Inloggen
OOTMARSUM - ID 4922


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 611
Launch Date: 1900-05-02
Delivery Date: 1900-07-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21, 33 & 56 - 36.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2313.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1466.00 Net tonnage
Deadweight: 3350.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 85.78 Meters Registered
Beam: 12.95 Meters Registered
Depth: 5.79 Meters Registered
Draught: 5.02 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-06-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: OOTMARSUM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vinke, A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-06-15, uitreiking102-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-07-09 OOTMARSUM
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PNLB

Ship Events Data

1900-05-28: DS 30.05.1900: Op 28 mei is bij de werf Wm Gray & Co te West Hartlepool te water gelaten het stoomschip OOTMARSUM voor de Stoomvaart Mij Oostzee te Amsterdam. Het schip heeft een laadvermogen van 3200 ton en wordt voorzien van een machine van 850 ipk.
1900-07-09: DS 10.07.1900: Amsterdam 9 juli. Het stoomschip OOTMARSUM heeft heden met goed gevolg proef gestoomd en is na oplevering te West Hartlepool direct vertrokken naar Archangel.
1900-07-14: NRC 14.07.1900: Het stoomschip OOTMARSUM, gebouwd bij de firma Wm. Gray & Co. te West Hartlepool voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Oostzee te Amsterdam, heeft met gunstig gevolg de proeftocht gedaan en gemiddeld een 10 mijls vaart gemaakt. Het schip is lang 281 voet en 6 duim, breed 42 voet en 1 duim en 19 voet hol. De machines zijn vervaardigd door de Central Engine Works en de ketels zijn berekend op een stoomdruk van 160 pond per vierkante Engelse voet.
1917-02-17: Final Fate:
Op reis van Penarth (bij Cardiff) naar Las Palmas, samen met de TROMPENBERG werd de OOTMARSUM in positie 48˚ 40' NB en 06˚ 48' WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot UC 66, en vervolgens met explosieven tot zinken gebracht. De OOTMARSUM zonk er 17 februari 1917 om 15.00 uur en was verloren. De 23 opvarenden verlieten het schip en konden op één persoon na gered worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: OOTMARSUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: OOTMARSUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ootmarsum 1900
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Een aquarel van het schip, gemaakt door de bekende scheepsportrettist Martin Heere. Hij heeft deze aquarel vrijwel zeker gemaakt naar de hierboven afgebeelde (slechte) foto.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 160103. Londen, 14 januari 1903. Het stoomschip OOTMARSUM, 1.466 ton netto, is bevracht van Sabine Pass/Port Arthur naar Nederland/Hamburg à Sh.83/9 een en Sh. 86/3 twee havens, februari/maart.