Familiegegevens en opleiding
In een akte van aanmonstering te Delfzijl dd 04 maart 1847 van de schoenekof “Jeantine” werd geregistreerd als kapitein Jan Herman Renken van Oude Pekela en als stuurman Okke Derks Houwink, 45 jaar, van Oude Pekela, gage f 30,- per maand. (Groninger Archieven)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
O.Houwink (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.377 effectief lid van Zeemanshoop per 25 maart 1834 op voorspraak van E.U.Post. Zijn schip was "Anna Catharina"002.
In de Algemene Vergaderingen van 18/25 maart 1834 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Okke Houwink, 31 jaar, voerend de kof “Margaretha Johanna”, wonende te Pekela en met als adres de heer Fredrik Smit te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.IJ. Post. Hij kreeg vlagnummer 377023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
377 1834-1835 sch.kof Petronella S.Boom te Harlingen
264 1836-1839 kof Anna Catharina Mr.C.M.Nap te Groningen
1840 kof Sophia de kapitein
1841-1853 geen vermelding van schip en boekhouder
79 1854-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt O.Houwink als gezagvoerder gedurende:
* 1831 van de kof “Jan Freerk”, gebouwd in 1819 te Grouw, 143 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;
* 1834 t/m 1836 van de schkof “Petronella”, geen vermelding van bouwgegevens, varend voor S.Boon te Harlingen;
* 1836 t/m 1840 van de kof “Anna Catharina”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 102 ton o.m., varend voor Mr. C.M.Nap te Groningen;
* 1840 t/m 1842 van de kof “Sophia”, geen vermelding van bouwgegevens, varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Oostveen als gezagvoerder gedurende:
* 1889 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Danzig;
* 1890 t/m 1894 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1895-1896 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Ruurd Teensma werd geboren op 24 april 1869 te Schiermonnikoog als zoon van Pieter Theunis Teensma en Leentje Ruurds Wielema.
Hij trouwde te Schiermonnikoog als gezagvoerder op 03 mei 1894 met Reintje Teensma, geboren op 15 november 1869 als dochter van Pieter Jans Lourens Teensma en Theunke Wiebes Kuiper. Zij overleed te Rotterdam op 16 april 1920.
Ruurd hertrouwde op 12 december 1928 te ? als gezagvoerder met Louise Rensink, geboren op 18 april 1883 te Apeldoorn(?) als dochter van Willem Gerhard Rensink en Riemada Jacoba Visser. Zij overleed op 31 juli 1937 te Groningen
Ruurd overleed op 18 september 1938 te Schiermonnikoog.
Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 41.16. Het graf is eigendom en beschermd.117
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt R.Teensma als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.
In de “Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij” wordt R.Teensma vermeld als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1901 van het stalen stoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894, bruto/netto = 2704/1700 ton, (volgens Bouma gebouwd in 1894 bij W.Doxward & Sons te Sunderland) varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;
* 1902 t/m 1912 van het stalen stoomschip “Themisto”, gebouwd in 1901, bruto/netto = 3546/2326 ton, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip kwam in 1901 in de vaart van de werf van G.S.Swan & Hunter in Wallsend o/T in Engeland;
* 1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Kinderdijk”, gebouwd in 1900, bruto/netto = 2180/1375 ton, varend voor Solleveld. van der Meer & van Hattum te Rotterdam;
* 1915 t/m 1916 van het stalen stoomschip “Leto”, gebouwd in 1914, bruto/netto = 3224/1965 ton, varend voor de “Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. In 1916 op een mijn gelopen;
* 1917 t/m 1919 van het stalen stoomschip “Celeaono”, gebouwd in 1916 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam, bruto/netto = 3550/2170 ton, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;
* 1920 t/m 1921 van het stalen stoomschip “Rijndijk”, gebouwd in 1915, bruto/netto = 3557/2172 ton, vafrend voor Solleveld, van der Meer & van Hattum te Rotterdam.
niet verder in deze bron gezocht dus wellicht ook hierna nog schepen onder R.Teensma.
Overige bijzonderheden
In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 1e stuurman Groote Stoomvaart heeft toegekend aan R.Teensma.
Provinciale Groninger Courant 19 april 1900
Rotterdam, 17 april. Het Nederlandse stoomschip THEANO, kapt. R. Teensma, groot 1175 nrt, gebouwd in 1890, is naar Canada verkocht.
Familiegegevens en opleiding
Jeppe Reinder werd geboren te Schiermonnikoog op 26 september 1867 als zoon van Reinder Marten Wiebes en Wietsche Jeppes Teensma.
Hij trouwde op 04 mei 1893 te Schiermonnikoog met Ytje Tjeerds Teensma, geboren op 02 sptember 1866 te Schiermonnikoog als dochter van Tjeerd Jeppes Teensma en Gezina Rienks Dobbinga. Zij overleed 17 augustus 1839 te Den Haag.
Jeppe Reinder overleed op 28 juli 1920 te Brooklyn.
In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.512, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In november werd het diploma A tweede stuurman groote zeilvaart uitgereikt aan J.Wiebes
In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.
De schepen van de kapitein
J.Wiebes was van 1901-1902 kapitein van het stalen fregat “Hugo Molenaar”, in 1893/94 gebouwd door J.Smit Cn te Alblasserdam, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G. van der Gevel te Rotterdam052.
Bouma025 vermeldt J.Wiebes als gezagvoerder gedurende:
* 1900 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1900 verkocht naar Canada;
* 1901 van het stalen stoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder ’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam;
* 1901 van het stalen fregat “Nederland”, gebouwd in 1895, 2031 ton, varend voor W.A.Huijgens te Bussum; (gegeven uit de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij);
* 1902 t/m 1914 van het stalen stoomschip “Callisto”, gebouwd in 1900, bruto/netto – 3546/2284, varend voor Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij;
* 1913 t/m 1915 van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas” te Rotterdam. Het schip werd in 1915 getorpeddeerd;
* 1914 /1915 van het stalen stoomschip “Barendrecht”, gebouwd in 1901, 3223/2092 ton bruto/netto, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “de Maas” te Rotterdam. Het schip werd in 1915 verkocht naar Griekenland voor £21.000,-;
* 1916 t/m 1918 van het stalen stoomschip “Arundo”, gebouwd in 1913, 3196/1998 ton bruto/netto, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam;
* 1920 van het stalen schroefstoomschip “Hagno”, gebouwd in 1919 bij de Rotterdamsche Droogdokmaatschappij, 3530/2121 ton bruto/netto, varend voor de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Eind 1899 te Rotterdam op de “Hugo Molenaar”
“Het was een groot driemast-volschip, een ranke reus in zijn soort, goed onderhouden en met prachtige masten en tuigage. de man bij wie ik mijn opwachting moest maken leek een baardige Viking, die in een boze bui een trui uit de negentiende eeuw had aangetrokken.” Deze omschrijving betrof stuurman Wiebes, die van Schiermonnikoog kwam.
Ontleend aan “Klei en zout water” van Marten Toonder Sr. Uitgeverij C. de Boer Jr. te Hilversum,1963 p.19
NRC 28 oktober 1902114
Het Nederlandse fregat HUGO MOLENAAR, kapt. Wiebes, gisteren uit Rotterdam naar Java vertrokken, wordt naar het Kanaal gesleept door de Engelse sleepboot OCEANIS.
NRC 30 oktober 1902114
Rotterdam, 29 oktober. Volgens rapport van kapt. Wiebes, gezagvoerder van het fregatschip HUGO MOLENAAR, van hier naar Java bestemd en dat zondag l.l. naar zee vertrok, had hij in de Noordzee harde wind uit het zuid-westen. Het schip arriveerde maandagnamiddag om 4 uur bij Dungeness, waar de sleepboot het schip verliet, dat bij gunstige noordenwind de reis heeft voortgezet.
PGC 27 juni 1805114
Rotterdam 26 juni. Het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. K. Wiebes, van de Zeilvaart Maatschappij Neptunus alhier, is onderhands en voor geheime prijs aan een Rotterdamse firma verkocht. Het schip blijft onder Nederlandse vlag varen. (opm: de HUGO MOLENAAR arriveerde op 22 juni van Preston te Barrow)
Verslagen:
Het verslag van de RvdS 1911 Nr. 43 – Aanvaring van de CALLISTO met het Britse s.s. DAWLISH op 17.04.1911
Het verslag van de RvdS 1917 Nr. 12 – Aanvaring van de ARUNDO met het s.s. MIRA op 24.11.1916.
|