Inloggen
PRINS HENDRIK - ID 5289


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-09-29 / 1907-10-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Caird & Co. Ltd., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 260
Launch Date: 1890-09-13
Delivery Date: 1890-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Caird & Co. Ltd., Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 2 double ended scotch boilers, 5 furnaces each. Engine: 27" x 43" x 70" -54". Bunkers: 716 tons of coal / consumption 40 tons/day.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3528.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2260.00 Net tonnage
Deadweight: 2877.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 360.1 Feet (British) Registered
Beam: 43.1 Feet (British) Registered
Depth: 27.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
60 24 0 40 0 124
Configuration Changes

Datum 00-00-1912
Type: Rebuilt
Omschrijving: Na aankoop verbouwd en bestemd voor de robbenvangst.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-09-29
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINS HENDRIK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries & Co., de
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1890-09-29, uitvoering58-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-09-29 PRINS HENDRIK
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQNG

Date/Name Ship 1907-10-00 ERNA
Manager: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Eigenaar: Michael Jebsen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1912-00-00 ERNA
Manager: Murray & Crawford Ltd., Glasgow, Great Britain
Eigenaar: Murray & Crawford Ltd., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain

Ship Events Data

1907-10-00: Sold to foreign country
Amsterdam, 17 oktober 1907. Naar wordt gemeld zijn de stoomschepen PRINS HENDRIK en PRINSES SOPHIE van de Stoomvaart Maatschappij Nederland aan de firma Diedrichsen, Jebsen & Co. te Hamburg verkocht.
1912-03-00: Final Fate: Missing

Op reis met een lading steenkolen en voorraden van Glasgow naar St. John's (Newfoundland) passeerde de ERNA op 28 februari 1912 Kildonan en is sindsdien vermist. Zij was op 28 februari 1912 van Glasgow vertrokken en passeerde later op die dag Kildonan. Het is niet uitgesloten, ofschoon nooit bevestigd, dat zij op of omstreeks 6 maart 1912 op de Atlantische oceaan, mogelijk in positie ongeveer 48-18 NB en 40-44 WL, is vergaan. Er woedde toen op die plaats een hevige orkaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1890 worden de beoordelingen bekendgemaakt van de scheepsjournalen uit 1888/89. De gouden medaille is toegekend aan kapitein C.Drooglever Fortuijn van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille aan kapitein W.P.Harten van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille aan kapitein D.H.Hinlopen van het ss “Pollux”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 maart 1902 dankt de wed. C.Droogleever Fortuijn geb. de Klerck voor de toekenning aan haar overleden man van de gouden medaille voor de wedstrijd kompasjournalen 1898/99.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 november 1890 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles aan de bekroonden voor de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen 1888/89 door de voorzitter W.van Hasselt. De gouden medaille gaat naar C.Droogleever Fortuyn, gezagvoerder van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille naar W.P.Harten, gezagvoerder van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille naar D.H.Hinlopen, gezagvoerder van het ss “Pollux” (niet aanwezig).023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 03 juli 1902 staat vermeld een: “Brief van Mevrouw de weduwe C.Droogleever Fortuyn-de Klerck, bedankende voor het bericht der bekroning van haar overleden echtgenoot.” In de notulen dd 06 november 1902 volgt een bedankbrief van de wed. Droogleever Fortuyn omtrent de goede ontvangst van de gouden medaille en het bijbehorende diploma.023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Droogleever Fortuyn als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Koningin Emma”, gebouwd in 1879 te Stockton, 2531 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” te Rotterdam

*    1887 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Sumatra”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 2610 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1896 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1890 te Greenock, 3187 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” (1870) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Droogleever Fortuyn vervoerde troepen landmachtmilitairen vanuit Amsterdam naar Batavia met de “Koningin Emma” op de volgende reizen:065*

*    Vertrek 11 februari 1882. Aankomst 30 maart 1882 na 47 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 15 augustus 1883. Aankomst 27 september 1883 na 43 dagen. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 10 januari 1884. Aankomst 05 maart 1884 na 55 dagen. 3 officieren en 55 manschappen.

*    Vertrek 25 juni 1884. Aankomst 07 augustus 1884 na 43 dagen. 2 officieren en 62 manschappen.

*    Vertrek 11 november 1885. Aankomst 24 december 1885 na 43 dagen. 3 officieren en 64 manschappen..

*    Vertrek 01 september 1886. Aankomst 11 oktober 1886 na 40 dagen. 2 officieren en 43 manschappen. Bij aankomst ontbreekt 1 officier zonder opgaaf van reden.

Hij vervoerde vanaf Amsterdam militairen met de “Sumatra” op de volgende reizen:

*    Vertrek 26 juni 1887. Aankomst 05 augustus 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 40 manschappen.

*    Vertrek 12 november 1887. Aankomst 24 december 1887 na 42 dagen. Bij aankomst te Batavia ontbraken 8 manschappen zonder opgave van reden.

*    Vertrek 31 maart 1888. Aankomst 09 mei 1888 na 39 dagen. 2 officieren en 48 manschappen. Bij aankomst waren er 2 man meer aanboord zonder opgave van herkomst;

*    Vertrek 18 augustus 1888. Aankomst 24 september 1888 na 37 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 15 januari 1889. Aankomst 14 februari 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

*    Vertrek 28 augustus 1889. Aankomst 10 november 1889 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*    Vertrek 15 februari 1890. Aankomst 27 maart 1890 na 40 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 15 juli 1890. Aankomst 11 augustus 1890 na 37 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 11 april 1891. Aankomst 24 mei 1891 na 43 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 15 augustus 1891. Aankomst 21 september 1891 na 37 dagen. 3 officieren en 46 manschappen.

*    Vertrek 21 januari 1892. Aankomst 13 februari 1892 na 42 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.

*    Vertrek 21 september 1892. Aankomst 03 november 1892 na 40 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

*    Vertrek 03 juni 1893. Aankomst 21 juli 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    07 oktober 1893. Aankomst 07 november 1893 na 31 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

      Volgens Bossenbroek, p. 63065 werd met deze reisduur het snelheidsrecord van de “Koning der Nederlanden” onder kapitein A.G.M. Bruyns van 32 dagen gebroken.

*    10 februari 1894. Aankomst 24 maart 1894 na 42 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanaf Amsterdam militairen met de “Prins Hendrik” op de volgende reizen:

*    Vertrek 13 juni 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 106 manschappen.

*    Vertrek 17 oktober 1896. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 20 februari 1897. Aankomst niet gemeld. 3 manschappen.

*    Vertrek 12 juni 1897. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 22 januari 1898. Aankomst niet gemeld.. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 14 mei 1898. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 24 december 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 79 manschappen..

*    Vertrek 15 april 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 05 augustus 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 25 november 1899. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

*    Vertrek 17 maart 1900. Aankomst niet gemeld. 2 officieren.

Deze kapitein zal ook na 1900 nog troepentransporten hebben vervoerd, maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg. 1902 staat een “Verslag der Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het Collegie Zeemanshoop van deze wedstrijd 1898-1899”:

De gouden medaille werd uitgereikt aan C.Droogleever Fortuijn, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland en kort daarvoor overleden

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Droogleever Fortuyn, C.

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Turfboer, S.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Op deze foto ligt de PRINS HENDRIK in mei 1895 te Southampton, gepavoiseerd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Opname J.M. Humby & Co., 58 Bridge Road, Southampton.
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).