Inloggen
SUMATRA - ID 6306


Kroniekberichten

Datum 07 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Volgens telegrafisch bericht heeft het te Glasgow voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland nieuw gebouwde stoomschip SUMATRA, kapt. C.A. Bakker, de 5e december met goed gevolg een proeftocht gedaan en is het daarna van Glasgow naar Amsterdam vertrokken.
(opm: de SUMATRA arriveerde de 9e december te IJmuiden en vertrok op 17 december op de eerste reis van IJmuiden naar Indië)

Afbeelding
Datum 20 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Sedert het bericht van de 31e januari viel geleidelijk een vastere stemming waar te nemen, die ten slotte ten gevolge heeft gehad, dat althans in een richting een avans op de laatst bestede koersen bedongen werd. Het aantal afdoeningen is weliswaar ook dit maal weder zeer beperkt, doch, terwijl men dit in het vorig bericht moest toeschrijven gedeeltelijk aan gebrek aan passende vaartuigen, gedeeltelijk aan weinige vraag, behoeft men thans nog alleen gewag te maken van het eerste beletsel, daar het tweede opgehouden heeft te bestaan. Men bedoelt daarmede niet, dat links en rechts schepen gevraagd worden – het jaargetijde sluit dit uit – maar de vraag is toch voldoende om bij de afwezigheid van handige schepen, grotere vaartuigen volle koersen te doen bedingen en de hoop te wettigen op verdere beterschap. Het aantal arrivementen was zeer gering. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt voor koffie te Bantam, te Pangool en te Banjoewangie en slaagde in de opname van een juist passend schip tot de zeer matige koersen van NLG 30 voor de Noordkust en NLG 40 voor de Zuidkust. Bij deze afdoening valt in het oog, dat niet partij getrokken is van het feit, dat het bewuste schip het enige was, dat wat grootte betreft kon conveniëren en tevens dat de laatste Factorij-bevrachting van de Noordkust op de basis van NLG 35 voor koffie was. Voor de Zuidkust, waar bij het minste wolkje de afscheep wordt gestaakt, is in dit jaargetijde een koers van NLG 40 daarenboven lang niet voldoende, al is hij NLG 10 hoger dan op de Noordkust wordt besteed, want behalve met gevaar moet ook rekening gehouden worden met de langzame expeditie, die natuurlijk in deze maanden nog meer tijd kost, dan in de Oost-Moesson. Voor arak werd opnieuw een klein schip opgenomen tot NLG 92,50 en NLG 95 van de Oostkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.15/-, daarna echter weder tot GBP 1/12/6, alles voor droge suiker. De onderhandelingen, die thans gevoerd worden, hebben intussen GBP 1.17/6 voor natte suiker, ingenomen gewicht, tot basis. Naar Amerika wordt een schip van matige grootte gezocht voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York. Naar Australië heerst vraag voor suiker naar Melbourne; meer dan GBP 1./- was intussen niet te bedingen en ook nu wordt niet hoger geboden.
De afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: SLAMAT NLG 30 koffie van Bantam en NLG 40 van Pangool en Banjoewangie naar Amsterdam, stoomschepen SUMATRA en VOORWAARTS elk NLG 90 voor koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, NLG 80 thee, en stoomschip NOORD-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, NLG 90 peper, alle naar Marseille en Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en URANIA, en stoomschip PRINS HENDRIK.

Afbeelding
Datum 24 maart 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 maart. Het stoomschip SUMATRA, kapt. Bakker, heeft in het Suezkanaal zes volle dagen oponthoud gehad door het vastzitten van een ander schip. Sedert de 18e dezer is de vaart echter weer vrij.

Afbeelding
Datum 21 juli 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juni. Vrachten. Kenmerkte zich de toestand, in het bericht van de 2e dezer omschreven, door bijna volkomen stilstand van zaken, ook thans kan men van geen verandering van zaken te dien opzichte melding maken. Evenals in het vorige tijdvak werd ook nu een enig charter afgesloten en hiervoor een Nederlands schip tot NLG 60 met koffie naar Nederland opgenomen, hetwelk een verbetering van NLG 5 op de vorige afdoening aantoont. Naar het Kanaal en Amerika hadden geen afdoeningen plaats. Naar Australië bestaat alhier nog geen vraag, doch werden enige schepen vooruitbevracht tot Sh.22/6 per ton op een haven en Sh.25/- op twee havens te beladen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: VOORLICHTER en CALIFORNIË en de stoomschepen BURGEMEESTER DEN TEX, SUMATRA en UTRECHT.

Afbeelding
Datum 16 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 mei.Vrachten. Er is iets meer vraag. De hieronder vermelde afsluitingen en het verzeilen van verschillende schepen naar elders hebben de scheepsruimte sterk doen verminderen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen waren: stoomschip SUMATRA naar Amsterdam huiden NLG 110, thee NLG 75, specerijen NLG 100, tin NLG 40, en naar Marseille suiker tot geheime vracht; stoomschip NOORD-HOLLAND naar Rotterdam koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, indigo NLG 120; en copra Sh.60/- naar Marseille; MARTINA JOHANNA arak, tin en tabak naar Amsterdam tot verschillende vrachtkoersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 17 juli 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 juli. Het stoomschip SUMATRA naar Java en het stoomschip C. FELLINGER van Batavia, kwamen deze morgen met elkander in het kanaal in aanvaring, waardoor de C. FELLINGER enige schade aan de verschansing bekwam.

Afbeelding
Datum 15 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Sedert ons bericht van 28 januari bleef onze markt flauw gestemde en bestaat er in alle richtingen zeer weinig vraag. De onbevrachte vloot bleef nagenoeg stationair en overtreft de vraag. Een paar schepen werden opgenomen voor zout van Sumanap naar de Noordkust van Java tot NLG 9,- per koyang. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA boekte koffie tot NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, indigo NLG 90, en suiker tot GBP 1.10/- per ton naar Amsterdam, het Nederlandse stoomschip SOERABAJA koffie NLG 90, huiden NLG 110, tabak 70 en indigo NLG 90 naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, MINA, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA.

Afbeelding
Datum 11 januari 1886
Krant JB - Javabode

Iets over de 2e klasse bij de Maatschappij Nederland.
Het slechtste zijn de oude boten voor de tweede klasse ingericht: de PRINSES AMALIA, CONRAD, VOORWAARTS, MADURA en PRINS HENDRIK. De inrichting van de CELEBES was, voor de verbouwing en herdoping als SOENDA, zelfs van dien aard, dat er in het geheel geen particulieren, doch enkel militairen mee werden overgevoerd. Iets beter zijn ingericht de PRINS VAN ORANJE, KONINGIN EMMA en PRINSES MARIE, en het beste de laatst aangebouwde stomers PRINS ALEXANDER, PRINS FREDERIK, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER DEN TEX en SUMATRA. De hutten daar (opm: op de laatst aangebouwde stomers) verschillen slechts weinig van die der eerste klasse. De salon is eenvoudig maar net, en bevat een paar met wasdoek overtrokken tafels en met lederen kussens beklede banken. In de ruimte aan dek is het slechtst voorzien, wat vooral een ongerief is, zolang men in de warmte is. Hierin komen de nieuwe boten vrijwel overeen met de oude en met die welke voor rekening der Maatschappij Java bij een andere scheepsbouwmeester en volgens een ander type werden gemaakt, doch de beide laatste hebben tevens nog dit gebrek, dat zowel de badkamer als het watercloset bekrompen en onooglijke hokken zijn. Het is dus raadzaam om een der nieuwe, bij John Elder gebouwde boten af te wachten en zo mogelijk die, waarmede het geringste aantal militaire passagiers wordt overgevoerd. (opm: bekort)

Afbeelding
Datum 05 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 4 februari. Hedenochtend om 10.00 uur vertrok het stoomschip SUMATRA met 65 palmen (opm: decimeters) diepgang, en vallend water, terwijl de semaphore slechts 58 palmen aanwees.

Afbeelding
Datum 18 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 april. Vrachten. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA laadt koffie NLG 75 en tabak NLG 50 per last naar Amsterdam
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, SINDORO en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Weymouth. Het stoomschip SUMATRA, kapt, Droogleever Fortuijn, van Java naar Amsterdam met gemengde lading en passagiers, geraakte gisteravond om 22.00 uur tijdens mist op Chesil Beach, bij de kustwacht aan de grond. De sleepboten QUEEN en COMMODORE van Weymouth slaagden er in om hedenochtend om 06.45 uur het schip af te slepen, en te Portland binnen te slepen. Het vervolgde om 17.00 uur de reis.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 30 oktober. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA, van Java hier gearriveerd, heeft 7 Duitse mijlen ten westen van de Singels in de grond gelopen het Noorse schoenerschip SAPPHIRE, geladen met ijs van Kragerö naar Cardiff bestemd. De equipage is door de SUMATRA gered en alhier aangebracht.

Afbeelding
Datum 04 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Newhaven. Het schip SAPPHIR, dat door het Nederlandse stoomschip SUMATRA aangevaren werd, is onderste boven en met ingestoten boeg door de sleepboot CAMBRIA zo ver mogelijk alhier op het strand gesleept, daar het niet doenlijk was het vaartuig, dat thans over zijde ligt, in de haven te slepen (Red. zie bericht van 31 oktober).

Afbeelding
Datum 07 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Newhaven, 4 november. De hier aangesleepte schoener SAPPHIR, welke na aanvaring met het Nederlandse stoomschip SUMATRA verlaten werd, is geheel wrak geworden en in publieke veiling verkocht.

Afbeelding
Datum 16 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 december. Door het Admiraliteitshof is 10 dezer uitspraak gedaan inzake het sleeploon voor het vlot brengen van het Nederlandse stoomschip SUMATRA, dat 27 oktober op de Chesilbank door dikte van mist was vastgeraakt, en aan de sleepboten QUEEN en COMMODORE GBP.1.500 toegekend, met veroordeling van de rederij van de SUMATRA in de kosten.

Afbeelding
Datum 26 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Aden, 12 januari. Kapt. Drooglever Fortuijn, gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip SUMATRA, van Amsterdam naaqr Batavia, rapporteert de 6e januari het Engelse oorlogsschip STARLING van de Daedalus-reven afgesleept te hebben. De STARLING vertrok naar Suakin, doch de SUMATRA liep te Aden binnen om een stalen sleeptros van het aldaar vertoevende stoomschip PRINS HENDRIK over te nemen, omdat door het afslepen van de STARLING de tros van de SUMATRA onbruikbaar geworden was.

Afbeelding
Datum 21 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Vrachten met goede vraag, maar geen scheepsruimte verkrijgbaar. De laatste afdoeningen zijn: Nederlands stoomschip SUMATRA: koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55, krossoks NLG 45 per last, naar Amsterdam, en suiker Sh. 40/- per ton naar Marseille; Nederlands stoomschip SAMARANG: koffie NLG 80, huiden NLG 95, tabak NLG 55, krossoks NLG 45, indigo NLG 120 per last naar Rotterdam, en koffie Ffrs 80 en suiker Sh. 40/- per ton naar Marseille.
Er zijn geen lossende of onbevrachte Nederlandse schepen beschikbaar.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Padang, 25 juli. Eerst gisterenavond te 8 uur verliet het stoomschip SUMATRA, in plaats van dinsdagmorgen jl. de rede, koers zettende naar Nederland. De reden van dit langdurige oponthoud is de volgende: Toen de SUMATRA Tandjong Priok verliet, schuurde zij over een ketting van de een of andere boei, zodat een spoedig stoppen noodzakelijk was. Bij onderzoek bleek echter niets beschadigd te zijn, zodat de reis ongehinderd naar Padang kon worden voortgezet. Hier ter rede aangekomen werd echter een nauwkeurig onderzoek wenselijk geoordeeld en nu bleek dat om de schroef een gedeelte van de ketting was heengewonden welke door duikers werd verwijderd. De lengte van de ketting was 20 vaam. Gelukkig is aan de schroef geen noemenswaardige schade toegebracht, zodat de commissie van onderzoek, bestaande uit de havenmeester, de heer Backer, de heer ’t Hoen oud-expert van Batavia, en de commandant en de eerste machinist van de TAMBORA, verklaarde dat de reis zonder ongerustheid kon worden vervolgd. Hoewel de passagiers werd aangeboden hier tot een volgende boot over te blijven zo zij dat liever wensten, werd door geen van allen daarvan gebruik gemaakt, zodat de SUMATRA gisteravond te 8 uur eindelijk kon vertrekken.

Afbeelding
Datum 29 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juni. Volgens berichten van kapt. Visman uit Falmouth van hedenmiddag, zijn alle ontscheepten van de PRINS FREDERIK welvarend, de militairen opgenomen in de kazerne, het scheepsvolk in het zeemanshuis. De bij de ramp verdronken officier is de 2e luitenant van de infanterie H. van Wijk. De namen van de zes omgekomen manschappen – een korporaal en vijf minderen- zijn aan het ministerie van koloniën opgegeven. Het plan bestond om de militairen en de passagiers hun reis te doen voortzetten met het stoomschip SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuin, dat de 5e juli van Amsterdam naar Batavia vertrekt. Tengevolge van het spoedige zinken van de PRINS FREDERIK is er geen gelegenheid geweest voor de opvarenden om iets te redden. Het stoomschip MARPESSA, dat met het stoomschip PRINS FREDERIK in aanvaring was, is een geheel nieuwe stalen boot, ongeveer 2500 ton groot en in 1889 gebouwd te Newcastle bij de firma Palmer & Co. Aan boord van de PRINS FREDERIK bevonden zich de volgende passagiers: de heren E.W. Gelderman, A. Voorsluis van Elk, majoor van de infanterie van verlof terug, detachement commandant H. van Wijk, 2e luitenant infanterie, medegeleider van het detachement, H.A. Kooi, idem, idem, en echtgenote, mevrouw L.M. Steevert, geboren Klaarwater en dochter, mejuffrouw C.W. Langenberd, mej. M. Voorsluijs van Elk, A.J. Dozy, H.W.A. Versnel, D. van der Paardt, mejuffrouw E. Niemeijer benevens Zr.Ms. troepen, 4 onderofficieren en 75 koloniale soldaten.

Afbeelding
Datum 04 februari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 31 januari van Padang; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 2 dezer te Suez; PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 1 dezer Kaap Rocca; PRINS ALEZANDER arriveerde 31 januari van Amsterdam te Batavia; BANTAM arriveerde 31 januari van Glasgow te Batavia; NOORD BRABAND, van Cardiff, arriveerde 2 dezer te Soerabaja; DRENTHE, van Java naar Rotterdam, passeerde 2 dezer Dover en wordt 3 dezer te Rotterdam verwacht; MAASDAM, van de N.A.S.M, vertrok 31 januari van New York naar Rotterdam; WERKENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 2 dezer Prawlepoint; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van de Plata rivier naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Ouessant.

Afbeelding
Datum 15 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Gedurende de laatste veertien dagen is niet de geringste verbetering in de vrachtenmarkt te bespeuren. Door de naderende afloop van dit seizoen, in verband met enige afsluitingen in Europa tot betrekkelijk lage cijfers, werd een nadelige invloed op de vrachten uitgeoefend. Met het oog op de concurrentie zijn de geregelde stoomschepen begonnen de vrachten te verlagen en de toestand der stoomvrachten bleef gedrukt. Naar Nederland bestaat geen kans op een spoedige verbetering. Naar het Kanaal voor orders werden enige zeilschepen in Europa bevracht; zeiltonnage wordt nog gezocht om droge of natte suiker te laden. Naar Lissabon voor orders kan een schip van middelmatige grootte voor coprah emplooi vinden. Naar Port Said voor orders laden enige stomers voor bevrachters-rekening. Naar Amerika is de vracht voor een schip van ongeveer 1.000 tons register nog aan de markt om koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York te laden, terwijl een groter schip gevraagd wordt voor stroopsuiker naar Montreal. Naar Australië zouden schepen emplooi vinden voor suiker in kranjangs tot 20/- (opm: 20 Engelse shillings) naar Sydney of Melbourne. Er bestaat enige vraag voor schepen van Newcastle N.S.W. (opm: New South Wales) naar Amboina of Macassar voor steenkolen.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SAMARANG NLG 45 thee, NLG 45 peper, NLG 45 gom damar, NLG 45 tabak, NLG 25 rijst, naar Nederland via Marseille; Nederlands stoomschip SUMATRA idem naar Nederland via Genua; Engels stoomschip PALAMED 30/- suiker, 30/- thee per ton, peper en gom damar LG 45 per last naar Nederland. Het Nederlandse schip KERSBERGEN laadt suiker naar New-York. Het Nederlandse schip CLARA is lossende en onbevracht.

Afbeelding
Datum 13 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Java naar Amsterdam, arriveerde 10 dezer te Genua; ANTENOR, van Java naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Singapore; HECTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 8 dezer Perim; STENTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 9 dezer Port Saïd; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 9 dezer Kaap St. Vincent; PRINS WILLEM I vertrok 9 dezer van New York naar West Indië; ARDJOENO van Rotterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Marseille; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer, des voormiddag 2 uur, van Boulogne; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 10 dezer, des voormiddag, Cape Henry; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vetrok 9 dezer van New York.

Afbeelding
Datum 18 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 14 dezer van Genua; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 14 dezer van Suez; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 15 dezer, des voormiddag ten 6 ure, van Boulogne.

Afbeelding
Datum 17 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip VEENDAM, der N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; MAASDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde den 14 dezer, des namiddags 9 uur 15 minuten, Lezard; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Southampton; PRINS VAN ORANJE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 13 dezer van Padang; PRIOK, van Hamburg en Amsterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Singapore; SUMATRA, arriveerde 13 dezer van Amsterdam te Batavia; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 14 dezer van New York te Rotterdam; PRINS MAURITS, arriveerde 14 dezer te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 08 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX, vertrok 6 dezer van Batavia naar Amsterdam; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Padang; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 6 dezer te Genua; VOORWAARTS, van Hamburg, arriveerde 6 dezer te Amsterdam; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 5 dezer van Southampton; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Genua; ZAANDAM, van de N.A.S.M, vertrok 5 dezer van Baltimore naar Rotterdam; VEENDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 6 dezer van Boulogne; MAASDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde 5 dezer te New York.

Afbeelding
Datum 14 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 11 dezer te Padang; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Batavia, 25 dagen reis van Marseille; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 11 dezer te Marseille; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 11 dezer St. Vincent; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 12 dezer Point de Galle; VOORWAARTS, vertrok 12 dezer van Amsterdam naar Batavia; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 12 dezer van Southampton.

Afbeelding
Datum 05 januari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 1 dezer Gibraltar; WERKENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde 1 dezer te New York; PRINS ALEXANDER, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 3 dezer te Suez; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Kaap St. Vincent; HECTOR, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 3 dezer Gibraltar; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 3 dezer te Batavia; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van Baltimore naar Rotterdam, passeerde 3 dezer Scilly.

Afbeelding
Datum 11 januari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 10 januari. Het stoomschip SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 6 dezer Beachy Head; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, van Amsterdam, arriveerde den 4 dezer te New York; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 6 dezer van Suez; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 6 dezer van Marseille; PRINS WILLEM III, van Paramaribo naar Amsterdam via Havre, arriveerde 6 dezer te Havre.

Afbeelding
Datum 08 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 februari. Het stoomschip GEDÉ, van Java naar Rotterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 5 dezer te Southampton; UTRECHT, van Java naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Gibraltar; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 5 dezer te Padang; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 5 dezer Dungeness; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 5 dezer Gibraltar; WERKENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 6 dezer Lizard; MAASDAM, van de N.A.S.M, vertrok 4 dezer van New York naar Rotterdam; PRINS WILLEM II, arriveerde 4 dezer van West-Indië te New York.

Afbeelding
Datum 20 september 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip PRINS WILLEM II arriveerde 16 dezer van Amsterdam te Parimaribo; PRINS FREDERIK HENDRIK vertrok 16 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 17 dezer, des middag 12 uur, Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van New York naar Rotterdam met 1150 vaten margarine en 300 vaten lard (opm: varkensreuzel); DIDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 18 dezer, des namiddag 1 uur 20 minuten, Lezard; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 16 dezer Gibraltar; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Dungeness; BROMO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 17 dezer te Southampton; SUMATRA, van Batavia, arriveerde 18 dezer te Amsterdam; PRINSES MARIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 17 dezer te Padang; LOCH LOMOND, der N.A.T.L, vertrok 17 dezer van New York naar Rotterdam; CARLISLE, der N.A.T.L, van New York, arriveerde 17 dezer te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 11 oktober. Het stoomschip VOORWAARTS, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Perim; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Kaap del Armi; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 dezer van Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 8 dezer te Southampton; SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, passeerde 8 dezer Gibraltar; KONINGIN EMMA, arriveerde 9 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia via Marseille, arriveerde 9 dezer te Rotterdam; MERAPI, van Java naar Rotterdam, arriveerde 9 dezer te Marseille; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 9 dezer te Batavia.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Marseille; GEDEH vertrok 11 dezer van Batavia naar Rotterdam; PRINS MAURITS, vertrok 9 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; ORANJE NASSAU, arriveerde 10 dezer te van Amsterdam te Parimaribo; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Southampton; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 11 dezer van Port Said; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 11 dezer Scilly; EDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer met 124 passagiers derde klasse.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 19 oktober. Het stoomschip AMSTERDAM, van de N.A.S.M, vertrok 18 dezer van Rotterdam naar New York; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 18 dezer Prawle Point; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 18 dezer Beachy Head; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 18 dezer te Genua; PRINSES MARIE vertrok 18 dezer van Batavia naar Amsterdam; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 18 dezer te Port Said.

Afbeelding
Datum 16 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 15 november. Het stoomschip GEDEH, arriveerde 14 dezer van Java via Marseille te Rotterdam; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, vertrok 13 dezer van New York naar Rotterdam; EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 14 dezer Dover; SOENDA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 13 dezer Carvoeira; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Padang.

Afbeelding
Datum 20 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 18 november. Het stoomschip SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok de 16e dezer van New York naar Amsterdam; ROTTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde de 16e dezer te New York; DIDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde de 17e dezer Lezard; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok de 17e dezer van Boulogne; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok de 16e dezer van Genua; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 16 dezer van Suez; SUMATRA, arriveerde 17 dezer van Amsterdam te Batavia; SOENDA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Dungeness.

Afbeelding
Datum 15 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 14 december. Het stoomschip GEDEH, van Rotterdam naar Java, vertrok 13 dezer van Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 12 dezer van Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 12 dezer te Suez; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 13 dezer te Genua; SUMATRA vertrok 13 dezer van Batavia naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 18 december. Het stoomschip KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 16 dezer Dungeness; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 16 dezer Del Armi; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 15 dezer Gibraltar; SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 16 dezer van Padang; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van Amsterdam naar New York, met 53 derde klasse passagiers; VEENDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van New York naar Rotterdam; PRINSES MARIE, vertrok de 16e dezer van Amsterdam naar Nederlands-Indië; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 16 dezer Lezard; WINCHESTER, van de N.A.T.L, vertrok 16 dezer van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 11 mei 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 mei. Door het Nederlandse stoomschip SUMATRA, van Batavia naar Amsterdam, is volgens telegram van Lloyd’s, de 9e dezer te Suez binnengesleept het Italiaanse stoomschip DOMENICO BALDUINO, van de Florio Rubattino lijn, van Genua naar Bombay, welk stoomschip schade had bekomen aan de machines.

Afbeelding
Datum 15 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Men bericht ons uit Amsterdam: Het stoomschip PRINS VAN ORANJE van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland is nog niet terecht. De SUMATRA, op haar thuisreis te Port Said gearriveerd, heeft de PRINS VAN ORANJE niet gevonden en ook de KONINGIN REGENTES, die op haar uitreis thans te Padang is aangekomen, heeft niets van de PRINS VAN ORANJE bemerkt.

Afbeelding
Datum 16 april 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, op 14 april aankomst van het stoomschip SUMATRA (Stoomvaart Maatschappij Nederland), van Java. (opm: einde laatste reis voor verkoop)

Afbeelding
Datum 14 augustus 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

De stoomschepen LOMBOK en SUMATRA van de Stoomvaart Mij Nederland te Amsterdam zijn verkocht aan Société Générale de Transport Maritime à Vapeur te Marseille. De Franse sleepboot INDUSTRIE heeft gisteren te Amsterdam 40 Franse bemanningsleden aangebracht. De LOMBOK, welke op 2 april van haar laatste reis is aangekomen te Amsterdam van Batavia wordt herdoopt in ORLẾANAIS. De SUMATRA, welke op 14 april is aangekomen te Amsterdam van Java wordt herdoopt in NIVERNAIS.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 13 augustus. De stoomschepen LOMBOK en SUMATRA van de Stoomvaart Maatschappij Nederland alhier zijn verkocht aan de Compagnie Générale Transatlantique te Parijs. Beide stoomschepen zijn reeds onder Franse vlag gebracht en resp. herdoopt in ORLẾANAIS en NIVERNAIS, onder welke namen zij vermoedelijk dezer dagen naar een Franse haven zullen worden gesleept door de Franse sleepboot INDUSTRIE, die hier heden van Duinkerken is aangekomen met de equipage voor de ORLÉANAIS, ex-LOMBOK. De LOMBOK, ex-PRINSES WILHELMINA, arriveerde hier op 2 april en de SUMATRA op 14 april van Java. Beide stoomschepen, die onderscheidelijk 2596 en 2618 ton meten, zijn in 1882 gebouwd door de scheepsbouwmeesters J. Elder & Co, te Glasgow.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip NIVERNAIS (ex SUMATRA) is heden vertrokken van Amsterdam naar Marseille. (opm: NRC geeft Carloforte als bestemming)

Afbeelding