Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
KONINGIN WILHELMINA - ID 3497
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
1892-04-00 / 1897-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Identification Data
Bouwjaar:
1892
Categorie:
Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
Vracht-/passagiersschip
Type Dek:
Spar deck
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
160
Launch Date:
1892-03-12
Delivery Date:
1892-05-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij
, Fijenoord, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
950
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
21, 33 & 55-36
Speed in knots:
10.5
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
1620.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
1123.00 Net tonnage
Deadweight:
1830.00 tons deadweight (1016 kg)
Length 1:
253.50 Feet (British) ***Unknown***
Beam:
33.40 Feet (British) ***Unknown***
Depth:
23.70 Feet (British) ***Unknown***
Passengers:
1st
2nd
3rd
Steerage
Deck
Total
28
8
0
0
0
36
Zeebrieven en Turksche passen
Record type
Zeebrief
Zeebrief jaar:
1892
Datum agenda:
1892-04-00
Register nr:
0
Scheepsnaam:
KONINGIN WILHELMINA
Type:
Stoomschip
Lasten:
0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Gaade
Plaats:
Den Haag
Opmerkingen:
ja
1892-04-28, uitvoering52-
Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data
Date/Name Ship
1892-00-00
KONINGIN WILHELMINA
Manager:
N.V. Nieuwe Afrikaansche Handels-Vennootschap
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Nieuwe Afrikaansche Handels-Vennootschap
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Date/Name Ship
1897-02-00
LAGUNA
Manager:
Elder Dempster Lines Ltd.
, Liverpool, Great Britain
Eigenaar:
African Steam Ship Company
, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
Liverpool / Great Britain
Date/Name Ship
1898-09-08
ERNA
Manager:
Michael Jebsen
, Hamburg, Germany
Eigenaar:
Michael Jebsen
, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hamburg / Germany
Date/Name Ship
1906-12-00
RAMON CORRAL
Manager:
Compañía Naviera del Pacifico S.A.
, Guaymas, Sonora, Mexico
Eigenaar:
Compañía Naviera del Pacifico S.A.
, Guaymas, Sonora, Mexico
Shareholder:
Homeport / Flag:
Guaymas, Sonora / Mexico
Date/Name Ship
1915-00-00
COLON
Manager:
American - Mexican Steamship & Trading Company
, San Diego (Cal.), U.S.A.
Eigenaar:
American - Mexican Steamship & Trading Company
, San Diego (Cal.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag:
San Diego (Cal.) / U.S.A.
Date/Name Ship
1917-00-00
ANSHIN MARU
Manager:
Sugano Gomei Kaisha
, Unknown, Japan
Eigenaar:
Sugano Gomei Kaisha
, Unknown, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag:
Unknown / Japan
Date/Name Ship
1919-00-00
ANSHIN MARU
Manager:
Maeda Riichi K.K.
, Toba, Japan
Eigenaar:
Maeda Riichi K.K.
, Toba, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag:
Toba / Japan
Date/Name Ship
1921-00-00
ANSHIN MARU
Manager:
Kusakabe Kisen K.K.
, Minamitonda, Japan
Eigenaar:
Kusakabe Kisen K.K.
, Minamitonda, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag:
Minamitonda / Japan
Ship Events Data
1892-03-12:
NRC 130392
Rotterdam, 12 maart. Van het Etablissement te Fijenoord van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij werd heden met het beste gevolg te water gelaten het nieuw van staal gebouwde schroefstoomschip KONINGIN WILHELMINA, gebouwd voor de Maatschappij voor Aanbouw en Exploitatie van de Stoomboot Koningin Wilhelmina, ten behoeve van de Nieuwe Afrikaansche Handelsvennootschap voor de vaart op de zuidwestkust van Afrika.
Het stoomschip is lang 266, breed 33 en hol 18 Engelse voet en 2 duim, en heeft een draagvermogen van ongeveer 1800 ton op een diepgang van 18 voet. Het wordt getuigd met twee masten, waarvan de voorste met drie ra’s, en wordt tevens ingericht tot vervoer van 20 passagiers.
De machine, van het triple-expansie systeem, en ketel, worden mede aan het Etablissement vervaardigd. De laatste heeft een verwarmend oppervlak van 3060 vierkante voet. De drie cylinders hebben een middellijn van 21, 33 en 55 Engelse duim bij een zuigerslag van 36 duim.
Het fraaie en net afgewerkte vaartuig maakt de gunstigste indruk, en wordt in de hoogste klassen van Lloyd 100 A.1. opgenomen.
Behalve de belanghebbenden waren een groot aantal belangstellenden met hun dames op het Etablissement aanwezig.
1892-05-05:
NRC 050592
Rotterdam, 4 mei. Maandag ll. (opm.: is 2 mei) is de officiële proeftocht gehouden met het stoomschip KONINGIN WILHELMINA, gebouwd door de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Fijenoord voor de Nieuwe Afrikaansche Handelsvennootschap en bestemd voor de vaart op de westkust van Afrika.
Het stoomschip is gebouwd van staal, van het spardektype, 250 voet lang, 33 breed en 25 hol tot het bovendek, en is opgenomen in de hoogste klasse van Lloyd's register. De machine is van het triple compound systeem met drie krukken.
De proeftocht werd ondernomen met ¾ van de totale belading aan boord en vond plaats op de Noordzee tussen Hoek van Holland en IJmuiden en later op de gemeten mijl. Met een vermogen van 1035 ipk. werd een gemiddelde snelheid van ruim 11.5 mijl gelopen, terwijl het contract 10.5 verlangde. Alles liep zonder de minste stoornis af.
De volgende dag werd met een groot aantal genodigden een tweede proeftocht ondernomen van Rotterdam naar de Noordzee tot op de hoogte van Scheveningen; ook het gunstige weer droeg er toe bij, deze tocht tot grote tevredenheid van ieder te doen aflopen.
1925-08-18:
Final Fate:
Op reis van Hakodate naar Kamchatka is de ‘ANSHIN MARU’ op 18 augustus 1925 tijdens een typhoon aan de grond gelopen bij Oost-Kamchatka en verloren gegaan. Het schip voer op deze laatste reis in ballast.
Kroniekberichten
Toon kroniekberichten
Terug naar het overzicht