1905-01-00: |
"Navigation". Het schip is te vinden in de scheepsberichten met soms Bakema als kapitein en soms een J. de Vries. Deze de Vries duikt al in 1905 op in scheepsberichten als kapitein van de “Navigation” o.a. als zij strand bij Ditzum toen zij beide zwaarden had verloren. Vlieland, 7 januari. De sleepboot Borkum met op sleep de tjalken Navigation, schipper de Vries, en Maria, schipper Bakker, beiden geladen met gerst en gisteren van Norden naar Münster vertrokken, heeft heden in een storm de tjalken moeten loslaten. De sleepboot heeft de 11 opvarenden van de Navigation en de 4 opvarenden van de Maria gered. De tjalken zijn verloren.
DS 09-01-1905: Delfzijl, 8 januari. De tjalk Maria is gisteren dwars van Oterdum gezonken. De tjalk Navigation is, geladen met haver, gestrand te Ditzum. Delfzijl, 9 januari. Volgens heden ingekomen bericht is het ijzeren tjalkschip Navigation, van schipper De Vries, gestrand bij Ditzum, ongeveer 100 meter van de zeedijk. De lading bestaat uit haver. De inventaris is geborgen. Het schip zal moeilijk af te brengen zijn daar het te ver van het vaarwater zit. Leer, 19-01-1905. De Nederlandse tjalk Navigation is gelost. Het schip is bij de thans heersende vorst niet af te brengen. De onbeschadigde lading haver is door de tjalken Berendina en Eendracht overgenomen en zal bij de eerste gelegenheid naar Münster verscheept worden
PGC 30-09-1905: Emden, 27 september. Door het See-Amt werd heden de volgende zaak behandeld. In de nacht van 6 op 7 januari bevonden zich de Nederlandse tjalken Navigation en Maria, gesleept door de sleepboot Borkum, kapt. Toxopeus, op reis van Norden naar Delfzijl.Door de zware storm uit het zuidwesten werd kapt. Toxopeus gedwongen de tjalken tussen de tonnen E4 en E5 voor anker te brengen. De bemanning der tjalken verlangde toen door de sleepboot te worden afgehaald, wat na veel moeite gelukte. De sleepboot werd hierbij zwaar beschadigd en onbestuurbaar. De Maria is de volgende dag gezonken, doch naderhand wederom gelicht. De Navigation strandde bij Pogum, doch werd met zware schade afgebracht en gerepareerd. De oorzaak wordt toegeschreven aan het slechte weer en het met levensgevaar redden van de bemanning door kapt. Toxopeus. Hij werd geprezen. Het verlaten der schepen was gerechtvaardigd. |