Inloggen
ORANJE NASSAU - ID 4939

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 139
Date Laid Down: 1910-10-15
Launch Date: 1911-04-15
Delivery Date: 1911-07-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41,5 & 68-51.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3701.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2174.00 Net tonnage
Deadweight: 3870.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 177925 Cubic Feet
Bale: 164626 Cubic Feet
 
Length 1: 337.6 Feet (British) Registered
Beam: 44.2 Feet (British) Registered
Depth: 23.2 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
56 16 21 0 0 93
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-07-04 ORANJE NASSAU
Manager: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PNLT

Date/Name Ship 1927-01-31 ORANJE NASSAU
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGOJ

Date/Name Ship 1939-02-00 CORINTHIA
Manager: Hellenic Mediterranean Lines Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Hellenic Mediterranean Lines Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1927-04-12: Op 12.04.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 389 Z AMST 1927
1939-01-00: RN 050139
Het stoomschip ORANJE NASSAU van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, is voor sloop naar Italiƫ verkocht. Het schip zal in februari, na terugkeer hier te lande, uit de dienst worden genomen.
De ORANJE NASSAU werd in 1911 door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen gebouwd en meet bruto 3701 ton en netto 2174 ton.
1939-02-00: RN 110239
Het stoomschip ORANJE NASSAU, groot bruto 3701 ton, gebouwd in 1911, van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., blijkt verkocht te zijn aan de Hellenic Coast Line's Comp. te Piraeus. De passagiersaccommodatie van het schip zal bij de Amsterdamsche Droogdok Mij. worden uitgebreid, waarmede ca. vier weken gemoeid zullen zijn. Daarna vertrekt de ORANJE NASSAU naar Griekenland.
1958-11-00: Final Fate:
De CORINTHIA is in het najaar van 1958 voor sloop verkocht aan Ditta Pietro Pittaluga te La Spezia (Italiƫ). Het schip arriveerde in oktober 1958 op haar laatste reis aan de sloperswerf te La Spezia, waar men op 10 november 1958 met het slopen begon.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Nieman, G.D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens 

N.H.C. werd geboren op 01 juli 1875 te Gorinchem als z.v. Nicolaas van Baaren (winkelier) en Maria Catharina Driemeijer.

N.H.C. (30) trouwde op 07 sept. 1905 te Schoonhoven met Sijgje Meijer (25) – geb. te Schoonhoven – d.v. Barend Arnoldus Meijer en Elisabeth van Baaren.

N.H.C. overleed op 22 juli 1963 te Naarden (88). 

 

Kinderen

-    Nicolaas

-     

 

 

Opleiding

Nicolaas H.C. werd op 04 aug. 1890 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de opleiding op 15.09.1894 geplaatst voor 3 reizen als lichtmatroos op het s.s. AFRIKAAN naar de Congo, kapt. Duijand. Gage f 10.

Op 21.10.1895 geplaatst als lichtmatroos op het s.s. TITAN, kapt. Thompson, naar Java, gage f 20. 

Op 18.02.1896 terug van de reis met zeer goed attest.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 28 mei 1896 met 3 talen te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in juni 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 18 nov. 1903 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   08/1916 – 11/1916  van het s.s. TELLUS – geb. in 1904

In nov. 1916 op eigen verzoek ontslagen, maar in dec. 1919 weer in dienst van de Mij.

*   12/1919 – 06/1920  van het s.s. TELLUS – geb. in 1904

*   06/1920 – 01/1921  van het s.s.NEPTUNUS – geb. in 1906

*   01/1921 – 10/1923  van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902

*   02/1924 – 01/1927  van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902

*   01/1927 – 09/1930  van het pass.schip ORANJE NASSAU – geb. in 1927

*   09/1930 – 03/1931  van het pass.schip VAN RENSSELAER – geb. in 1920

 

Op 05.01.1931 met pensioen. Pensioen van f 2.880,- per jaar.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. / K.W.I.M.

Overlijdensadvertentie in AH 24-07-1963

Datum vanaf: 1927
Kapitein: BAAREN, NICOLAAS HENDRIK CAREL van

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ORANJE NASSAU in Willemstad
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: CORINTHIA.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als Corinthia in 1951 in Genua
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NNO 150411
Vlissingen, 15 april. Van de werf van de Kon. Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen werd hedenmiddag te water gelaten het stoomschip ORANJE NASSAU, gebouwd voor de Kon. West-Indische Maildienst te Amsterdam. Het schip heeft een laadvermogen van 3.000 ton en de hoofdafmetingen zijn 336.44 en 20 voet.

VC 170411
Vlissingen, 15 april. Hedenmiddag werd van de werf van de Kon. Maatschappij „De Schelde" alhier met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip ORANJE NASSAU, in aanbouw voor de Kon. West-Indische Maildienst te Amsterdam en bestemd voor haar passagiers-, mail- en goederendienst tussen Nederland en Nederlands West-Indië. De laatste beletselen werden weggenomen door mejuffrouw L. van Raalte.
De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte over alles 350 voet; lengte tussen de loodlijnen 336 voet; breedte op de buitenkant spanten 44 voet; holte tot opperdek 26 voet; de waterverplaatsing op 19 voet bedraagt 5.470 ton; de vaart zal bedragen 13 knopen.
De bouw heeft plaats volgens de hoogste klasse 100 A1 van Lloyds onder speciaal toezicht. De passagiersinrichtingen bieden plaats voor 46 passagiers 1e klasse en 16 2e klasse. Ten gerieve van de passagiers zijn aangebracht op het bovendek een salon eerste klasse, plaats biedende voor 54 personen; op het brugdek een social hall en op het promenadedek een rookkamer eerste klasse. De salon 2e klasse bevindt zich aan bakboordzijde in de midscheeps.  Op het achterdek bevindt zich de rookkamer tweede klasse.
De stoommachine is van het triple expansie systeem en ontwikkelt 2.600 ipk. bij 85 omwentelingen per minuut. De ketelinstallatie omvat drie ketels met tezamen 9 vuren en 7.800 vierkante voet verwarmend oppervlak met een stoomdruk van 180 lbs. Howdens forced draught is toegepast. Het schip is uitgerust met een complete inrichting voor elektrische verlichting. De Hall’s ijmachine dient tot het koelhouden van het proviand. De vier teakhouten reddingboten zijn op het zonnedek geplaatst onder Welin’s quadrant davids en de kapiteinssloep op het achterdek. De stoomstuurmachine wordt vanaf de brug behandeld. Het stoomschip komt onder bevel van de heer G.D. Nieman.

VC 150611
Vlissingen, 14 juni. Het stoomschip ORANJE NASSAU in aanbouw voor de Koninklijke West-Indische Maildienst op de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier, zal woensdag 28 juni van hier naar Amsterdam vertrekken voor het houden van de proeftocht. Het schip komt onder bevel van de gezagvoerder G.J. Nieman en zal tegen juli de eerste reis naar West-Indië doen. 

RN 270611
Vlissingen, 24 juni. Het op de werf van de Kon. Mij. “De Schelde” alhier in aanbouw zijnde stoomschip ORANJE NASSAU, bestemd voor de Kon. West-Indische Maildienst, heeft gisteren gemeerd proef gestoomd en zal donderdag naar Amsterdam vertrekken en dan tevens de proeftocht houden. 

VC 120711
Vlissingen, 11 juli. Het stoomschip ORANJE NASSAU, voor de Koninklijke West-Indische Maildienst, gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier, is hedenmorgen naar Amsterdam vertrokken om in het dok aldaar te worden geschilderd, alvorens de reis naar West-Indië te aanvaarden. 

RN 261011
Maandagavond kwart over toen werd brand ontdekt in de kolenbunkers van het stoomschip ORANJE NASSAU van de K.W.I.M. aan De Ruyterkade te Amsterdam. De brandweer was binnen vrij korte tijd de brand meester. Vermoedelijk is de brand door broeiing ontstaan.