1897
NVEC 100497
Van de werf van de gebroeders van der Wijk aan het benedendwarsdiep is heden te water gelaten een nieuw gebouwde, ijzeren tjalk, genaamd „NEDERLAND" en groot 150 ton, voor rekening van den schipper H. Veling van Groningen.
1898
WIN 090498
Bremen, 6 april. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar België.
NVD 200498
Delfzijl, 17 april. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Bremen naar België.
NNO 130798
Delfzijl, 10 juni. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Norddeich.
NNO 051198
Delfzijl, 2 november. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Emden.
NNO 151198
Delfzijl, 12 november. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Leer.
1899
WIN 160599
Bremen, 12 mei. Binnengekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
WIN 130699
Flensburg, 10 juni. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
NVD 240699
Brunsbüttel, 20 juni. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Flensburg naar Hamburg.
NNO 020799
Brunsbüttel, 28 juni. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Holtenau.
WIN 220899
Holtenau, 17 augustus. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Flensburg naar Hamburg.
NNO 130999
Cuxhaven, 9 september. Binnengelopen NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Amsterdam.
NNO 191099
Oostmahorn, 15 oktober. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Amsterdam.
NNO 281099
Amsterdam, 25 oktober. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Sleeswijk.
1900
WIN 160400
Oostmahorn, 12 april. Uitgezeild NEDERLAND, Veling van Kampen naar Gluckstadt.
NNO 110500
Itzehoe, 2 mei. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
NNO 190500
Delfzijl, 17 mei. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Itzehoe (Pr) naar Oberstein (Pr) via Lobith.
WIN 040700
Delfzijl, 1 juli. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
WIN 240700
Harburg, 19 juli. Zeilklaar NEDERLAND, Veling naar Akkrum.
1901
NVEC 010601
Delfzijl, 31 mei. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NVEC 090701
Hamburg, 4 juli. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar de Noordzee.
NVEC 300701
Altona, 26 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Bremen.
NNO 130801
Cuxhaven, 10 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Zaandam.
1902
NVD 190702
Delfzijl, 17 juli. Vertrokken NEDERLAND, Veling van Catharinaplaat naar Gluckstadt.
RN 020902
De Nederlandse tjalk NEDERLAND, kapt. Veling, vertrok 30 augustus van Bremerhaven naar Rotterdam.
NVD 120902
Oostmahorn, 9 september. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Osterholz naar Rotterdam heeft zijn reis voortgezet.
1903
WIN 140303
Delfzijl, 12 maart. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
WIN 030403
Hamburg, 3 maart. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Apenrade.
NVEC 280403
Holtenau, 22 april. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Apenrade.
NNO 130503
Brunsbüttel, 8 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Flensburg.
WIN 080603
Delfzijl, 5 juni. Binnengelopen NEDERLAND, Veling van Hamburg als bijlegger.
NVD 060803
Delfzijl, 4 augustus. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Groningen naar Wilhelmhaven.
1904
NNO 200304
Delfzijl, 18 maart. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NNO 060404
Hamburg, 2 april. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Groningen.
RN 230404
De NEDERLAND, kapt. Veling, en ESPERANCE, kapt. Dost, van Hamburg naar Rotterdam, arriveerden 21 april te Delfzijl.
NNO 100604
Delfzijl, 9 juni. Vertrokken NEDERLAND, Veling van Zaandam naar Holtenau.
NVD 060704
Holtenau, 1 juli. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Cappeln naar (niet vermeld)
NNO 160804
Altona, 12 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Zaandam.
1905
NNO 160305
Delfzijl, 15 maart. Uitgezeild NEDERLAND, Veling van Keulen (via Lobith) naar Wilhelmshaven.
NVD 280405
Brunsbüttel, 23 april. Gepasseerd NEDERLAND, J. Veling van Bremerhaven naar Rendsburg.
NVD 170505
Brunsbüttel, 12 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Cappeln.
NVD 090905
Delfzijl, 7 september. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Altona naar Zaandam.
1906
NNO 090306
Delfzijl, 7 maart. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Emden.
NNO 050506
Hamburg, 2 mei. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Brunsbüttel.
NNO 230506
Brunsbüttel, 17 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Sleeswijk naar Hamburg.
NNO 090606
Hamburg, 6 juni. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Sleeswijk.
NNO 060706
Delfzijl, 5 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Altona naar Zaandam.
NNO 070806
Delfzijl, 1 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Holtenau.
NVD 230806
Brunsbüttel, 18 augustus. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Holtenau naar Hamburg.
DMB 210906
Delfzijl, 20 september. Gearriveerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Akkrum.
1907
NVD 030507
Delfzijl, 1 mei. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Norden.
NNO 300507
Holtenau, 26 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Bremen naar Kiel.
NVD 070607
Kiel, 5 juni. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NNO 030707
Brunsbüttel, 28 juni. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Svendborg.
NNO 040807
Brunsbüttel, 30 juli. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Holtenau.
NNO 010907
Hamburg, 29 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Augustenburg.
NNO 101007
Holtenau, 6 oktober. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hadersleben.
DMB 161007
Delfzijl, 14 oktober. Gearriveerd NEDERLAND, Veling van Hadersleben.
1908
NVD 270208
Delfzijl, 25 februari. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Bremen.
NNO 180308
Harburg, 13 maart. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Vegesack.
NNO 060508
Holtenau, 30 april. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hadersleben naar Hamburg.
NNO 150508
Brunsbüttel, 10 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Svendborg.
NNO 260508
Harburg, 21 mei. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Neuss.
NNO 050808
Zaandam, 1 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Holtenau.
NNO 170908
Holtenau, 12 september. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Amsterdam naar Denemarken.
NNO 230908
Flensburg, 19 september. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NNO 091008
Harburg, 5 oktober. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Nederland.
NNO 031108
Delfzijl, 2 november. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Harburg naar Akkrum.
1909
NVD 020609
Delfzijl, 31 mei. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NVD 040809
Harburg, 31 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Cappeln.
PGC 160809
Cuxhaven, 12 augustus. De Ned. tjalk NEDERLAND, schipper Veling, van Hamburg met lijnkoeken naar Zwolle, is hier aangekomen met afgebroken zwaard. Het schip kwam hier zonder assistentie binnen.
NVD 110909
Delfzijl, 10 september. Binnengekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
1910
NNO 250210
Hamburg, 22 februari. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Groningen.
NNO 010310
Brunsbüttel, 25 februari. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Sonderburg.
NNO 020410
Brunsbüttel, 28 maart. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Stege.
DMB 210510
Hamburg, 20 mei. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar de Noordzee.
NVD 270510
Delfzijl, 26 mei. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg naar de Rijn.
NNO 010910
Holtenau, 28 augustus. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Brunsnis.
NNO 110910
Hadersleben, 7 september, Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Sonderburg.
NNO 180910
Delfzijl, 17 september. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hadersleben naar Dortmund.
NVEC 191010
Delfzijl, 18 oktober. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Norderney.
NNO 291010
Delfzijl, 28 oktober. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Norderney.
1911
NVEC 070211
Delfzijl, 7 februari. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Bremen.
NNO 240311
Hamburg, 23 maart. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Wilhelmshaven.
NNO 220411
Brunsbüttel, 18 april. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Brake naar Holtenau.
NVD 060511
Holtenau, 3 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Middelfahrt.
NVEC 070611
Hamburg, 3 juni. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Groningen.
NNO 230611
Holtenau, 19 juni. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Sleeswijk naar Hamburg.
NNO 070711
Hamburg, 4 juli. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar de Noordzee.
NVEC 180711
Flensburg, 15 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
NNO 120811
Holtenau, 10 augustus. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Korsör.
NNO 210811
Hamburg, 18 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar (niet vermeld)
NVEC 090911
Hadersleben, 5 september. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Horsens.
NVEC 281011
Delfzijl, 27 oktober. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Norderney.
1912
NVD 010312
Delfzijl, 29 februari. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Emden.
NVD 110412
Holtenau, 4 april. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Nystad.
NNO 260412
Holtenau, 23 april. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Nykjöbing.
NNO 060612
Bremerhaven, 4 juni. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Holtenau.
NVD 190612
Holtenau, 18 juni. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Middelfahrt.
NVEC 300712
Brunsbüttel, 25 juli. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Bremerhaven naar Horsens.
NVEC 200812
Hamburg, 17 augustus. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Horsens.
NNO 090912
Holtenau, 5 september. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Ekensund naar Altona.
NVEC 091012
Bremerhaven, 5 oktober. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Carolinensiel.
NNO 041112
Delfzijl, 4 november. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Harburg.
NVEC 261112
Harburg, 21 november. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Franeker.
1913
NNO 190213
Holtenau, 1 februari. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Augustenburg.
NVD 030413
Delfzijl, 2 april. Vertrokken NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Leeuwarden.
NNO 280413
Delfzijl, 28 april. Vertrokken NEDERLAND, Veling van Makkum naar Harburg.
DMB 030613
Brunsbüttel, 30 mei. Gepasseerd NEDERLAND, Veling van Bremen naar Holtenau.
NNO 010813
Flensburg, 29 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
NNO 060913
Hamburg, 4 september. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Holtenau.
NVEC 120913
Hamburg, 8 september. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Schiedam.
NVD 071013
Schiedam, 4 oktober. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg.
NNO 151113
Delfzijl, 15 november. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
NNO 121213
Hamburg, 10 december, Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Bremerhaven.
1914
DMB 180314
Hamburg, 17 maart. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Bremen.
DMB 310314
Harburg, 28 maart. Vertrokken NEDERLAND, Veling naar Nederland.
NNO 020614
Delfzijl, 2 juni. Uitgezeild NEDERLAND, Veling naar Hamburg.
DMB 020714
Delfzijl, 2 juli. Aangekomen NEDERLAND, Veling van Hamburg naar Rotterdam.
Wegens het uitbreken van de 1ste Wereld Oorlog, binnenvaarder geworden.
1917
AMS 090817
Maassluis, 8 augustus. Vertrokken NEDERLAND, Hylkema naar Gotenburg.
NNO 180817:
NEDERLAND, Hijlkema.16 augustus aangekomen te Gotenburg van Rotterdam.
NNO 08-12-1917:
De Nederlandsche tjalk „NEDERLAND" 25 oktober van Vestervik naar Gefle vertrokken, is aldaar nog niet aangekomen. Men vreest, dat het schip met de 5 opvarenden is verongelukt.
WIN 291217
De „NEDERLAND” vergaan. Het Nederlandse vaartuig „ NEDERLAND”, dat 18 dezer uit Mariehamn vertrok, heeft schipbreuk geleden en is in de buurt van Soland (opm: Aland) gezonken. De equipage en de scheepspapieren zijn gered en worden naar Stockholm gezonden. (Er bestaan een tjalk en een aak van de naam „NEDERLAND”, die beiden in Groningen thuis behoren. Van de tjalk is kapitein de heer Veling en van den aak de heer H. Wildeman.)
1918
AH 050118
Groningen, 4 januari. Het bericht aangaande het vermoedelijk vergaan van de tjalk NEDERLAND is bevestigd. Het betrof de hier thuis behorende tjalk NEDERLAND, kapt. Hylkema. De bemanning is te Stockholm aangekomen.
RN 070118
Groningen, 4 januari 1918. Het schip NEDERLAND, dat verleden week te Saland (opm: Aland) is verongelukt, was een Groninger tjalk, kapitein Hijlkema. De bemanning is thans te Stockholm.
NVD 140118
Het vergaan van het tjalkschip „NEDERLAND.” De familie van de heer J. Hijlkema, kapitein van de „NEDERLAND,” welk schip strandde aan de Finse kust, heeft thans van hem nadere berichten ontvangen. De bemanning is gered en bevindt zich in Stockholm. Omtrent de reis schrijft de kapitein: „De 28sten oktober vertrokken wij van Vestervik met bestemming naar Gefle. Den 30sten dier maand werden wij door zwaar stormweer belopen, waarbij wij onze beide zwaarden en reddingboot verloren. Hierbij dreven wij af naar de Finse kust, waar wij beschoten werden uit ’n fort door de Russen welke heren meenden, dat wij Duitsers waren. Den 1ste november zijn wij door een Russisch marinevaartuig binnengebracht in Mariehamn (een plaatsje op de „Alands Eilanden”). Wij mochten niet aan land en niet naar huis berichten. Evenin mochten wij de belopen schade aan hel schip repareren (verlies van zwaarden). Een nieuwe reddingboot kon ik er echter kopen. Wij hebben daar heel wat beleefd bij die Russen. „Den 18 den december kregen wij na zeer veel moeite verlof tot uitvaren en vertrokken wij des middags naar zee met een mooie Oostelijke wind. Doch des avonds kregen wijden wind uit het Z.-W. met een hevige sneeuwstorm en dreven wij weer terug, waartegen wij machteloos stonden. Des avonds kwam het schip om tien uur in de branding, nadat wij beide ankers hadden verloren en sloeg het schip te pletter op de rotsen. Wij zijn met ons vieren op een rots geland, doornat en koud en hebben daar tot den volgenden morgen 2 uur op gezeten. Toen het dag werd, was er van het schip niets meer te bespeuren, dan een beetje wrakhout. Wij zijn opgepikt dooreen Finse sleepboot, die ons weer aan land bracht. Wij zijn toen goed behandeld door de Russische officieren, hoor! Dat moet ik zeggen. Bij het van boord gaan, heb ik mijn arm nog bezeerd, doch deze zal wel spoedig weer beter zijn.” Van Helsingfors is de bemanning met een Finse boot overgegaan naar Stockholm, waar ze zeker drie a vier weken moeten blijven, voor zij naar Holland zullen kunnen vertrekken. Vóór hij kapitein werd van dit schip, was de heer Hijlkema gezagvoerder op den driemast-schoener „FRISO”, welk schip in Met j.l. inde Noordzee dooreen Duitse onderzeeboot tot zinken gebracht werd. De bemanning redde zich toen in de boot, om na verscheidene uren dobberen dooreen Engels vaartuig te worden opgepikt.
DMB 190218
Raad van de Scheepvaart.
Voorts werd behandeld het op de klippen en stranden in de Finse Scheren op 18 december 1917 van het zeilschip NEDERLAND. Reeder Spliethoff te Hillegersberg, gezagvoerder J. Hylkema te Groningen. Deze werd gehoord en gaf bijzonderheden over het schip dat 66 netto reg. ton mat. De 8ste augustus vertrok het schip. De heenreis ging goed maar op de terugreis meet een lading straatstenen kreeg men averij, ’t was stormweer en de gezagvoerder wilde „binnendoor" gaan. Hij was al meer in de buurt geweest daar bij Landsör. De zee was hoog. Het licht van Preuska Högarne werd gezien, later dat van Söderöhame. De 28 oktober ook dat van Lilla Botskär. Maar daarna zag men plotseling de rotsen en trachtte te halzen. Het stuurboord zwaard brak en later ook 't bakboordzwaard. Men kon toen niet veel meer manoeuvreren. Ook kreeg men bij Alandseiland last van een Russisch fort dat schoten loste omdat men de Hollande vlag niet kende en meende dat het schip een onderzeeër was (!) Te Mariehamn kwam men ten slotte aan wal maar mocht daar niet weg en evenmin repareren. Het voedsel was daar slecht. Getuige vertelde dat er veel oorlogsschepen lagen waarop niet de commandanten maar de matrozen het bevel voerden. Na het gedwongen verblijf werd men naar zee gesleept, maar het varen ging slecht en een stranding volgde spoedig zodat men In de reddingsboot moest gaan en naar een rots vluchten. Het sneeuwde geducht en vroor hard dien nacht en den volgenden ochtend was er van het schip niets meer te zien. Een Russisch hulpschip kwam de schipbreukelingen ten slotte te hulp en bracht hen weer naar Mariehamn. Over Helslngfors reisden de Hollanders naar het vaderland. Van het wrak werd niets meer gevonden.