade.
1900-00-00: History
De Canadese rederij heette tussen 1900 en 1902: Algoma Central Railway Co., gevestigd te Sault Ste. Marie, Ontario, thuishaven van het schip was echter tussen 1900 en 1906 steeds Newcastle-on-Tyne.
1900-04-13: Sold to foreign country
Rotterdam, 18 april. Het Nederlandse stoomschip THEANO, kapt. R. Teensma, groot 1.175 netto registerton, gebouwd in 1890, is naar Cardiff verkocht.
1906-11-17: Final Fate: Sunk

Op reis met een lading rails van Sault Sainte Marie, Ontario naar Fort William, Ontario, is de THEANO op 17 november 1906 op 3 mijl ten oosten van Thunder Bay, Ontario (Canada) vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In een akte van aanmonstering te Delfzijl dd 04 maart 1847 van de schoenekof “Jeantine” werd geregistreerd als kapitein Jan Herman Renken van Oude Pekela en als stuurman Okke Derks Houwink, 45 jaar, van Oude Pekela, gage f 30,- per maand. (Groninger Archieven)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

O.Houwink (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.377 effectief lid van Zeemanshoop per 25 maart 1834 op voorspraak van E.U.Post. Zijn schip was "Anna Catharina"002.

In de Algemene Vergaderingen van 18/25 maart 1834 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Okke Houwink, 31 jaar, voerend de kof “Margaretha Johanna”, wonende te Pekela en met als adres de heer Fredrik Smit te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.IJ. Post. Hij kreeg vlagnummer 377023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         377                      1834-1835     sch.kof            Petronella                                              S.Boom te Harlingen

         264                      1836-1839     kof                   Anna Catharina                                    Mr.C.M.Nap te Groningen

                                           1840           kof                   Sophia                                                   de kapitein

                                      1841-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

          79                       1854-1872     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt O.Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1831 van de kof “Jan Freerk”, gebouwd in 1819 te Grouw, 143 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*    1834 t/m 1836 van de schkof “Petronella”, geen vermelding van bouwgegevens, varend voor S.Boon te Harlingen;

*    1836 t/m 1840 van de kof “Anna Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor Mr. C.M.Nap te Groningen;

*    1840 t/m 1842 van de kof “Sophia”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Houwink, Okke Derks
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Oostveen als gezagvoerder gedurende:

*    1889 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Danzig;

*    1890 t/m 1894 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1895-1896 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Oostveen, F.

Familiegegevens en opleiding

Ruurd Teensma werd geboren op 24 april 1869 te Schiermonnikoog als zoon van Pieter Theunis Teensma en Leentje Ruurds Wielema.

Hij trouwde te Schiermonnikoog als gezagvoerder op 03 mei 1894 met Reintje Teensma, geboren op 15 november 1869 als dochter van Pieter Jans Lourens Teensma en Theunke Wiebes Kuiper. Zij overleed te Rotterdam op 16 april 1920.

Ruurd hertrouwde op 12 december 1928 te ? als gezagvoerder met Louise Rensink, geboren op 18 april 1883 te Apeldoorn(?) als dochter van Willem Gerhard Rensink en Riemada Jacoba Visser. Zij overleed op 31 juli 1937 te Groningen

Ruurd overleed op 18 september 1938 te Schiermonnikoog.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 41.16. Het graf is eigendom en beschermd.117

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” wordt R.Teensma vermeld als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1901 van het stalen stoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894, bruto/netto = 2704/1700 ton, (volgens Bouma gebouwd in 1894 bij W.Doxward & Sons te Sunderland) varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*   1902 t/m 1912 van het stalen stoomschip “Themisto”, gebouwd in 1901, bruto/netto = 3546/2326 ton, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip kwam in 1901 in de vaart van de werf van G.S.Swan & Hunter in Wallsend o/T in Engeland;

*   1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Kinderdijk”, gebouwd in 1900, bruto/netto = 2180/1375 ton, varend voor Solleveld. van der Meer & van Hattum te Rotterdam;

*   1915 t/m 1916 van het stalen stoomschip “Leto”, gebouwd in 1914, bruto/netto = 3224/1965 ton, varend voor de “Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. In 1916 op een mijn gelopen;

*   1917 t/m 1919 van het stalen stoomschip “Celeaono”, gebouwd in 1916 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam, bruto/netto = 3550/2170 ton, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;

*   1920 t/m 1921 van het stalen stoomschip “Rijndijk”, gebouwd in 1915, bruto/netto = 3557/2172 ton, vafrend voor Solleveld, van der Meer & van Hattum te Rotterdam.

            niet verder in deze bron gezocht dus wellicht ook hierna nog schepen onder R.Teensma.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 1e stuurman Groote Stoomvaart heeft toegekend aan R.Teensma.

 

Provinciale Groninger Courant 19 april 1900

Rotterdam, 17 april. Het Nederlandse stoomschip THEANO, kapt. R. Teensma, groot 1175 nrt, gebouwd in 1890, is naar Canada verkocht.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Teensma, Ruurd

Familiegegevens en opleiding

Jeppe Reinder werd geboren te Schiermonnikoog op 26 september 1867 als zoon van Reinder Marten Wiebes en Wietsche Jeppes Teensma.

Hij trouwde op 04 mei 1893 te Schiermonnikoog met Ytje Tjeerds Teensma, geboren op 02 sptember 1866 te Schiermonnikoog als dochter van Tjeerd Jeppes Teensma en Gezina Rienks Dobbinga. Zij overleed 17 augustus 1839 te Den Haag.

Jeppe Reinder overleed op 28 juli 1920 te Brooklyn.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.512, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In november werd het diploma A tweede stuurman groote zeilvaart uitgereikt aan J.Wiebes

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

De schepen van de kapitein

J.Wiebes was van 1901-1902 kapitein van het stalen fregat “Hugo Molenaar”, in 1893/94 gebouwd door J.Smit Cn te Alblasserdam, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G. van der Gevel te Rotterdam052.

 

Bouma025 vermeldt J.Wiebes als gezagvoerder gedurende:

*   1900 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1900 verkocht naar Canada;

*   1901 van het stalen stoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder ’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;

*   1901 van het stalen fregat “Nederland”, gebouwd in 1895, 2031 ton, varend voor W.A.Huijgens te Bussum; (gegeven uit de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij);

*   1902 t/m 1914 van het stalen stoomschip “Callisto”, gebouwd in 1900, bruto/netto – 3546/2284, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij;

*   1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas” te Rotterdam. Het schip werd in 1915 getorpeddeerd;

*   1914 /1915 van het stalen stoomschip “Barendrecht”, gebouwd in 1901, 3223/2092 ton bruto/netto, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas” te Rotterdam. Het schip werd in 1915 verkocht naar Griekenland voor £21.000,-;

*   1916 t/m 1918 van het stalen stoomschip “Arundo”, gebouwd in 1913, 3196/1998 ton bruto/netto, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;

*   1920 van het stalen schroefstoomschip “Hagno”, gebouwd in 1919 bij de Rotterdamsche Droogdokmaatschappij, 3530/2121 ton bruto/netto, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Eind 1899 te Rotterdam op de “Hugo Molenaar”

“Het was een groot driemast-volschip, een ranke reus in zijn soort, goed onderhouden en met prachtige masten en tuigage.    de man bij wie ik mijn opwachting moest maken leek een baardige Viking, die in een boze bui een trui uit de negentiende eeuw had aangetrokken.” Deze omschrijving betrof stuurman Wiebes, die van Schiermonnikoog kwam.

Ontleend aan “Klei en zout water” van Marten Toonder Sr. Uitgeverij C. de Boer Jr. te Hilversum,1963 p.19

 

NRC 28 oktober 1902114

Het Nederlandse fregat HUGO MOLENAAR, kapt. Wiebes, gisteren uit Rotterdam naar Java vertrokken, wordt naar het Kanaal gesleept door de Engelse sleepboot OCEANIS.

 

NRC 30 oktober 1902114

Rotterdam, 29 oktober. Volgens rapport van kapt. Wiebes, gezagvoerder van het fregatschip HUGO MOLENAAR, van hier naar Java bestemd en dat zondag l.l. naar zee vertrok, had hij in de Noordzee harde wind uit het zuid-westen. Het schip arriveerde maandagnamiddag om 4 uur bij Dungeness, waar de sleepboot het schip verliet, dat bij gunstige noordenwind de reis heeft voortgezet.

 

PGC 27 juni 1805114

Rotterdam 26 juni. Het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. K. Wiebes, van de Zeilvaart Maatschappij Neptunus alhier, is onderhands en voor geheime prijs aan een Rotterdamse firma verkocht. Het schip blijft onder Nederlandse vlag varen. (opm: de HUGO MOLENAAR arriveerde op 22 juni van Preston te Barrow)

 Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1911 Nr. 43 – Aanvaring van de CALLISTO met het Britse s.s. DAWLISH op 17.04.1911

Het verslag van de RvdS 1917 Nr. 12 – Aanvaring van de ARUNDO met het s.s. MIRA op 24.11.1916.

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Wiebes, Jeppe Reinder

Afbeeldingen


Omschrijving: THEANO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Photo taken at Midland (Great Lakes, Canada) in 1901, under Canadian flag
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: THEANO onder Canadese vlag
Collectie: Soetermeer, Frank
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten