Inloggen
RIVAL - ID 5528


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1906-06-19 / 1936-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6643 GRON 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1906-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 94.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.41 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 25.16 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 23.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.36 Meters Depth, moulded
Draught: 2.17 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1923
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1923 te Rendsburg gemotoriseerd: 2tew 2 cil 80 Pk Callesen Aabenraa gloeikop Type (x) 6 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1906-06-19 RIVAL
Manager: Jan Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRJW

Date/Name Ship 1917-11-07 RIVAL
Manager: Firma J.H. Kruize & Zn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma J.H. Kruize & Zn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRJW
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 19.000,--

Date/Name Ship 1917-11-09 BETSIJ
Manager: Jan Lukas van Belkum & Arie Pieter Volker, Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Lukas van Belkum & Arie Pieter Volker, Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sliedrecht / Netherlands
Callsign: NGWP
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 23.000,--

Date/Name Ship 1918-02-27 BETSIJ
Manager: N.V. Zeevrachtvaart Maatschappij Zuid Holland, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevrachtvaart Maatschappij Zuid Holland, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: NGWP
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 43.000,--

Date/Name Ship 1920-04-23 BETSIJ
Manager: Edzo Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Edzo Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NGWP
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 22.500,--

Date/Name Ship 1933-08-04 TERTIA
Manager: Derk Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PHXI

Date/Name Ship 1936-02-01 TERTIA
Manager: Scheepsbouwkundig Bureau 'Het Noorden', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepsbouwkundig Bureau 'Het Noorden', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHXI

Date/Name Ship 1936-03-00 DUEN
Manager: Th. Munch Nielsen, Hasseris, Denmark
Eigenaar: Th. Munch Nielsen, Hasseris, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign: OYOX

Date/Name Ship 1939-05-12 DUEN
Manager: L.J. Henning, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: L.J. Henning, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYOX

Date/Name Ship 1941-00-00 DUEN
Manager: Rederi Duen A.S., Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Rederi Duen A.S., Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYOX

Ship Events Data

1906-06-17: Dagregister deel 17, nummer 201. Den negentienden Juni 1900zes. Ik, ondergeteekende, Jan Pronk, schipper, gedomicilieerd te Hoogezand, verklaar hiermede te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Rival”, zijnde groot 73 41/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter, hebbende een dek en een mast, gebouwd te Hoogezand en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer 17 Juni 1906. J. Pronk. In de kantlijn staat bijgeschreven: 6643 en opnieuw geboekt 633.
1928-03-21: Op 21.03.1928 als BETSIJ, zijnde een stalen motortjalk, liggende te Vlissingen, door Pieter van der Wouwe, scheepmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Edzo Smid, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk: 633 Z GRON 1928 door inbranding op de kroonlijst van de roef op het achterschip aan bakboordzijde. (Opm.: Merken van vorige branding zijnde 6643 GRON 1906 zijn vernietigd.) Omschrijving: Motortjalkschip met 1 dek, 1 mast, 1 vooronder, 1 laadruim, 1 machinekamer waarin een 80 PK Abenrader Callesenmotor, 1 achteronder, op het dek 1 roef en stuurhuis (zeilschip met hulpmotor) Inhoud laadruimte: 270.18 m3.
1933-08-09: NvhN 09-08-1933: Schepenverkoop. Delfzijl, 8 Aug. De motortjalk BETSY, groot netto 299 M 3. en bruto 390 M 3. is door de Gebr. van Diepen te Waterhuizen verkocht aan kapt. Visser te Veendam, die het schip onder den naam „TERTIA" in de vaart heeft gebracht.
1933-08-21: NvhN 21-08-1933: Motorschade. Het motorschip Annechiena, kapt. Voordewind, dat van Delfzijl vertrok met een lading cokes met bestemming Nordenham, werd heden weer binnengesleept met ernstige motorschade door het motorschip TERTIA, kapt. Visser, beladen met huiden van Carolinenstel naar Rotterdam. De Annechiena zal hier de schade herstellen.
1936-05-00: De Eemsbode 22.05.1936:
Woensdagmiddag j.l. vertrok van Delfzijl de sleepboot “Joma”, kapitein Bergman, met op sleeptouw de baggermachine “Jyden” en de tjalk “Tertia, bestemd voor Denemarken. De baggermachine werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen; de “TERTIA” werd vroeger bevaren door kapitein Visser van Veendam.
1939-12-06: Op 06-12-1939 op de reis van Halmstad naar Odense geladen met papier aan de grond gelopen op Hesselø. Van Halmstad werd Zw.t.w gestuurd, het weer was helder en de wind blies een frisse N.delijke wind toen het vuur van Hesselø in zicht kwam, veranderde de koers naar Zw. t. z. De afstand naar de vuurtoren werd zo ongeveer geschat op 12 zeemijl. Om 22.30 uur stootte het schip en liep aan de grond op Hesselø SØ.-Rev op ca. 200 vadem ten noorden van de kust. Op 7 december om 18.45 kwam het schip vlot door middel van berging stoomboot, nadat een deel van de lading was gelost. Op 13 januari 1941 werd een uitspraak gedaan door de Raad voor maritieme zaken dat de oorzaak van de stranding is vastgesteld als 'onzorgvuldige navigatie' en veroordeelde de Kapitein tot 100.00 kronen boete te voldoen aan de schatkist.
1941-11-18: Op 18-11-1941 was de "DUEN" op de reis van Aarhus naar Aalborg met ijzer betrokken bij een aanvaring in de Aarhus. Bugt.
Maritiem onderzoek in Kopenhagen vond plaats, 4 februari 1942. Om. 10.00 uur vertrok de "Duen" uit Aarhus. Er werd een koers uitgezet Zo. t. O. ca. 11.00 uur werd het mistig de vaart aangepast en mistsignalen gegeven en een man op de uitkijk gezet. Om plus minus 13.30 werd een signaal van een stoomschip vooruit waargenomen. De motor werd onmiddellijk gestopt en toen het andere schip, dat later het Duitse "Versailles"(155brt/1919) bleek te zijn vooruit in zicht kwam is door de "Duen" 1 korte stoot gegeven en het roer aan stuurboord gelegd, de machine op langzaam vooruit. Ongeveer 3 minuten later hoorde men de "Versailles" 3 korte stoten geven, echter direct daarna vond de aanvaring plaats.
1946-10-00: Final Fate:
Op 18-10-1946 op weg van de Rørdal (Limfjord) naar Roskilde in het Kattegat op een mijn gelopen en gezonken. De vier bemanningsleden werden gered.
Maritiem onderzoek te Kopenhagen op 27-03-1947: Op 18 oktober 1946 is het m.s. "DUEN" op de reis van Rørdal (Limfjord) naar Roskilde met cement door een mijnexplosie gezonken in het Kattegat. Eén man overleed. Om 16.50 passeerde de "Duen" het Hals Barre Fyr, daarna werd een Z.O ten Zuiden koers gestuurd (deviatie van 2 ° W) Er stond een lichte wind, om 19.55 uur in positie 56 ° 46'5 N.B. 10 ° 40 ' O.L deed zich een geweldige explosie voor onder het achterschip en het schip begon direct daarna water te maken. Tijdens de werkzaamheden om de reddingssloep te strijken zonk het schip plotseling. Het lukte de schipper en de bestman, die beiden gewond waren geraakt door de explosie, zich aan de mast die boven het water uitstak vast te klampen. De scheepskok, John Clausen, afkomstig uit Kopenhagen, werd niet meer gezien en men moet aannemen dat hij is omgekomen bij deze ramp. De volgende ochtend 19 oktober om 6.45 uur werden de 2 mannen door een passerend schip opgemerkt en later die dag te Hals aan de wal gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tjalk BETSY. Helaas ontbreekt op de foto een stukje van het achterschip.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Krantenartikel uit de Eemsbode.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Tertia 1906 ex Betsij ex Rival in 05.1936 gesleept onderweg naar Denemarken.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Duen 1906 ex Tertia ex Betsij ex Rival. (Scan uit het boekje Danmarks Handels flaade 1939.)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown