Inloggen
KONINGIN WILHELMINA - ID 3499

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Rig: Hydraulic Cranes, 4x
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 84
Date Laid Down: 1895-05-18
Launch Date: 1896-04-11
Delivery Date: 1896-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 4 double ended scotch boilers, 4 furnaces each. Engines: 27" x 39" x 56" x 80" - 54". Bunkers: 1172 tons of coal / consumption 57 tons/day.
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4262.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2839.00 Net tonnage
Deadweight: 4433.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 169600 *** Onbekend ***
 
Length 1: 386.00 Feet (British) Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 45.00 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 29.08 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
64 34 0 0 0 98
Configuration Changes

Datum 14-03-1895
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 14-03-1895, Contract price was: ƒ 1.154.000,-
Was the first ship of the company built in a Dutch shipyard.

The ship was named after Queen Wilhelmina (1880-1962), Queen of the Netherlands in the period of 1890-1948.

Decks: 2 x tween deck, main deck.

WT compartments: ?

Hatches: 3.

Max. speed was 14 knots.

Rigging: Probably provisions only for: fore topmast staysails to minimize rolling.

Also accommodation for 40 militairy on board. Crew: 69 persons.

Datum 00-00-1907
Type: Remeasurement
Omschrijving: Tonnage: 4377 BRT.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-08-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: KONINGIN WILHELMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries & Co., de
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: eerste
1896-08-05, uitreiking63-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-07-13 KONINGIN WILHELMINA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHMT
Additional info: Sold for £ 18,000.- and delivered January 1912.

Date/Name Ship 1911-12-29 CHÂOUÏA
Manager: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Date/Name Ship 1913-00-00 CHAOUIA
Manager: Compagnie de Navigation Paquet S.A., Marseille, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation Paquet S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1896-06-30: Proefvaart 30 juni 1896.

Was het eerste passagiersschip dat op een Nederlandse werf werd gebouwd en tevens het eerste passagiersschip van de S.M.N. zonder hulpzeilen. Vermoedelijk waren er alleen nog enkele stagzeilen

1896-08-22: Vertrek voor eerste reis op 22 augustus 1896, 2e reis 12 december 1896.

1911-12-29: Op 29 december 1911 verkocht naar Frankrijk aan de Compagnie de Navigation Marocaine et Arménienne te Marseille, herdoopt in Châouïa (4334 (b); 2727 (n)); opgeleverd januari 1912.

1919-01-15: Final Fate:
In de nacht 15 op 16 januari 1919, om 0.10 uur, met passagiers en stukgoed van Marseille via Piraeus naar Batoum onder weg, in de noordelijke ingang van Straat Messina, bij kalm en helder weer, ongeveer 15 mijl van Capo Peloro op een drijvende mijn gelopen en gezonken. Van de ca. 660 opvarenden, het merendeel repatrierende Russen, Grieken en Serviers, konden 184 overlevenden worden gered.
NRC 170119
Rome, 17 januari. Naar de Giornale d’Italia uit Palermo verneemt, is het Franse stoomschip CHAPROI (opm: moet zijn CHAOUIA, naam verminkt in telegram), met 650 passagiers, meest Grieken, Serviers en Russen, aan boord, op weg naar Piraeus, in de Straat van Messina op een mijn gelopen. 150 opvarenden zijn gered; men vreest dat er 500 zijn verdronken.
NRC 180119
Messina, 17 januari 1919. Het Franse stoomschip CHAOUIA is op 40 mijl ten Noorden van Kaap Peloro op een drijvende mijn gelopen en gezonken. Van de 690 passagiers en leden der bemanning zijn slechts 230 personen gered. De CHAOUIA werd in 1896 te Vlissingen gebouwd en was eigendom van de Cie. de Navigation Paquet te Marseille. (opm: ex-KONINGIN WILHELMINA – SMN)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Bakker, Cornelis Anes
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 899
Overige informatie: (1841 - 1910) woonde op Terschelling.

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Soomer, F.W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Brouwers, J.R. de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De KONINGIN WILHELMINA, liggend aan de kade.
Onderwerp: Kade

Omschrijving: KONINGIN WILHELMINA te Tandjong Priok
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als CHAOUIA.
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Fleetlist made by "Afdeling Dislocatie" of the S.M.N. in Amsterdam.