Inloggen
REIJNST - ID 5442


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-08-00 / 1891-01-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17, 26 & 43-39.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1085.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 674.00 Net tonnage
Deadweight: 700.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 25000 Cubic Feet
 
Length 1: 218.6 Feet (British) Registered
Beam: 30.1 Feet (British) Registered
Depth: 15.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
22 17 0 500 0 539
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-07-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: REIJNST
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koloniën
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1890-07-29, zb afgegeven36-

Ship History Data

Date/Name Ship 1890-08-00 REIJNST
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THGP

Ship Events Data

1890-07-12: NRC 130790
IJmuiden, 12 juli. Het stoomschip REIJNST voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij gebouwd aan de Koninklijke fabriek van stoom- en andere werktuigen te Amsterdam, deed heden een welgeslaagde proeftocht. De vaart langs de gemeten mijl bedroeg 11,8 mijl.

1891-01-22: Op 17 januari 1891 vertrok de REIJNST van Makassar om via een aantal havens aan de Golf van Boni en via Boeton naar Tandjong Priok te varen. Aan boord waren enkele passagiers en een lading stukgoederen. Het schip was op de terugreis van haar eerste reis in de dienstregeling van de K.P.M. op 21 januari 1891 om 10.30 uur 's morgens vertrok de REIJNST van Palopo naar Boeton. Om 3.45 uur 's nachts van 22 januari 1891 zag men witte strepen in het water en enkele minuten later de REIJNST met volle 10 mijls vaart op een koraalrif bij het eiland Kaba-Ena. Er stond een stijve westen wind met vrij hoge deining en het schip begon direct te stoten. Achteruitslaan verergerde de situatie en omstreeks 4.30 uur bemerkte men, dat het schip lek was. Het water in het schip steeg zo snel, dat om 4.45 uur de vuren al gedoofd waren en korte tijd later was het water in de machinekamer al even hoog als buitenboord. De REIJNST kreeg zware slagzij over stuurboord en passagiers en bemanning begonnen het schip te verlaten. Na twee dagen was de REIJNST Total Loss en voeren de sloepen met alle opvarenden weg en bereikten veilig het op 60 mijl gelegen Boeton. De gezagvoerder van de REIJNST werd later wegens verlies van het schip door de K.P.M. ontslagen. De juiste plaats van stranding is een rif op 6 mijl ZZW van Sogori, nabij het eiland Kabaëna.
1891-03-18: Final Fate:
Het wrak werd op 18 maart 1891 openbaar verkocht, zoals het op het rif lag.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Veel gegevens ontleend aan Speelman (1890).