Inloggen
TEUTONIA - ID 6477


Kroniekberichten

Datum 23 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Te Stockton on Tees is bij Ropner & Son te water gelaten een stoomschip van de volgende afmetingen: lengte over alles 330'9", breedte 41'3", holte 29'6". Het zal geclassificeerd worden bij Lloyd’s 100 A1. Het stoomschip. dat gebouwd werd voor rekening van de heren Wm. H. Müller & Co te Rotterdam, heeft de naam TEUTONIA ontvangen.

Afbeelding
Datum 11 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op de 10e maart is in de Nieuwe Waterweg aangekomen het stoomschip TEUTONIA, komende van Stockton. (opm: waarschijnlijk de eerste reis van het te Stockton voor Wm.H. Müller & Co te Rotterdam nieuw gebouwde stoomschip TEUTONIA, zie NRC 230192)

Afbeelding
Datum 15 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 november. Het stoomschip TEUTONIA is op het zuiden aan de grond gevaren. De sleepboot NOORDZEE heeft vruchteloos getracht het af te slepen.

Afbeelding
Datum 16 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 november. Het stoomschip TEUTONIA zit nog aan de grond. De sleepboot NOORDZEE heeft hedennacht vruchteloos getracht het vlot te slepen. Men is aangevangen met lichten.

Afbeelding
Datum 17 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 16 november. Het stoomschip TEUTONIA is met assistentie van de sleepboten NOORDZEE en ZIERIKZEE, na een gedeelte van de lading te hebben gelost, vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 23 februari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 22 februari. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, tot vertrek naar Cardiff gereed liggende, bleek een gat in de boeg te hebben en gaat naar de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ om te repareren.

Afbeelding
Datum 24 juni 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Maassluis, 23 juni. Het stoomschip TEUTONIA, gisteravond van Seriphos binnengekomen, is in de rivier bij Maassluis aan de grond gevaren. De sleepboot NIEUWESLUIS heeft heden tevergeefs getracht genoemd stoomschip vlot te slepen. Men is aangevangen met lichten.

Afbeelding
Datum 25 juni 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 24 juni. Het stoomschip TEUTONIA is na 200 ton der lading gelicht te hebben, vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 september 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 september. Het stoomschip CHESTER, heden van hier naar New York vertrokken, is in het Noordzeekanaal in aanvaring geweest met het van de Zwarte Zee komende stoomschip TEUTONIA. Van de CHESTER werden enige boegplaten aan bakboord ingedrukt, terwijl de TEUTONIA slechts geringe schade bekwam. De CHESTER heeft inmiddels heden weer zee gekozen.

Afbeelding
Datum 16 november 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brest,14 november. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, van Odessa naar Amsterdam, is met gebroken roer en overgeworpen lading alhier binnengelopen. Vier man der equipage zijn gekwetst.

Afbeelding
Datum 17 februari 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 februari. Het stoomschip TEUTONIA is gisterenavond vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 18 februari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 februari. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, met graan van Odessa, is gisterenavond door mist even beneden Rotterdam buiten het vaarwater aan de grond geraakt en zal moeten lichten om vlot te worden.

Afbeelding
Datum 20 maart 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 maart. Op de lading van het Duitse schip WESER, dat te Fayal door het Nederlandse stoomschip TEUTONIA werd binnengesleept met verlies van het roer, is vanwege laatstgenoemd stoomschip beslag gelegd voor GBP 3.000. Men had een aanvang gemaakt met het lossen van de lading; er waren reeds 500 blokken cederhout gelost, doch dewijl daartegen werd geprotesteerd, is het lossen gestaakt.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 1 oktober. De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, van Rotterdam hier aangekomen, rapporteerde op 26 september door een orkaan te zijn belopen, die 24 uur aanhield, tijdens welke het stoomschip dwars van de zee viel en niet te besturen was. De schroef werkte los, de circulatie- en voedingspompen werden defect en er werd enige schade geleden aan dek. Men zal het stoomschip van achter oplichten om de schroef te onderzoeken en de schade te herstellen. Het stoomschip TEUTONIA vertrok de 5e dezer naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 29 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 15 december. Aan boord van het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, hier van Rotterdam aangekomen, werden enige pijpen aan dek beschadigd en ook enige dekschade veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 25 december 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 december. Het Nederlandse s.s. TEUTONIA, in ballast van Spezia naar Kurrachee, is op 2 dagreizen van Port Said met gebroken schroef aangetroffen door het Nederlandse s.s. MARIA. De MARIA heeft eerstgenoemd stoomschip op sleeptouw genomen en is thans koersende naar Port Said.

Afbeelding
Datum 25 december 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 december. Het Nederlandse s.s. TEUTONIA, in ballast van Spezia naar Kurrachee, is op 2 dagreizen van Port Said met gebroken sc hroef aangetroffen door het Nederlandse s.s. MARIA. De MARIA heeft eerstgenoemd stoomschip op sleeptouw genomen en is thans koersende naar Port Said.

Afbeelding
Datum 11 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bona, 8 juli. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, dat 22 juni met graan van Nicolaieff (opm: Nikolayev) naar Rotterdam vertrok, rapporteert dat 29 juni op 38º N en 9º O in ruim 3 vier voet water ontdekt werd, dat daarna, ondanks bestendig pompen, nog vermeerderde, zodat besloten werd om Bona binnen te lopen, alwaar het met 8½ voet water in het ruim aankwam, dat tot 9½ voet toenam hoewel bestendig werd gepompt. De lading werd gelost en die in het achterruim moet voor het grootste gedeelte als verloren worden beschouwd.

Afbeelding
Datum 22 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 juli. De reparatiën aan het stoomschip TEUTONIA, dat met schade te Bona binnenliep, zijn zo ver gevorderd, dat maandag (opm: 24 juli) aanstaande de reis naar Rotterdam kan worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 29 juli 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is te Gibraltar aangekomen van Bona het stoomschip TEUTONIA na herstel.

Afbeelding
Datum 10 november 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 november. Terwijl het Ned. s.s. TEUTONIA in waterballast op reis was van Savona naar Kurrachee, brak op 19 december 1904 de as van dit stoomschip en ging de schroef verloren. Twee dagen later werd het door de van Rotterdam komende naar Port Said bestemde Ned. s.s. MARIA aangetroffen en op sleeptouw genomen en op Kerstmis Port Said binnengesleept. De gesleepte afstand was 470 Mijl. Door het Admiraliteitshof en de oudste leden van het Trinity House werd heden het hulploon bepaald op GBP 1000. De waarde van de TEUTONIA werd geschat op GBP 15000 en tevens bepaalde het Hof dat aan de rederij GBP 750, aan de gezagvoerder GBP 100 en aan de bemanning GPB 150 zou worden uitbetaald.

Afbeelding
Datum 27 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van Wm. H. Müller & Co’s Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V, Rotterdam: De stoomschepen MAUD CASSEL, SKANDIA en GRÄNGESBERG vonden, evenals in 1904, geregeld emplooi in de Zweedse ertsvaart. Verkocht werd het stoomschip SKANDIA onder verlenging voor een reeks van jaren van de overeenkomst voor het vervoer van erts van Zweden naar Rotterdam. Het stoomschip TEUTONIA vond emplooi in de algemene vrachtvaart, evenals de stoomschepen HISPANIA en RHENANIA in de vaart op Noord Spanje. Het stoomschip IBERIA voer in de geregelde vaart Rotterdam – St. Petersburg, terwijl het stoomschip CALEDONIA de dienst op Aberdeen en Middlesbrough onderhield. De stoomschepen BATAVIER IV en BATAVIER V voeren, met de aan de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij toebehorende stoomschepen BATAVIER I, BATAVIER II en BATAVIER III op Londen en de BATAVIER VI op Hamburg. In de loop van 1905 werd aan de firma Rijkee & Co alhier de bouw opgedragen van een motortankschoener, groot 500 ton, voor het vervoer van petroleum van Hamburg naar Oostzee-havens. De bruto winst bedraagt NLG 529.806,61 (1904: NLG 449.486,61) Voorgesteld wordt om over 1905 een dividend van 7% (1904: ook 7%) uit te keren.

Afbeelding
Datum 13 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 12 juni. Volgens telgram uit Malaga is het met een volle lading steenkolen van Glasgow naar Alexandrië bestemde Nederlandse stoomschip TEUTONIA door het Engelse stoomschip BAKU STANDARD aldaar binnengesleept. De achteras is gebroken en de schroef is onklaar. De gesleepte afstand is 90 mijl.

Afbeelding
Datum 15 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Het Nederlandse stoomschip TEUTONIA, met schade aan schroef en as door de BAKU STANDARD te Malaga binnengesleept, zal door de Nederlandse sleepboot OCEAAN naar Alexandrië worden gesleept.

Afbeelding
Datum 18 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 juni. De sleepboot OCEAAN vertrekt 15 juni van Shields naar Malaga om het stoomschip TEUTONIA van daar naar Alexandrië te slepen.

Afbeelding
Datum 26 juni 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 juni. Gisteren vertrok het stoomschip TEUTONIA van Málaga naar Alexandrië, gesleept door de Nederlandse sleepboot OCEAAN.

Afbeelding
Datum 19 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Alexandrië, 17 juli. Volgens experts-rapport is het ankerspil van het Nederlandse stoomschip TEUTONIA zwaar ontzet., wat ook het geval is met de fundatie. Experts bevelen aan te dokken om de nodige reparatiën te doen. Buiten en behalve dit wordt de as ook alhier gerepareerd.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 2 augustus. Gisteren vertrok het stoomschip TEUTONIA, na reparatie, van Alexandrië naar Odessa.

Afbeelding
Datum 03 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Barcelona, 30 novembver. Het Ned. s.s. TEUTONIA, in ballast van Genua naar Cardiff, is hier binnengelopen met gebroken of defecte lagedruk koppelstang. De reparatie geschiedt door eigen personeel. Alvorens de reis voort te zetten zal een expertise plaatshebben.

Afbeelding
Datum 05 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Barcelona, 4 december. Het Ned. s.s. TEUTONIA, van Genua naar Cardiff, heeft hedenmorgen 7 uur na volbrachte reparatie de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 oktober. Het van Nicolajeff naar Rotterdam bestemde Nederlandse stoomschip TEUTONIA is volgens een telegram uit Algiers met een lek in de wel nabij de machinekamer aldaar binnengelopen. Voorlopige reparaties zijn in gang. (opm: Het schip zette de reis voort op 31 oktober)

Afbeelding
Datum 01 februari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 23 januari. De lading van het Nederlandse stoomschip TEUTONIA is waarschijnlijk onbeschadigd is zal herstuwd worden zonder te lossen. Een duiker zal het roer onderzoeken. (opm: zie ook RN 280110)

Afbeelding
Datum 03 februari 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 31 januari. Het meergemelde Rotterdamse stoomschip TEUTONIA behoeft niet te lossen. Men hoopt eind deze week met de reparatie gereed te komen.

Afbeelding
Datum 29 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeeliedenstaking. Het aantal stakende zeelieden te Amsterdam bedroeg gisteren 668. Tot dusver is, volgens de „Tel.", de stagnatie door de staking in het scheepvaartbedrijf van de Amsterdamse haven gebracht, van niet veel betekenis geweest. Dc maatschappijen zijn er tenminste over het algemeen in geslaagd hun schepen te doen uitvaren. Gistermiddag om zes uur heeft het grote stoomschip HOLLANDIA van de Kon Holl. Lloyd de reis aanvaard en eergisteren reeds is de AMSTELSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij vertrokken, althans naar IJmuiden. De CLIO van de Maatschappij “Oceaan" is hier gisteren gearriveerd. Het scheepsvolk sloot zich bij de stakers aan. Daardoor is deze maatschappij thans ook daadwerkelijk in de zeeliedenstaking betrokken. In een gecombineerde vergadering van besturen van de bij de federatieve bond van gemeentewerklieden aangesloten organisaties in Amsterdam is besloten, dat het dagelijks bestuur van de bond een spoedonderhoud zou aanvragen bij het college van B. en W., ten einde een bespreking te hebben over de gevolgen van de bootwerkersstaking, waarbij de mannen van de Hydraulische Inrichting direct en die van andere gemeentebedrijven indirect worden betrokken. Het onderhoud werd gistermorgen aangevraagd. De vergadering was van oordeel dat bij lange duur conflicten bij de gemeentewerken of bedrijven niet onmogelijk zullen zijn. Het plan is om, na het onderhoud met B. en W., de federatie andermaal te doen vergaderen ter bespreking van verdere maatregelen. De HOLLANDIA van de Hollandsche Lloyd is te 6 uur gistermiddag afgevaren. De 15 Duitsers, die dinsdag voor de TEUTONIA te Rotterdam aangeworven waren, doch op een gage van NLG 33 niet wilden monsteren zijn, nadat hun gisternacht vanwege de vereniging „Volharding" logies was verschaft, gisteren op kosten van die vereniging naar Hamburg teruggekeerd. De TEUTONIA kon nog niet vertrekken. Een vergadering van 100 reders uit het Verenigd Koninkrijk, welke gisteren te Londen is gehouden, heeft besloten dat een matige loonsverhoging kan worden gegeven. Met het oog op de tegenwoordige toestand werd de Shipowners Association aanbevolen een vast loontarief vast te stellen in de verschillende districten. Ook werd aangeraden dat de Shipping Federation zijn bevoegdheid zou uitstrekken tot de oplossing van loongeschillen. Eenparig werd besloten zich te verzetten tegen de eis van erkenning van de organisaties van de zeelieden en stokers.

Afbeelding
Datum 22 september 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 22 september. Het stoomschip TEUTONIA van Wm. H. Müller & Co’s Algemeene Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam, in 1892 door de firma Ropner & Son te Stockton gebouwd, groot bruto 3.199 en netto 2.066 reg.ton is, naar wij vernemen, naar Italië verkocht. Heden is dit stoomschip onder Italiaanse vlag en de naam MATELOT naar Swansea vertrokken.

Afbeelding
Datum 26 april 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Wm. H. Müller & Co’s Algemeene Scheepvaart Maatschappij.
In haar verslag over 1911 zegt de directie van Wm. H. Müller & Co’s Algemeene Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam, dat het verkeer van de geregelde lijnen op Londen, Aberdeen, Middlesbrough, Hamburg en Noord Spanje wederom bevredigend was. Echter oefende een langdurige werkstaking te Londen haar nadelige invloed uit op de Londenlijn. De ertsboten vonden geregeld emplooi in de vaart op Zweden, Spanje en Zuid Rusland. De reeds in het vorige jaarverslag geconstateerde verbetering van de vrachtenmarkt hield aan. De aard van het bedrijf van de Maatschappij brengt intussen mee, dat zij slechts in beperkte mate afhankelijk is van de algemene vrachtenmarkt, daar de stoomschepen bijna zonder uitzondering of in geregelde lijnen of onder langdurige vrachtcontracten varen.
Het stoomschip TEUTONIA in 1892 gebouwd, werd naar Italië verkocht. De tankschoener SCANDINAVIA werd na afloop van het vijfjarige vrachtcontract door de betrokken petroleum maatschappij overgenomen. De resultaten van de deelneming bij derden waren wederom gunstiger dan het vorig jaar. Al laten de bedrijfsoverschotten de uitkering van een hoger dividend toe, zo meent de directie toch het dividend van de laatste jaren à 6 procent ook voor het afgelopen jaar te moeten handhaven en de beschikbare winst te gebruiken voor buitengewone afschrijving en versterking van het onverdeeld winstsaldo, waardoor een zekere stabiliteit ook in de uitkering van het dividend wordt verzekerd. De beschikbare middelen wijzen op wenselijkheid van uitbreiding van het bedrijf. Dit punt heeft dan ook de volle aandacht van de directie. (opm: sterk verkort weergegeven).

Afbeelding