Inloggen
MAUD CASSEL - ID 4156

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Turret deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 247
Launch Date: 1897-00-00
Delivery Date: 1897-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 26, 42 & 68-42
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3917.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2492.00 Net tonnage
Deadweight: 6200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 369.40 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 47.60 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 24.30 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-00-00 MAUD CASSEL
Manager: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1906-02-22: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'Maud Cassel' (1897) van Wm.H. Müller uit Rotterdam, op weg van Rotterdam naar Oxelösund, strandt tijdens zwaar weer op het Arkoböder Rif bij Häpinge. Op 12 maart breekt het schip doormidden en gaat vervolgens verloren. De bemanning kan worden gered.

Op 17 februari 1906 vertrok de MAUD CASSEL in ballast van Rotterdam met bestemming naar Oxelösund. Aan boord was een bemanning van 30 personen. Op 22 februari 1906 stootte het schip op 20.20 uur bij zeer slecht zicht, dikke lucht met sneeuwbuien en lichte koelte, op de rotsen van het rif Arköbadan (tussen Arkösund en Häfringe, ten noorden van Oland voor de Zweedse kust) en bleef onder het ketelruim geboeid zitten. Het schip begon hevig te stoten en werd zwaar lek. Om 05.30 uur in de vroege morgen van 23 februari 1906 doofde het water de vuren en werd de situatie aan boord onhoudbaar. Om 6.00 uur die morgen gingen enige bemanningensleden naar de kust om assistentie te halen en om 09.30 uur arriveerden een stoomloodsboot en een sleepboot, en de overige opvarenden besloten het schip te verlaten. Bergingspogingen, later ondernomen, mislukten en de MAUD CASSEL moest worden geabandonneerd het wrak brak op 12 maart 1906 in tweeën en zonk in diep water en was verloren. Alle opvarenden waren veilig aan land gekomen.


Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Een mooie foto van de MAUD CASSEL
Gemaakt door: Unknown