Inloggen
NIEUWE ZORG - ID 4648


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1906-04-12 / 1908-02-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Nat. Official Number: 6597 GRON 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 64
Launch Date: 1906-03-07
Delivery Date: 1906-04-23
Technical Data

Gross Tonnage: 72.67 Gross tonnage
Net Tonnage: 52.58 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 22.23 Meters Registered
Beam: 5.23 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.00 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1924 te Brake gemotoriseerd: 2tew 2 cil. Deutsche Kromhout explosiemotor 40 rpk.

Datum 00-00-1927
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1927 achtersteven omgebouwd en nu grote luiken.

Ship History Data

Date/Name Ship 1906-04-12 NIEUWE ZORG
Manager: Jan Huizenga, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Huizenga, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PMTN

Date/Name Ship 1908-02-14 JOHANN
Manager: Joh. Sassen, Barssel, Germany
Eigenaar: Joh. Sassen, Barssel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Barssel / Germany
Callsign: NMPG
Additional info: Aankoopprijs DM 14.000,--

Date/Name Ship 1911-00-00 JOHANN
Manager: Eilert Schier, Barssel, Germany
Eigenaar: Eilert Schier, Barssel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / Germany
Callsign: NMPG

Date/Name Ship 1927-00-00 JOHANN
Manager: Hermann Hoffmann, Barssel, Germany
Eigenaar: Hermann Hoffmann, Barssel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Barssel / Germany
Callsign: NMPG
Additional info: Call sign 1934: DNWT

Ship Events Data

1906-04-12: Dagregister deel 17, nummer 102, den veertienden April 1900 en zes. Eigendomsverklaring. Ik, ondergeteekende, Jan Huizenga, van beroep schipper woonende te Appingedam, verklaar bij dezen met uitsluiting van alle anderen eenig en alleen eigenaar van het zeiltjalkschip genaamd “Nieuwe Zorg”, groot bruto 205.91 m3 of 72,67 tonnen van 2.83 m3 en netto 149.97 m3 of 52.58 tonnen van 2.83 m3 in het Koninkrijk der Nederlanden thuis behoorende en thans liggende te Waterhuizen, gem. Haren, aan de werf van den Heeren Gebrs. Pattje. Groningen 12 April 1900 en zes. J. Huizenga. In de kantlijn staat bijgeschreven: 6597 en volgens mondeling gedane mededeeling van den eigenaar is nevensvermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zoveel noodig hier uitgeboekt. Groningen 8 Februari 1908. De Bewaarder.
1906-04-17: Op 17-04-1906 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G908N Lengte: 23 m 29 cm, breedte: 5 m 14 cm, waterverplaatsing: 128,097 ton. Eigenaar: Jan Huizenga, domicilie: Appingedam.
1907-12-00: PGC 09.12.1907: Men seint ons uit Bremen.
Het Reddingsstation te Helgoland van de Duitse Mij tot Redding van Schipbreukelingen telegrafeert ons d.d. 8 december: van de hier gestrande Ned. tjalk NIEUWE ZORG, kapt. J. Huisinga (opm: correcte naam vermoedelijk Huizenga), zijn 5 personen door de reddingboot “Claus Dreyer” van het station gered.
[De NIEUWE ZORG behoort thuis te Delfzijl. Het is een van staal gebouwde tjalk geclassificeerd Germanischer Lloyd A 100 K A4. Het schip werd pas 3 jaar geleden gebouwd, was geladen met machinerieën en steenkool voor rekening van het Duitse Rijk en was op weg van Hamburg naar Helgoland. Het schip was verzekerd op Rotterdamse beurspolis. Boekhouder van het schip is de heer W.P. Alberts alhier. Aan boord waren gelukkig niet meer dan de 5 geredde personen, namelijk de man, de vrouw, hun 5-jarig zoontje, de knecht en een derde man. De kapitein J.Huisinga is gedomicilieerd te Appingedam]
NRC 10.12.1907: Rotterdam, 9 december.
Door het Duitse reddingstation te Helgoland werd gisteren naar Bremen geseind, dat van de aldaar in de nabijheid gestrande Nederlandse tjalk NIEUWE ZORG, kapt. Huizenga, 5 opvarenden door de reddingboot “Claus Dreyer”van dat station gered zijn.
NRC 10.12.1907: Delfzijl, 9 december.
Het tjalkschip NIEUWE ZORG was op reis van Bremerhaven naar Helgoland. De gehele bemanning is gered. Naar men zegt is het vaartuig niet verzekerd.
NRC 12.12.1907: Rotterdam, 11 december.
Uit Delfzijl wordt ons gemeld, dat de tjalk NIEUWE ZORG wel verzekerd was.
1908-02-00: PGC 14.02.1908: Rotterdam, 13 februari. De tjalk NIEUWE ZORG van schipper J. Huizinga (opm: NRC spreekt van N. Huizinga) te Appingedam, in 1906 gebouwd, is voor 14000 Mark naar Duitsland verkocht.
NRC 29.02.1908: Delfzijl, 26 februari. De tjalk NIEUWE ZORG, groot 72 ton, in 1900 gebouwd en de in 1906 gebouwde tjalk NIEUWE ZORG zijn beide naar Duitsland verkocht.