Inloggen
OLANDA - ID 4839


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-10-03 / 1915-04-18 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 591
Launch Date: 1899-08-22
Delivery Date: 1899-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 1/2, 35 & 58 - 39.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2138.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1354.00 Net tonnage
 
Length 1: 290.0 Feet (British) Registered
Beam: 42.2 Feet (British) Registered
Depth: 19.3 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-10-03
Register nr: 0
Scheepsnaam: OLANDA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Los, V.R.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
uitreiking door consul te New Castle1899-10-03, uitreiking86-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-10-03 OLANDA
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNHQ

Date/Name Ship 1901-09-00 OLANDA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNHQ

Ship Events Data

1908-12-04: Collision
Rotterdam, 4 december 1908. Het hedenmiddag vertrekkende Nederlandse s.s. OLANDA is bij de Petroleumhaven in aanvaring gekomen met het van St. Petersburg komende s.s. NEUMUNSTER, waarbij laatstgenoemd stoomschip zo ernstig beschadigd werd aan de voorsteven, dat de voorpiek vol water liep; het schip is op de waterdichte schotten blijven drijven. De OLANDA heeft eveneens grote schade aan de voorsteven.
1912-01-20: Collision
Hull, 20 januari 1912. De steven en boegen van het stoomschip OLANDA zijn zwaar beschadigd. De voorpiek staat vol water. Het Franse stoomschip ANTOINETTE waarmee de OLANDA in aanvaring is geweest, was van Duinkerken naar de Tyne bestemd.
1915-04-18: Final Fate: Mined

Op reis met een lading steenkolen van Seaham, laatstelijk van Newcastle-on-Tyne, naar Rotterdam, bevond de OLANDA zich 0m 08.40 uur op 18 april 1915 op 30 mijl ten Oosten van het lichtschip DOWSING in positie 53˚ 52' NB en 01˚ 40' OL. Toen plotseling een hevige explosie plaats vond. De luiken van ruim II waren weggeslagen en er stond water in dat ruim. Het schip kreeg zware slagzij over bakboord en zonk vóór diep. Men begaf zich in de sloepen, doch enigen, waaronder de gezagvoerder, keerden weer aan boord terug om te zien of het schip nog te behouden was. Dit bleek niet het geval en pas om 15.30 uur ging de gezagvoerder als laatste van boord. Om 16.00 uur op 18 april 1915 zag men de OLANDA in de diepte verdwijnen. Om 19.00 uur diezelfde avond werden alle 20 opvarenden gered door de Britse Trawler ONWARD. De OLANDA was op een mijn gelopen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.T.Voss als gezagvoerder gedurende:

*   1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1896 te Middlesbro, 1274 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam;

*   1900 van het schroefstoomschip “Olanda”, gebouwd in 1899 te Hartlepool, 2164 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Voss, D.T.

Afbeeldingen


Omschrijving: Olanda 1899
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten