Inloggen
OCEAN - ID 4823


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-00 / 1923-12-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, ruwe olie
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Russell & Co. Ltd, Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 176
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1888-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Duncan Steward & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 & 58 - 42.
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2560.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1636.00 Net tonnage
Deadweight: 4150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 310.7 Feet (British) Registered
Beam: 39.1 Feet (British) Registered
Depth: 25.2 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1912
Type: Rebuilt
Omschrijving: De OCEAN is in 1911/2 verbouwd, waarbij de kuil tussen bak en brug werd volgebouwd met een shelterdek, waardoor een doorlopend shelterdek van voor- tot achterschip ontstond.
Nieuwe afmetingen: 2752 tons Gross / 1694 tons Nett. - 3 Decks.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-06-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: OCEAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: American Petroleum Company
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: nieuwe
1895-06-05, uitreiking86-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-02-00 OCEAN
Manager: Hermonn, Stursberg & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: Petroleum Bulk Carrying Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1891-04-00 OCEAN
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNGH

Ship Events Data

1923-12-00: Final Fate: Scrapped

De OCEAN werd eind 1923 voor sloop verkocht aan Duitse scheepsslopers te Wilhelmshaven. Zij vertrok op 13 december 1923 op haar laatste reis van Rotterdam, gesleept door de Britse sleepboot HULLMAN naar Wilhelmshaven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Voege als gezagvoerder geddurende:

*   1892 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Ocean”, gebouwd in 1887 te Greenock, 2326 ton n.m., varend voor de American Petroleum Company (1891) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Voege, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Cassens als gezagvoerder gedurende:

      *    1896 tot nà 1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Ocean”, gebouwd in 1887 te Greenock, 2326 ton n.m., varend voor de American Petroleum Company (1891) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Cassens, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: Ocean 1888
Collectie: Zwan, B. van der
Vervaardiger: Holzapffel, W.M.

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De OCEAN in dok
Collectie: Holswilder, P.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok
Algemene informatie

 

NRC 060111
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart heeft verder heden uitspraak gedaan in de zaak van het tankstoomschip OCEAN, van de American Petroleum Company te Rotterdam, kapitein H. Bange, uit Oldenburg, welk schip bij de East Goodwin zandbank op de Noordzee in aanvaring is geweest met het Noorse stoomschip HURDA. Bij de behandeling van de zaak had kapitein Bange verterwijl hij bij de duisternis en een mistbank vooruit niets onderscheidde, de telegraaf op attentie had laten zetten, onmiddellijk daarna halve kracht en, toen het schip in de mist liep, langzaam stomen had gecommandeerd. Er werd toen weer een stoot vernomen, waarop de OCEAN stopte en volle kracht achteruit sloeg, doch te laat om de aanvaring te voorkomen. Het onderzoek heeft de Raad tot de overtuiging gebracht, dat de aanvaring te wijten is geweest aan de mist. Dat een der schepen niet de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen, is niet gebleken.

NRC 070111
Raad voor de Scheepvaart. Bij de uitspraak inzake de aanvaring van het tankstoomschip OCEAN en het stoomschip BURDA, welke in ons Avondblad is medegedeeld, heeft de Raad nog verklaard, dat de kapitein van de OCEAN in overeenstemming met het reglement zou hebben gehandeld, als hij terstond de machine had gestopt. Dat aan dit verzuim de aanvaring te wijten is, is echter niet bewezen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten