Inloggen
PALLAS - ID 5029

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer: 5161835
Nat. Official Number: 1906 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 158
Launch Date: 1939-03-09
Delivery Date: 1939-04-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5747 Type T (240x360)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 140.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18280 Cubic Feet
Bale: 17300 Cubic Feet
 
Length 1: 40.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.26 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.81 Meters Depth, moulded
Draught: 2.26 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1954-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1954 nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 Pk Crossley Type (265x345) 9,5 Kn.

Datum 1964-11-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 11.1964 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Kelvin Type (165x185) 9,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-04-13 PALLAS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nanno Engelsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGQO

Date/Name Ship 1940-03-12 EMPIRE TULIP
Manager: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNFM

Date/Name Ship 1947-02-00 GOLDGNOME
Manager: E. & W. Goldsmith, London, Great Britain
Eigenaar: E. & W. Goldsmith, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNFM

Date/Name Ship 1951-05-00 GOLDGNOME
Manager: Coastal Tankers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Coastal Tankers Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MNFM

Date/Name Ship 1951-09-00 INSISTENCE
Manager: London & Rochester Trading Co. Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: London & Rochester Trading Co. Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: MNFM

Ship Events Data

1939-03-12: Algemeen Handelsblad 12-03-1939: M.s. „PALLAS". Van de werf der N.V. Scheepswerf Delfzijl v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, is met goed gevolg te water gelaten het motorschip "Pallas". Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40 m 10, breedte op het grootspant 7 m 15 en holte tot het verhoogde dek 3 m 65 met een d.w. van 375 ton. Het zal worden uitgerust met een Bronsmotor van 195 pk. Het is gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie, voor de groote kustvaart, voor rekening van kapt. N. Engelsman, te Delfzijl.
1939-04-13: Op 13-04-1939 als PALLAS, zijnde een motorvrachtschip, groot 816.39 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 06-04-1939 no. 5946, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1906 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboordzijde in lichtkap motorkamer achterkant.
1939-04-15: NvhN 15-04-1939: Delfzijl. Het nieuwe m.s. PALLAS maakte op de Eems zijn goed geslaagde proefvaart. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. N. Engelsman te Delfzijl, onder klasse Brltish Corporation en Scheepvaart Inspectie. Het schip is van het raised-quarter deck type met 2 masten en is voorzien van een dubbelen bodem. Het heeft twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton en het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor geplaatst met een vermogen van 195 p.k. Verder is hier een Deutz motor van 15 p.k. geplaatst als hulpmotor voor het aandrijven van de pompen en de dynamo, terwijl deze motor tevens de achterste laadlier, die bij de achtermast is opgesteld, kan aandrijven, de laadlier bij de voorste mast wordt aangedreven door een Deutz motor van 10 p.k., welke motor tevens de ankerlier kan aandrijven. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40.10 M., breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.80 en 3.65 M. Het d.w. bedraagt 385 ton, en het meet bruto 288.19 Reg. ton en netto. 137.63 Reg. ton. Het is verder geheel modern ingericht en het is keurig betimmerd en afgewerkt.
1939-10-18: NvhN 18-10-1939: Vier Groninger schepen naar Engeland verkocht. Naar wij vernemen zijn er vier Nederlandsche kustschepen onder voorbehoud van inspectie en verleening van uitvoervergunning naar Engeland verkocht, n.l. het m.s. Dr. Colijn, gebouwd in 1936, groot bruto 332 ton van M. Oosterhuis te Delfzijl, het m.s. PALLAS, gebouwd in 1939 bruto 288 ton, van N. Engelsman te Delfzijl, het bij de werf Bodewes te Foxhol van kap. Waker nog in aanbouw zijnde m.s. Venus, groot 430 ton d. w. en het kortgeleden aan N. Mulder te Groningen geleverde s.s. Zeester, gebouwd in 1918, groot bruto 379 ton.
1939-12-08: Zaans Volksblad 08-12-1939: Schepenverkoop niet doorgegaan. Amsterdam. — Donderdag. Naar wij vernemen is de verkoop naar Engeland van de Nederlandse kustschepen „Dr. Colijn", „PALLAS", „Venus" en s.s. „Zeester" niet doorgegaan. Voor de schepen was een uitvoervergunning verkregen, doch de kopers hebben geen vergunning kunnen krijgen om de koopsom naar Nederland over te maken, zodat de Nederlandse eigenaars het contract als vervallen beschouwen.
1940-02-19: De teboekstelling bij het Kadaster doorgehaald.
1940-03-13: Het Rotterdamsch Dagblad van 13-03-1940 meldt dat de PALLAS en de DR. Colijn naar Noorwegen werden verkocht. (Mogelijk werd door deze constructie de uiteindelijke verkoop via Noorwegen naar Engeland mogelijk gemaakt.)
1970-12-00: Final Fate:
12.12.1970 begin van de sloop door Flame Cap. Ltd., Acornwharf, Rochester. De hoofdmotor werd geplaatst in de sleepboot "Dragette" 50/1947.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pallas 1939 on her deliveryday 14.04.1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pallas 1939 als Insistence foto dd 9 januari 1965Jersey
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)