Inloggen
SUMATRA - ID 6306


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-08-00 / 1901-08-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Rig: Probably 2 foresails only.
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 268
Date Laid Down: 1881-00-00
Launch Date: 1882-08-30
Delivery Date: 1882-12-05
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: Bunkers: 879 tons of coal / consumption 25 tons/day.
Speed in knots: 11
 
Gross Tonnage: 2554.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1887.00 Net tonnage
Deadweight: 2600.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 121200 Cubic Feet
 
Length 1: 325.50 Feet (British) Registered
Beam: 37.00 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 25.80 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
46 20 0 70 0 136
Configuration Changes

Datum 00-00-1881
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 1881, contract price: ƒ 835,000.-.

Het schip werd vernoemd naar het grote, meest westelijke, grote eiland in de Indische archipel, Sumatra.

Decks: 2 tween decks and main deck.

WT bulkheads: 6

Hatches: 3.

Rigging: Probably, she only had fore sails.

Crew: 62 persons.


Datum 00-00-1895
Type: Rebuilt
Omschrijving: Refitted as cargo ship in 1895.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-10-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: SUMATRA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries & Co., de
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1882-10-05, uitreiking zb132-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-08-00 SUMATRA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTFM

Date/Name Ship 1901-08-00 NIVERNAIS
Manager: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Eigenaar: Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1884-07-16: Collision
Amsterdam, 16 juli 1884. Het stoomschip SUMATRA naar Java en het stoomschip C. FELLINGER van Batavia, kwamen deze morgen met elkander in het kanaal in aanvaring, waardoor de C. FELLINGER enige schade aan de verschansing bekwam.
1886-10-00: Collision
IJmuiden, 30 oktober 1886. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA, van Java hier gearriveerd, heeft 7 Duitse mijlen ten westen van de Singels in de grond gelopen het Noorse schoenerschip SAPPHIRE, geladen met ijs van Kragerö naar Cardiff bestemd.
1886-10-27: Stranded
Op de terugreis van Java naar Nederland den 27sten October 1886 des avonds omstreeks 9 uur is vast gelopen op de Engelsche kust te Portland Beach ongeveer drie Engelsche mijlen benoorden de vuren van Portland. Later weer vlot gekomen. (ZIE: Uitspraak Raad van Tucht voor de Koopvaardij – Register No. 52. Gedeponeerd 28 Mei 1887)
1901-08-00: Sold to foreign country
Augustus 1901 verkocht aan de Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur te Marseille. Verbouwd en herdoopt in Nivernais (2555 (b); 1880(n)).
1918-06-11: Final Fate: Submarine Attack

Op 11 juni 1918 op weg van Algiers naar Marseille met een lading schapen, samen met de Nievre en geëscorteerd door de Franse kanonneerboot Gracieuse, ongeveer halverwege Cap Bengut en de Balearen (38º 10’ N - 04º 07’ O), in het voorschip getroffen door de torpedo van de Duitse onderzeeboot UB 48 en in 3 minuten gezonken. Er waren 34 overlevenden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Anes Bakker werd geboren op 08 mei 1841 te Terschelling als zoon van Ane Willems Bakker en Grietje Jans de Zeeuw.

Hij huwde voor de eerste maal op 01 september 1864 met Trijntje Mulder, geboren 30 juli 1842 te Amsterdam en overleden op 12 juni 1882 te Beverwijk. Na haar overlijden trouwde hij voor de tweede maal op 22 juli 1885 te Terschelling  met Neeltje Mulder, geboren 29 maart 1852 te Terschelling als dochter van Gerrit Mulder en TrijntjeWiggles Swart. Zij overleed op 22 juli 1931 te Haarlem als weduwe.

Cornelis overleed op 21 juli 1910 op Terschelling. (Bron: krant Alg.H.Blad 23.07.1910)

Bron: Tresoar

 

In het Bevolkingsregister van Den Helder 1860-1880 staat de volgende vermelding: Cornelis Anes Bakker, geboren op 08 mei 1841 te Terschelling en zijn vrouw Trijntje Mulder, geboren op 30 juli 1842 te Terschelling (moet dus Amsterdam zijn), van beroep koopvaardijkapitein, op 04 april 1974 gevestigd in Wijk K nr. 28, komend van Terschelling, op 05 mei 1879 vertrokken naar Beverwijk.

 

 

Kinderen

-    Grietje – geb. 05.07.1866 op Terschelling.

-    Catharina – geb.27.11.1868 op Terschelling.

-    Cornelis Gerard – geb. 03.04.1874 te Den Helder.

-    Nelly – geb. 17.04.1876 te Den Helder.

-    Anna – geb. 14.01.1879 te Den Helder.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.A.Bakker werd met vlagnummer 899 per 15 juli 1879 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 08/15 juni 1879 staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag  is voorgedragen/benoemd C.A.Bakker te Beverwijk, voerend het stoomschip “Celebes”, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java”, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

C.A.Bakker was lid voor de vlag van Zeemanshoop in de periode 1879 t/m (wellicht) nà 1900 met vlagnummer 899.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1910 wordt het overlijden gemeld van kapitein C.A.Bakker, gezagvoerder van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.042.

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer             jaren                 type                        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        899                 1879-1880            stoomb.                 Celebes                  Stoomboot-Maatschappij Java

                                    1881                  geen opg.              Sumatra                 Stoomvaart-Maatschappij Nederland

                                1882-1885            stoomb.                 Prins Alexander                   idem

                                    1886                  stoomb.                 Prins Frederik                       idem

                                    1887                  geen opgave van schip en boekhouder         

 

1868-1871           Bark “Vesta”, 231 last (437 ton), in 1855 gebouwd op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam voor rekening van de reders Van Overzee & Co. te Rotterdam. Deze “Vesta” maakte o.m. lange reizen naar landen als China, Japan en Brits-Indië. In 1868 werd de “Vesta” aangekocht door de reder T.Schol te Rotterdam. Na verbouwing en reparatie maakt het schip in 1868 zijn eerste reis onder kapitein C.A.Bakker. In 1876 wordt het schip wederom verkocht en maakt dan reizen onder de kapiteins Dalmeyer en Ruige (zie aldaar).

1872-1873           Bark “Johanna en Willem” (233 last), reder T.C.Schol. Het schip werd gebouwd in 1856 op de werf van W.R.van Goor te Zwolle voor rekening van de Amsterdamse rederij Fraissinet en van Baak onder de naam “Petronella Catharina”. Na verkoop in 1867 te Amsterdam aan reder Schol werd het schip hernoemd. In 1875 -1879 komt het schip aan reder Heybroek te Amsterdam en wordt dan gevoerd door kapitein C.Houtkoper (zie aldaar).

1874-1881           Voor het eerst op een schroefstoomschip geplaatst en wel de “Celebes”, 2400 ton, 300 PK

Komt in 1881 bij de Maatschappij “Nederland” en voert de volgende schepen:

1881-1882           ss. « Prins Hendrik » 2804 ton, 400/1600 PK.

1882-1883           ss. « Sumatra », 2610 ton, 400/1600 PK.

1884-1888           ss. « Prins Alexander », 3072 ton, 500/2000 PK.

1889                      ss. »Prins Frederik », 3070 ton, 500/2000 PK.

1890                      wederom het ss « Prins Alexander ».

1891-1894           ss. « Prinses Sophie », 3687 ton.

1897-1900           ss. « Koningin Wilhelmina », 4262 ton.

1900-1903            ss “Koning Willem II”. 4290 ton, 3600/4000 IPK010-p.97/99.

 

Bouma025 vermeldt C.A.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1873 van de bark “Johanna en Willem”, ex Petronella Catharina, gebouwd in 1856 te Zwolle, 442 ton o.m.varend voor T.C.Schol te Amsterdam

*    1875 t/m 1876 op het schroefstoomschip “Sumatra” ex Salsette, gebouwd in 1858, bouwplaats niet genoemd, 1760 ton o.m., varend voor J.Hudig, T.C.Schol. J.W.Adamson & J.B.Westcott te Londen. Het schip voer vanaf 1876 onder Engelse vlag;

*    1876 t/m 1882 op het schroefstoomschip “Celebes” ex Columbian, gebouwd in 1966 te Hartlepool, 2200 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Amsterdam, dir T.C.Schol;

*    1882 op het schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 2800 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam

*    1882 t/m 1884 op het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 t Glasgow, 2610 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1885 t/m 1888 op het ijzeren schroefstoomschip “Prins Alexander”, gebouwd in 1881 te Glasgow, 3025 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*    1889 op het ijzeren schroefstoomschip (en als barkentijn getuigde052) “Prins Frederik”, gebouwd in 1882, 3041 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1890 wederom op de “Prins Alexander”;

*    1891 t/m 1896 op het schroefstoomschip “Prinses Sophia”, gebouwd in 1890 te Greenock, 3687 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam (1870);

*    1897 t/m (na) 1900 op het stalen schroefstoomschip “Koningin Wilhelmina”, gebouwd in 1896 te Vlissingen, 4262 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Cornelis Anes ging met tien jaar naar zee als kajuitwacht. We zien hem dan op verschillende schepen en meestal bij Terschellinger gezagvoerders varen tot zijn dertiende jaar, om in 1854 aan zijn studie voor stuurman te beginnen. Van die tijd is in het museum “Het Behouden Huys” een door hem samengesteld cahier bewaard gebleven, een in potloodschrift geschreven privé zeevaartkundeboek, voorzien van verklarende tekeningen. Een uniek stukje werk voor een dertienjarige leerling. ... Hij was zowel in het bezit van het diploma eerste stuurman Groote Zeilvaart, als dat van de Stoomvaart.”

Kapitein Cornelis Anes Bakker was Ridder in de Orde van Oranje Nassau en de Witte Valk. 010-p.97/99.

Het artikel bevat een foto van C.A.Bakker.

 

C.A.Bakker verzorgde met de “Celebes” vanuit Nieuwediep transporten naar Batavia met landmachtmilitairen op de volgende reizen:065*

Vertrek 14 maart 1876. Aankomst 29 april 1876 na 46 dagen. 9 officieren en 158 manschappen.

Vertrek 19 augustus 1876. Aankomst 28 september 1876 na 40 dagen. 8 officieren en 210 manschappen.

Vertrek 13 februari 1877. Aankomst 21 maart 1877 na 46 dagen. 4 officieren en 158 manschappen.

Vertrek 30 juni 1877. Aankomst 13 augustus 1877 na 44 dagen. 6 officieren en 133 manschappen.

Vertrek 15 december 1877. Aankomst 31 januari 1878 na 47 dagen. 6 officieren en 106 manschappen.

Vertrek 01 maart 1879. Aankomst 16 april 1879 na 46 dagen. 5 officieren en 106 manschappenn.

 

De hiernavolgende vertrekplaats was Amsterdam

Vertrek 20 december 1879. Aankomst 15 februari 1880 na 47 dagen. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 08 mei 1880. Aankomst 19 juni 1880 na 42 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 25 september 1880. Aankomst 07 november 1880 na 43 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 19 november 1881. Aankomst 03 januari 1882 na 45 dagen. 3 officieren en 55 manschappen.

Vertrek 08 april 1882. Aankomst 30 mei 1882 na 52 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 12 augustus 1882. Aankomst 30 september 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Sumatra” op de volgende reizen:

Vertrek 16 december 1882. Aankomst 01 februari 1883 na 47 dagen. 3 officieren en 110 manschappen.

Vertrek 26 september 1883. Aankomst 10 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 09 februari 1884. Aankomst 23 maart 1884 na 43 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

Vertrek 16 juli 1884. Aankomst 27 augustus 1884 na 42 dagen. 2 officieren en 27 manschappen.

Vertrek 19 november 1884. Aankomst 13 januari 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Prins Alexander” op de volgende reizen:

Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 26 april 1885 na 43 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.

Vertrek 29 juli 1885. Aankomst 09 september 1885 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 13 oktober 1886. Aankomst 20 november 1886 na 38 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vertrek 26 februari 1887. Aankomst 09 april 1887 na 42 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

Vertrek 23 juli 1887. Aankomst 01 september 1887 na 40 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 10 december 1887. Aankomst 18 januari 1888 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 28 april 1888. Aankomst 09 juni 1888 na 42 dagen. 4 officieren en 106 manschappen.

Vertrek 15 september 1888. Aankomst 27 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 13 april 1889. Aankomst 24 mei 1889 na 41 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 14 september 1889. Aankomst 25 oktober 1889 na 41 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Prinses Sophie” op de volgende reizen:

Vertrek 27 september 1890. Aankomst 07 november 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 07 februari 1891. Aankomst 15 maart 1891 na 36 dagen. 4 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 12 maart 1892. Aankomst 20 april 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

Vertrek 16 juli 1892. Aankomst 23 augustus 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 19 november 1892. Aankomst 28 december 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 02 december 1893. Aankomst 10 januari 1894 na 39 dagen. 4 officieren en 100 manschappen. Bij aankomst ontbrak 1 officier en waren er 4 manschappen bijgekomen, beide zonder opgaaf van redenen.

Vertrek 07 apeil 1894. Aankomst 15 mei 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 11 augustus 1894. Aankomst 18 september 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 15 december 1894. Aankomst 21 januari 1895 na 37 dagen. 2 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 20 april 1895. Geen aankomst vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 24 augustus 1895. Geen aankomst vermeld. 1 officier en 33 manschappen.

Vertrek 28 december 1895. Geen aankomst vermeld. 3 officieren en 47 manschappen.

 

Hij vertrok vanuit Amsterdam met de “Koninging Wilhelmina” op de volgende reizen:

Vertrek 08 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

Vertrek 12 december 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 03 april 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 84 manschappen.

Vertrek 24 juli 1897. Aankomst niet gemeld. 1 manschap en 44 manschappen.

Vertrek 13 november 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren.

Vertrek 05 maart 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 25 juni 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 15 oktober 1898. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

Vertrek 27 mei 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

Vertrek 16 september 1899. Aankomst niet gemeld. 2 manschappen.

Vertrek 06 januari 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

Waarschijnlijk heeft kapitein Bakker ook hierna nog troepentransporten verzorgd maar die heb ik niet verder uitgezocht.

 

De bark “Johanna en Willem”onder kapitein C.A.Bakker verliet Macao in 1872 en arriveerde via de Pacific op 16 mei Callao. Het schip vertrok op 17 juni naar Mejillones en vertrok van daar op 07 augustus naar Rotterdam waar het, via Kaap Hoorn, op 22 november 1872 aankwam.121

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Bakker, Cornelis Anes
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 899
Overige informatie: (1841 - 1910)woonplaats Terschelling

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 juni 1884 wordt als honorair lid voorgesteld/benoemd L.Wakker, kapitein van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, wonende te Heemstede, op voordracht van A.T.Wolters.023.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Wakker als gezagvoerder gedurende:

*   1883 op het ijzeren schroefstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1871 te Glasgow, 1829 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*   1885 op het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton .m., varend voor de Stoomboot Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

L.Wakker verzorgde een troepentransport van Landmachtmilitairen vanuit Amsterdam naar Batavia met de “Sumatra” van 09 september 1885 t/m 25 oktober 1885 in 46 dage. het betrof 2 officieren en 27 manschappen065*. (ik houd er rekening mee dat niet L.Wakker maar P.F.Heemskerk de gezagvoerder was.)

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Wakker, L.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Heemskerk, Petrus Everhardus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1890 worden de beoordelingen bekendgemaakt van de scheepsjournalen uit 1888/89. De gouden medaille is toegekend aan kapitein C.Drooglever Fortuijn van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille aan kapitein W.P.Harten van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille aan kapitein D.H.Hinlopen van het ss “Pollux”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 maart 1902 dankt de wed. C.Droogleever Fortuijn geb. de Klerck voor de toekenning aan haar overleden man van de gouden medaille voor de wedstrijd kompasjournalen 1898/99.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 november 1890 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles aan de bekroonden voor de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen 1888/89 door de voorzitter W.van Hasselt. De gouden medaille gaat naar C.Droogleever Fortuyn, gezagvoerder van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille naar W.P.Harten, gezagvoerder van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille naar D.H.Hinlopen, gezagvoerder van het ss “Pollux” (niet aanwezig).023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 juli 1902 staat vermeld een: “Brief van Mevrouw de weduwe C.Droogleever Fortuyn-de Klerck, bedankende voor het bericht der bekroning van haar overleden echtgenoot.” In de notulen dd 06 november 1902 volgt een bedankbrief van de wed. Droogleever Fortuyn omtrent de goede ontvangst van de gouden medaille en het bijbehorende diploma.023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Droogleever Fortuyn als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Koningin Emma”, gebouwd in 1879 te Stockton, 2531 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Rotterdam

*    1887 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1896 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1890 te Greenock, 3187 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” (1870) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Droogleever Fortuyn vervoerde troepen landmachtmilitairen vanuit Amsterdam naar Batavia met de “Koningin Emma” op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 11 februari 1882. Aankomst 30 maart 1882 na 47 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 15 augustus 1883. Aankomst 27 september 1883 na 43 dagen. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 10 januari 1884. Aankomst 05 maart 1884 na 55 dagen. 3 officieren en 55 manschappen.

*    Vertrek 25 juni 1884. Aankomst 07 augustus 1884 na 43 dagen. 2 officieren en 62 manschappen.

*    Vertrek 11 november 1885. Aankomst 24 december 1885 na 43 dagen. 3 officieren en 64 manschappen..

*    Vertrek 01 september 1886. Aankomst 11 oktober 1886 na 40 dagen. 2 officieren en 43 manschappen. Bij aankomst ontbreekt 1 officier zonder opgaaf van reden.

Hij vervoerde vanaf Amsterdam militairen met de “Sumatra” op de volgende reizen:

*    Vertrek 26 juni 1887. Aankomst 05 augustus 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 40 manschappen.

*    Vertrek 12 november 1887. Aankomst 24 december 1887 na 42 dagen. Bij aankomst te Batavia ontbraken 8 manschappen zonder opgave van reden.

*    Vertrek 31 maart 1888. Aankomst 09 mei 1888 na 39 dagen. 2 officieren en 48 manschappen. Bij aankomst waren er 2 man meer aanboord zonder opgave van herkomst;

*    Vertrek 18 augustus 1888. Aankomst 24 september 1888 na 37 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 15 januari 1889. Aankomst 14 februari 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 28 augustus 1889. Aankomst 10 november 1889 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 15 februari 1890. Aankomst 27 maart 1890 na 40 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 15 juli 1890. Aankomst 11 augustus 1890 na 37 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 11 april 1891. Aankomst 24 mei 1891 na 43 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 15 augustus 1891. Aankomst 21 september 1891 na 37 dagen. 3 officieren en 46 manschappen.

*    Vertrek 21 januari 1892. Aankomst 13 februari 1892 na 42 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.

*    Vertrek 21 september 1892. Aankomst 03 november 1892 na 40 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 03 juni 1893. Aankomst 21 juli 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    07 oktober 1893. Aankomst 07 november 1893 na 31 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

      Volgens Bossenbroek, p. 63065 werd met deze reisduur het snelheidsrecord van de “Koning der Nederlanden” onder kapitein A.G.M. Bruyns van 32 dagen gebroken.

*    10 februari 1894. Aankomst 24 maart 1894 na 42 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanaf Amsterdam militairen met de “Prins Hendrik” op de volgende reizen:

*    Vertrek 13 juni 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 17 oktober 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 20 februari 1897. Aankomst niet gemeld. 3 manschappen.

*    Vertrek 12 juni 1897. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 22 januari 1898. Aankomst niet gemeld.. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 14 mei 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 24 december 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 79 manschappen..

*    Vertrek 15 april 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 05 augustus 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 25 november 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 17 maart 1900. Aankomst niet gemeld. 2 officieren.

Deze kapitein zal ook na 1900 nog troepentransporten hebben vervoerd, maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg. 1902 staat een “Verslag der Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het Collegie Zeemanshoop van deze wedstrijd 1898-1899”:

De gouden medaille werd uitgereikt aan C.Droogleever Fortuijn, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland en kort daarvoor overleden

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Droogleever Fortuyn, C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.L.Kotting werd met vlagnummer 958 per 06 april 1911 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        958                       1911-1914     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.L.J.Kotting als gezagvoerder gedurende:

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton .m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Madura”, gebouwd in 1897 te Amsterdam, 3411 ton .m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam

*    vanaf 1900 maar zonder einddatum van het stalen schroefstoomschip “Koningin Regentes”, gebouwd in 1894 te Greenock, 3673 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Kotting, C.L.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Teunis Ariesz. Ouwehand werd geboren te Katwijk op 12 november 1859 als zoon van Arie Jacobsz. Ouwehand en Maartje Jansd. van Duijvenbode.

Hij trouwde in 1887 te Den Helder met Margaretha Mathilda Elisa Torré.

Hij overleed te Amsterdam op 24 april 1932

Hij was kapitein in 1896 op de Prins Alexander, van 1897-1898 op de Sumatra en van 1901-1905 op de Flores054-225.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Ouwehand als gezagvoerder van:

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Lombok” ex Prinses Wilhelmina, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2596 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1896-1897 op het ijzeren schroefstoomschip “Prins Alexander”, gebouwd in 1881, 3025 ton n.m., 500 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*    1897-1900 op het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton n.m., 400 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*    1900-? op het ijzeren schroefstoomschip “Flores”, gebouwd in 1899 te Amsterdam, 3375 ton n.m., 1500 ipk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. (Bouma vermeldt alleen de kapiteins in de 19e eeuw en Teunis Ouwehand zal dus ook na 1900 kapitein op dit schip geweest kunnen zijn).

 

Overige bijzonderheden

T.Ouwehand vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit (vermoedelijk) Amsterdam met de “”Prins Alexander” naar Batavia op de volgende reizen065*:

Vertrek 25 juli 1896. 1 soldaat. Aankomstdatum niet vermeld

Vertrek 28 november 1896. 2 officieren. Aankomstdatum niet vermeld

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Ouwehand, Teunis Ariesz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Pietersz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 08 april 1859 als zoon van Pieter Dirksz. Ouwehand en Niesje Maartensd. Schaap.

Hij trouwde te Katwijk in 1801 (moet dit zijn 1901?) met Rosina Botterman.

Hij overleed te Amsterdam op 02 februari 1920. 054-224.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Ouwehand werd met vlagnummer 950 per 07 mei 1903 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 mei 1903 wordt als effectief lid voorgedragen en benoemd P.Ouwehand, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland, op voordracht van kapitein W.P.Harten.023

Foto (nr.56) van kapitein P.Ouwehand beschikbaar (maar welke P.?) 047.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                     jaren                      type                  scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        950                       1903-1906                 stoomb.           KoninginWilhelmina             Stoomv.Maatsch.Nederland

                                      1907-1910                 stoomb.           Grotius                                        idem

                                      1911-1912                 stoomb.           Koningin der Nederlanden      idem

`                                    1913 geen vermelding van schip en boekhouder

                                   1914                             stoomb.              Koningin Emma                 Stoomv.Maatsch.Nederland

                                      1915-1916     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Hij was van 1896-1898 gezagvoerder op de Soenda, in 1901 op de Burgemeester den Tex, van 1905-1914 op de Koningin Wilhelmina en in 1903 en 1914 op de Koningin Emma. 054-224.

 

Bouma025 vermeldt P.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1899 op het ijzeren schroefstoomschip “Soenda” ex Celebes, gebouwd in 1866, 2321 ton o.m., 250 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. Het schip werd in 1900 verkocht naar Italië.

(uit de lijst van “Uit de vaart geraakte of verkochte Schepen in het jaar 1900” uit de Almanak van Sweijs 1901 blijkt dat ten tijde van de verkoop P.Ouwehand de gezagvoerder was. Het schip werd voor ƒ74.000,- verkocht aan K.Nijkerk en later naar Italië voor à8.000,-

*    1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton n.m., 400 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. Hij was op dit schip de opvolger van T.Ouwehand (zie aldaar).

 

Bouma025 vermeldt alleen de schepen gebouwd in de 19e eeuw en de bijbehorende kapiteins. Schepen kunnen dus in de 20e eeuw nog in de vaart zijn, terwijl de kapiteins niet meer zijn vermeld. Zo ook:

*    het ijzeren schroefstoomschip “Burgemeester den Tex” ex Insulinde, gebouwd in 1882, 3044 ton n.m., 500 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam;

*    het schroefstoomschip “Koninging Emma”, gebouwd in 1879, 2531 ton n.m., 350 pk, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam.

Bouma vermeldt dat dit schip in 1894 werd herdoopt in “Java”, en het is dus de vraag of op dit schip Pieter Ouwehand heeft gevaren. Het is de enige “Koningin Emma” die Bouma vermeldt.

Bouma vermeldt drie schepen met de naam “Koningin Wilhelmina”, waarvan er één varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam en wel een schroefstoomschip, gebouwd in 1896, 4262 ton n.m., 875 pk.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Ouwehand, Pieter Pietersz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De SUMATRA, kolen bunkerend
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Jaar: 1887
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Noord-Hollands Archief Haarlem ? 198-3665