Inloggen
TEUTONIA - ID 6477


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-03-04 / 1911-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Ropner & Son, Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 269
Launch Date: 1892-00-00
Delivery Date: 1892-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23 1/2, 39 & 64-42.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2066.00 Net tonnage
Deadweight: 4900.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 320.0 Feet (British) Registered
Beam: 41.2 Feet (British) Registered
Depth: 19.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-03-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: TEUTONIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Muller, W.H.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1892-03-04, uitvoering54-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-03-04 TEUTONIA
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMQ

Date/Name Ship 1899-00-00 TEUTONIA
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMQ

Date/Name Ship 1911-00-00 MATELOT
Manager: Paolo Viale Fu G.B., Genoa, Italy
Eigenaar: Paolo Viale Fu G.B., Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1915-00-00 ERIDANIA
Manager: Eridania Società Industriale, Genoa, Italy
Eigenaar: Eridania Società Industriale, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1892-11-14: Grounded
Maassluis, 14 november. Het stoomschip TEUTONIA is op het zuiden aan de grond gevaren. De sleepboot NOORDZEE heeft vruchteloos getracht het af te slepen.
1893-00-00: Grounded
Maassluis, 23 juni 1893. Het stoomschip TEUTONIA, gisteravond van Seriphos binnengekomen, is in de rivier bij Maassluis aan de grond gevaren.
1911-09-22: Sold to foreign country
NRC 220911
Rotterdam, 22 september. Het stoomschip TEUTONIA van Wm. H. Müller & Co’s Algemeene Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam, in 1892 door de firma Ropner & Son te Stockton gebouwd, groot bruto 3.199 en netto 2.066 reg.ton is, naar wij vernemen, naar Italië verkocht. Heden is dit stoomschip onder Italiaanse vlag en de naam MATELOT naar Swansea vertrokken.
1917-02-04: Final Fate: Submarine Attack

De ERIDANIA werd op 4 februari 1917 ten ZW van Ierland door een onderzeeboot getorpedeerd en ging verloren. Op reis van Cardiff naar Genua met een lading steenkolen werd de ERIDANIA op 4 februari 1917 op 96 mijl van de Fastnet door de Duitse onderzeeboot U 45 aangehouden en met geschutvuur tot zinken gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Jong was met vlagnummer R44 in de periode 1879 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggelidmaatschap bedankte058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslagen 1880 staat hij vermeld als gezagvoerder van het stoomschip “Drenthe”, 2333 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1881 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton o.m., 300 pk, varend voor de Rotterdamse Lloyd, Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Skandia”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 4336 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.de Jong vervoerde vanuit Rotterdam met de “Drenthe” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 24 januari 1880. Aankomst op 12 maart 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1880. Aankomst 10 februari 1881 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 11 juni 1881. Aankomst 27 juli 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 26 november 1881. Aankomst 14 januari 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Jong, J. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C. van Keulen als gezagvoerder gedurende:

*    1892 van het schroefstoomschip “Caledonia” ex Schmidborn, gebouwd in 1870 te Middlesbro, 355 ton o.m., varend voor Wm. Müller & Co te Rotterdam;

*    1893 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;

*    1900 etc. van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Keulen, C. van

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” jg.11, p.180, 1889 staat een uitslag van in maart gehouden examens. Daarin de mededeling dat het Diploma derde stuurman op de grote zeilvaart is uitgereikt aan B.Meijer.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Meijer Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1899 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;

*    1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Meijer Jr, B.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten