Inloggen
OMEGA - ID 4862


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-06-02 / 1912-09-17 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 690 APPING 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Geboren te Veendam op 18 maart 1837.
Overleden te Delfzijl op 16 januari 1912.

Zoon van Tjapko Jans Pik en Grietje Eilkes Duintjer.

Scheepsbouwer: Scheepswerf Tjapko Pik, Farmsum, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 51.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 32.00 Net tonnage
Deadweight: 115.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 19.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.59 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.64 Meters Depth, moulded
Draught: 1.45 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-06-02 OMEGA
Manager: Hemmo Zoutman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hemmo Zoutman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNJC

Date/Name Ship 1912-09-17 OMEGA
Manager: Hans Hinrich Ariens, Rendsburg, Germany
Eigenaar: Hans Hinrich Ariens, Rendsburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / Germany

Date/Name Ship 1913-08-05 ANNA
Manager: Johannes Büddig, Westerrönfeld, Germany
Eigenaar: Johannes Büddig, Westerrönfeld, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / Germany
Callsign: LWPF

Ship Events Data

1900-06-02: KAD APP RSV Hyp 4: 5/690 02-06-1900 - Dagregister deel 12 no. 13 den tweeden Juni negentienhonderd. Scheepsverklaring. Ik ondergeteekende Hemmo Zoutman, schipper gedomicilieerd te Delfzijl, verklaar bij dezen te zijn eigenaar van het Tjalkschip genaamd “Omega” gebouwd te Farmsum op de Scheepstimmerwerf van T. Pik, aldaar, zijnde volgens meetbrief afgegven te Delfzijl den 28 Mei 1900, gemeten op eene lengte van negentien vijf en negentig honderdste meter, eene wijdte van vier negenenvijftig 100ste meter en eene holte van een vieren zestih hondersten meter en over zulks geijkt op eenendertig zes en veertig honderste ton van twee drieentachtigste honderdste kubieke meter, welk vaartuig thans is liggende in het Damsterdiep onder Delfzijl en thans door mijzelven bevarende wordende. Delfzijl, 2 Juni negentienhonderd. W.g. H. Zoutman. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 690 en Blijkens verklaring overgeschreven deel 5 no. 862 verkocht naar het buitenland aan een buitenlander.)
1904-06-00: NRC 11.06.1904: Hamburg, 9 juni. De Nederlandse tjalk “OMEGA”, schipper Zoutman, met mais van hier naar Hadersleben bestemd, is nabij Wittenberge op een ketting van een aldaar liggende baggermolen gevaren, waardoor het roer is afgerukt en de achtersteven en het hek zwaar beschadigd werden. Het vaartuig is heden naar Altona teruggekeerd om aldaar te repareren.
NRC 15.06.1904: Hamburg, 13 juni. De Nederlandse tjalk “OMEGA”, wegens averij naar hier teruggekeerd, heeft de lading gelost en is naar Wieghorst verhaald om te repareren.
NRC 23.06.1904: Hamburg, 22 juni. De Nederlandse tjalk “OMEGA”, kapt. Zoutman, welke uitgaand bij Neumühlen in aanvaring is geweest en hier teruggekeerd was, heeft gerepareerd en is weder in lading gelegd.
1907-02-20: Op 20-02-1907 gemeten te Delfzijl. Meetnummer Dz40N. Waterverplaatsing 84,648 ton.
1917-11-17: Final Fate:
Op 17-11-1917 door sloop uit het Register (Itzehoe) uitgeschreven.

Overige afbeeldingen


Omschrijving: Overdracht 05-07-1913
Vervaardiger: Unknown