Inloggen
OLAF KYRRE - ID 4838


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 157
Launch Date: 1891-03-28
Delivery Date: 1891-05-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 680
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 16, 25 & 41 - 27.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 829.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 514.00 Net tonnage
Deadweight: 750.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 205.0 Feet (British) Registered
Beam: 27.5 Feet (British) Registered
Depth: 14.8 Feet (British) Registered
Draught: 13.6 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
30 12 0 0 0 42
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-05-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: OLAF KIJRRE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: ja
1891-05-27, uitvoering67-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-05-16 OLAF KYRRE
Manager: Firma D. Burger & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij 'Noorwegen', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNHK

Date/Name Ship 1907-04-00 FLORA
Manager: A/S. Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S. Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: MDJS

Ship Events Data

1891-03-29: NRC 290391
Rotterdam, 28 maart. Niettegenstaande het gure weer, waren heden namiddag te Fijenoord veel belangstellenden met hun dames tegenwoordig bij het met gunstig gevolg aflopen - ongeveer te 6 uren - van het op het etablissement voor scheepsbouw van de Nederlandsche Stoombootmaatschappij te Fijenoord van staal gebouwde schroefstoomboot OLAF KYRRE. Dit fraaie vaartuig bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en de Noorse havens voor goederen en passagiers, waarvoor ruime en comfortabele inrichting wordt gemaakt voor 35 passagiers eerste klasse, is gebouwd voor rekening van de firma D. Burger & Zoon te Rotterdam. Het is lang 205, breed 27 voet, 6 duim en hol 15 voet, 9 duim, Engelse maat en zal ongeveer 675 ton dood gewicht kunnen laden. Het stoomschip heeft een dubbele bodem voor waterballast en is tot meerdere veiligheid door vijf waterdichte schotten in zes afdelingen verdeeld. De stoom wordt voortgebracht in de stalen stoomketel, die hydraulisch geklonken is en berekend op een stoomdruk van 160 pond per vierkante Engelse duim, en zal, door middel van de Triple expansion machine en de vierbladige schroef, het stoomschip een gemiddelde vaart doen lopen van 10 Engelse mijl per uur. Machine en ketel zijn mede aan het etablissement vervaardigd en alles is zoveel mogelijk hydraulisch geklonken. Het bewerken van de ankers, laden, lossen en sturen geschiedt door stoom. De fraaie vorm en de keurige en solide afwerking van het geheel maakt de gunstigste indruk. Even vóór het zich in beweging stellen van het stoomschip werd het gedoopt door het verbrijzelen van twee met de nationale kleuren versierde flessen champagne, hangende aan een groen koord ter weerzijde van de boeg door de jongedames Van der Pot en Crol. De OLAF KYRRE wordt gevoerd door kapt. G.H. Leffers en zal in de hoogste klasse met de ster van Bureau Veritas opgenomen worden.
1891-05-17: NRC 170591
Rotterdam, 16 mei. Heden werd met het beste gevolg geproefd het nieuwe stalen stoomschip OLAF KYRRE, gebouwd door de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij op Fijenoord voor de heren D. Burger & Zoon te Rotterdam. Het stoomschip is lang 205’, breed 27’6”, hol 15’9”en draagt 675 ton op een gemiddelde diepgang van 13’6”. Het stoomschip is ingericht voor 30 eerste en 12 tweede klasse passagiers met een salon voor de eerste klasse hutten midscheeps. Alle hutten zijn voorzien van electrische schellen, terwijl de verwarming plaats vindt door stoven. De machine is van het triple compound systeem en ontwikkelde bij 88 omwentelingen 570 IPK, waardoor het schip een vaart bereikte van 11 mijl. Alles liep zonder de minste stoornis af en het schip werd door te eigenaars, onder betuiging van volle tevredenheid met de behaalde resultaten, aanvaard.
1917-07-06: Final Fate:
Op reis van Seydisfjørdur (IJsland) naar Bergen via Lerwick (Shetland Isles) voor controle, met stukgoederen en 16 passagiers, werd de FLORA op 6 juli 1917 aangehouden op 12 mijl NO van Lamhanas Lamba Ness: (Shetland Isles) door de Duitse Onderzeeboot U 52. Het schip werd verlaten, nadat de Duitse onderzeeboot 5 schoten op de FLORA had afgevuurd. Het verlaten schip werd vervolgens door de U 52 getorpedeerd en ging verloren. Alle opvarenden van de FLORA werden na 3 uur opgepikt door een Brits wachtschip en te Lerwick aan land gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown