Inloggen
MAUD CASSEL - ID 4156


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-02-17 / 1906-02-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Turret deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 247
Launch Date: 1896-12-26
Delivery Date: 1897-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 26, 42 & 68-42
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3917.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2492.00 Net tonnage
Deadweight: 6200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 369.40 Feet (British) Registered
Beam: 47.60 Feet (British) Registered
Depth: 24.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-02-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: MAUD CASSEL
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Müller & Co., W.H..
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
1897-02-17; bewijs agreement moet nog ingezonden worden90-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-02-17 MAUD CASSEL
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1900-08-31: Stranded
Rotterdam, 1 september 1900. Volgens telegram van Lloyd’s uit Nyköping is het stoomschip MAUD CASSEL, van Oxelösund naar hier, gisteren bij Häfringe (opm: Hävringe, de scherenkust voor Oxelösund; psn 58º36’ NB 17º19’ OL) aan de grond geraakt.
1905-08-04: Damaged
Delfzijl, 6 augustus 1905. Kapt. Rutenfeld van het Zweedse s.s. SWANBRIDGE, van Nederkalix naar Londen, heeft het Ned. s.s. MAUD CASSEL, op reis van Rotterdam naar Oxelösund, vrijdagmorgen (opm: 4 augustus) benoorden Horns Rev met verlies van schroef opgepikt en heden alhier binnengebracht.
1906-02-23: Stranded
Rotterdam, 23 februari 1906. Volgens alhier ontvangen telegram is het Ned. s.s. MAUD CASSEL, buiten Hafringe, dicht bij Oxelosund gestrand op een rots en zit gevaarlijk Een bergings- stoomboot is erbij om assistentie te verlenen. De bemanning van het stoomschip is te Oxelösund aangekomen.
1907-09-16: Final Fate: Wrecked

Norrköping, 16 september 1907. Uit het op 20 februari van het vorige jaar nabij Asköhaven gestrande Nederlandse stoomschip MAUD CASSEL, dat voor GBP 1000 aan de Stockholms Transport og Bogserings A/B verkocht werd, zijn door de bergingsboot GRIPEN de verschillende machinedelen geborgen. De romp wordt door springmiddelen uit elkaar geslagen om de verdere berging te vergemakkelijken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Jong was met vlagnummer R44 in de periode 1879 t/m 1882 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het vlaggelidmaatschap bedankte058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslagen 1880 staat hij vermeld als gezagvoerder van het stoomschip “Drenthe”, 2333 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1881 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton o.m., 300 pk, varend voor de Rotterdamse Lloyd, Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Teutonia”, gebouwd in 1892 te Stockton, 1600 ton n.m., varend voor Wm.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Maud Cassel”, gebouwd in 1897 te Sunderland, 3924 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Skandia”, gebouwd in 1899 te Sunderland, 4336 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.de Jong vervoerde vanuit Rotterdam met de “Drenthe” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 24 januari 1880. Aankomst op 12 maart 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 15 december 1880. Aankomst 10 februari 1881 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.

*    Vertrek 11 juni 1881. Aankomst 27 juli 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 26 november 1881. Aankomst 14 januari 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Jong, J. de

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Een mooie foto van de MAUD CASSEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MAUD CASSEL
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MAUD CASSEL
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: MAUD CASSEL
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Stranding
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten