Inloggen
PRINS WILLEM I - ID 5303


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 39
Launch Date: 1901-07-10
Delivery Date: 1901-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 & 59-39.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2121.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1331.00 Net tonnage
Deadweight: 1939.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 97000 Cubic Feet
Bale: 92000 Cubic Feet
 
Length 1: 284.2 Feet (British) Registered
Beam: 38.0 Feet (British) Registered
Depth: 19.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
38 8 0 40 0 86
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-09-00 PRINS WILLEM I
Manager: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRW

Date/Name Ship 1918-03-21 PRINS WILLEM I
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 PRINS WILLEM I
Manager: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRN?

Date/Name Ship 1920-05-00 AHMEDI
Manager: Eastern Steam Navigation Co. Ltd., Bombay, Great Britain
Eigenaar: Eastern Steam Navigation Co. Ltd., Bombay, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / Great Britain

Ship Events Data

1918-03-21: Op 21 maart 1918 te USA-haven ingevolge het Droit d'Angarie door de Amerikaanse regering in beslag genomen en onder USA-vlag gebracht.
1919-00-00: Weer aan de rederij teruggeven in 1919.
1935-00-00: Final Fate:
De AHMEDI werd in het tweede kwartaal van 1935 te Bombay (India) gesloopt door de firma U.M. Natitoo.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Sibbelée, A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

Arend Reint werd geboren op 01.09.1867 te Edam als z.v. Jacob Nijboer (gezagv.) en Grietje Roozee.

Arend Reint (31) (gezagv.) trouwde op 08.03.1899 te Edam met Catharina de Grient Dreux (24) - geb. 07.06.1874 te Averhorn - d.v. Lambert Willem de Grient Dreux (predikant) en Annetje Boldingh.

Catharina de Grient Dreux overleed op 14.11.1945 te Haarlem (71).

Arend Reint overleed op 28 februari 1936 te Heemstede (68). 

(Overlijdensadvertentie inhet Rotterdamsch Nieuwsblad van 02-03-1936)

 

Kinderen

-    Jacoba Arendina Margaretha – geb. 1899

-    Lambert Willem – geb. 1901

-    Annetje Catharina – geb. 1905

 

Opleiding

Arend Reint werd op 05.08.1882 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam.

Na een 3-jarige opleiding en het behalen van diverse prijzen op school, werd hij op 15.08.1885 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. CASTOR, kapt. Visser, naar de Middellandse Zee. Op 30.07.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, gage 20 gulden. Op 29.09.1886 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart B op 17.11.1886 te Amsterdam.

Op 20.11.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS, kapt. Van Dijk Blok.

Op 05.01.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Visser, naar de Midd. Zee.

Op 01.03.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst, naar de Oostzee.

Op 10.04.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, naar de Midd. Zee.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 14.07.1887 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in februari 1890 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in februari 1893 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   06/1897 – van het s.s. PRINS WILLEM II (dienstdoend)

*   01/1900 – van het s.s. PRINS WILLEM I (dienstdoend)

*   03/1901 – supercargo a/b s.s. JEANNE

*   09/1901 – 1e stuurman s.s. PRINS WILLEM I

*   08/1903 – van het s.s. PRINS WILLEM I

*   01/1915 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   10/1915 – van het s.s. ECUADOR

*   07/1916 – van het s.s. NICKERIE

*   1918 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   03/1919 – van het s.s. STUYVESANT

*   12/1919 – van het s.s. VAN RENSSELAER

*   10/1921 – van het s.s. VENEZUELA t/m dec. 1927.

 

Werd op 01.01.1928 gepensioneerd. Kreeg een pensioen van NLG 4.800 per jaar.

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.R.Nijboer als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;

*    1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem”, gebouwd in 1890 te Stockton, 1723 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1893, p.111, staat vermeld dat A.R.Nijboer in februari 1893 het diploma eerste stuurman, Groote Stoomvaart A heeft behaald.

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 15-20 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de koopvaardij inzake de stranding van het ss. “Prins Willem I” onder kapitein A.R.Nijboer.

Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen komt de Raad tot een weergave van de volgende gebeurtenissen. Het schip vertrok op 19 juli 1900 vanaf de pier van Brooklin in New York met bestemming Cap Haïtien. Het lading van het schip was “goed gegarneerd en gestuwd, de luiken ieder van drie persennings, de masten van dubbele kragen voorzien, reddings- en brandblusmiddelen tot inmiddellijk gebruik gereed, stuurgerei, telegraaf, machines, ketels en lensinrichtingen in volmaakte orde, eene voldoende provisie, steenkolen, drinkwater en levensmiddelen aan boord en de equipage gezond en voltallig, zoodat genoemd schip volkomen zeewaardig was voor de te ondernemen reis.” In de nacht van 20 op 21 juli werd Cape Hatteras gepasseerd en vandaar koers gezet op e Caicos-passage om door deze Cap-Haïtien te bereiken. Onderweg was het weer goed en werd voordurend bestek opgemaakt. Op de 24ste bemerkte de kapitein een dwarse streep voor de boeg als van een branding. Hij verordonneerde volle kracht achteruit, maar het schip stoote een paar maal en bleef toen vastzitten. Er werden onmiddellijk diverse adaequate reddingsmaatregelen genomen en er werd geprobeerd vlot te komen, maar tevergeefs. Men constateerde vervolgens dat het schip was gestrand op het oostrif van het eiland Mariquana. Het schip geraakte lek en via een te hulp gekomen stoomboot werd zoveel mogelijk lading geborgen en werden passagiers en bemanning aan land gebracht.

“De gezagvoerder heeft, gelijk uit deze feiten blijkt, zijn koers niet genomen over San-Salvador en vervolgens door de Crooked-Island-passage, doch Oostelijk daarvan buitenom, om vervolgens door de Caicos-passage te varen.. Hij hoopte … daarmede een voordeel van 31 Engelsche mijlen te verkrijgen.” Op grond van de weersomstandigheden en de sterwaarnemingen meende hij deze doorvaart te mogen wagen. ”Naar het oordeel van den Raad zijn dit daden van minder goede zeemanschap, waardoor de stranding is veroorzaakt.” De Raad achtte zijn vertrouwen in de sterwaarnemingen niet optimaal. Hij werd geschorst in zijn bevoegdheid als gezagvoerder voor een periode van zes weken en moest de kosten van de uitspraak, f 23,05, betalen.

 

 

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Nijboer, Arend Reint

Familiegegevens

 

Jan Pieter werd geboren op 26 mei 1877 te Vlaardingen als z.v. Jan van der Borden (zeilmaker) en Helena Blijenburg.

J.P. (26) (2e stm. KWIM) trouwde op 24.09.1903 te Amsterdam met Grietje Schol (25) – geb. 18.01.1878 te Anjum – d.v. Jacob Schol (rijksambtenaar) en Trijntje Buwalda.   - Grietje Schol overleed op 12.01.1961 te Bloemendaal (82). Graf: Alg. Begraafplaats te Bloemendaal.

J.P. overleed op 07 juli 1960 te Bloemendaal (83). 

 

Kinderen

-    Jan Pieter - geb. 21.11.1904 te Amsterdam.

-    Jacob        - geb. 05.12.1907 te Amsterdam.

 

Opleiding

Jan Pieter werd op 08.08.1892 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam voor een 3-jarige opleiding, die wegens ziekte 4 jaar duurde, waarin hij verscheidene prijzen behaalde in verschillende vakken en voor bijzonder goed gedrag.

Hij werd op 18.08.1896 geplaatst als lichtmatroos op het 3-mast schip JOHANNA, kapt. P. Helle, naar Java, gage 10 gulden. Op 20.09.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart met 3 talen op 17.11.1897 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart, programma B, op 16.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 17.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart, programma A, in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 11 mei 1904 te Rotterdam.

 

Kwam op 13.01.1898 in dienst bij de KWIM als 4e stuurman op het s.s. PRINS WILLEM V.

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/1908 – 06/1908 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1910 – 11/1911 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   11/1911 – 05/1912  van het s.s. PRINS WILLEM III                  – geb. in 1890

*   05/1912 – 06/1913 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902

*   06/1913 – 07/1913 van het s.s. LODEWIJK VAN NASSAU     – geb. in 1913

*   09/1914 – 10/1915 van het s.s. NICKERIE                                  – geb. in 1907

*   10/1915 – 08/1917 van het s.s. PRINS WILLEM I                      – geb. in 1901

*   10/1919 – 08/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 07/1924 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   07/1924 – 11/1924 van het s.s. CALYPSO                                  – geb. in 1911

*   11/1924 – 01/1926 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

 

Op 01.02.1926 op eigen verzoek ontslagen.

 

Overige bijzonderheden

Jan Pieter maakte als 3e stuurman de stranding bij Cumana mee van het s.s. PRINS MAURITZ op 28 mei 1899. Moest het schip verlaten en werd gerepatrieerd per s.s. PRINS WILLEM III.

 

Gezagvoerder bij de K.W.I.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1911 – No. 52 – Aanv. Prins Frederik Hendrik met No. NERVION op 01.04.1911

Datum vanaf: 1915
Kapitein: Borden, Jan Pieter van der

Familiegegevens

 

Nan Arie werd geboren op  20 juni 1880 te Schagen als z.v. Hendrik de Boer (logementhouder) en Grietje Noë.

N.A. (25) (stuurman) trouwde op 05 jan. 1906 te Zwolle met Hendrika Wilhelmina Haasters (23) – geb, 24.02.1882 te Amsterdam – d.v. Johannes Cornelis Haasters en Jannette Hermana Joanna Former.

Hendrika Wilhelmina Haasters overleed op 23.11.1946 te Vinkeveen en Waverveen (64).

N.A. (gezagvoerder) overleed op 17 okt. 1922 te Zandvoort (42).

 

Opleiding

Nan Arie werd ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 12 aug. 1895. Beide ouders waren toen al overleden. Voogden waren de Regenten van het Gereformeerd Weeshuis te Schagen.

Na een 3-jarige opleiding werd hij geplaatst op het 3-mast schip BURGEMEESTER JHR. COENEN, kapt. Gotthelp. Gage 10 gulden. Op 22 oktober 1899 terug van de reis met zeer goed attest.

Kwam op 15.06.1900 in dienst bij de K.W.I.M. als asp. officier. Deed dienst op de pass.schepen van de Mij.

Werd al op 6 juli 1911 dienstdoend gezagvoerder op het s.s. PRINS WILLEM V.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart, met 3 talen, op 27 april 1900 te A’dam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in juni 1903 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 10 oktober 1906 te Rotterdam.

 

Kinderen

-   Willem Hendrik – geb. 18.11.1906 te A’dam.

-   Nan – geb. 04.04.1916 te Zandvoort.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1911 – 01/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   09/1912 – 04/1913 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897

*   12/1913 – 10/1914 van het s.s. PRINS FREDIK HENDRIK – geb. in 1904

*   10/1914 – 03/1915 van het s.s. PRINS MAURITS – geb. in 1900 

*   03/1915 – 07/1915 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902 

*   07/1915 – 1916  van het s.s. LODEWIJK VAN NASSAU – geb. in 1913

*   10/1916 – 04/1918 van de s.s. COMMEWIJNE en PR.WILLEM I  

*   02/1919 – 01/1921 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902 

*   01/1921 – 03/1921 van het s.s. STUYVESANT – geb. in 1918

*   06/1921 – 07/1921 van het s.s. CALYPSO – geb. in 1911

Hierna ziek aan de wal en op 17 oktober 1922 overleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en later bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – No. 6 – Brand a/b en stranding JAN VAN NASSAU op 05.11.1913 als 1e stm.

 

Rouw advertentie in de De Telegraaf van 18-10-1922

 

Datum vanaf: 1917
Kapitein: BOER, Nan Arie de

Familiegegevens

 

Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh. 

G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen. 

G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden. 

Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.

Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.

Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME. 

 

De schepen van de kapitein

 

*   10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908

*   06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907

*   08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

*   05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1922 – 03/1923 van het s.s.  BREDA – geb. in 1921

*   03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

*   07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   12/1925 – 10/1926 van het s.s.  ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

 

Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.

Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.

 

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Bruijn, Gerardus Johan de

Familiegegevens

 

Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh. 

G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen. 

G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden. 

Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.

Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.

Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME. 

 

De schepen van de kapitein

 

*   10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908

*   06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907

*   08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

*   05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1922 – 03/1923 van het s.s.  BREDA – geb. in 1921

*   03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

*   07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   12/1925 – 10/1926 van het s.s.  ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

 

Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.

Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.

 

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Bruijn, Gerardus Johan de

Afbeeldingen



https://archief.amsterdam/beeldbank/detail/9da4c48d-b017-de81-7247-05c69b38ce3d
Omschrijving: De PRINS WILLEM I gaat te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Oosterhuis, P., Amsterdam
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PRINS WILLEM 1 foto 12 mei 1911
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PRINS WILLEM I
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *