Inloggen
REYNIERSZ - ID 5472


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1890-09-26 / 1907-03-00

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 80
Launch Date: 1890-07-03
Delivery Date: 1890-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 16 1/2, 26 1/2 & 45-33.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 642.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 388.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 169.3 Feet (British) Registered
Beam: 27.7 Feet (British) Registered
Depth: 17.4 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 7 0 0 0 19
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-07-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: REYNIERZ
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniƫn
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1890-09-26, zb afgegeven36-1890-09-25

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-09-26 REYNIERSZ
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THGL

Ship Events Data

1890-07-03: NRC 040790 Rotterdam, 3 juli. Heden werd van het etablissement voor scheepsbouw van de Maatschappij De Maas, directeur de heer Lucardie, met het beste gevolg te water gelaten het fraaie stalen schroefstoomschip REIJNIERSZ, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaartmaatschappij te Amsterdam en bestemd voor de vaart in Nederlands Indiƫ en nabij gelegen havens. Het is lang 166,8, breed 27 en hol 10,5 Engelse voet en groot ongeveer 700 ton en zal voorzien worden van een machine van 450 paardenkracht van het triple compound systeem, welke benevens de ketels aan dezelfde fabriek vervaardigd worden. Behalve experts van de verschillende verenigingen waarin het stoomschip wordt opgenomen, waren de belanghebbenden en vele belangstellenden met hun dames op het terrein aanwezig. Onmiddellijk daarna werd de kiel gelegd voor een stoomboot voor de passagiersdienst op de Schelde, voor rekening van het Belgische gouvernement.
1907-01-23: Gutted
Op 23 januari 1907 tegen 1.00 uur in de nacht brak brand uit aan boord van de REYNIERSZ, die te Singapore lag, waar zij was aangekomen met een lading stukgoederen van Djambi. De brand verspreidde zich snel over het gehele schip. De brandweer kon door gebrek aan een vlot niets uitrichten. Toen het dek te heet werd om op te staan, verliet men het schip. Toen eindelijk twee bergingsschepen in de nabijheid kwamen, keerden deze onverricht terzake weer terug, daar er niets meer te redden was. Bij het lichten van de dageraad kwam de verwoesting door het vuur aan de dag. De REYNIERSZ dreigde te zinken en werd daarom buiten het vaarwater op het strand gezet, waar de in brand geraakte 70 ton steenkolen de verwoesting voltooiden. De brand werd toegeschreven aan het onklaar raken van de draden van de dynamo.
1907-02-00: Final Fate: Broken up

Aanvankelijk werd het wrak naar Tandjong Rhu gesleept, werd op 21 februari 1907 voor GBP 5.400 voor sloop verkocht, naar Tandjong Priok gesleept en gesloopt.

Gezagvoerders

 

Johannes Zeger werd geboren op 19.07.1857 te Monnickendam als z.v. Jan van der Lee en Jacoba Kater.

Johannes Zeger (37) (gezagv.) wonende te Batavia, trouwde bij volmacht op 17.06.1895 te Blokzijl met Clara Jacoba Geertruida Loos (27) – geb. 19.09.1867 te Blokzijl – d.v. Jan Loos (zoutzieder) en Geertje Pander Maat.

 

Johannes Zeger overleed op 20.04.1914 te ’s-Gravenhage (56)

 

 

Kinderen

-    Geertruida Jacoba Nanna – geb. 10.07.1899 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1890 – 18?? van het s.s. CELEBES

*   1900 – 1901 van het s.s. REYNIERS

*   1901 – 19?? van het s.s. SWAERDECROON

*   1904 – 19?? van het s.s. BAUD

*   1908 – 19.. van het s.s. ROCHUSSEN

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

Zijn broer Tymon van der Lee was gezagvoerder bij de S.M.N.

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Lee, Johannes Zeger van der

Afbeeldingen


Omschrijving: Opname genomen op de Moesi bij Palembang door Th. Delprat
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: REYNIERSZ in Tandjong Priok Echter gezien een identieke foto zou het ook de van Riebeeck kunnen zijn.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten