Inloggen
OOSTERDIEP - ID 4891


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-07-00 / 1920-01-08 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 651
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Joh. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Paraffinemotor, 15-16
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 307.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 207.00 Net tonnage
 
Length 2: 41.50 Meters Registered
Beam: 6.60 Meters Registered
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 OOSTERDIEP
Manager: N.V. Hollandsche Vrachtvaart Maatschappij, H. van Krieken & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Aarsluis', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNKF

Date/Name Ship 1920-03-00 RIVINGTON
Manager: A.E. Bowen, Hull, Great Britain
Eigenaar: H. & W.H. Leigh, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain

Ship Events Data

1919-01-19: Volgens een ontvangen bericht is de Nederlandse motorschoener OOSTERDIEP 19 jauuari
van Rotterdam naar Florö vertrokken met een lading hoepels, door het zware weer uit den koers geraakt en bij Flaesa (Noorscne kust) op de rotsen gelopen.
Het schip is later met assistentie vlot gebracht en lek te Sandnessinen, tussen Aamsos
en Bodó, binnen gesleept. De Oosterdiep is een nieuwe motor-schoener van 490 bruto tons en behoort aan de Hollandsche Vrachtvaart Maatschappij te Rotterdam
1919-02-00: OOSTERDIEP.
Zaterdag werd een inventarisatie gemaakt van de schade aan de boeg,platen en kiel, evenals aan zeilen en tuigage.
De schade werd geschat op NOK 27.250,00.
Tijdens de ziekte van de magistraat werd de rechtbank beheerd door hoofdaanklager Bergh.
Als experts twee ingenieurs uit Trondheim ,Kunieg en Jürgens.
Op dezelfde dag werd een taxatie aangehouden voor het schip in beschadigde toestand, ter waarde van NOK 205.000,00 dat is 65.000,00 minder dan de boekwaarde.
Dezelfde bewindvoerder als in het vorige tarief en als maritiem gerechtsleden Edv. O. Wiig, P.M. Hansteen , griffier Wang , en de twee ingenieurs.

Vertaling van een tekst uit een Noorse krant.
1920-01-08: Algemeen Handelsblad.

De motorschoener OOSTERDIEP, toebehoord hebbende aan de Hollandsche Vrachtvaart Maatschappij te Rotterdam, is voor geheime prijs naar Engeland verkocht.
1920-10-11: Final Fate:
Tijdens een reis van Hourdel naar Weston Point met een lading stenen, op de Blackwater Bank, Blackwater River (Wexford, Ierland) gestrand en verloren gegaan.


Afbeeldingen


Omschrijving: OOSTERDIEP op de werf "Aarthuns Slip og mek." te Neset. Inspectie na stranding. Tekst en foto; Trond Carlsen Sandnessjoen, Noorwegen.
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Werf
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten