Inloggen
SLIEDRECHT - ID 5949


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-02-18 / 1907-12-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wood, Skinner & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 56
Launch Date: 1895-01-12
Delivery Date: 1895-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21, 35 & 58 - 39), 2 stoomketels: VO 244 m2, 11,25 kg.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1832.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1152.00 Net tonnage
Deadweight: 2450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 84.18 Meters Registered
Beam: 11.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.10 Meters Depth, moulded
Draught: 5.337 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-02-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: SLIEDRECHT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ommeren, Ph. van
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Newcastle1895-02-18, uitreiking75-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-02-18 SLIEDRECHT
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Sliedrecht, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHN

Date/Name Ship 1899-00-00 SLIEDRECHT
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Sliedrecht, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHN

Date/Name Ship 1901-07-00 CONSTANCE
Manager: Firma Canne & Balwé, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij 'Hollandia', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1907-12-00 ADELE KÖPPEN
Manager: Frau A. Köppen & K. Mietzner, Stettin, Germany
Eigenaar: Robert Köppen, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Date/Name Ship 1910-00-00 ELSA KÖPPEN
Manager: Frau A. Köppen & G. William, Stettin, Germany
Eigenaar: Robert Köppen, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Date/Name Ship 1912-00-00 CERTO
Manager: B. Stolt-Nielsen M.Fl., Haugesund, Norway
Eigenaar: B. Stolt-Nielsen M.Fl., Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway

Date/Name Ship 1916-04-00 KAPLAND
Manager: Carl Wildhagen, Sandefjord, Norway
Eigenaar: D/S. A/S. Kap, Sandefjord, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sandefjord / Norway

Date/Name Ship 1916-08-00 FURULUND
Manager: Samuel Ugelstad, Kr. Olsen & O. Ruberg, Brevik, Norway
Eigenaar: D/S. A/S. Furulund, Brevik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Brevik / Norway

Ship Events Data

1896-08-08: Damaged
Volgens telegram Lloyd's voer het stoomschip SLIEDRECHT, bestemd naar Rosario, bij vertrek uit het dok te Newport, tegen de kaaimuur. Het stoomschip keerde met zware schade aan voorsteven en boeg in het dok terug.
1898-03-10: Damaged
Amsterdam, 28 maart. Het Nederlandse stoomschip SLIEDRECHT, van Junin komende, dat de 10e maart 1898 met gebroken schroefas te St. Vincent (opm: Cabo Verde) is binnengesleept, vertrok heden van daar naar Hamburg, gesleept door de Nederlandse sleepboot TITAN.
1901-07-24: Sale/Verkoop
Het stoomschip SLIEDRECHT, gebouwd in 1895 en eigendom van de Stoomvaart Maatschappij ‘de Maas’ (mgrs. Phs. van Ommeren) te Rotterdam is verkocht aan Stoomvaart Mij ‘Hollandia’ (mgrs. Canne & Balwé) te Amsterdam en wordt herdoopt CONSTANCE.
1907-11-18: Sold to foreign country
Rotterdam, 18 november 1907. Naar men verneemt is het Nederlandse stoomschip CONSTANCE van de Stoomvaart Maatschappij Hollandia te Amsterdam tot geheime prijs naar Stettin verkocht.
1916-11-07: Final Fate: Submarine Attack

Op reis met een lading steenkolen van de Tyne naar Rouen (bestemming onderweg in Cherbourg gewijzigd) op 40 mijl west-noord-west van Cap de la Hague door de Duitse onderzeeboot "UC 17" met een waarschuwingsschot aangehouden. Na controle van de papieren wordt de bemanning bevolen van boord te gaan en vervolgens is het schip door de Duitsers met door middel van tijdbommen tot zinken gebracht en ging verloren. De bemanning kwam veilig te Le Havre aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.G.Heydeman als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 1746 ton n.m., varend voor Ph.van Ommeren te Rotterdam;

*    1895 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Heydemann, C.G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.Woudsma als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Woudsma, N.

Familiegegevens en opleiding

Lourens werd geboren op 29 oktober 1868 te Schiermonnikoog als zoon van Tjeerd Klazen Visser en Aafke Teensma.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 28 mei 1908 Grietje Jansma, geboren op 13 september 1882 te Schiermonnikoog als dochter van Harmen Eeltjes Jansma en Ytje Jacobs van der Vliet. Zij overleed nà 1951.

Lourens overleed op 15 juni 1951 te Schiermonnikoog.117.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 5016. Het graf is in eigendom.117

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg 1889, p52 staat een veslag van de “Examens voor Rijkscommissie tot examineering van stuurlieden ter koopvaardij in Decemberzitting te Rotterdam”. Het diploma A als 2ste stuurman op de grote zeilvaart werd toegekend aan L.Visser. (is dit dezelfde?)

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.287, 1891 staat de uitslag van examens in april 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Een aanvullingsexamen als 3e stuurman voor de grote stoomvaart werd met goed gevolg afgelegd door L.Visser.

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.13, p.479, 1891 staat de uislag van examens in september 1890 door de Rijkscommissie voor de Koopvaardij. Het diploma 1e stuurman grote zeilvaart A werd toegekend aan L.Visser.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1900 en later van het schroefstoomschip 1250 ipk “Katendrecht”, gebouwd in 1900 te Alblasserdam, 2151 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Mij. “De Maas” Ph. van Ommeren te Rotterdam.

De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt L.Visser in 1902 t/m 1905 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Barendrecht”, gebouwd in 1901 te Rotterdam, 3223/2092 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Visser, Lourens

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt F.(R.)Visser in 1902, 1903 en 1904 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Dordrecht”, gebouwd in 1899 te Rotterdam, 2151/1365 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt F.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg 11, p.140 1889 staat een veslag van de “Examens voor Rijkscommissie tot examineering van stuurlieden ter koopvaardij in Decemberzitting te Rotterdam”. Het diploma A voor derde stuurman op de grote zeilvaart werd uitgereikt aan F.Visser. (is dit dezelfde persoon?)

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Visser, F.

Afbeeldingen


Omschrijving: SLIEDRECHT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CONSTANCE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CONSTANCE - foto juli 1901
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Holzapffel, W.M.

Omschrijving: CERTO
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: KAPLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten