Inloggen
LEONORA - ID 3689


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-09-24 / 1914-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Richardson Duck & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 452
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton (Cal.), Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1280
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 & 61 3/16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2668.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1693.00 Net tonnage
 
Length 1: 315.00 Feet (British) Registered
Beam: 43.00 Feet (British) Registered
Depth: 21.10 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-09-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: LEONORA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mij. Stoomschip LEONORA
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Vice Consul Stockton1895-10-03, bericht uitreiking55-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-09-24 LEONORA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Leonora', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJDK

Date/Name Ship 1914-02-00 NICHIRO MARU
Manager: K. Usui, Dalian, Japan
Eigenaar: K. Usui, Dalian, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Dalian / Japan

Date/Name Ship 1916-00-00 NICHIRO MARU
Manager: Taiyo Kisen Kaisha, Dalian, Japan
Eigenaar: Taiyo Kisen Kaisha, Dalian, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Dalian / Japan

Date/Name Ship 1917-00-00 HOSEI MARU
Manager: Murao Shokai, Dalian, Japan
Eigenaar: Eiwa Shokai, Dalian, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Dalian / Japan

Date/Name Ship 1923-00-00 HOSEI MARU
Manager: Yeiwa Shokai Goshi Kaisha, Amagasaki, Japan
Eigenaar: Yeiwa Shokai Goshi Kaisha, Amagasaki, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amagasaki / Japan
Callsign: NQSC

Date/Name Ship 1931-00-00 HOSEI MARU
Manager: Shoyo Kisen K.K., Amagasaki, Japan
Eigenaar: Shoyo Kisen K.K., Amagasaki, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amagasaki / Japan
Callsign: NQSC
Additional info: Call sign 1934: JDFB

Ship Events Data

1941-00-00: History
Waarschijnlijk in Japan vergaan of gesloopt tussen 1940 en eind 1941.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Lutz als gezagvoerder gedurende:

*    1889 van het schroefstoomschip “`P.Caland”, gebouwd in 1874 te Glasgow, 3070 ton o.m., varend voor de Ned Amerik. Stoomvaart Maatschappij;

*    1890 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1895 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Leonora”, gebouwd in 1895 te Stockton, 2627 ton n.m., varend voor Jos de Poorter te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam 27 Januari. Het Ned. stoomschip Zaandam, van de Plata Rivier herwaarts, vertrok 25 dezer van Las Palmas.”

De kapitein zou G.Lutz resp. W.Ponsen geweest kunnen zijn. - Parma

 

“Na een voorspoedige reis van Batavia, reisduur ongeveer 90 dagen, nam in de vroege morgen van 21 december 1889 de ‘Thorbecke VII’ de loods aan boord voor IJmuiden. Het schip werd door de Noordersluis geschut en om 1 uur ’s middags begon onder loodsaanwijzing de reis door het Noordzeekanaal naar Amsterdam.” Kapitein was J.F.Höper. Het schip werd gesleept. Bij het passeren van een tegenkomer , het ss “Caland” ontstond een aanvaring en de “Thorbecke” werd midscheeps geramd. het schip begon te zinken en en verdween in het midden van het kanaal naar de bodem. Een deel van de balen rijst kwam ook te water. Het schip werd later gelicht en gerepareerd.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij oordeelde in de uitspraak dd 30 maart 1890 dat de kapitein van de “Thorbecke VII” geen enkele blaam trof. 104.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Lutz, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein de Groot (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1899 tot nà 1900 van het stalen schroefstoomschip “Leonora”, gebouwd in 1895 te Stockton, 2627 ton n.m., varend voor Jos de Poorter te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Groot, X.X. de

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Dobbinga, R.
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 43
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Prins, Hendrik Anne
Overige informatie: Woonplaats Rotterdam

Afbeeldingen


Omschrijving: De LEONORA, liggende te Poortershaven, omstreeks 20 oktober 1911
Collectie: Holswilder, P.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Leonora' (bj 1895)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NICHIRO MARU 2 april 1917 Christmas eiland (foto ontvangen van Stephan Kentwell)
Collectie: National Archives of Australia
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: als HOSEI MARU
Collectie: Otaru City Museum, Japan
Vervaardiger: Ubachi Kinoshita
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten