Inloggen
LUTGERDINA - ID 3815


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-06-07 / 1918-12-03 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Denemarken

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5583 ROTT 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed. Ynte de Jong, Ruischerbrug, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 74.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 55.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.05 Meters Depth, moulded
Draught: 1.78 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-06-00 LUTGERDINA
Manager: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRL

Date/Name Ship 1918-12-03 ESTHER
Manager: A/S Nakskov Skibvaerft, Nakskov, Denmark
Eigenaar: A/S Nakskov Skibvaerft, Nakskov, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nakskov / Denmark
Callsign: NWGQ
Additional info: Capt. N. Nielsen.

Date/Name Ship 1925-10-30 ESTHER
Manager: Skibsfører Andreas Madsen, Sønderhav, Denmark
Eigenaar: Skibsfører Andreas Madsen, Sønderhav, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Sønderhav / Denmark
Callsign: NWGQ

Ship Events Data

1907-06-07: Additional info
Dagregister deel 15, nummer 983. Zeven Juni 1900 zeven. Ik ondergeteekende Rein Landstra, schipper wonende te Groningen, verklaar de eenige eigenaar te zijn van het overdekte staalijzeren tjalkschip genaamd “Lutgerdina”, groot ongeveer honderd vijftig ton en welk schip in het jaar 1907 is gebouwd op de werf van den heer Herman de Jong te Groningen en alzo in de Nederlanden thuis behoorende, doch nimmer ten eenig kantore van hypotheken en scheepsbewijzen te boek gesteld noch in of overgeschreven. Ik verzoek mitsdien dat gemeld schip ten mijnen name worden teboek gesteld ten kantore van hypotheken en scheepsbewijzen te Rotterdam. Groningen, 3 Juni 1907. Get. R. Landstra. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Nevenstaand schip “Lutgerdina” is op den 11 Juni 1907 gebrand met 5583 ROTT 1907 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.)
1907-06-24: Op 24-06-1907 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G1013N. Scheepstype: tjalkschip. Materiaal: ijzer. Werf: IJ. de Jong, plaats werf: Ruischerbrug. Bouwjaar: 1907. Lengte: 23 m 46 cm, breedte: 4 m 99 cm, waterverplaatsing: 132,133 ton. Eigenaar: Rein Landstra, domicilie: Groningen.
1911-04-10: Damaged
NNO 140411
Delfzijl, 14 april. Met verlies van zeilen, gebroken zwaard en andere schade kwam gisteren uit zee terug de Groninger zeetjalk LUTGERDINA, kapt. R. Landstra. De schade wordt hier gerepareerd.
1912-08-16: Collision
NRC 17.08.1912: Londen, 16 augustus. Volgens telegram uit Malmo is de Nederlandse tjalk LUDGERDINA, van Carlshamn naar Hamburg bestemd, in aanvaring geweest met de Russische schoener “Pauline”. De LUDGERDINA is met verlies van roer en enige zeilen te IJstad binnengelopen om te repareren waarop het de reis zal voortzetten.
1928-00-00: Verkocht
Op 08-06-1928, na dwangverkoop, wordt Firma Aabenraa Motorfabrik Heinrich Callesen & Co., Aabenraa de eigenaar.
In 1928 uit het Deense register wegens verkoop naar buitenland.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Ester' 1907 (ex 'Ludgerdina')
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1907

DCOU 270707
Delfzijl, 26 juli. Binnengekomen LUTGERDINA, Landstra van Hemmoor.
NNO 101207
Delfzijl, 8 december. Aangekomen LUTGERDINA, Landstra van Weener naar Groningen.

1908

NNO 210208
Delfzijl, 20 februari. Uitgezeild LUTGERDINA, Landstra naar Meppen.
NNO 171008
Delfzijl, 16 oktober. Binnengekomen LUTGERDINA, Landstra van Carolinensiel naar Haarlem.

1909

NNO 240209
Delfzijl, 23 februari. Aangekomen LUTGERDINA, Landstra van Emden naar Zutphen.
DCOU 151009
Delfzijl, 14 oktober. Binnengekomen LUTGERDINA, Landstra van Lübeck naar Munster.

1910

DCOU 300810
Delfzijl, 29 augustus. Aangekomen LUTGERDINA, Landstra van Wilhelmshaven.
NNO 281210
Delfzijl, 27 december. Binnengekomen LUTGERDINA, Landstra van Herne naar Leeuwarden.

1911

NNO 030211
Delfzijl, 3 februari. Uitgezeild LUTGERDINA, Landstra naar Bremerhaven.
NNO 140411
Delfzijl, 14 april. Met verlies van zeilen, gebroken zwaard en andere schade kwam gisteren uit zee terug de Groninger zeetjalk LUTGERDINA, kapt. R. Landstra. De schade wordt hier gerepareerd.
DAB 121211
Delfzijl, 11 december. Vertrokken LUTGERDINA, Landstra naar Munster.

1912

NNO 020312
Delfzijl, 2 maart. Uitgezeild LUTGERDINA, Landstra naar Bremen
NRC 170812 
Londen, 16 augustus. Volgens telegram uit Malmo is de Nederlandse tjalk LUDGERDINA, van Carlshamn naar Hamburg bestemd, in aanvaring geweest met de Russische schoener “PAULINE”. De LUDGERDINA is met verlies van roer en enige zeilen te IJstad binnengelopen om te repareren waarop het de reis zal voortzetten.
NRC 220812
IJstad, 19 augustus. De Nederlandse tjalk LUDGERDINA, die met de Russische schoener “PAULINE” in aanvaring is geweest, werd door een douaneboot uit Kaseberna en 2 motorvissersvaartuigen alhier binnengesleept. Alhier wordt de schade gerepareerd. Het roer was, zoals gemeld, verloren gegaan.

1913

SV 240413
Stralsund, 21 april. Binnengekomen LUTGERDINA, Landstra van Korsör.
DCOU 011013
Delfzijl, 30 september. Aangekomen LUTGERDINA, Landstra van Kopenhagen naar Dusseldorf.

1914

DMB 140414
Holtenau, 10 april. Gepasseerd LUTGERDINA, Landstra van Bremen naar Kjöge.
DMB 240714
Holtenau, 21 juli. Gepasseerd LUTGERDINA, Landstra van Aalborg naar Hamburg.

1915

NPGC 251115
Kopenhagen, 20 november. Binnengekomen LUDGERDINA, Landstra van Malmö. 

1916

AH 270316
Kopenhagen, 22 maart. Aangekomen LUDGERDINA, Landstra van Veile.

1918

Op 3 december 1918 wordt de LUTGERDINA in Denemarken verkocht. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten