Inloggen
PALEMBANG - ID 5024

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 221
Launch Date: 1911-08-23
Delivery Date: 1911-11-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,5, 47 & 81-52.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6674.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4295.00 Net tonnage
Deadweight: 10300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 432.0 Feet (British) Registered
Beam: 54.3 Feet (British) Registered
Depth: 34.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
6 0 0 0 0 6
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-11-00 PALEMBANG
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNRC

Ship Events Data

1916-03-18: Final Fate:
Op reis met een lading stukgoederen van Rotterdam naar Batavia is de PALEMBANG. Op 18 maart 1916 om 11.30 uur 's morgens op 1½ mijl ten noorden van de Galloper Buoy bij helder zicht en kalme zee op een mijn gelopen. Een hevige ontploffing ter hoogte van luik III vond plaats en de PALEMBANG begon snel te zinken. Terwijl de 55 leden van de bemanning en de 2 passagiers bezig waren het schip te verlaten, vond ter hoogte van luik III een tweede ontploffing plaats. De PALEMBANG scheurde open en zonk terstond in de diepte weg met de achtersteven omhoog. Alles speelde zich in slechts zes minuten af. De opvarenden werden door de Britse torpedojager H.M.S. MANSFIELD gered en te Harwich geland. Aan boord van de MANSFIELD bleek één opvarende, een Javaanse bediende, vermist. De overige 56 personen kwamen veilig aan land. De PALEMBANG was op twee mijnen gelopen, die op 17 maart 1916 door de Duitse onderzeeboot UC 10 waren gelegd.

Afbeeldingen


Omschrijving: PALEMBANG
Gemaakt door: Onbekend
Algemene informatie

VC 250811
Vlissingen, 24 augustus. Gistermiddag werd met goed gevolg het stoomschip PALEMBANG, in aanbouw voor de  Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam, van de werf van de scheepsbouwmeesters Bonn & Mees aldaar te water gelaten.
Het schip heeft een lengte van 430 Eng. voeten, een breedte van 54 ft en een holte van 37 ft tot het bovendek. Het heeft drie doorlopende stalen dekken, waarvan het bovenste met teakhout is bekleed. De kajuit bevindt zich in de grote dekhut in de midscheeps, waarop de kapiteinskamer met brug en daarboven de kaartenkamer met tweede commando brug zijn gebouwd. In de zijden, midscheeps achter de dekhut, bevinden zich de hutten voor officieren en machinisten. Het logies voor de matrozen en stokers enz. bevinden zich in het voorschip onder het bovendek. Het schip wordt getuigd met twee stalen paalmasten, die elk van drie laadbomen zijn voorzien, terwijl er nog 6 laadmasten aan boord worden geplaatst met laadbomen waarvan er 1 wordt ingericht tot het lichten van zware stukken. Op het schip worden nog geplaatst: ankerspil, 13 stoomlieren en 2 kaapstanders. Verder wordt het schip voorzien van een brandblusmachine, van elektrisch licht, enz.
De machines worden vervaardigd door de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen. Het schip en machines worden geclassificeerd in de hoogste klasse van Bureau Veritas. 

VCO 151111
Vlissingen, 14 november. Hedenmorgen vertrok van hier het vrachtstoomschip PALEMBANG, gebouwd aan de werf van de firma Bonn & Mees te Rotterdam voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en aan de werf “De Schelde” voorzien van werktuigen en ketels, naar Rotterdam voor het houden van de proeftocht.

VCO 161111
Vlissingen, 15 november. Bij de gisteren op de Noordzee gehouden proeftocht met het stoomschip PALEMBANG, gebouwd bij de firma Bonn & Mees, met machines en ketels van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde”, werd ruimschoots aan de eisen voldaan. Het schip is onmiddellijk doorgestoomd naar Rotterdam om in de dienst van de Rotterdamsche Lloyd te worden opgenomen.