Inloggen
PRINSES MARGRIET - ID 5339

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1942
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 180 Z LOND 1943
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standaard scheepstype: Empire Coaster
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Clelands (Successors) Ltd, Wallsend on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 56
Launch Date: 1942-01-15
Delivery Date: 1942-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Crossley Bros. Ltd, Manchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Crossley Type (260x350)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 489.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35500 Cubic Feet
Bale: 33840 Cubic Feet
 
Length 1: 51.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.12 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1955-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Verbouwd tot zandzuiger.

Ship History Data

Date/Name Ship 1942-04-00 EMPIRE DYKE
Manager: Geo. Gibson & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1943-11-19 PRINSES MARGRIET
Manager: Ministerie van Scheepvaart & Visscherij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGVX
Additional info: Aanv. OOSTLAND. Roepletters GTMB?

Date/Name Ship 1948-02-09 PRINSES MARGRIET
Manager: N.V. Agence Maritime T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Antwerpen', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder: J.W. Blankert
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PGVX

Date/Name Ship 1951-00-00 PRINSES MARGRIET
Manager: N.V. Agence Maritime John B. Vets & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Antwerpen', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PGVX
Additional info: Since 1951 John B. Vets mgrs.

Ship Events Data

1948-02-09: Als PRINSES MARGRIET, zijnde een stalen motorschip, groot 1384.61 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief afgegeven te Londen no. 215 d.d. 11-11-1943, liggende te Rotterdam, door C.J.A. Matthijssen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7116 Z ROTT 1948 op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant lichtkap motorkamer, 6.80 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.50 m. boven dek. (Opm.: De oude merken betreffende de teboekstelling ten hypotheekkantore zjnde 180 Z LOND 1943 zijn niet noch sporen daarvan gevonden.)
1953-01-09: De Telegraaf 13-01-1953: „Prinses Margriet” vlot. Kopenhagen. 12 Jan. — Drie Deense sleepboten hebben het .Nederlandse motorschio „Prinses Margriet", dat zoals bekend Vrijdag bij Jutland is gestrand, vlotgetrokken.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van de Prinses Margriet bij Stavnshover. Het schip was op weg van Gent naar Hobro-Randers en beladen met 590 ton kunstmest in zakken. Op 9 januari 1953 werd om 14.30 uur Kattegat Z.W. vuurschip gepasseerd. Het was buiig weer met natte sneeuw en het zicht was afwisselend, de wind was w.z.w. 4. Om 19.15 uur zag men aan bakboord voorlijker dan dwars branding. De kapitein liet terstond volle kracht achteruit slaan en hard s.b.-roer geven. Het schip draaide eerst stuurboord uit, maar stootte dan met b.b. zijde aan de grond. Het lukte niet met roer- en schroefmanoeuvres vlot te komen. Op 10 januari om 09.00 uur kwam er een sleepboot in de buurt maar het lukte niet het schip vlot te krijgen. Op 11 januari kwamen er twee lichters langszij waarin ruim 80 ton lading werd over geslagen. Op 12 januari kwam het schip met behulp van de sleepboot vlot. Na onderzoek bleek het schip behoorlijke schade te hebben, o.a. schroefraam verbogen en gescheurd, enkele nagels lekten en er was forse bodemschade. Oordeel van de Raad is dat de Prinses Margriet op 9 januari bij Stavnshover aan de grond is gelopen doordat de kapitein aldaar niet de zorg aan de navigatie heeft besteed, die vooral op een dergelijk punt van een kapitein moet worden verwacht. Hij had kunnen nagaan, dat, indien hij niet ging uitsturen, zijn schip alle kans had, dat men aan de grond zou lopen, te meer daar hij van de stuurman niet nauwkeurig de afstand had opgekregen, waarop boei no.35 was gepasseerd. Het is bovendien zeer twijfelachtig of er steeds voldoende controle op de roerganger is uitgeoefend. De Raad straft kapitein Herman H. Engels, geboren 15 april 1907, wonende te Zoutkamp, door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 11 augustus 1953.
1954-00-00: De PRINSES MARGRIET werd eind 1954 verkocht aan Govan Shipping Co. Ltd. (Burness Shipping Co. Ltd. Mgrs.), Southampton, verbouwd tot zandzuiger, verdoopt in SAND STAR en in 1955 verkocht aan South Coast Shipping Co. Ltd., Southampton, zelfde managers. Vanaf 1956 managers Wm. Cory & Sons Ltd.
1966-03-04: Final Fate:
Gekapseisd na een aanvaring met CAROLINE M (1935, 1598 brt) bij Calshot. Op het strand gezet bij Southampton. Op 8 mei 1966 vlot gebracht en kwam op 12 september te Grays, Essex aan om gesloopt te worden door T.W. Ward.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Prinses Margriet' 1942 (ex 'Empire Dyke')
Gemaakt door: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: 'Prinses Margriet' (ex 'Empire Dyke')
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: 'Prinses Margriet' (ex 'Empire Dyke')
Gemaakt door: Unknown