Inloggen
LUTGERDINA - ID 3815


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5583 ROTT 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed. Ynte de Jong, Ruischerbrug, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 74.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 55.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.05 Meters Depth, moulded
Draught: 1.78 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-06-00 LUTGERDINA
Manager: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRL

Date/Name Ship 1918-12-03 ESTHER
Manager: A/S Nakskov Skibvaerft, Nakskov, Denmark
Eigenaar: A/S Nakskov Skibvaerft, Nakskov, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nakskov / Denmark
Callsign: NWGQ
Additional info: Capt. N. Nielsen.

Date/Name Ship 1925-10-30 ESTHER
Manager: Skibsfører Andreas Madsen, Sønderhav, Denmark
Eigenaar: Skibsfører Andreas Madsen, Sønderhav, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Sønderhav / Denmark
Callsign: NWGQ

Ship Events Data

1907-06-07: Dagregister deel 15, nummer 983. Zeven Juni 1900 zeven. Ik ondergeteekende Rein Landstra, schipper wonende te Groningen, verklaar de eenige eigenaar te zijn van het overdekte staalijzeren tjalkschip genaamd “Lutgerdina”, groot ongeveer honderd vijftig ton en welk schip in het jaar 1907 is gebouwd op de werf van den heer Herman de Jong te Groningen en alzo in de Nederlanden thuis behoorende, doch nimmer ten eenig kantore van hypotheken en scheepsbewijzen te boek gesteld noch in of overgeschreven. Ik verzoek mitsdien dat gemeld schip ten mijnen name worden teboek gesteld ten kantore van hypotheken en scheepsbewijzen te Rotterdam. Groningen, 3 Juni 1907. Get. R. Landstra. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Nevenstaand schip “Lutgerdina” is op den 11 Juni 1907 gebrand met 5583 ROTT 1907 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.)
1907-06-24: Op 24-06-1907 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G1013N. Scheepstype: tjalkschip. Materiaal: ijzer. Werf: IJ. de Jong, plaats werf: Ruischerbrug. Bouwjaar: 1907. Lengte: 23 m 46 cm, breedte: 4 m 99 cm, waterverplaatsing: 132,133 ton. Eigenaar: Rein Landstra, domicilie: Groningen.
1912-08-00: NRC 17.08.1912: Londen, 16 augustus.
Volgens telegram uit Malmo is de Nederlandse tjalk LUDGERDINA, van Carlshamn naar Hamburg bestemd, in aanvaring geweest met de Russische schoener “Pauline”. De LUDGERDINA is met verlies van roer en enige zeilen te IJstad binnengelopen om te repareren waarop het de reis zal voortzetten.
NRC 22.08.1912: IJstad, 19 augustus.
De Nederlandse tjalk LUDGERDINA, die met de Russische schoener “Pauline” in aanvaring is geweest, werd door een douaneboot uit Kaseberna en 2 motorvissersvaartuigen alhier binnengesleept. Alhier wordt de schade gerepareerd. Het roer was, zoals gemeld, verloren gegaan.
1928-00-00: Op 08-06-1928, na dwangverkoop, wordt Firma Aabenraa Motorfabrik Heinrich Callesen & Co., Aabenraa de eigenaar.
In 1928 uit het Deense register wegens verkoop naar buitenland.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Ester' 1907 (ex 'Ludgerdina')
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown