Inloggen
MONTROSE - ID 4376


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-04-26 / 1896-03-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: George Asplet, Gorey, Isle of Jersey, Great Britain
Launch Date: 1861-04-00
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 344.64 Net tonnage
 
Length 1: 128.5 Feet (British) Registered
Beam: 27.0 Feet (British) Registered
Depth: 16.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1892
Type: Rigging changed
Omschrijving: De MONTROSE werd in 1892 of 1893 van bark in driemastschoener hertuigd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-05-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: MONTROSE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Opmerkingen: ja
1890-05-12, uitvoering42-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-10-14 MONTROSE
Manager: Thomas Scrutton Sr., London, Great Britain
Eigenaar: Thomas Scrutton Sr., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.no. 43948

Date/Name Ship 1862-01-17 MONTROSE
Manager: Alexander Baillie, London, Great Britain
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.no. 43948

Date/Name Ship 1875-07-04 MONTROSE
Manager: Scrutton Sons & Co., London, Great Britain
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.no. 43948

Date/Name Ship 1887-10-14 MONTROSE
Manager: John Owens, Swansea, Great Britain
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.ni. 43948

Date/Name Ship 1888-07-28 MONTROSE
Manager: William H. Williams, Swansea, Great Britain
Eigenaar: William H. Williams, Swansea, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.no. 43948

Date/Name Ship 1889-06-25 MONTROSE
Manager: Thomas Bryce, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Unknown partners, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: TRCS
Additional info: Off.no 43948

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1890-04-26 MONTROSE
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PMHB
Additional info: eerste zeebrief verstrekt op 12 mei 1890

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Tussen 14 oktober 1861 en januari 1862 was Thomas Scrutton Sr. te Londen enig eigenaar van alle 64/64e parten. Hij verkocht op 17 januari 1862 32 parten aan James Graham, David Kennedy Porter en Henry Palmer Shearman tesamen, kooplieden op het Britse eiland St. Vincent (West-Indie), en 8 parten aan Alexander Baillie te Londen, welke laatste de boekhouder van de rederij werd. De 24 resterende parten werden eveneens op 17 januari 1862 overgedragen aan een firma te Londen met ales partners Thomas Scrutton Sr., Thomas Scrutton Jr., Samuel Linder en James Scrutton.

Thomas Scrutton Sr. overlijdt op 25 oktober 1871, waarna de 24 bovengenoemde parten overgingen in eigendom van de drie overgebleven firmanten. Deze verkopen op 8 juli 1875 zes parten aan Alexander Scrutton te Limehouse en houden dus nog 18 parten.

De 32 parten, eigendom van de drie heren op St. Vincent, gingen alle over in handen van David Kennedy Porter door het overlijden op 24 juni 1874 van Henry Palmer Shearman en op 7 juli 1885 van James Graham. Op 15 augustus 1887 werd deze David Kennedy Porter ingeschreven als alleen-eigenaar van 32/64e part.

De boekhouder Alelexander Baillie overlijdt op 4 juli 1875 en zijn acht parten worden eigendom van zijn weduwe Mrs. Grace Baillie. Het boekhouderschap gaat nu over op Thomas Scrutton Jr., mede-eigenaar van 18 parten.

James Scrutton overlijdt op 6 augustus 1887  en Thomas Scrutton en Samuel Linder, nu eigendom van 18 parten, verkopen deze op 13 oktober 1887 aan John Owens te Swansea, die ook op 18 oktober 1887 de zes parten van Alexander Scrutton en de acht parten van Mrs. Grace Baillie koopt, waarmede hij dus eigenaar is van 32/64e part. Maar reeds de volgende dag, 14 oktober 1887 verkoop John Owens 24 parten aan William Henry Williams, koopvaardijkapitein, doch John Owens blijft met zijn resterende acht parten boekhouder.

Wat hierna gebeurt, is onduidelijk, maar op 4 juni 1889 bezit William Henry Williams 40 parten, die hij die dag verkoopt aan John Bevan en James William Evans, beide te Swansea, die echter op 25 juni 1889 deze 40 parten verkoopt aan Thomas Bryce, gezagvoerder ter koopvaardij te Liverpool, die tevens in 1890 machtiging krijgt van de eigenaren van de overige 24 parten om het schip te Hamburg te verkopen voor niet minder van GBP 850,-. Aldus geschiedt, en op 26 april 1890 worden alle 64 parten - en dus het schip - verkocht aan "a Dutch subject" en de Britse registratie gesloten.

Ondanks alle wijzigingen van eigenaren blijft het schip tussen 1861 en 1890 te Londen geregistreerd.

 

Ship Events Data

1891-12-22: Damaged
Leer, 22 december 1891. De Nederlandse bark MONTROSE, kapt. J.R. Starke, met hout van Gothenburg naar Papenburg bestemd, is gisteren wegens ijs hier binnengelopen. Het had de deklast verloren en nog enige andere schade geleden.
1896-03-13: Final Fate:
Kort na vertrek van Terschelling met bestemming naar Plymouth met de lading hout van de op Terschelling gestrande Noorse bark FENSALE is de MONTROSE op 13 maart 1896 om 11.00 uur des morgens gestrand op de buitentonsrug van het Stortemelk en totaal verbrijzeld. Alle opvarenden kwamen veilig aan land. Het wrak is later opgeruimd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert Harms Eefting werd geboren te Beerta op 16 januari 1854 als zoon van Harms Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis.

Hij trouwde op 14 maart 1894 te Finsterwolde, zonder beroep, met Getruida Immiena Martens, geboren op 02 november 1853 te Finsterwolde als dochter van Abel Martens en Wea Kiwiet. Zij overleed op 04 augustus 1901 te Middelburg, 47 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

De ledenlijsten van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl spreken van het effectieve lid van G.H.Eefting en dit zou dus kunnen gaan om Geert Harms of Geert Hindrik. De lidmaatschapsperiode was van 1884-1898.

We beschikken momenteel alleen over gegevens uit de monsterrollen uit Delfzijl.

Zolang er geen verdere gegevens over het gezagvoerderschap bekend zijn is niet te besluiten welke van deze twee kapiteins College-lid is geweest.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms

*    1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;

      Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?

*    1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;

*    1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;

*    1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;

*    1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;

 

De navolgende schepen zijn, conform de monsterrollen uit Delfzijl wel toe te schrijven aan Geert Harms Eefting

*    1876 t/m 1878 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1881 t/m 1890 van de bark “Fruiterer” ex Concordia, ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl. Het schip werd getuigd als een 3/mschooner;

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.

In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat

Monsterrol 1875-56, 07 april 1875, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts stuurman Geert Hoveling, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1876-212, 04 december 1876, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1882-32, 13 maart 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 28 jaar uit Winschoten. Voorts 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam en een scheepsjongen;

Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos  en een dekjongen;

Monsterrol 1883-70, 10 juli 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-103, 20 september 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1884-144, 07 april 1884, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 30 jaar uit Winschoten. Voorts bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-15, 03 maart 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Jan Nieboer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-71, 24 juli 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Albert van Wijk, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-90, 15 september 1888, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 34 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 44 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, timmerman, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-79, 10 juli 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 35 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-122, 24 september 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 36 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-106, 18 deceember 1890, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten.  Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-36, 02 april 1892, bark “Montrose”, kapitein Geert Eefting, 38 jaar uit Winschoten. Voorts matroos en dekjongen;

Monsterrol 1892-43, 13 april 1892, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-56, 14 juli 1900, bark “Albion”, kapitein G.H.Eefting, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman M.Menkema, 50 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Samenvatting van de gegevens uit de monsterrollen

1    Geert Harms  wordt in de monsterrollen ook aangeduid als Geert en G.H. Op grond van leeftijd en schip is te deduceren dat het om Geert Harms gaat.

  1. Er zijn in totaal 17 monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  2. De rollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1900 met als leeftijd 22 t/m 46 jaar. De zeemanscarriëre van Geert Harms heeft dus minstens 24 jaar geduurd en zal ongetwijfeld vroeger hebben aangevangen dan 1875.
  3. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven maar al spoedig werd dat Winschoten, waar een flinke serie zeelieden Eefing vandaan kwamen.
  4. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1875-1876                         kapitein op de galjoot “Wieka”                                                  22-23 jaar

      *    1881-1890                         kapitein op de schoener of bark “Fruiterer”                              27-37 jaar

      *    1892                                    kapitein op de bark “Montrose”                                                           38 jaar

      *    1892                                    kapitein op de schoener “Fruiterer”                                            geen leeftijd

      *    1900                                    kapitein op de bark “Albion”                                                      46 jaar

  1. Geert Harms was op betrekkelijk jonge leeftijd al gezagvoerder. Zijn zwager Geert Hindriks, die ouder was, voer enige tijd als zijn stuurman. Na een kleinere galjoot kreeg Geert Harms later het gezag op flinke driemasters.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1893114

Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.

  1. de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.

 

Provinciale Groninger Courant 11 juli 1900114-

Delfzijl, 7 juli. De bark NUMMER FÜNF, kapitein Eefting, alhier in lossing, is verdoopt in ALBION. Het schip is in 1867 gebouwd en 360 reg. ton groot.

 

Provinciale Groninger Courant 06 december 1900114

Londen, 4 december. Uit Amsterdam wordt bericht, dat de Nederlandse brik ALBION, kapitein G.H. Eefting, met cokes van West-Hartlepool naar Riga, gisteren wegens slecht weer te Nieuwe Diep is binnengelopen. De zaling is ontzet en het grootwant is losgewerkt.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Eefting, Geert Harms
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan werd geboren op 17 juni 1836 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeidervRoelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkens

Jan trouwde op 03 november 1866 te Bellingwolde als buitenvaarder met Grietje Heiting, geboren op 02 februari 1840 te Bellingwolde als dochter van de kuiper Thies Heiting en Antje Harms Hageman. Grietje overleed op 18 december 1901 te Nieuwe Pekela, 61 jaar.

Jan Starke overleed op 15 april 1904 te Nieuwe Pekela, 67 jaar, winkelier, weduwnaar,

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan vermeld als buitenvaarder/zeeman in 1866, 1867, als schipper in 1875, 1876, 1877, 1878 en als winkelier in 1904.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.R.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 70 in de periode 1876 t/m 1900 en met vlagnummer 69 in de periode 1901 t/m 1906 (moet zijn 1904)

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Starke als gezagvoerder gedurende:

  • * 1875 t/m 1876 van de schoenerkof “Fenna”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 106 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*   1877 van de galjoot “Stella Maris”, gebouwd in 1855 te Pekela, 134 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela. Het schip is in 1877 bij Dunbar gestrand en wrak geraakt;

  • * 1879 t/m 1887 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1887 op de kust van Zuid-Amerika gestrand;
  • * 1891 t/m 1892 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.

 

De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.R.Starke staat in 1881 en 1882 met de “Weea”, in 1882 t/m 1885 met de “Wicka” en in 1891 met de “Montrose”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

12 februari 1853, kof “Juffer Annette”, kapitein Albert Jans Hubert, scheepsjongen Jan Starke, 15 jaar uit Nieuwe Pekela.

09 maart 1855, kof “Alberdina Edzina”, kapitein Lammert Jans Naatje, lichtmatroos Jan Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela

19 februari 1857, kof “Margrietha”, kapitein Harmannus Jans Klasen, matroos Jan Roelfs Starke, 20 jaar uit Nieuwe Pekela,

29 januari 1875, kof “Fenna”, kapitein Jan R.Starke, 38 jaar uit Nieuwe Pekela.

26 februari 1877, galjoot “Stella Maris”, kapitein J.R.Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela.

03 januari 1880, galjoot “Wieska”, kapitein Jan Roelfs Starke, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.

07 mei 1883, galjoot “Wieka”, kapitein Jan Roelfs Starke, 46 jaar uit Bellingwolde.

06 februari 1891, bark “Montrose”, kapitein Jan Roelfs Starke, 54 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Op 11 okt. 1861 is door mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen een brief van Zijne Excellentie de Heer Minister van Marine, geleidende de volgende akte van overlijden.

Extract uit het dagboek, gehouden aan boord van het Nederlandse kofschip “De Trouw”, gevoerd door de koopvaardijschipper Nanne Hendriks Bosker, wonende te Nieuwe Pekela op een reis van Nervee naar Harlingen. Op zondag 11 aug. 1861 is op 57o55’NB & 10o24’OL tengevolge van ziekte aan boord overleden Hendrik Bosker, oud één jaar, zoon van Nanne Hindriks Bosker en Antje Karssiens Tamminga, echtelieden, wonende te Nieuwe Pekela.

Was getekend: N.H.Bosker, schipper, J.R.Starke, stuurman, B.M Sieben, matroos.

“Aktenummer: 1882-58, 08-07-1882

8 juli 1882: Reis van Rosana naar St.Petersburg waar wij op 16 april (1882) onze lading kregen en op 26 april met een oostelijke koelte op 36o47’NB & 13o13’OL waar de stuurman Berend Pieters Kamminga, van Oude Pekela, mij ’s middags onder het eten om medicijnen vroeg, waarbij te kennen gaf dat hij ziek was van de vrouwen en waar ik hem ’s middags om 5 uur met medicijnen opzoekende wilde, komt de roerman, die bij hem aan dek was, zeggende dat voor de kajuit de stuurman overboord gesprongen, hebbende alles nog in het werk gesteld hem weer te krijgen, maar hij zwom van het schip af en zagen dat hij in de diepte verdween.

Was getekend: J.R.Starke, kapitein, J.P.Noorman, matroos, R.Starke, lichtmatroos en Joseph Kiel, kok.”115.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Starke, Jan Roelfz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geert Harms Eefting werd geboren te Beerta op 16 januari 1854 als zoon van Harms Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis.

Hij trouwde op 14 maart 1894 te Finsterwolde, zonder beroep, met Getruida Immiena Martens, geboren op 02 november 1853 te Finsterwolde als dochter van Abel Martens en Wea Kiwiet. Zij overleed op 04 augustus 1901 te Middelburg, 47 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

De ledenlijsten van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl spreken van het effectieve lid van G.H.Eefting en dit zou dus kunnen gaan om Geert Harms of Geert Hindrik. De lidmaatschapsperiode was van 1884-1898.

We beschikken momenteel alleen over gegevens uit de monsterrollen uit Delfzijl.

Zolang er geen verdere gegevens over het gezagvoerderschap bekend zijn is niet te besluiten welke van deze twee kapiteins College-lid is geweest.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms

*    1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;

      Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?

*    1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;

*    1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;

*    1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;

*    1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;

 

De navolgende schepen zijn, conform de monsterrollen uit Delfzijl wel toe te schrijven aan Geert Harms Eefting

*    1876 t/m 1878 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1881 t/m 1890 van de bark “Fruiterer” ex Concordia, ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl. Het schip werd getuigd als een 3/mschooner;

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.

In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat

Monsterrol 1875-56, 07 april 1875, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts stuurman Geert Hoveling, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1876-212, 04 december 1876, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1882-32, 13 maart 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 28 jaar uit Winschoten. Voorts 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam en een scheepsjongen;

Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos  en een dekjongen;

Monsterrol 1883-70, 10 juli 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-103, 20 september 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1884-144, 07 april 1884, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 30 jaar uit Winschoten. Voorts bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-15, 03 maart 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Jan Nieboer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-71, 24 juli 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Albert van Wijk, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-90, 15 september 1888, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 34 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 44 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, timmerman, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1889-79, 10 juli 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 35 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-122, 24 september 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 36 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-106, 18 deceember 1890, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten.  Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-36, 02 april 1892, bark “Montrose”, kapitein Geert Eefting, 38 jaar uit Winschoten. Voorts matroos en dekjongen;

Monsterrol 1892-43, 13 april 1892, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-56, 14 juli 1900, bark “Albion”, kapitein G.H.Eefting, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman M.Menkema, 50 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Samenvatting van de gegevens uit de monsterrollen

1    Geert Harms  wordt in de monsterrollen ook aangeduid als Geert en G.H. Op grond van leeftijd en schip is te deduceren dat het om Geert Harms gaat.

  1. Er zijn in totaal 17 monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  2. De rollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1900 met als leeftijd 22 t/m 46 jaar. De zeemanscarriëre van Geert Harms heeft dus minstens 24 jaar geduurd en zal ongetwijfeld vroeger hebben aangevangen dan 1875.
  3. Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven maar al spoedig werd dat Winschoten, waar een flinke serie zeelieden Eefing vandaan kwamen.
  4. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1875-1876                         kapitein op de galjoot “Wieka”                                                  22-23 jaar

      *    1881-1890                         kapitein op de schoener of bark “Fruiterer”                              27-37 jaar

      *    1892                                    kapitein op de bark “Montrose”                                                           38 jaar

      *    1892                                    kapitein op de schoener “Fruiterer”                                            geen leeftijd

      *    1900                                    kapitein op de bark “Albion”                                                      46 jaar

  1. Geert Harms was op betrekkelijk jonge leeftijd al gezagvoerder. Zijn zwager Geert Hindriks, die ouder was, voer enige tijd als zijn stuurman. Na een kleinere galjoot kreeg Geert Harms later het gezag op flinke driemasters.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1893114

Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.

  1. de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.

 

Provinciale Groninger Courant 11 juli 1900114-

Delfzijl, 7 juli. De bark NUMMER FÜNF, kapitein Eefting, alhier in lossing, is verdoopt in ALBION. Het schip is in 1867 gebouwd en 360 reg. ton groot.

 

Provinciale Groninger Courant 06 december 1900114

Londen, 4 december. Uit Amsterdam wordt bericht, dat de Nederlandse brik ALBION, kapitein G.H. Eefting, met cokes van West-Hartlepool naar Riga, gisteren wegens slecht weer te Nieuwe Diep is binnengelopen. De zaling is ontzet en het grootwant is losgewerkt.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Eefting, Geert Harms
Overige informatie: G.H. Eefting werd in 1893 weer gezagvoerder op de MONTROSE.

Familiegegevens en opleiding

Berend Harmannus werd geboren op 16 april 1853 te Delfzijl als zoon van de kleermaker Willem Berends Visser en de koopvrouw Bouchien Jannes Blokmeer.

Hij trouwde op 11 juli 1877 te Delfzijl met Pieterke Geltes, geboren op 14 januari 1854 te Brake (Duitsland) als dochter van Gerrit Geltes, zeeman, sluisknecht, en Heike Waalkens. Het echtpaar woonde vanaf de huwelijksdatum in Delfzijl. Het huwelijk werd gezegend met zes kinderen (3 zonen en 3 dochters), waarvan één kind aan boord op de Noordzee werd geboren. De rest werd te Delfzijl geboren. Op 22 juni 1899 verhuisde het gezin naar Groningen, Oostersingel Dwarsstraat 9. In het Bevolkingsregister staat dan als beroep “winkelier”. Op 22 juli 1907 vertrok het gezin naar Rotterdam bestaande uit vader, moeder, drie dochters en een zoon.

Ida Geltes, een zuster van Pieterke trouwde op 22 maart 1889 met Derk Brouwer, die uitvoerig aan het woord komt in Derk Brouwer "Mijn zeemansleven 1878-1900. Eenige herinneringen uit het leven van D.Brouwer welke hij zal trachten zoo goed mogelijk weer te geven" 048. Derk Brouwer en Berend Visser waren zwagers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Berend Harmannus Visser was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 8 in de periode 1890 t/m 1914.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1888 t/m 1891 van de brik “Advena”, gebouwd in 1867 te Sunderland, 288 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*   1892 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*   1893 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.G.Albers te Werkendam. Het schip was nu getuigd als 3-mastschoener. Het werd in 1893 te Gyon afgekeurd;

*   1896 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in het Stortemelk gestrand en wrak geraakt;

*   1896 t/m 1899 van de bark “Triton”, gebouwd in 1871 te Lussino, 558 ton o.m., varend voor W.Sissingh te Delfzijl. Het schip is in 1899 bij Søderarm gezonken. (zie voor nauwkeuriger opgave hierna bij de krantenberichten).

 

Monsterrollenuit het Gemeentearchief van Delfzijl.

Monsterrol 1868/24, 12 maart 1868, kof “Nooitgedacht”. kapitein Hans E.Ohlsen, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harkema, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter Berend Visser, 13 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1870-30, 21 maart 1870, kof “Johanna Catharina”, kapitein Berend van Veen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob J.Witkop, 24 jaar uit Uithuizermeeden, kok Berend Harmannus Visser, 15 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-43, 21 april 1870, kof “Cornelia”, kapitein Tjaard Jentsema, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Berend Harkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok Berend Visser, 16 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1871-15, 04 maart 1871, kof “Annette Cornelia”, kapitein Jan Bart Ohlsen, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Ohlsen, 30 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Berend Visser, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1871-58, 24 augustus 1871, kof “Annette Cornelia”, kapitein Hinderikus Leeuwe, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albertus Arkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Berend Visser, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1872-11, 29 februari 1872, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Augustinus de Jonge, 36 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen waaronder Berend Visser, 17 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1872-90, 06 augustus 1872, kof “Cornelia”, kapitein Tjeerd Jentsema, 43 jaar uit Appingedam. Voorts de kok Berend Visser, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-1, 07 januari 1873, kof “Jantina”, kapitein Roelf H.Hazewinkel, 36 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Anne A.Postema, 45 jaar uit Delfzijl, kok Berend H.Visser, 18 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1875-29, 17 maart 1875, schoener “Betje Pronk”, kapitein Johannes Pieters Vos, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas B.Ohlsen, 34 jaar uit Delfzijl, kok 2 matrozen waaronder Berend Visser, 20 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-114, 29 juni 1876, brik “Concordia”, kapitein Roelf H. de Groot, 38 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Steffen S.Molema, 38 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 3 matrozen waaronder Berend Visser, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-173, 06 september 1876, brik “Concordia”, kapitein Roelf H. de Groot, 38 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Steffen S.Molema, 38 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Berend Visser, 22 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-10, 23 februari 1877, kof “Elisabeth Jantina”, kapitein Pieter E.Oosting, 27 jaar uit Uithuizermeeden. Voorts stuurman Berend de Jonge, 39 jaar uit Farmsum, kok, matroos Berend Visser, 22 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-149, 30 augustus 1877, kof “Elisabeth Jantina”, kapitein Pieter Eisses Oosting, 27 jaar uit Uithuizermeeden. Voorts stuurman Berend de Jonge, 39 jaar uit Farmsum, kok, matroos Berend Visser, 23 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-10, 26 februari 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 25 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Berend Visser, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-6, 05 maart 1879, kof “Albertha Romelingh”, kapitein Jan Wiersma, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, 24 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1879-133, 29 september 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 26 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1880-76, 22 juni 1880, kof “Drie Gebroeders”, kapitein Jakob Lodewijks, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1880-139, 19 oktober 1880, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Ohlsen, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-8, 07 maart 1881, kof “Trekvogel”, kapitein Hindrik Freese, 07 maart 1881. Voorts stuurman Berend Visser, 27 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1881-133, 10 oktober 1881, schoener “Belle”, kapitein Willem E.Eefting, 48 jaar uit Winschoten. Voorts 3 matrozen waaronder Berend Visser, 27 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-22, 08 maart 1882, schoener “Weltevreden”, kapitein Cornelis van Wattum, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-101, 17 september 1883, schoener “Auburn”, kapitein Albert Stukje, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Bos, 31 jaar uit Farmsum, bootsman Berend Harmannus Visser, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen;

Monsterrol 1884-13, 01 maart 1884, schoener “Auburn”, kapitein Albert Stukje, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1885-38, 10 april 1885, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-87, 08 september 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-35, 17 april 1886, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, 31 jaar uit Delfzijl, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1886-53, 10 juli 1886, kof “Cornelia”, kapitein Freerk Teerling, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 53 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1886-92, 11 oktober 1886, schoener “Advena”, kapitein Jan Albers, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johan Heinrich Carl Schrader, 28 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen waaronder Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-10, 28 februari 1887, schoener “Advena”, kapitein Johann Heinrich Carl Schrader, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-74, 26 juli 1887, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Penning, 26 jaar uit Scheemda, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-88, 13 september 1887, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Philippus de Raadt, 30 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-13, 15 maart 1888, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Vissrer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menne Vellenga, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-65, 20 juli 1888, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menne Vellenga, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-86, 10 september 1888, schoener “Advena”, kapitein Berend Hamannus Visser, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-116, 19 december 1888, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Veldhuis, 43 jaar uit Harlingen, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-2, 14 januari 1889, schoener “Advena”met als enige op de rol kapitein Berend Harmannus Visser;

Monsterrol 1889-118, 24 september 1889, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Kruize, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en de kapiteinsvrouw Pieterke Geltes, 34 jaar en zijn 4-jarige dochtertje Bouwina;

Monsterrol 1890-72, 12 juli 1890, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Per Rudolph Olsson, 37 jaar uit Falkenberg, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-91, 02 september 1890, schoener “Advena”, kapitein Berend Harmannus Visser, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Per Rudolf Olssen, 38 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1891-8, 12 februari 1891, schoener “Advena”, kapitein Berend Visser, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Bakker, 45 jaar uit Harlingen, kok, 2 matrozen, matroos/zeilmaker, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-105, 07 november 1891, schoener “Gerhardine Wilhelmine”, kapitein Berend Visser, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Geert Hoberg, 42 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1892-84, 09 september 1892, schoener “Gerhardine Wilhelmine”, kapitein Berend Visser, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Cornelis Admiraal, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk Brouwer, 27 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-97, 31 december 1892, schoener “Gerritdina Willemina”, kapitein Berend Visser, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Husemann, 45 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1893-74, 21 augustus 1893, schoener “Montrose”, kapitein Berend Visser, 40 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1894-15, 07 maart 1894, schoener “Montrose”, kapitein Berend Visser, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Sietse van Heukelem, 21 jaar uit Oosterwijtwerd, kok, 3 matrozen 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-75, 30 juli 1894, schoener “Gerhardine Wilhelmine”, kapitein Berend Visser, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder rangaanduiding;

Monsterrol 1894-76, 30 juli 1894, schoener “Gerhardina Wilhelmine”, kapitein Berend Visser, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid

Monsterrol 1894-92, dd 14 september 1894, schoener “Montrose”, kapitein Berend Visser, 40 jaar uit Farmsum,. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-21, 26 maart 1895, schoener “Montrose”, kapitein Berend H.Visser, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-6, 03 februari 1896, schoener “Montrose”, kapitein Berend Visser, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1896-59a, 02 mei 1896, bark “Triton”, kapitein Berend Harmannus Visser, 43 jaar uit Delfzijl.. Voorts een kok en een timmerman;

Monsterrol 1897-19, 18 maart 1897, bark “Triton”, kapitein Berend Harmannus Visser, 42 (?) jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrikus Riepma, 31 jaar uit Uithuizermeeden, kok, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen, scheepsjongen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-68, 24 juli 1897, bark “Triton”, kapiteinBerend Harmannus Visser, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1898-36, 26 maart 1898, bark “Triton”, kapitein B.H.Visser, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Nils Persson, 30 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Eppo Cornelis Reit, 20 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-80, 12 september 1898, bark “Triton”, kapitein B.H.Visser, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1899-20,11 maart 1899, bark “Triton”, kaptitein B.H.Visser, geen leeftijd vermeld, uit Delfzijl. Voorts een bemanninglid zonder rangaanduiding;

Monsterrol 1899-75, 11 augustus 1899, bark “Triton”, kapitein Berend Harmannus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder verdere rangaanduiding;

Monsterrol 1904-12c, 14 maart 1904, bark “Triton”, kapitein B.H.Visser, geen leeftijd vermeld, uit Delfzijl. Geen verdere bemanningsleden vermeld op de monsterrol.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Berend Harmannus is in de monsterrollen ook vermeld als Berend, Berend H. en met de initialen B.H.
  2. Er zijn 58 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum met de naam van Berend Harmannus. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1868 t/m 1904 met als leeftijden 13 t/m 49 jaar. De zeemanscarriére van Berend Harmannus heeft dus minstens 36 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum/Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       * 1868                kajuitwachter op de kof “Nooitgedacht”, kapt. Hans E.Ohlsen                                   13 jaar

       * 1870                kok op de kof “Johanna Catharina”, kapt.Berend van Veen                                        15 jaar

       * 1870                kok op de kof “Cornelia”, kapt. Tjaard Jentsema                                                          16 jaar

       * 1871                lichtmatroos op de kof “Annette Cornelia”, kapt. Jan B.Ohlsen                                 17 jaar

       * 1872                lichtmatroos op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. Geert G.Albers                         17 jaar

       * 1872                kok op dee kof “Cornelia”, kapt. Tjeerd Jentsema                                                         18 jaar

       * 1873                kof op de kof “Jantina”, kapt. Roelf H.Hazewinkel                                                      18 jaar

       * 1875                matroos op de schoener “Betje Pronk”, kapt. Johannes P.Vos                                     20 jaar

       * 1876                matroos op de brik “Concordia”, kapt. Roelf H. de Groot                                            22 jaar

       * 1877                matroos op de kof “Elisabeth Jantina”, kapt. Pieter E.Oosting                                     23 jaar

       * 1878                stuurman op de schoener “Felicitas”, kapt. Roelf Oosting                                           23 jaar

       * 1879                stuurman op de kof “Albertha Romelingh”, kapt. Jan Wiersma                                 24 jaar

       * 1879                stuurman op de schoener “Felicitas”, kapt. Roelof Oosting                                         26 jaar

       * 1880                stuurman op de kof “Drie Gebroeders”, kapt. Jakob Lodewijk                                   26 jaar

       * 1880                stuurman op de schoener “Elsien Hagenus”, kapt. Jan Ohlsen                                    27 jaar

       * 1881                stuurman op de kof “Trekvogel”, kapt. Hindrik Freese                                                 27 jaar

       * 1881                stuurman op de schoener “Belle”, kapt. Willem E.Eefting                                           27 jaar

       * 1882                stuurman op de schoener “Weltevreden”, kapt. Cornelis van Wattum                      27 jaar

       * 1883-1884     bootsman op de schoener “Auburn”, kapt. Albert Stukje                                             29 jaar

       * 1885                stuurman op de schoener “Anna”, kapt. Bontko Gosselaar                                          31 jaar

       * 1885                stuurman op de galjoot “Eppina”, kapt. Hemmo Leeuw                                                     31 jaar

       * 1886                stuurman op de schoener Anna:, kapt. Bontko Gosselaar                                            31 jaar

       * 1886                stuurman op de kof “Cornelia”, kapt. Freerk Teerling                                                   32 jaar

       * 1886-1887     stuurman op de schoener “Advena”, kapt. Jan Albers                                                   32 jaar

       * 1887-1891     kapitein op de schoener “Advena”                                                                                  33-37 jaar

       * 1891-1892     kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina”                                                          39-40 jaar

       * 1893-1894     kapitein op de schoener “Montrose”                                                                               40 jaar

       * 1894                kapitein op de schoener “Gerredina Wilhelmina”                                                          40 jaar

       * 1894-1896     kapitein op de schoener “Montrose”                                                                               40-42 jaar

       * 1896-1899     kapitein op de bark “Triton”                                                                                            43-46 jaar

       * -1904              kapitein op de bark “Triton”                                                                                             49 jaar

 

Overige bijzonderheden

Kapitein B.H.Visser was in 1892/1893 gezagvoerder van de bark "Gerredina Wilhelmina" (ex-Henricus Gerardus), gebouwd in 1853 op de scheepswerf "De Witte Olyphant" te Amsterdam door J.Meyes, groot 202 last, 377 ton n.m., varend voor H.G.Albers te Werkendam. Het schip werd in 1893 te Gijon in Noord-Spanje afgekeurd.

     Derk Brouwer monsterde op 09 september 1892 te Delfzijl als 2e stuurman aan voor een reis naar Engeland. In zijn "Herinneringen" maakt hij kort melding van deze reis. Het schip vervoerde een lading stro naar Schotland, daarvandaan steenkool naar Zweden en van Noorwegen een lading hout naar Antwerpen. Brouwer monsterde aldaar af omdat hij het schip in een te slechte staat vond, maar ook omdat de kapitein zijn zwager was en "met familie op een schip valt niet mee". De kapitein was gehuwd met vermoedelijk Derks zuster Geesjien, maar er is tot nu toe geen huwelijksacte gevonden. (de juiste huwelijksgegevens staan hierboven).De inschatting van de slechte staat was correct want op de volgende reis is het schip onder kapitein Visser in de Golf van Biskaje zo zwaar beschadigd dat het in Gijon is afgekeurd. De bemanning werd gered048.

 

In het tijdschrift “Het zeilend schoolschip” verschenen in de periode 1947-1962 een aantal artikelen van de oud-gezagvoerder Pieter van Os, zich noemende “Pietos”, die zijn herinneringen aan zijn zeilvaartperiode beschreef. In nr.16 van december 1947 schreef hij over “Mijn opleiding”. Zij eerste practische ervaringen deed hij op aan boord van de bark “Triton” onder kapitein Berend Visser met als reder de heer Sissing te Delfzijl.

“De aanmonstering geschiedde in het Raadhuis op het Dijkje te den Helder 15-8-1896. … Wij monsterden voor een reis naar de Oostzee en terug op een Nederlandse haven; het schip werd gevoerd door kapitein Berend Visser. …Onze kapitein was een van de beste zeelieden van Delfzijl , gaf uitstekend en ruim voldoende voedsel, hetwelk door de roodharige kok zeer smakelijk in het kleine, aan het dek vastgesjorde houten kombuisje, op een ijzeren fornuis werd bereid. … De 19e Augustus 1896 werd onder loodsaanwijzing het schip verhaald … van de binnenhaven naar de koopvaardij-sluis. … “Diverse scheepshandelingen zijn vermeld zowel op het gebied van da nautiek als over het laden en lossen. “Te Nerva werd aan boord van de driemastschoener “Ida” kapitein Hazewinkel, ook van Delfzijl, petroleum van de “Triton” omgeruild voor jenever van de “Ida”.

Het relaas beschrijft het uitvaren uit Nieuwediep van de “Triton” en alle handelingen die daar bij te pas komen. Aan boord was ook Willem Visser, de oudste zoon van de Ouwe. Deze “is later, niet bij zijn vader aan boord, doch op een ander schip, van de boegspriet afgeslagen en vedronken op 22 jarige leeftijd.”

In nr. 17 April 1948 vervolgde hij zijn relaas over zijn opleidingsperiode met het verslag van de reis van de “Triton”.

”… 30 Augustus 1896, arriveerden wij te Nerva, een afscheephaven van hout in de Finse Golf. … Na het enige dagen in de Noordzee benoorden Borkum en Schiermonnikoog onder klein zeil te hebben gaande gehouden, wegens storm, kwam de “Triton” op 17 October 1896 te Delfzijl.”

 

De “Triton “ was een houten bark , gebouwd in 1871 op de werf G.S.Cattarinich te Lussino, thans de Kroatosche plaats Losinj. De eigenaars waren:

1871-1891 G.S.Cattarinich, Lussino. Thuishaven: Lussino, toen Oostenrijk. Op 18 december 1891 wordt het schip te Marsiglia (Marseille) verkocht aan K/E Casimiro Petranich.

1891-1896 K/E Casimiro Petranich. Thuishaven: Cherso, Oostenrijk. Op 01 mei 1896 ligt het schip te Cuxhaven. Aldaar verkoopt de eigenaar het schip ten overstaan van notaris F.E.Fehring te Ritzebüttel voor RM 4.300,- aan W.Sissing te Delfzijl. Deze laat zich boij de verkoop vertegenwoordigen door zijn zoon Albertus. Verkoopakte te Appingedam deel 5 nr.661.

1896-1899 Willem Sissing, Delfzijl. Thuishaven: Delfzijl. Kapitein Berend Harmannus Visser te Delfzijl. Het schip zinkt op 09 april 1899 op een reis van Londen naar Raumo met een lading teer en ham nabij Söderham.092

 

Op 02 mei 1896 werd monsterrol 59a voor de “Triton” opgemaakt waarop vermeld Berend Harmannus Visser, kapitein, 43 jaar, Gervinus Jorna, timmerman, 51 jaar en Joseph Bussing, kok, 22 jaar.

 

Provinciale Groninger Courant 30 juni 1892114

Groningen, 28 juni. Het schoenerschip ADVENA, toebehorende aan de heer A.E. Doewes alhier en liggende te Santos is uit de hand verkocht.

 

NRC 26 augustus 1892114

Advertentie. Maandag 29 augustus 1892, des avonds ten 7 uur, zal, in het hotel De Beurs te Delfzijl, ten verzoeke van de erven van de heer G.G. Albers, in leven scheepsreder te Farmsum, publiek worden verkocht het onder Nederlandse vlag varende en in de Nederlanden te huis behorende 3-mast kopervast en gekoperd schoenerschip GERREDINA WILHELMINA, groot 379 register tonnen, gebouwd te Amsterdam in 1853, klasse A I rood 16 augustus 1889 Eng. Lloyd’s voor 5 jaar, liggende in de haven te Delfzijl, bevaren door kapt. B.H. Visser. Voorts een chronometer.

J.C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 02 seeptember 1892114

Delfzijl 30 aug.Het driemast schoenerschip GERREDINA WILHELMINA, groot 379 registerton, heden alhier in veiling aangeboden, is verkocht voor NLG 5.750 aan de heren H. en F. Albers. (opm: het vaartuig zal in 1893 te Gijon worden afgekeurd, zie PGC 270493).

 

NRC 21 februari 1892114

Nieuwe Pekela, 17 februari. Heden is hier in veiling aangeboden het in 1861 nieuw gebouwd kopervast Nederlandse barkschip MONTROSE, groot 345 registerton, thans liggende in het dok te Leer. Geboden NLG 5.200, niet gegund.

 

Provinciale Groninger Courant 06 maart 1893114

Londen, 3 maart. Het Nederlandse schip GERREDINA WILHELMINA, kapt. Visser, van Newport naar Laguayra, is zwaar lek en onder voortdurend pompen te Gijon binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 09 maart 1893 114

Londen, 7 maart. Volgens telegram uit Gijon kan de lekkage van het schip GERREDINA WILHELMINA, kapt. B.H. Visser, niet gestopt worden alvorens ca. 200 ton der lading is gelost. Er is aanbevolen het schip naar Santander te slepen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 maart 1893114

Gijon, 3 maart. De schoener GERREDINA WILHELMINA, kapt. B.H. Visser, van Newport naar Laguayra, liep de 1e maart te Lastres binnen, een kleine vissershaven, waar volk van land aan boord kwam om te helpen bij het pompen, dewijl het schip zeer lek geworden was. Volgens telegram, bij de Salvage Association uit Gijon ontvangen, ligt het schip zeer gevaarlijk en maakt het 8 duim water per uur. De pompen zijn niet in staat het binnendringende water meester te blijven. Minstens 200 ton van de lading moet gelost worden, voor dat men bij het lek kan komen. Het zou beter zijn het schip naar Santander te laten slepen, waarvoor 2000 franc gevorderd wordt. (opm: zie PGC 060393, 090393, 300393 en 270493)

 

Provinciale Groninger Courant 29 maart 1893114

Londen, 25 maart. Het schip GERREDINA WILHELMINA, kapitein B.H. Visser, van Newport naar La Guaira, te Lestro lek binnengelopen, is later naar Gijon gesleept, waar een deel der lading gelost zal worden.

 

Provinciale Groninger Courant 27 april 1893114

Amsterdam, 25 april Het schip GERREDINA WILHELMINA, kapt. Visser, van Newport naar Laguayra, zwaar lek te Gijon binnengekomen, is verkocht (opm: zie o.a. PGC 100393).

 

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1893114

Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.

  1. de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.

 

Provinciale Groninger Courant 12 april 1893114

Winschoten, 8 april. Het Nederlandse schip MONTROSE, groot 345 ton, gebouwd in 1861, in veiling op NLG 3525 gebracht, is opgehouden.

 

NRC 18 februari 1896114

Terschelling, 17 februari. De driemastschoener MONTROSE is hier van Delfzijl aangekomen om de geborgen lading van het hier gestrande schip FENSALE in te nemen.

 

Dagblad Scheepvaart 13 maart 1896114

Delfzijl, 13 maart. Het Nederlandse schip MONTROSE (opm: bark, rederij F.L. Drenth, Oude Pekela), kapt. B.H. Visser, hedenmorgen met hout ex FINSALE (opm: FENSALE, zie ook NRC 180296) van Terschelling naar Plymouth vertrokken, is blijkens bericht van daar in het Stortemelk gestrand en wrak. De tuigage is overboord. Het volk is door de loodskotter gered

 

Dagblad Sscheepvaart 14 maart 1896114

Vlieland, 14 maart. Het volk van de MONTROSE is op Terschelling geland. Schuitjes zijn bezig om de lading te bergen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 maart 1896 114

Terschelling, 13 maart. Het Nederlandse schip MONTROSE, kapt. B.H. Visser, heden van hier met hout uit de FINSALE naar Plymouth vertrokken, is op de buitentonsrug van het Stortemelk gestrand en volgens rapport totaal verbrijzeld. De masten zijn overboord, het volk is gered. (opm: zie DS 130396)

 

Dagblad Sscheepvaart 16 maart 1896114

Terschelling, 13 maart. Van de wrak geworden bark MONTROSE is een klein gedeelte der lading, in zee drijvende, door vissers opgepikt en bij de strandvonder aangebracht.

Er is niets meer van het wrak over dan een gedeelte van het dek, met de hut en een stompje van één der masten.

 

Dagblad Scheepvaart 16 maart 1896114

Vlieland, 16 maart. Het gestrande Nederlandse schip MONTROSE is losgeraakt en drijft gevaarlijk voor de scheepvaart in het zeegat van Vlieland. De berging is gestaakt.

Uit het schip zijn geborgen en bij de strandvonder hier opgeslagen 427 delen, 121 battings, 1271 schroten, 2 ankers, 2 stukken tros, 74 kilo koper en veel wrakhout.

 

Provinciale Groninger Courant 17 maart 1896114

Vlie, 16 maart. De bemanning van het gestrande schip MONTROSE werd door de loodsafhaler gered en op Terschelling geland. De stoomblazer GENERAAL BOOTH zal trachten het wrak vlot en hierheen te slepen. Volgens een later bericht is van de wrak geworden bark MONTROSE een klein gedeelte der lading in zee drijvende en door vissers opgepikt bij de strandvonder aangebracht. Er is nu niets meer van het wrak over, dan een gedeelte van het dek, met de hut en een stompje van een der masten.

Later bericht: Het schip MONTROSE is losgeraakt en drijft gevaarlijk voor de scheepvaart in de richting van het zeegat van Vlieland. De berging is gestaakt.

 

NRC 17maart 1896114

Men meldt ons uit Vlieland: Het wrak van de MONTROSE is zuidwest van de zwarte uiterton in het Stortemelk vastgeraakt. De masten, ra’s en bomen steken boven water; het zit zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

 

NRC 24 april 1896114

Vlieland, 23 april. Het wrak van de Nederlandse bark MONTROSE in het Stortemelk is opgeruimd.

 

Provinciale Groninger Courant 06 mei 1896114

(Geen plaats of datum) Het te Cuxhaven liggende Oostenrijkse barkschip TRITON is niet verkocht aan de heer Kuiper (opm: zie PGC 020596), maar aan de heer W. Sissingh te Delfzijl. Het schip zal gevoerd worden door kapt. B. Visser, vroeger gezagvoerder van de driemast schoener MONTROSE, welk schip maart j.l. in het zeegat van Terschelling verongelukt is.

 

NRC 29 mei 1896114

Cuxhaven, 27 mei. Het Nederlandse barkschip TRITON, kapitein Visser, is na volbrachte reparatie naar zee gesleept. Het is bestemd naar Örnsköldsvik.

 

NRC 03 augustus 1898114

Delfzijl, 1 augustus. De als bijlegger hier aangekomen Nederlandse bark TRITON, kapt. Visser, heeft van vrijdag- op zaterdagnacht zwaar stormweer doorstaan, ten gevolge waarvan enige zeilen verloren gingen en het schip lek werd, en wel zo erg, dat het water, niettegenstaand voortdurend pompen, bestendig toenam. Intussen wordt thans het vaartuig, nu het hier in stil water ligt, gemakkelijk lens gehouden, zodat het ook wel per sleepboot naar de bestemming Leith gesleept kan worden.

 

NRC 09 augustus 1898114

Delfzijl, 6 augustus. De bark TRITON, kapt. Visser, de 1e dezer alhier lek en met slagzijde ter rede aangekomen op de reis naar Leith, zal dinsdag naar de bestemming worden gesleept door een sleepboot van de firma L. Smit & Co, welke maandag hier wordt verwacht.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Visser, Berend Harmannus
Overige informatie: *Delfzijl, 16 april 1853

Monsterrollen

Opgemaakt Nieuwe Pekela
Datum: 1891-02-06
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MONTROSE
Schipper: Starke, Jan Roelfs
Scheepstype: bark
Grootte: 365

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

 

1886
 
11 December 1886 - Thanet Advertiser - Ramsgate, Kent, England
The London barque MONTROSE, (361 tons register) bound from that port to St. Vincent, West Indies, with general cargo, was assisted in by Deal boatmen. The master reported having slipped an anchor and sixty fathoms of chain to avoid collision with another vessel in the Downs. 

1889

03 May 1889 - Portsmouth Evening News - Portsmouth, Hampshire, England
Shipping. The barque MONTROSE (Cooper, master), from Manceniila, bound to Rotterdam with a cargo of logwood, running in for shelter on Monday took the grou
nd on the Horse Bank. Assistance was obtained, and the vessel was subsequently floated.

03 May 1889 - Montrose, Arbroath and Brechin review; and Forfar and Kincardineshire advertiser
SHIPPING CASUALTIES. The barque MONTROSE, of London, arrived at Cowes from Monte Christi, after grounding on the Horse Sands. Part of her cargo jettionned.

1890

RC 250490
Rotterdam, 23 april. Het Engelse barkschip MONTROSE, groot 365 ton, gebouwd in 1861, thans liggende te Hamburg, is uit de hand verkocht aan de heer F.L. Drenth te Oude Pekela en zal worden bevaren door kapt. G.H. Eeftingls kapitein. (opm: op 12 mei 1890 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de MONTROSE, aangevraagd door F.L. Drenth, Oude Pekela, voor G.H. Eefting als kapitein. 

NRC 080890
Vlissingen, 6 augustus. De Nederlandse bark MONTROSE, kapt. Eefting, is bevracht van Middelburg naar Dantzig met dakpannen à 10 mark per duizend.

1891

PGC 291291
Leer, 22 december. De Nederlandse bark MONTROSE, kapt. J.R. Starke, met hout van Gothenburg naar Papenburg bestemd, is gisteren wegens ijs hier binnengelopen. Het had de deklast verloren en nog enige andere schade geleden.

1892

NRC 210292
Nieuwe Pekela, 17 februari. Heden is hier in veiling aangeboden het in 1861 nieuw gebouwd kopervast Nederlandse barkschip MONTROSE, groot 345 registerton, thans liggende in het dok te Leer. Geboden NLG 5.200, niet gegund.

1893

PGC 270393
Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE
, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.
M. de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.

PGC 120493
Winschoten, 8 april. Het Nederlandse schip MONTROSE, groot 345 ton, gebouwd in 1861, in veiling op NLG 3525 gebracht, is opgehouden.

1896

NRC 180296
Terschelling, 17 februari. De driemastschoener MONTROSE is hier van Delfzijl aangekomen om de geborgen lading van het hier gestrande schip FENSALE in te nemen.

DS 130396
Delfzijl, 13 maart. Het Nederlandse schip MONTROSE (opm: bark, rederij F.L. Drenth, Oude Pekela), kapt. B.H. Visser, hedenmorgen met hout ex FINSALE (opm: FENSALE, zie ook NRC 180296) van Terschelling naar Plymouth vertrokken, is blijkens bericht van daar in het Stortemelk gestrand en wrak. De tuigage is overboord. Het volk is door de loodskotter gered

DS 140396
Vlieland, 14 maart. Het volk van de MONTROSE is op Terschelling geland. Schuitjes zijn bezig om de lading te bergen.

PGC 160396
Terschelling, 13 maart. Het Nederlandse schip MONTROSE, kapt. B.H. Visser, heden van hier met hout uit de FINSALE naar Plymouth vertrokken, is op de buitentonsrug van het Stortemelk gestrand en volgens rapport totaal verbrijzeld. De masten zijn overboord, het volk is gered. (opm: zie DS 130396)

DS 160396
Terschelling, 13 maart. Van de wrak geworden bark MONTROSE
is een klein gedeelte der lading, in zee drijvende, door vissers opgepikt en bij de strandvonder aangebracht.
Er is niets meer van het wrak over dan een gedeelte van het dek, met de hut en een stompje van één der masten.

DS 160396
Vlieland, 16 maart. Het gestrande Nederlandse schip MONTROSE
is losgeraakt en drijft gevaarlijk voor de scheepvaart in het zeegat van Vlieland. De berging is gestaakt.
Uit het schip zijn geborgen en bij de strandvonder hier opgeslagen 427 delen, 121 battings, 1271 schroten, 2 ankers, 2 stukken tros, 74 kilo koper en veel wrakhout.

PGC 170396
Vlie, 16 maart. De bemanning van het gestrande schip MONTROSE werd door de loodsafhaler gered en op Terschelling geland. De stoomblazer GENERAAL BOOTH zal trachten het wrak vlot en hierheen te slepen. Volgens een later bericht is van de wrak geworden bark MONTROSE
een klein gedeelte der lading in zee drijvende en door vissers opgepikt bij de strandvonder aangebracht. Er is nu niets meer van het wrak over, dan een gedeelte van het dek, met de hut en een stompje van een der masten.
Later bericht: Het schip MONTROSE is losgeraakt en drijft gevaarlijk voor de scheepvaart in de richting van het zeegat van Vlieland. De berging is gestaakt. (opm: zie NRC 170396)

NRC 170396
Men meldt ons uit Vlieland: Het wrak van de MONTROSEis zuidwest van de zwarte uiterton in het Stortemelk vastgeraakt. De masten, ra’s en bomen steken boven water; het zit zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

NRC 240496
Vlieland, 23 april. Het wrak van de Nederlandse bark MONTROSE in het Stortemelk (opm: zie PGC 160396) is opgeruimd.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: National Archives, Kew (GB)
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen
Register Hydrografische Dienst.
Engelse kranten.
AH = Algemeen Handelsblad
DS = Dagblad Scheepvaart
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant