Inloggen
KONINGIN REGENTES - ID 3496


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-09-19 / 1918-06-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Type Dek: Awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Company Ltd., Govan, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 385
Launch Date: 1895-07-08
Delivery Date: 1895-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 9000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 3-cyl. oscill. T.E., 51, 75 & 112-78 Raderboot
Speed in knots: 20
 
Gross Tonnage: 1970.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 814.00 Net tonnage
 
Length 1: 320.00 Feet (British) Registered
Beam: 35.80 Feet (British) Registered
Depth: 16.00 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
180 64 0 0 0 244
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1895
Datum agenda: 1895-09-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: KONINGIN REGENTES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Zeeland
Plaats: Vlissingen
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Glasgow1895-09-23, bericht uitreiking68-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-09-19 KONINGIN REGENTES
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PHMJ

Ship Events Data

1896-02-10: Collision
Op reis van Queensbro' 'naar Vlissingen kwam de KONINGIN REGENTES op 10 februari 1896 op de rede van Vlissingen in aanvaring met de Britse bark CAMBRIAN QUEEN.
1905-07-16: Collision
Nabij West Hinder LS te ongeveer 02.10 in aanvaring geweest met het Belgische stoomschip TOPAZE. Beide schepen kregen belangrijke schade.
1910-00-00: Rebuilt
De ‘KONINGIN REGENTES’ werd in 1910 voor de dagdienst verbouwd.
1918-06-06: Final Fate: Torpedoed

De ‘KONINGIN REGENTES’ die dienst deed sinds januari 1918 als hospitaalschip bij de uitwisseling van gewonde krijgsgevangenen tussen Engeland en Duitsland, vertrok op 6 juni 1918 in convooi met de beide andere Nederlandse Hospitaalschepen ‘SINDORO’ en ‘ZEELAND’, van Boston (Lincs.) naar Rotterdam, met een arts, drie verpleegsters en voorts een bemanning van 56 personen, maar er waren géén krijgsgevangenen of post aan boord. Om 13.05 uur die middag van 6 juni 1918 vond een hevige explosie plaats achter de brug van de ‘KONINGIN REGENTES’, die zich in positie 21 mijl oost-zuid-oost¼oost van het lichtschip ‘LEMAN’ (positie is magnetisch) bevond, nadat enige opvarenden de bellenbaan van een torpedo hadden gezien. De ‘KONINGIN REGENTES’ was als het ware in tweeën gespleten en beide delen zonken zo snel, dat slecht 2 boten te water konden worden gelaten, zodat het merendeel van de opvarenden in het water terechtkwam. Het schip was binnen vier à vijf minuten in de golven verdwenen. De overige schepen kwamen direct te hulp, maar één man bleek te zijn overleden kort nadat hij uit het water was gehaald en zes opvarenden waren vermist, zodat de ramp aan 7 personen het leven kostte. Pas veel later kwam aan het licht, dat de ‘KONINGIN REGENTES’ was getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘UB.107’.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Bromelow als gezagvoerder gedurende:

  • 1891 t/m 1895(?) van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip is in 1898 verkocht naar Stockholm;
  • 1895 t/m 1900 en later als stalen raderstoomschip “Koningin Regentes”, gebouwd in 1895 te Glasgow, 1947 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Bromelow, J.H.
Overige informatie: Woonplaats: Koudekerke.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KONINGIN REGENTES
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KONINGIN REGENTES
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KONINGIN REGENTES
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

NRC 170705
Vlissingen, 16 juli. De zaterdagavond (opm: 15 juli) van hier vertrokken nachtmailboot KONINGIN REGENTES is des nachts ongeveer half drie in aanvaring geweest. De KONINGIN REGENTES bekwam belangrijke schade aan de voorsteven en ging direct voor anker. De van Engeland vertrokken mailboot PRINS HENDRIK was in de onmiddellijke nabijheid en verleende terstond assistentie. Een sloep werd uitgezet en enkele passagiers van de KONINGIN REGENTES op de PRINS HENDRIK gebracht. Het bleek evenwel na onderzoek, dat er geen direct gevaar bestond en kon de KONINGIN REGENTES met eigen stoom naar Vlissingen terugkeren en na een langdurig oponthoud vertrok de PRINS HENDRIK ook naar hier. De KONINGIN REGENTES had ongeveer 120 passagiers aan boord.

NRC 180705
Vlissingen, 17 juli. Het is gebleken, dat het stoomschip, waarmede de mailboot KONINGIN REGENTES in aanvaring is geweest, was het Belgische stoomschip TOPAZE, van Ostende naar Tilbury Dock bestemd. De TOPAZE heeft ook belangrijke averij gekregen aan schip en machines en moest naar Ostende terugkeren. Inmiddels is dit schip naar Hoboken bij Antwerpen vertrokken om daar te dokken. De aanvaring vond plaats in dichte mist. De TOPAZE werd ter hoogte van de machinekamer aan bakboord getroffen. De schade is aanzienlijk.

NRC 190705
Vlissingen, 18 juli. De averij aan de KONINGIN REGENTES is van dien aard, dat de boot geruime tijd buiten dienst gesteld moet worden. Het schip vertrekt morgen naar het dok te Rotterdam ter herstelling der schade (opm: 19 juli aangekomen in de Nieuwe Waterweg)

NRC 090805
Vlissingen, 8 augustus. Zaterdag aanstaande (opm: 12 augustus) wordt de nachtboot KONINGIN REGENTES, die tot herstelling der schade bij de laatste aanvaring bekomen, de vorige maand in het dok te Rotterdam werd opgenomen, wederom alhier verwacht om in de geregelde dienst gesteld te worden.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten