|
Zeeliedenstaking. Het aantal stakende zeelieden te Amsterdam bedroeg gisteren 668. Tot dusver is, volgens de „Tel.", de stagnatie door de staking in het scheepvaartbedrijf van de Amsterdamse haven gebracht, van niet veel betekenis geweest. Dc maatschappijen zijn er tenminste over het algemeen in geslaagd hun schepen te doen uitvaren. Gistermiddag om zes uur heeft het grote stoomschip HOLLANDIA van de Kon Holl. Lloyd de reis aanvaard en eergisteren reeds is de AMSTELSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij vertrokken, althans naar IJmuiden. De CLIO van de Maatschappij “Oceaan" is hier gisteren gearriveerd. Het scheepsvolk sloot zich bij de stakers aan. Daardoor is deze maatschappij thans ook daadwerkelijk in de zeeliedenstaking betrokken. In een gecombineerde vergadering van besturen van de bij de federatieve bond van gemeentewerklieden aangesloten organisaties in Amsterdam is besloten, dat het dagelijks bestuur van de bond een spoedonderhoud zou aanvragen bij het college van B. en W., ten einde een bespreking te hebben over de gevolgen van de bootwerkersstaking, waarbij de mannen van de Hydraulische Inrichting direct en die van andere gemeentebedrijven indirect worden betrokken. Het onderhoud werd gistermorgen aangevraagd. De vergadering was van oordeel dat bij lange duur conflicten bij de gemeentewerken of bedrijven niet onmogelijk zullen zijn. Het plan is om, na het onderhoud met B. en W., de federatie andermaal te doen vergaderen ter bespreking van verdere maatregelen. De HOLLANDIA van de Hollandsche Lloyd is te 6 uur gistermiddag afgevaren. De 15 Duitsers, die dinsdag voor de TEUTONIA te Rotterdam aangeworven waren, doch op een gage van NLG 33 niet wilden monsteren zijn, nadat hun gisternacht vanwege de vereniging „Volharding" logies was verschaft, gisteren op kosten van die vereniging naar Hamburg teruggekeerd. De TEUTONIA kon nog niet vertrekken. Een vergadering van 100 reders uit het Verenigd Koninkrijk, welke gisteren te Londen is gehouden, heeft besloten dat een matige loonsverhoging kan worden gegeven. Met het oog op de tegenwoordige toestand werd de Shipowners Association aanbevolen een vast loontarief vast te stellen in de verschillende districten. Ook werd aangeraden dat de Shipping Federation zijn bevoegdheid zou uitstrekken tot de oplossing van loongeschillen. Eenparig werd besloten zich te verzetten tegen de eis van erkenning van de organisaties van de zeelieden en stokers.
|