Inloggen
NAVIGATION - ID 4476


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-00-00 / 1927-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wijnke Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1893-00-00
Delivery Date: 1893-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 79.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 62.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.15 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.25 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1928 gemotoriseerd: 2 t.e.w 2 cil Apenrade H. Callesen & Co., 50 rpk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1904-00-00 NAVIGATION
Manager: J. de Vries, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. de Vries, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands
Callsign: PMKB

Date/Name Ship 1904-00-00 NAVIGATION
Manager: Joh. Berg, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Joh. Berg, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1913-00-00 NAVIGATION
Manager: Klaas Bakema (1949 wed. K. Bakema), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Bakema (1949 wed. K. Bakema), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1927-00-00 ALIDA
Manager: J. Rinck, Finkenwärder, Germany
Eigenaar: J. Rinck, Finkenwärder, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KQSC
Additional info: Call sign 1934: DIGU

Ship Events Data

1900-00-00: Gemeten als binnenschip "Rehoboth", eigendom van J.H. de Haas te Dordrecht, voor 1899, echter geregistreerd op 01-05-1900 met meetnummer R1108N. Op 22-06-1903 hermeten te Dordrecht: Lengte: 24 m 15 cm, breedte: 4 m 98 cm, waterverplaatsing: 149,242 ton.
1904-07-14: PGC 14-07-1904: Delfzijl, 13 juli. Door de heren Berg en Hulshoff, scheepsbouwers alhier, is verkocht het ijzeren tjalkschip Rehoboth, groot 150 ton, vroeger bevaren geweest door kapt. De Haas, doch was thans het eigendom van enige heren. Koper is de heer J. de Vries te Termunterzijl,
door wien het bevaren zal worden. Prijs geheim.
1905-01-00: "Navigation". Het schip is te vinden in de scheepsberichten met soms Bakema als kapitein en soms een J. de Vries. Deze de Vries duikt al in 1905 op in scheepsberichten als kapitein van de “Navigation” o.a. als zij strand bij Ditzum toen zij beide zwaarden had verloren. Vlieland, 7 januari. De sleepboot Borkum met op sleep de tjalken Navigation, schipper de Vries, en Maria, schipper Bakker, beiden geladen met gerst en gisteren van Norden naar Münster vertrokken, heeft heden in een storm de tjalken moeten loslaten. De sleepboot heeft de 11 opvarenden van de Navigation en de 4 opvarenden van de Maria gered. De tjalken zijn verloren.
DS 09-01-1905: Delfzijl, 8 januari. De tjalk Maria is gisteren dwars van Oterdum gezonken. De tjalk Navigation is, geladen met haver, gestrand te Ditzum. Delfzijl, 9 januari. Volgens heden ingekomen bericht is het ijzeren tjalkschip Navigation, van schipper De Vries, gestrand bij Ditzum, ongeveer 100 meter van de zeedijk. De lading bestaat uit haver. De inventaris is geborgen. Het schip zal moeilijk af te brengen zijn daar het te ver van het vaarwater zit. Leer, 19-01-1905. De Nederlandse tjalk Navigation is gelost. Het schip is bij de thans heersende vorst niet af te brengen. De onbeschadigde lading haver is door de tjalken Berendina en Eendracht overgenomen en zal bij de eerste gelegenheid naar Münster verscheept worden
PGC 30-09-1905: Emden, 27 september. Door het See-Amt werd heden de volgende zaak behandeld. In de nacht van 6 op 7 januari bevonden zich de Nederlandse tjalken Navigation en Maria, gesleept door de sleepboot Borkum, kapt. Toxopeus, op reis van Norden naar Delfzijl.Door de zware storm uit het zuidwesten werd kapt. Toxopeus gedwongen de tjalken tussen de tonnen E4 en E5 voor anker te brengen. De bemanning der tjalken verlangde toen door de sleepboot te worden afgehaald, wat na veel moeite gelukte. De sleepboot werd hierbij zwaar beschadigd en onbestuurbaar. De Maria is de volgende dag gezonken, doch naderhand wederom gelicht. De Navigation strandde bij Pogum, doch werd met zware schade afgebracht en gerepareerd. De oorzaak wordt toegeschreven aan het slechte weer en het met levensgevaar redden van de bemanning door kapt. Toxopeus. Hij werd geprezen. Het verlaten der schepen was gerechtvaardigd.
1913-00-00: In 1913 stranding van de Navigation (Bakema) op Borkum. (Voordat Klaas Bakema de “Luctor” (1927, J.Koster Hzn) kocht had hij een stalen zeiltjalk.
Deze stalen zeiltjalk “Navigation” groot 79,90 ton voer op Denemarken en Antwerpen.) Daarna uit de hand verkocht naar Helsingborg, Zweden, echter niet gezonden in Sveriges Skeppsliste 1915.
1938-00-00: Staat in 1938 nog in G.L , daarna onbekend.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1905-03-24
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NAVIGATION
Schipper: Vries, J. de
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten