Inloggen
SKANDIA - ID 5941


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-01-03 / 1906-03-27 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Turret deck
Masten: Five masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 274
Delivery Date: 1899-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: (25, 43 & 70 - 45)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2805.00 Net tonnage
Deadweight: 7400.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 403.6 Feet (British) Length registered (Lreg)
Beam: 50.00 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 28.5 Feet (British) Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-01-03
Register nr: 0
Scheepsnaam: SKANDIA
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kröller, A.G.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
1900-01-08, uitreiking89-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-01-03 SKANDIA
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1906-03-27 SKANDIA
Manager: P.A. Welin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Lulea-Ofoten, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1900-12-24: Collision
Rotterdam, 24 december 1900. Het naar Oxelösund uitgaande stoomschip SKANDIA is gisteren t.h.v. St. Janshaven in aanvaring gekomen met het stoomschip ENGLAND. De SKANDIA is in de wal gelopen maar heden vlot gebracht.
1905-04-17: Collision
Londen, 17 april 1905. Het Duitse zeeschip OTTO en het Ned. s.s. SKANDIA, van Oxelösund naar Rotterdam met een lading ijzererts, zijn in het Kaiser Wilhelm Kanaal met elkaar in aanvaring geweest.
1915-11-09: Final Fate: Collision

Op reis met een lading ijzererts van Narvik naar Rotterdam ligt het schip ten anker ter hoogte van Haugsholmen (bij Aalesund) waar het wordt aangevaren door het Noorse stoomschip "FREIKOLL". De "SKANDIA" zonk en was verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Jong was met vlagnummer R44 in de periode 1879 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggelidmaatschap bedankte058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslagen 1880 staat hij vermeld als gezagvoerder van het stoomschip “Drenthe”, 2333 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1881 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton o.m., 300 pk, varend voor de Rotterdamse Lloyd, Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Skandia”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 4336 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.de Jong vervoerde vanuit Rotterdam met de “Drenthe” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 24 januari 1880. Aankomst op 12 maart 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1880. Aankomst 10 februari 1881 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 11 juni 1881. Aankomst 27 juli 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 26 november 1881. Aankomst 14 januari 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Jong, J. de

Afbeeldingen


Omschrijving: SKANDIA
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De SKANDIA onder Zweedse vlag
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van de SKANDIA onder Zwedse vlag. Deze foto is genomen eind 1914 of begin 1915.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten