Inloggen
NICKERIE - ID 4621


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Well deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A/S Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri , Copenhagen, Denmark
Werfnummer: 256
Launch Date: 1907-00-00
Delivery Date: 1907-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri A/S, Copenhagen, Denmark
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 1/2, 34 1/2 & 60-39
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1528.00 Net tonnage
Deadweight: 3285.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 147000 Cubic Feet
Bale: 140000 Cubic Feet
 
Length 1: 99.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 94.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.40 Meters Registered
Depth: 5.84 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
53 0 0 0 133 186
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-06-00 ST. JAN
Manager: A/S Det Østasiatiske Kompagni (The East Asiatic Company Ltd), København, see Copenhagen, Denmark
Eigenaar: A/S Det Østasiatiske Kompagni (The East Asiatic Company Ltd), København, see Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: København, see Copenhagen / Denmark

Date/Name Ship 1913-00-00 NICKERIE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TMRX

Date/Name Ship 1918-03-21 NICKERIE
Manager: United States Shipping Board (Emergency Fleet Corporation), Unknown, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board (Emergency Fleet Corporation), Unknown, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 NICKERIE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TMRX

Date/Name Ship 1927-00-00 NICKERIE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TMRX

Date/Name Ship 1932-00-00 RISVEGLIO
Manager: Ignazio Messina & Co., Genoa, Italy
Eigenaar: Ignazio Messina & Co., Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1934-00-00 HAR ZION
Manager: Palestine Maritime Lloyd Ltd, Famagusta, Cyprus
Eigenaar: Palestine Maritime Lloyd Ltd, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus

Ship Events Data

1918-03-21: Te New York ? door de Amerikaanse Regering in beslag genomen ingevolge het Droit DʼAngarie en onder Amerikaanse vlag gebracht. In 1919 weer aan de rederij teruggegeven.
1927-07-05: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 392 Z AMST 1927
1940-08-31: Final Fate:
Op reis met een lading alcohol en kunstmest van Liverpool naar Savannah in convooi OA-205 is de HAR ZION op 31 augustus 1940 in positie 56ᴼ 20ʼ NB en 10ᴼ 00ʼ WL, door de Duitse onderzeeboot U 59 getorpedeerd en gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jan Pieter werd geboren op 26 mei 1877 te Vlaardingen als z.v. Jan van der Borden (zeilmaker) en Helena Blijenburg.

J.P. (26) (2e stm. KWIM) trouwde op 24.09.1903 te Amsterdam met Grietje Schol (25) – geb. 18.01.1878 te Anjum – d.v. Jacob Schol (rijksambtenaar) en Trijntje Buwalda.   - Grietje Schol overleed op 12.01.1961 te Bloemendaal (82). Graf: Alg. Begraafplaats te Bloemendaal.

J.P. overleed op 07 juli 1960 te Bloemendaal (83). 

 

Kinderen

-    Jan Pieter - geb. 21.11.1904 te Amsterdam.

-    Jacob        - geb. 05.12.1907 te Amsterdam.

 

Opleiding

Jan Pieter werd op 08.08.1892 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam voor een 3-jarige opleiding, die wegens ziekte 4 jaar duurde, waarin hij verscheidene prijzen behaalde in verschillende vakken en voor bijzonder goed gedrag.

Hij werd op 18.08.1896 geplaatst als lichtmatroos op het 3-mast schip JOHANNA, kapt. P. Helle, naar Java, gage 10 gulden. Op 20.09.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart met 3 talen op 17.11.1897 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart, programma B, op 16.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 17.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart, programma A, in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 11 mei 1904 te Rotterdam.

 

Kwam op 13.01.1898 in dienst bij de KWIM als 4e stuurman op het s.s. PRINS WILLEM V.

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/1908 – 06/1908 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1910 – 11/1911 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   11/1911 – 05/1912  van het s.s. PRINS WILLEM III                  – geb. in 1890

*   05/1912 – 06/1913 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902

*   06/1913 – 07/1913 van het s.s. LODEWIJK VAN NASSAU     – geb. in 1913

*   09/1914 – 10/1915 van het s.s. NICKERIE                                  – geb. in 1907

*   10/1915 – 08/1917 van het s.s. PRINS WILLEM I                      – geb. in 1901

*   10/1919 – 08/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 07/1924 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   07/1924 – 11/1924 van het s.s. CALYPSO                                  – geb. in 1911

*   11/1924 – 01/1926 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

 

Op 01.02.1926 op eigen verzoek ontslagen.

 

Overige bijzonderheden

Jan Pieter maakte als 3e stuurman de stranding bij Cumana mee van het s.s. PRINS MAURITZ op 28 mei 1899. Moest het schip verlaten en werd gerepatrieerd per s.s. PRINS WILLEM III.

 

Gezagvoerder bij de K.W.I.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1911 – No. 52 – Aanv. Prins Frederik Hendrik met No. NERVION op 01.04.1911

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Borden, Jan Pieter van der

Familiegegevens

Arend Reint werd geboren op 01.09.1867 te Edam als z.v. Jacob Nijboer (gezagv.) en Grietje Roozee.

Arend Reint (31) (gezagv.) trouwde op 08.03.1899 te Edam met Catharina de Grient Dreux (24) - geb. 07.06.1874 te Averhorn - d.v. Lambert Willem de Grient Dreux (predikant) en Annetje Boldingh.

Catharina de Grient Dreux overleed op 14.11.1945 te Haarlem (71).

Arend Reint overleed op 28 februari 1936 te Heemstede (68). 

(Overlijdensadvertentie inhet Rotterdamsch Nieuwsblad van 02-03-1936)

 

Kinderen

-    Jacoba Arendina Margaretha – geb. 1899

-    Lambert Willem – geb. 1901

-    Annetje Catharina – geb. 1905

 

Opleiding

Arend Reint werd op 05.08.1882 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Scheepvaart te Amsterdam.

Na een 3-jarige opleiding en het behalen van diverse prijzen op school, werd hij op 15.08.1885 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. CASTOR, kapt. Visser, naar de Middellandse Zee. Op 30.07.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, gage 20 gulden. Op 29.09.1886 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart B op 17.11.1886 te Amsterdam.

Op 20.11.1886 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MERCURIUS, kapt. Van Dijk Blok.

Op 05.01.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Visser, naar de Midd. Zee.

Op 01.03.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst, naar de Oostzee.

Op 10.04.1887 geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. PENELOPE, kapt. De Vries, naar de Midd. Zee.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 14.07.1887 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in februari 1890 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in februari 1893 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   06/1897 – van het s.s. PRINS WILLEM II (dienstdoend)

*   01/1900 – van het s.s. PRINS WILLEM I (dienstdoend)

*   03/1901 – supercargo a/b s.s. JEANNE

*   09/1901 – 1e stuurman s.s. PRINS WILLEM I

*   08/1903 – van het s.s. PRINS WILLEM I

*   01/1915 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   10/1915 – van het s.s. ECUADOR

*   07/1916 – van het s.s. NICKERIE

*   1918 – van het s.s. ORANJE NASSAU

*   03/1919 – van het s.s. STUYVESANT

*   12/1919 – van het s.s. VAN RENSSELAER

*   10/1921 – van het s.s. VENEZUELA t/m dec. 1927.

 

Werd op 01.01.1928 gepensioneerd. Kreeg een pensioen van NLG 4.800 per jaar.

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.R.Nijboer als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Oranje Nassau”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Koninklijke West-Indische Mail-Dienst te Amsterdam;

*    1900 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem”, gebouwd in 1890 te Stockton, 1723 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1893, p.111, staat vermeld dat A.R.Nijboer in februari 1893 het diploma eerste stuurman, Groote Stoomvaart A heeft behaald.

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 15-20 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de koopvaardij inzake de stranding van het ss. “Prins Willem I” onder kapitein A.R.Nijboer.

Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen komt de Raad tot een weergave van de volgende gebeurtenissen. Het schip vertrok op 19 juli 1900 vanaf de pier van Brooklin in New York met bestemming Cap Haïtien. Het lading van het schip was “goed gegarneerd en gestuwd, de luiken ieder van drie persennings, de masten van dubbele kragen voorzien, reddings- en brandblusmiddelen tot inmiddellijk gebruik gereed, stuurgerei, telegraaf, machines, ketels en lensinrichtingen in volmaakte orde, eene voldoende provisie, steenkolen, drinkwater en levensmiddelen aan boord en de equipage gezond en voltallig, zoodat genoemd schip volkomen zeewaardig was voor de te ondernemen reis.” In de nacht van 20 op 21 juli werd Cape Hatteras gepasseerd en vandaar koers gezet op e Caicos-passage om door deze Cap-Haïtien te bereiken. Onderweg was het weer goed en werd voordurend bestek opgemaakt. Op de 24ste bemerkte de kapitein een dwarse streep voor de boeg als van een branding. Hij verordonneerde volle kracht achteruit, maar het schip stoote een paar maal en bleef toen vastzitten. Er werden onmiddellijk diverse adaequate reddingsmaatregelen genomen en er werd geprobeerd vlot te komen, maar tevergeefs. Men constateerde vervolgens dat het schip was gestrand op het oostrif van het eiland Mariquana. Het schip geraakte lek en via een te hulp gekomen stoomboot werd zoveel mogelijk lading geborgen en werden passagiers en bemanning aan land gebracht.

“De gezagvoerder heeft, gelijk uit deze feiten blijkt, zijn koers niet genomen over San-Salvador en vervolgens door de Crooked-Island-passage, doch Oostelijk daarvan buitenom, om vervolgens door de Caicos-passage te varen.. Hij hoopte … daarmede een voordeel van 31 Engelsche mijlen te verkrijgen.” Op grond van de weersomstandigheden en de sterwaarnemingen meende hij deze doorvaart te mogen wagen. ”Naar het oordeel van den Raad zijn dit daden van minder goede zeemanschap, waardoor de stranding is veroorzaakt.” De Raad achtte zijn vertrouwen in de sterwaarnemingen niet optimaal. Hij werd geschorst in zijn bevoegdheid als gezagvoerder voor een periode van zes weken en moest de kosten van de uitspraak, f 23,05, betalen.

 

 

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Nijboer, Arend Reint

Afbeeldingen


Omschrijving: ST JAN
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Nickerie gedurende de Eerste Wereldoorlog
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NICKERIE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De NICKERIE aan de kade, waarschijnlijk Paramaribo of Willemstad
Collectie: Lazet, Jasper (collectie Arense nu in MMR)
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NICKERIE
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NICKERIE
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HAR ZION
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HAR ZION
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname