Inloggen
PRINS HENDRIK (2) - ID 5290


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-10-00 / 1922-11-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Type Dek: Awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron and steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Company Ltd., Govan, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 386
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Number of Cylinders: 3
Power: 9000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 51, 75 & 112-78. Paddle wheels propulsion
Speed in knots: 20
 
Gross Tonnage: 1968.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 814.00 Net tonnage
 
Length 1: 320.0 Feet (British) Registered
Beam: 35.8 Feet (British) Registered
Depth: 16.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
180 64 0 0 0 244
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-10-00 PRINS HENDRIK (2)
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PQNF
Additional info: Homeport 1895-1910 was Amsterdam

Ship Events Data

1895-10-00: Opgeleverd als PRINS HENDRIK aan N.V. Stoomvaart Mij. Zeeland, Amsterdam.
1897-01-04: Damaged
Vlissingen, 4 januari 1897. De nachtmailboot PRINS HENDRIK, van Queenborough, is hedenmorgen door dikke mist tegen het havenhoofd gelopen en bekwam schade aan de relings, ankerde daarna op de rede
1898-01-18: Collision
Vlissingen, 18 januari 1898. De Nederlandse mailboot PRINS HENDRIK, hedenmiddag van Queensborough hier aangekomen, is tijdens dikke mist in aanvaring geweest met het hier ter rede liggende stoom(rader)schip AVOCA. Eerstgenoemd schip heeft schade aan de boeg en raderkast. De aanvaring vond plaats in de Wielingen.
1899-01-21: Collision
Londen, 25 april 1899. Door het Admiraliteitshof werd heden een aanvang gemaakt met de zaak, de aanvaring betreffende, tussen het s.s. GOTHA en het Nederlandse mailstoomschip PRINS HENDRIK in de nacht van 21 januari l.l. bij fraai helder weder. De GOTHA was bestemd van Gent naar Goole en de PRINS HENDRIK van Vlissingen naar Queensbro. Beide schepen hebben door de aanvaring schade geleden.
1900-12-25: Collision
Londen, 26 december 1900. Het stoomschip PRINS HENDRIK van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, heeft het kustverdedigingsschip HYDRA, dat ten anker lag bij Saltpan Reach, tijdens dikke mist zeer langzaam stomende aangevaren.
1901-01-14: Collision
Vlissingen, 14 januari 1901. De uitgaande mailboot PRINS HENDRIK heeft hedennacht het ter rede voor anker liggende stoomschip AMULET aangevaren. De AMULET kreeg een gat in een plaat.
1901-12-16: Damaged
Londen, 17 december 1901. De Nederlandse mailboot PRINS HENDRIK, van de maatschappij Zeeland, arriveerde te Port Victoria van Vlissingen met schade aan bakboordsscheprad. Het heeft daarmede op een wrakstuk geslagen.
1902-11-13: Collision
Queensborough, 13 november 1902. De mailboot PRINS HENDRIK van Vlissingen is hedenmorgen om 6.00 uur in dichte mist bij Sheerness in aanvaring gekomen met de Engelse ketch ALLIANCE, welke op reis was van Rochester naar Hull met een lading ijzer, waardoor laatstgenoemd schip de boegspriet verloor.
1908-10-12: Stranded
De mailboot PRINS HENDRIK van de Maatschappij Zeeland te Vlissingen is, zoals wij gisteren meldden, gestrand op het strand bij Nieuwersluis. Het was dik van de mist.
1910-11-29: Collision
Londen, 30 november 1910. De mailboot PRINS HENDRIK, (zie vorig Avondblad) was tijdens dikke mist in aanvaring met de torpedoboot No. 35 en de marine sleepboot SECURITY, die beide lichte schade bekwamen.
1911-12-20: Collision
Vlissingen, 20 december 1911. De dagboot PRINS HENDRIK van de Stoomvaart Mij. Zeeland is hedenavond in de Noordzee in aanvaring geweest met een loodskotter, waardoor het stuurtoestel van de PRINS HENDRIK defect raakte. Het stoomschip ging in de Wielingen voor anker.
1913-05-13: Damaged
Vlissingen, 30 juni 1913. De dag-mailboot PRINS HENDRIK, welke de 13e mei de bakboord buitenboordas heeft gebroken en sindsdien aan de werf van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen ter reparatie ligt, zal deze week weer in de vaart worden gebracht.
1916-09-23: Door Duitse torpedoboten aangehouden en opgebracht naar Zeebrugge, later terug gegeven.
1917-01-19: Door Duitse torpedoboten aangehouden en opgebracht naar Zeebrugge, dezelfde dag terug gegeven.

1919-12-29: Repaired
Vlissingen, 29 december 1919. De mailboot PRINS HENDRIK van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland is naar de werf van de Koninklijke Maatschappij De Schelde overgebracht om aldaar van een nieuwe krukas te worden voorzien.
1922-00-00: Verkocht voor sloop naar Duitsland, 11-1922 door de sleeboot FAIRPLAY XIV naar Hamburg gesleept om gesloopt te worden.
1923-00-00: Final Fate:
De PRINS HENDRIK is in november 1922 voor sloop verkocht naar Duitsland, en werd in 1923 te Bremen gesloopt (in het eerste kwartaal van 1923 gesloopt in Hamburg door de Köhlbrand Werft-Paul Berendsohn).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Adrianus werd geboren op 07 okt. 1860 te Rotterdam als z.v. Izak Eliza Buskop en Anna Maria Roode.

Adrianus (33) (gezagvoerder op een stoomboot) trouwde op 29 mei 1894 te Vlissingen met Gerardina Margaretha Huijbrechtse (24) – geb. te Vlissingen als d.v. Gijsbert Arij Huijbrechtse en Geertruida Cornelia de Visser. 

Adrianus overleed op 07 febr. 1948 te Voorburg.

 

Kinderen

-        Izak                        – geb. 16.04.1895

-        Gijsbert Arij           – geb. 23.01.1897

-        Anna Maria            – geb. 26.02.1898

-        Gerardus Cornelis  – geb. 04.10.1902

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Buskop als gezagvoerder gedurende:

  • 1895 tot nà 1900 van het stalen raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1895 te Glasgow, 1945 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

19?? tot 1916 van het passagiersstoomschip “Prinses Juliana” varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Dit schip liep op een mijn nabij Sunk lichtschip en ging daarna verloren.(De Ned.Koopvaardij in den Oorlogstijd van J. Hoogendijk)

1920 tot 19.. van het passagiersstoomschip “Prinses Juliana” varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Gebouwd in 1920 bij de Kon. Mij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

 

*   1895 – 19??  van het pass.schip PRINS HENDRIK – geb. in 1895

*   1909 – 1916 van het pass.schip PRINSES JULIANA – geb. 1909   

*   19.. – 1920 van het pass.schip PRINSES JULIANA – geb. 1920 

 

Overige bijzonderheden

Zie verslag van de RvdS 1910 – Nr. 52 – Aanv. met Het Belg. s.s. PR. CLEMENTINE op 27/28.09.1910

 

VCO 130820
PRINSES JULIANA - gezagvoerder. A. Buskop
 

RN 031120
De oudste commandant van de Maatschappij Zeeland, te Vlissingen, de heer A. Buskop, heeft gisteren de dienst verlaten. Hij werd hartelijk toegesproken door de directeur, de administrateur Wisse en de regeringscommissaris De Vulder van Noorden, welke laatste hem namens de Regering het Ridderkruis van de Oranje-Nassau orde overhandigde. (opm: wegens het bereiken van de 60-jarige leeftijd)(Opm: zie ook Vlissingse Courant 01.11.1920. 


Overlijdensadvertentie in de  PZC 11 febr. 1948.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Buskop, Adrianus

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PRINS HENDRIK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: de PRINS HENDRIK, foto genomen tussen 1919 en 1922
Collectie: Lazet, Jasper (collectie Arense nu in MMR)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: PRINS HENDRIK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten