Inloggen
LA FLANDRE - ID 3562

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 539
Delivery Date: 1888-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd., Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 34 & 55-36
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2018.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1278.00 Net tonnage
 
Length 1: 270.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 37.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 25.90 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-07-00 LA FLANDRE
Manager: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: H.F. Swan, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Date/Name Ship 1889-00-00 LA FLANDRE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1891-00-00 LA FLANDRE
Manager: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. American Petroleum Company, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1893-12-30: NRC 020194
Rotterdam, 1 januari. Het Engelse stoomschip CYPHRENEN, van Savannah met katoen naar Liverpool, en het Nederlandse stoomschip LA FLANDRE, van Antwerpen naar New York, zijn met elkaar in aanvaring geweest. Eerstgenoemde zonk binnen drie uur na de aanvaring, terwijl de LA FRANDRE zwaar beschadigd te St. John's (N.F.) binnenliep. De equipage van de CYPHRENEN werd gered door de LA FLANDRE.
1894-01-04: NRC 040194
St. John’s, 30 december. Het Nederlandse schip LA FLANDRE, arriveerde hier met zware schade door een aanvaring met het stoomschip CYPHRENEN. Aan boord van de LA FLANDRE zijn 12 spanten gebroken, en bij het fokkewant is het van dek tot kiel doorsneden. Het zal onderzocht worden.
1894-01-04: NRC 040194
St. John’s, 30 december. Het Nederlandse schip LA FLANDRE, arriveerde hier met zware schade door een aanvaring met het stoomschip CYPHRENEN. Aan boord van de LA FLANDRE zijn 12 spanten gebroken, en bij het fokkewant is het van dek tot kiel doorsneden. Het zal onderzocht worden.
1894-01-16: PGC 160194
St. John’s (N.F.), 31 december. Het Nederlandse stoomschip LA FLANDRE, van Antwerpen naar New-York in ballast, liep hier heden ochtend binnen om de schade te repareren, veroorzaakt door aanvaring met het Engelse stoomschip CYPHRENUS, dat daardoor gezonken is. In de boeg van de LA FLANDRE aan bakboord is een opening, die zich uitstrekt van het dek tot de kiel. Er zijn ook twee gaten in de bodem en de platen aan de bakboordzijde zijn over een grote lengte ontzet. Al de bakboordstanks waren volgelopen en was men genoodzaakt die aan stuurboord insgelijks te vullen om het schip recht te krijgen. Om te repareren moet het stoomschip dokken.

1894-01-20: PGC 200194
St. John’s (N.F.), 5 januari. Op het Nederlandse stoomschip LA FLANDRE werd vanwege de rederij van het stoomschip CYPHRENUS beslag gelegd, wegens het verlies van laatstgenoemd stoomschip door aanvaring met het stoomschip LA FLANDRE. Laatstgenoemde bevindt zich in het droogdok te Norfolk, om de schade te herstellen.
1894-07-04: PGC 040794
St. John’s, N.F. De reparatiekosten van het Nederlandse stoomschip LA FLANDRE bedragen ca. USD 120.000.
1894-11-27: The New York Times 281194
St. John’s (N.F.), 27 november. Judgment was rendered to day by Chief Justice Carter of the Vice Admiralty Court, in the collision case of the British steamer CYPHRENES versus the Dutch steamer LA FLANDRE. The decision was to the effect that the CYPHRENES was alone to blame for the collision which occurred Dec. 30, 1893. The CYPHRENES was cotton laden and bound from Savannah to Liverpool. She ran into the LA FLANDRE, (a tank vessel) which was on the way from Antwerp to New York. The CYPHRENES sank, but the LA FLANDRE managed to keep afloat, and came here to undergo repairs. The case, which is the largest ever tried here, and involving half a million dollars, including ship and cargo, will be appealed to the British Privy Council.
1909-01-25: NRC 260109
Londen, 25 januari. Het Nederlandse tankstoomschip LA FLANDRE is met gebroken roersteven te Fayal binnengesleept.
1916-02-21: Final Fate:
Op reis met een volle lading petroleum van New York naar Rotterdam vond op 21 februari 1916 om 17.55 uur een zware ontploffing aan bakboord achterschip van de LA FLANDRE plaats. Het schip voer toen op de Noordzee ten zuiden van bij het lichtschip ‘Galloper’ in positie 51˚43’NB en 01˚57’OL. De LA FLANDRE was op een mijn gelopen, die gelegd was door de Duitse onderzeeboot ‘UC.5’. Het schip zonk zo snel, dat er geen tijd meer was om de beide sloepen in zee te brengen en alle 31 opvarenden van de LA FLANDRE sprongen in het water, slechts twee man werden gered door het Britse stoomschip OUSEL, zodat deze ramp aan 29 man het leven kostte. De LA FLANDRE zonk op 21 februari 1916 en was verloren. De mijn was op 20 februari 1916 door de ‘UC.5’ gelegd.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown